PDA

View Full Version : Hoe worden niet-microfonische buizen microfonisch? Of zijn ze dit sowieso...



caliban
5 maart 2010, 14:31
Domme vraag in feite, maar ik heb soms het gevoel dat in mijn zelfbouw versterker de v1 af en toe microfonisch wordt, ik hem dan vervang, het een tijdje beter is en die daarna opnieuw microfonisch wordt :???:. Kan dat, en indien dat kan, wat zijn dingen in het circuit die hier toe bijdragen? Indien niet, dan zouden buizen direct na productie al microfonisch moeten zijn verwacht ik.

iWishmaster
5 maart 2010, 14:53
Ik heb wel vaker gehoord dat dit soms gebeurt. Versterkers worden over het algemeen in de fabriek getest en soms gaat er toch na een maandje in de winkel of bij de nieuwe gebruiker iets fluiten. Geen idee waarom, maar er zal vest een werktuigbouwkundige / elektronische verklaring voor zijn ...

schwalbe
5 maart 2010, 14:55
Ze kunnen ook microfonisch worden:

http://i582.photobucket.com/albums/ss270/Diogenes666/EL84-cutopen.jpg

Als een van de metalen onderdelen een beetje losraakt en kan geen vibreren ten opzichte van de andere dan is je buis microfonisch geworden.
Dat kan tijdens het fabricageproces al zijn misgegaan, maar ook later. Bijvoorbeeld door een hete versterker slecht te behandelen tijdens vervoer.
Wat ook niet helpt is als bijvoorbeeld in een combo de buizen te dicht op de speaker zitten. Dat geeft te veel vibratie op de buizen in warme toestand.
(plaatje erbij om aan te geven dat er behoorlijk wat metaalwerk in een buis zit)

caliban
5 maart 2010, 15:14
Rundfunkempfänger :seriousf:

iWishmaster
5 maart 2010, 15:33
Rundfunkempfänger :seriousf:

Endpentode fur Rundfunkempfänger: "Eind pentode voor radio-ontvanger" staat er vrij letterlijk vertaald. Niet zo raar toch?

De uitleg is op zich vrij helder: je smijt teveel met je pre-ampje :D

schwalbe
5 maart 2010, 15:41
De uitleg is op zich vrij helder: je smijt teveel met je pre-ampje :D

Hoeft niet; kan ook zijn dat de buizen te warm worden en daardoor kwetsbaar. Hoe zit het met de vertilatie/koeling?
En sommige buizentypes zijn er sowieso gevoeliger voor dan andere.

schwalbe
5 maart 2010, 15:43
Rundfunkempfänger :seriousf:

Er is geen enkele buis speciaal ontworpen voor gitaarversterkers hoor; de meeste zijn ontworpen voor radio's.

nico verduin
5 maart 2010, 15:59
Er is geen enkele buis speciaal ontworpen voor gitaarversterkers hoor; de meeste zijn ontworpen voor radio's.En eigenlijk is elke buis tot op zekere hoogte microfonisch. Het zijn mechanische in elkaar geschoven onderdelen. Echter door meer versterking worden ook de effecten (microfonie) meer hoorbaar. En btw. we hebben het over micrometer bewegingen. Vandaar de EF86 buizen (gain tot wel 150 of meer) meer microfonisch lijken dan bijv. de ECC83. Als je een EF86 instelt op een Gain van pak 'm beet 60-70 (gemiddelde van een ECC83) dan is de microfonie waarschijnlijk weg.

Puerco
5 maart 2010, 17:04
Zonder enige kennis van zaken hieromtrent lijkt me het vrij sterke magnetisch veld rond een speaker in een combo versterker (naast vibraties) ook niet echt in positieve zin bijdragen. Wellicht zou een magnetische afscherming rond die speakers hier wat verbetering kunnen brengen maar wegens plaatsgebrek word dit bemoeilijkt. Een losse top en kabinet zijn ook in dit opzicht te prefereren.

