PDA

View Full Version : Maten



Dzware
4 maart 2010, 23:12
Ik heb wel een vaag idee wat het ongeveer inhoudt, maar kan iemand me precies vertellen waar de cijfers voor staan? Dus betekent 4/4 nou eigenlijk?

M@rtijnd
5 maart 2010, 00:34
4/4 maatsoort betekent, kortweg, 4 tellen in een maat waarbij de kwartnoot 1 tel duurt. Ik weet niet of je jezelf zo kunt visualiseren hoe de verschillende nootvormen eruit zien. Maar het dichte bolletje met het enkele streepje is een kwartnoot.
En aangezien je maar 4 tellen in de maat hebt in een 4/4 maat, zouden er dus 4 kwartnoten in de maat moeten staan (of 1 hele noot, 2 halve noten, 8 achtste noten, 16 zestiende noten etc.). Een maat eindigt overigens bij een verticaal streepje na een aantal noten op de notenbalk.

Nu heb ik het een beetje summier uitgelegd hier en het is waarschijnlijk ook niet voldoende om je echt verder te helpen, maar het is om je een beetje een idee te geven van wat er mee bedoeld wordt.

Op het internet is er ontzettend veel informatie over ritme en verschillende maatsoorten te vinden. Het is gemakkelijker uit te leggen aan de hand van afbeeldingen, eigenlijk.

M

Dzware
5 maart 2010, 19:05
bedankt voor de reactie, maar het meeste weet ik al.
ik snap alles met kwartt noten, achtste noten etc.
wat ik eigenlijk wil weten is waar de eerste 4 voor staat en waar de tweede voor staat. Het kan miss helpen als je een paar voorbeelden geeft en die uitlegt..

ShredTallicA
5 maart 2010, 19:15
bedankt voor de reactie, maar het meeste weet ik al.
ik snap alles met kwartt noten, achtste noten etc.
wat ik eigenlijk wil weten is waar de eerste 4 voor staat en waar de tweede voor staat. Het kan miss helpen als je een paar voorbeelden geeft en die uitlegt..

De bovenste staat voor het aantal tellen, en de onderste zegt welke noot 1 tel duurt

4/4 = 4 tellen, kwartnoot duurt 1 tel
6/8 = 6 tellen, 16e noot duurt 1 tel
2/2 = 2 tellen, halve noot duurt 1 tel

Ik hoop dat je het zo een beetje snapt? :hippie:
Leen ergens anders eens een boek over muziektheorie, zoiets helpt heel erg.

Jeroensnake
5 maart 2010, 19:21
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maatsoort

Staat een hoop info, o.a. :



De maatsoort wordt genoteerd aan het begin van elk muziekstuk met behulp van twee boven elkaar genoteerde getallen. Het bovenste getal geeft het aantal tellen in een maat aan en het onderste getal wat de teleenheid is. De aanduiding boven de streep is daarbij dus bepalend. De aanduiding onder de streep, de eenheid, is eigenlijk voor het metrum niet van belang, maar geeft slechts een indicatie van het tempo.

Dzware
6 maart 2010, 00:15
Ok, ik denk dat ik het nu wel begrijp. Bedankt!;)

-=JEROEN=-
6 maart 2010, 15:00
Ik vind het wat lastig uitgelegd zo.

Voor mij betekent 4/4 dat de maat uit 4 kwarten bestaat (4 x 1/4). Dus een maat in 3/4 en 5/4 bestaan uit 3 en 5 kwarten. En betekent 6/8 dus dat de maat bestaat uit 6 keer een achtste (6 x 1/8 ).

In 4/4 duurt iedere tel een kwart van de totale lengte vd maat.
Dus in tijd uitgedrukt: als de hele maat 4 seconde duurt, dan duurt 1 tel dus 1 sec. In 3/4 duurt zo'n zelfde maat dus 3 seconde (1 tel korter) en in 5/4 een tel langer (dus 5 seconde).

Het tempo (bijv 120 bpm) bepaalt uiteindelijk hoe lang iedere maat duurt.

Nog duidelijker zo?