PDA

View Full Version : lexicon mpx 550?



Keevinkos
5 maart 2010, 17:34
Ik heb zojuist een Lexicon MPX 550 gevonden thuis (had m'n vader ergens gevonden en wist ook niet wat het was) En ik heb ook eigenlijk geen flauw idee wat dit ding kan doen. Ik heb bijna nieuw in de wonderenwereld van de Rackgear en weet dus weinig hierover.

(op internet heb ik ook weinig soeps kunnen vinden)

Dus: wat doet dit ding? (en is het trouwens wel voor gitaar, want ook dat weet ik niet:dontgeti:)

En hoe kan ik hem evt. aansluiten, want daar snap ik ook geen biet van.:???:

Liquid_Metal
5 maart 2010, 17:40
Ik zou zeggen: google is your friend.
Het is een stereo fx processor, volgens mij is 'ie inderdaad bedoeld voor gitaar.

flaintlead
5 maart 2010, 22:19
Volgens mij is het een studio effect processor, maar dat maakt eigenlijk voor het gebruik van gitaar niets uit. lexicon staat vooral bekent om zijn reverbs. Ik zou zeggen, download de manual en sluit hem aan (Hopelijk heb je een Fx loop).
De MPX550 is volgens mij ook een redelijk dure/goede lexicon (Alleen PCM serie is hoger denk ik). Heb er zelf nooit op gespeeld

guitaraddict
6 maart 2010, 09:54
http://www.lexiconpro.com/legacy_product_list.php?category=10


Hier vind je de manual en andere info .

Keevinkos
6 maart 2010, 15:01
weet iemand waar ik de nederlandse handleiding kan vinden? (ik denk eigenlijk niet dat die bestaat maar ik kan het proberen:))

guitaraddict
6 maart 2010, 15:41
Die bestaat niet !

Outline
7 maart 2010, 03:11
Een MPX550 is eigenlijk bedoeld als studio-processor voor zang/drums e.d. Maar hij is ook te gebruiken voor gitaar hoor...

Standaardprogramma's zijn leuk maar je moet met een apparaat als deze wel weten wat je doet als je van de gebaande paden afwijkt. Ik denk dan ook dat je 'm leuk gaat vinden maar gek gaat worden van het werken met de menutjes waardoor je 'm best wel snel beu gaat zijn...

En als je 'm dan kwijt wil, mag je me een PM sturen...

EN NIET JE GITAAR RECHSTREEKS OP DEZE UNIT INPRIKKEN!!! Gaat hij niet leuk vinden...

Keevinkos
7 maart 2010, 09:10
hoezo niet? ik heb hem al wel zo aangesloten: Gitaar -> effecten-> lexicon-> amp. (tja als ik een fxloop had had ie daarin gezeten)

Harald
7 maart 2010, 10:12
EN NIET JE GITAAR RECHSTREEKS OP DEZE UNIT INPRIKKEN!!! Gaat hij niet leuk vinden...


Doe ik al tijden met mijn akoestische setup... (Nou ja, bijna dan, gaat via de Korg racktuner. Maar geen problemen mee.) Je moet hem wel erop instellen dat hij de input van 1 kanaal gebruikt ipv beide kanalen.

Live kun je de settings redelijk goed bijwerken door de draaiknopjes. Ik heb alle settings die ik gebruik bij elkaar gezet in de vrije useropslagplaatsen. Werkt best goed. Maar, mocht ik nog ergens een Alesis midiverb II opduiken gaat de Lexicon nu denk ik permanent in mijn studio.

guitaraddict
7 maart 2010, 10:34
Het probleem met deze rackunits is dat ze niet zo heel veel headroom hebben om een gitaar rechtstreeks in te prikken. ( te veel pieken )

Ik gebruik hem soms ook in een acoustische setup maar ik gebruik hem in een pararelle loop van mijn Blackbird preamp ( Ernst Fliek).

Dat werkt echt heel goed.
En ik moet zeggen dat de Lexicon meer headroom heeft dan mijn M-one (TC Electronics) waarvan de galm weer mooier is.

Liquid_Metal
7 maart 2010, 10:54
En als je 'm dan kwijt wil, mag je me een PM sturen...

Mij ook wel :). Toch maar eens beluisteren of parallel het voor mij wordt. Dan is een MXP550 misschien wel leuk :).

Deze processors zijn echt bedoeld voor postgain, dus NA je voorversterker. Als je versterker geen loop heeft wordt dat flink lastig, maar ik zou modulating- en timebased effecten niet voor de gain gebruiken.

Outline
8 maart 2010, 02:49
hoezo niet? ik heb hem al wel zo aangesloten: Gitaar -> effecten-> lexicon-> amp. (tja als ik een fxloop had had ie daarin gezeten)

Iets met signaalniveau, impedantie enz.

Die units zijn gebouwd voor een standaard lijnsignaal, niet voor een gitaarsignaal. Daarom heb je van bv de MPX1 een aparte gitaarversie, net zoals bij TC.

Vergelijk deze (http://www.lexiconpro.com/product_downloads/19/info_sheets/mpxg2_r1_sheet.pdf) en deze (http://www.lexiconpro.com/product_downloads/14/info_sheets/mpx1sheet.pdf) maar eens qua ingangsimpedantie enz. Daaraan kun je zien dat de ingangstrap op 2 totaal verschillende signalen zijn gebouwd.

minoin
8 maart 2010, 10:59
+1
Outline heeft helemaal gelijk. Je hebt je gitaar output (laag stroompje), die moet door een pre-amp om het niveau te versterken naar line-niveau (middelmatig stroompje), waarna de eindversterker het hele niveau enorm boost naar een heel hoog stroompje :D

Maar goed, je effecten gebruiken analoog->digitaal en digitaal->analoog converters met een bepaalde resolutie (24-bit bijv.). Voor de beste geluidskwaliteit moet je het signaal wat de FX ingaat, net niet clippen. Zo is je resolutie van je geluid het hoogst en kan die het best bewerkt worden door je FX-processor.
Als je dus een gitaarstroompje door de FX unit heen knalt, gebruikt hij misschien maar 8 bit om je te lage sound om te zetten in digitaal. De kwaliteit van je sound gaat dan enorm achteruit.

Ik hoop dat het zo iets duidelijker wordt.

Harald
8 maart 2010, 11:09
Heb er een Korg tuner voorhangen, zou verwachten dat dat gelijk als buffer werkt?

Maar goed, kan eens kijken of het verschil uitmaakt als ik het geheel in de send return hang...