(mijn spellingscontrole zegt overigens dat de correcte Nederlandse spelling kabinet is en niet cabinet of praten we hier dan uitsluitend over de regering???:chicken:)

fredjuh
5 maart 2010, 18:07
Cabinet is Engels. Eigenlijk moeten we hier dus kabinet, kast, of speakerkast zeggen.

nico verduin
5 maart 2010, 18:17
Cabinet is Engels. Eigenlijk moeten we hier dus kabinet, kast, of speakerkast zeggen.
lekker belangrijk:seriousf:

Realeigo
5 maart 2010, 18:23
(mijn spellingscontrole zegt overigens dat de correcte Nederlandse spelling kabinet is en niet cabinet of praten we hier dan uitsluitend over de regering???:chicken:)

In dat geval is combo niet juist nederlands. Dat moet combinatie of combi zijn.

caliban
5 maart 2010, 19:04
Hoeft niet; kan ook zijn dat de buizen te warm worden en daardoor kwetsbaar. Hoe zit het met de vertilatie/koeling?
En sommige buizentypes zijn er sowieso gevoeliger voor dan andere.
Ventilatie is vrij goed. De lampen hebben redelijk veel plaats, en het chassis is ook groot, met ventilatie gaten vanboven. Er zit over twee van de lampen wel een kapje tegen storing, kan dat problemen leveren?

Er is geen enkele buis speciaal ontworpen voor gitaarversterkers hoor; de meeste zijn ontworpen voor radio's.
Ik vind dat woord gewoon geweldig, zoals wel meer Duits

fredjuh
5 maart 2010, 20:13
lekker belangrijk:seriousf:
Ik zeg ook gewoon cabinet, lekker belangrijk. Ik wilde gewoon iemands vraag beantwoorden.

Puerco
5 maart 2010, 22:08
Excuses dat mijn terloopse opmerking dit topic weer wat laat ontsporen, ik schijn daar een soort twijfelachtig talent voor te hebben...:chicken:
Ik zeg zelf ook altijd cabinet maar vind die rode streep eronder altijd wat irritant en bij kabinet heb ik dat niet. Verder totaal niet relevant natuurlijk en zeker niet bedoelt als kritiek jegens de spelling van medeforumgenoten (mooi woord voor scrabble maar weer die rode rotstreep...).
Ik wil ook voorstellen om dit terloopse geneuzel hierbij te laten en gewoon weer verder ontopic (rode streep) te blijven. Dus ook niet meer op dit bericht reageren a.u.b.

Groeten,
Puerco:makeup:

caliban
5 maart 2010, 22:08
Cabinet, cab, bac, tenibac, als je maar weet waar het over gaat..

nico verduin
6 maart 2010, 08:47
Precies...

caliban
6 maart 2010, 14:42
Even wat meer tekst misschien :p. Ik hoorde als ik de preamp zijn volume luider zetten dus een soort regen-storm-geluid, niet hard, maar irritant genoeg :(.

Ding opengemaakt, en geprobeerd op verschillende plaatsen het signaal gewoon naar de grond te laten lopen. Als ik dit deed aan de gain knop, dus na gainstage 1, bleef het lawaai er, als ik dit deed achter de tweede gainstage (spanningsdeler achter gainstage 2), dan was het weg. Ik heb geprobeerd de kabels die de gainstage 'bedienen' wat te 'moven', maar dat hielp niet. Als ik een andere buis in de plaats stak op de v1-plek, storm weg, enkel nog een (denk ik) normale high-gain ruis. Ben benieuwd of het zo blijft.

cerpintaxt
6 maart 2010, 17:49
Excuses dat mijn terloopse opmerking dit topic weer wat laat ontsporen, ik schijn daar een soort twijfelachtig talent voor te hebben...:chicken:
Ik zeg zelf ook altijd cabinet maar vind die rode streep eronder altijd wat irritant en bij kabinet heb ik dat niet. Verder totaal niet relevant natuurlijk en zeker niet bedoelt als kritiek jegens de spelling van medeforumgenoten (mooi woord voor scrabble maar weer die rode rotstreep...).
Ik wil ook voorstellen om dit terloopse geneuzel hierbij te laten en gewoon weer verder ontopic (rode streep) te blijven. Dus ook niet meer op dit bericht reageren a.u.b.

