PDA

View Full Version : Snaar spanning?



Paulio
5 maart 2010, 17:41
Een vraagje, ik vind mijn LP altijd een stuk je fijner spelen in Eb, de spanning op de snaren is dan wat lager. In Eb spelen vind ik alleen wat onpraktisch, is het mogelijk de snaarspanning te verlagen? De brugzadeltjes staan allemaal redelijk ver naar achter (richting het staartstuk). Kan je bijvoorbeeld de zadeltjes naar voren draaien, waardoor de snaarlengte korter wordt en de spanning dus lager? Of krijg je dan te maken met intonatieproblemen.

Gr Paul

Fenderfan
5 maart 2010, 18:35
een dunnere snaar - 0.09 - levert een soepelere bespeelbaarheid op. Maar alleen als je nu op 0.10 of dikker speelt. JE levert dan wel een beetje in op klankvolheid - om maar eens een nieuw woord te verzinnen.-.

Speel je al op 0.09 snaren, dan is er geen mogelijkheid dit te verbeteren binnen de mogelijkheden waarover jij het hebt. Vooral de brug verstellen is GEEN optie. Daarmee berijk je alleen dat je gitaar vals wordt.
Wat misschien een mogelijkheid is , is de gitaarafstelling te verbeteren, maar de snaar an-sich wordt daar niet slapper/soepeler van.
Wat ik vaak merk, is dat te gespannen spelen -bij mij - het gevoel geeft met een onmogelijke snaar bezig te zijn. Vingeroefening voordat je begint leveren een ontspannen hand op en kunnen hiervoor nuttig zijn.
Wat ik een fijne vindt is om de vingers van de toets hand 1 voor 1 te buigen terwijl je de andere -gedwongen - gestrekt houdt.
Hopelijk heb je er iets aan.

Danman
7 maart 2010, 12:24
Ik zou het inderdaad in de afstelling zoeken. Een slechte afstelling waarbij bijvoorbeeld de snaren vrij hoog staan, het kammetje te hoog is of de halspen te los, voelt aan alsof de snaarspanning hoog is omdat je de snaren hard moet indrukken. Laat hem even goed afstellen en leg uit wat je zoekt. Misschien kun je in de winkel waar je dit laat doen op een paar gitaren spelen zodat je duidelijk kunt maken wat je fijn vindt.

Er zijn zelfs gitaren met een .12 setje die heel ligt spelen en gitaren met .09 snaren die hopeloos aanvoelen.

Natuurlijk zijn vingeroefeningen om je handen sterker te maken zowiezo goed.
succes!