PDA

View Full Version : Line-in op een Fender SuperChamp XD



josan
4 maart 2010, 23:52
De Fender SupeChamp XD is een hybride combo met een transistor voorversterker en een buizen-eindversterker. De SCXD is eigenlijk een modeler met daarachter een buizen-eindversterker. De versterker heeft een line-out. Bij die line-out wordt het signaal afgetapt aan het einde van de voorversterker. Als je de line-out niet gebruikt gaat het signaal normaal direct via een condensator en een weerstand naar pin7 van de 12ax7-buis. Die buis is deels een versterker en deels een fase-omkeerder voor de 6V6-en die in A/B-modus werken.

Het mooie is nu dat je bij de SCXD heel makkelijk zelf een line-in kunt maken met maar drie extra onderdelen: een normal 1/4" jack, een 0,1uF condensator en een 15kOhm weerstand. Bij elkaar ongeveer 3 euro.

In het kort: maak een gat aan de achterkant waarin je de jack kunt monteren, soldeer eerst de condensator aan de signaalpin van de jack en daarna de weerstand van de condensator naar pin7 van de 12ax7 buis. Klaar. Je hoeft niets aan te passen aan de bestaande schakelingen. Werkt perfect. Geen extra ruis of andere bijgeluiden, even clean als anders. Je kunt nu elke pre-amp direct koppelen aan de buizen eindversterker van de SCXD. Let op, dit is geen effect-loop. De oorspronkelijke koppeling van de voorversterker naar de 12ax7 buis is gewoon intact. Je kunt dus kiezen: stop ik een gitaarkabel aan de voorkant in de versterker en gebruik ik de voorversterker/modeler van de SCXD zelf of stop ik een kabel vanuit een pre-amp/modeler (zoals een POD of Vamp2) in de nieuwe line-in.

Kijk ook even naar de posts op dit forum:
http://www.agileguitarforum.com/viewthread.php?tid=4958&page=1

Ik ben een redelijk handige knutselaar maar totaal geen electronica-expert, dus moeilijk is het niet.

josan
5 maart 2010, 11:50
Hier nog een post met wat plaatjes, waar ik dit idee vandaan heb:

http://www.agileguitarforum.com/viewthread.php?tid=4739

Ik heb hetzelfde gedaan als in deze plaatjes, alleen heb ik de jack meer naar het midden gezet (Hoe korter de signaalwegen hoe beter.) en de weerstand en de condensator andersom gemonteerd. Volgens het Fender-fabrieksschema is de juiste volgorde: jack - condensator - weerstand - Pin7 van de 12ax7 buis. Die pin7 is makkelijk te vinden. Pin1 staat gemarkeerd. Tel nu tot 7 met de klok mee.

Je hoeft niet, zoals de auteur van bovenstaande link zegt printplaten te verwijderen. Mijn tip: als je het gat in de achterkant boort, keer dan het hele versterkchassis ondersteboven. Zo vallen eventuele metaalsnippertjes niet op of onder de printplaat. Terwijl de versterker nog onderteboven is kun je eventueel slijpsel van de overstekende rand wegvegen, waarna je hem omkeert in z'n normale stand om de plug te moneterne en met solderen te beginnen.

Eenvoudig. Het gat boren duurde het langst.

Werkt perfect. Alles met een line-level uitgang (pre-amp, modeller) kunt je nu direct op de SCXD-eindversterker aansluiten.