Groeten,
Puerco:makeup:

medeforumgenoten best wel wat Es das neit goed voor de score :cheerup:

Midwolda
6 maart 2010, 23:46
Luidsprekerkast, dan toch zeker? :soinnocent:

caliban
6 maart 2010, 23:53
En zoals velen zeggen, box ofzo. In Leuven is er een winkel, vreemde winkel, verkoopt verschillende muzikale benodigdheden. Ook versterkers voor gitaar (stageline oid) en voor op de winkel hangt dat hij ook 'celestion woofers' verkoopt. Ik denk dat het hier om gitaarspeakers gaat, en hij een vrij slechte bewoording heeft uitgekozen.

guitaraddict
7 maart 2010, 10:39
Als je een microfonische buis hebt kun je altijd nog proberen of een demper wat verbeterd.
Dit werkt soms wel, de buis weggooien kan altijd nog. Bij regen en ruisgeluiden meteen de afvalbak in.

caliban
7 maart 2010, 14:05
Als je een microfonische buis hebt kun je altijd nog proberen of een demper wat verbeterd.
Dit werkt soms wel, de buis weggooien kan altijd nog. Bij regen en ruisgeluiden meteen de afvalbak in.

Een demper??

nico verduin
7 maart 2010, 14:30
Is een rubbere ring of ander materiaal wat ze om de buis doen en dan er een magisch verhaal omheen bouwen voor de verkoopprijs.
In feite betekent het dat de buis meer momentum nodig heeft om in trilling te komen. En daar de beweging in micrometers is, wordt het microfonisch effect al gauw minder. 't is wat ik er van kan brouwen:seriousf:
Eigenlijk zou je het eens moeten proberen met een stuk rol-lood wat ze bij dakpannen gebruiken. en dat er omheen rollen. 't is maar een idee. :seriousf::seriousf:
Zijn ze gelijk tegen straling bestand

caliban
7 maart 2010, 14:42
Is een rubbere ring of ander materiaal wat ze om de buis doen en dan er een magisch verhaal omheen bouwen voor de verkoopprijs.
In feite betekent het dat de buis meer momentum nodig heeft om in trilling te komen. En daar de beweging in micrometers is, wordt het microfonisch effect al gauw minder. 't is wat ik er van kan brouwen:seriousf:
Eigenlijk zou je het eens moeten proberen met een stuk rol-lood wat ze bij dakpannen gebruiken. en dat er omheen rollen. 't is maar een idee. :seriousf::seriousf:
Zijn ze gelijk tegen straling bestand

Zolang het niet kan smelten en de warmte nog naar buiten kan. In hoe verre werken eigenlijk die metalen kapjes voor over de lampen?

fredjuh
7 maart 2010, 14:52
Metalen kapjes zijn er om magnetische velden van trafo's en andere dingen tegen te houden. Heeft dus niks met microfonie te maken, maar ze kunnen wel helpen tegen brom, ruis, en oscillatie.

caliban
7 maart 2010, 14:55
Metalen kapjes zijn er om magnetische velden van trafo's en andere dingen tegen te houden. Heeft dus niks met microfonie te maken, maar ze kunnen wel helpen tegen brom, ruis, en oscillatie.

Ik vroeg me gewoon af of ze echt effect hebben, of het eerder een sprookje is :):)

guitaraddict
7 maart 2010, 16:56
Ik heb dit ooit geprobeerd en het hielp !!

De zgn.: "El Cheapo methode"

http://i291.photobucket.com/albums/ll291/snofal/tubedamperdiysm.jpg

caliban
7 maart 2010, 17:53
Prachtig :cheerup:

fredjuh
8 maart 2010, 17:41
Geen PVC draad gebruiken dan, ruikt weer zo naar.:seriousf:

cluseau
8 maart 2010, 22:31
Een demper??

Dit is een voorbeeld van een demper tegen microfonie. De buis wordt dan verend opgehangen.
In dit geval een heel oud chassis waarin een leertje in de vorm van een ring dienst doet als demper jammer genoeg wel gebroken.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/0902.jpg

Aan de onderzijde van de buis is ruimte gemaakt in de print waardoor de buisvoet vrij kan bewegen en de trillingen
in het chassis minder worden overgebracht naar de buis.
De draadjes zijn natuurlijk ook noodzakelijk om die trilling buiten te houden, zie onder.


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/0938.jpg


Beetje duidelijk?

Frans.

caliban
9 maart 2010, 00:55
Dit is een voorbeeld van een demper tegen microfonie. De buis wordt dan verend opgehangen.
In dit geval een heel oud chassis waarin een leertje in de vorm van een ring dienst doet als demper jammer genoeg wel gebroken.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/0902.jpg

Aan de onderzijde van de buis is ruimte gemaakt in de print waardoor de buisvoet vrij kan bewegen en de trillingen
in het chassis minder worden overgebracht naar de buis.
De draadjes zijn natuurlijk ook noodzakelijk om die trilling buiten te houden, zie onder.


http://home.casema.nl/jajop/cluseau/0938.jpg


Beetje duidelijk?

Frans.

Jawel, :cheerup: geweldig :) maar als ik me niet vergis, is dit een van de vele mogelijke versies.

Midwolda
9 maart 2010, 07:18
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/0938.jpg


Geweldige foto... bedankt voor m'n nieuwe buroblad-achtergrondje! :ok:

cluseau
9 maart 2010, 07:24
...als ik me niet vergis, is dit een van de vele mogelijke versies....

Zeker waar, je kan op vele manieren een mechanische constructie bouwen maar t principe blijft gelijk.

In het gegeven voorbeeld is de print trouwens ook nog eens verend opgehangen. Het ziet er naar uit dat de constructeurs van dit ding grote moeite hebben gehad om hem stil te krijgen.

Frans.

caliban
9 maart 2010, 11:01
Geweldige foto... bedankt voor m'n nieuwe buroblad-achtergrondje! :ok:

Grappig om te zien hoe de banen op die oudere printplaten lopen, op een of andere manier altijd een beetje schots en scheef terwijl ze nu allemaal vrij recht lopen.

nico verduin
9 maart 2010, 11:21
Veel printlayouts werden toe gemaakt met wrijfsymbolen (zwarte ringen) en zwart lint (de banen). Dat werd vervolgens op film gezet om af te drukken op printplaat.
Heb zelf vroeger nog wel eens 4Kx8 bit ram kaarten gemaakt voor mijn 1e 8-bits microcomputer (1976 KIM-1). De tekening op een groot A3 vel maken. Vervolgens bij een lichtdrukker op film laten zetten en tot de helft verkleinen (Eurokaart formaat) waardoor het allemaal wat scherper werd. Daarna afdrukken op fotoprint en ontwikkelen.. etsen..boren etc. Het geijkte.

caliban
10 maart 2010, 06:11
Nostalgie? :p

nico verduin
10 maart 2010, 06:34
inderdaad..... heb hem nog staan

caliban
10 maart 2010, 06:39
inderdaad..... heb hem nog staan

Geen idee in feite wat ik me erbij voorstellen moet... Is het een soort uitgebreid telmachien?

nico verduin
10 maart 2010, 07:41
Geen idee in feite wat ik me erbij voorstellen moet... Is het een soort uitgebreid telmachien?Zoiets.....:seriousf:
http://oldcomputers.net/kim1.html

8 bits processor op 1Mhz, 1K ram, 2K rom....

cluseau
10 maart 2010, 08:47
inderdaad..... heb hem nog staan

Hey Nico, lijkt erop dat we meer raakvlakken hebben. Ik hield me begin jaren 80 vaak bezig met de Z80. Nog eens in machinetaal een progje geschreven voor een testbeeld generator. Ooit een interface gemaakt met losse touwtjes, de voorloper van ge-etste print dus. Echt een bizar ontwerp maar het werkte wel. :???: Moet hem nog ergens hebben liggen, ff in de gewelven van mijn lab kijken of ik hem nog kan vinden.

Frans.

caliban
10 maart 2010, 18:49
Iemand ooit een lampen pc gemaakt?

cluseau
10 maart 2010, 18:52
Iemand ooit een lampen pc gemaakt?

Haha, jahoor die heeft bestaan. Vraag alleen niet hoe omvangrijk :crazyhappy:

Frans.

caliban
10 maart 2010, 18:54
Haha, jahoor die heeft bestaan. Vraag alleen niet hoe omvangrijk :crazyhappy:

Frans.

Ja ik weet dat ze ooit hebben bestaan, maar ik vroeg me af of iemand op het forum ooit er een gemaakt had :)

nico verduin
10 maart 2010, 21:12
Ik durf met 99.99% zekerheid te stellen van niet..... onbetaalbaar...
http://nl.wikipedia.org/wiki/ENIAC
19000 buizen en in 1946 500.000 US$

cluseau
10 maart 2010, 21:36
Hmmm....geld speelt geen rol, de ruimte dat is het probleem. :seriousf:

Frans.

fredjuh
10 maart 2010, 21:48
Je hebt dan tenminste thuis geen verwarming meer nodig!:seriousf:

nico verduin
10 maart 2010, 23:00
Hmmm....geld speelt geen rol, de ruimte dat is het probleem. :seriousf:

Frans.kantoorpanden zat over tegenwoordig

caliban
10 maart 2010, 23:19
Je hebt dan tenminste thuis geen verwarming meer nodig!:seriousf:

Inderdaad :)

cluseau
12 maart 2010, 10:03
Hier nog een wat nettere ophanging van een verende buisvoet.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/flexbuisvoet1.jpg

Van bovenaf is goed te zien dat de buisvoet in een appart stukje chassis hangt.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/flexbuisvoet2.jpg


Dit is trouwens een 6N7 in een heel tricky oscillatorschakeling. Deze schakeling werkt op 2 Mhz en in het cirquit is een soort keramisch elementje opgenomen welke het oscillator signaal moduleert. In de volgende trap wordt het gemoduleerde signaal gedetecteerd en het hoogfrequent signaal ge-killed. Nooit meer iets terug gezien van deze toen revolutionaire methode.

Frans.

caliban
12 maart 2010, 13:16
Wat is juist de bedoeling van de schakeling? Wekt die zelf die 2MHZ op?

cluseau
12 maart 2010, 13:43
Wat is juist de bedoeling van de schakeling? Wekt die zelf die 2MHZ op?

yep, die wordt dan gemoduleerd met de audio variatie in het keramisch element. Geen gitaar pickup hoor! Het schijnt een mooi systeem geweest te zijn omdat de belasting voor het element te verwaarlozen was.

Frans.

Frits van Mourik
22 maart 2010, 00:53
Sennheiser gebruikte het RF (FM)- modulatie-systeem in z'n MKH- serie, begin jaren 1960...

cluseau
22 maart 2010, 07:52
Sennheiser gebruikte het RF (FM)- modulatie-systeem in z'n MKH- serie, begin jaren 1960...

Frits, ik neem aan dat dit bedoeld was voor de draadloze signaal overdracht?

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/oscpu.jpg
In het bovenstaande schema deel zie je dat het opneem element is opgenomen in de schakeling van de eerste triode welke als oscillator functioneerd. In de tweede trap ontstaat detectie door clipping en wordt het HF uitgefilterd.

Frans.

caliban
22 maart 2010, 11:41
Damn, gaat me toch net allemaal een beetje te ver :) :chicken: