PDA

View Full Version : Piep in de tremelo veertjes



Mikos
4 maart 2010, 22:37
Gegroet Allen,

Ik was vandaag eens wat aan t spelen met mn Fender 40th Anniversary Strat, toen ik wat met de tremelo deed, viel het me op dat ik een irritant piepje hoorde. Niet door de versterker, maar het kwam puur van de gitaar af.
Ik dacht eerst dat het aan de brug lag.. maar ik ging verder kijken
Ik het stukje op de achterkant eraf gedraait, en wat bleek nou het waren toch echt de veertjes die het irritante piepende geluid veroorzaakte.
De veertjes zijn wat versleten, maar dat mag ook wel na een jaar of 16/17.

Kan ik dit probleem oplossen zonder nieuwe veertjes te kopen?
Of moet ik dan toch echt nieuwe gaan bestellen, en zo ja iemand een site waar ik ze vandaan kan halen?
Ik neem aan dat dit niet in de waarde van de gitaar gaat zitten omdat de veertjes dan niet origineel zijn, of is dat wel zo.

Alvast bedankt,

Mike :hippie:

Midwolda
4 maart 2010, 23:18
Probeer het hier (http://www.tonefactory.nl/shop2/index.php?cPath=28_91_173) eens... onderaan de pagina.
Of je local guitar parts dealer.
En voor de waarde van je gitaar maakt het niets uit.
edit: hoewel, hij is meer waard als-ie niet piept... ;)

Mikos
4 maart 2010, 23:30
Haha, ja dat leek me logisch..
Dat gepiep is niet echt charmant, en het komt de gitaar niet echt ten goede..

Ik neem trouwens aan dat er gewoon Standard veren in zitten en geen extra soft of strong?

snaarplukker
4 maart 2010, 23:48
.....Ik neem aan dat dit niet in de waarde van de gitaar gaat zitten omdat de veertjes dan niet origineel zijn, of is dat wel zo.
Kijk even of er "Fender" in gestampt is.;)

nickofzo
5 maart 2010, 00:26
je gitaar is dan niks meer waard, dus geef maar hier.

..


en sowieso, ga je je gitaar verkopen? want dan zou ik helemaal niks vervangen.. zelfs de originele snaren erop laten..

nee je hebt dat ding om te spelen.. dus ga spelen
..


je snapt de boodschap?;)

speedmusic
5 maart 2010, 08:31
Je kunt ook gewoon eerst even een klein beetje WD40 tussen de veertjes spuiten, of misschien een beetje siliconen spray.
Niet op de lak want ik weet niet wat voor effect dat spul op de lak heeft al zal het in de cavity geen last hebben.

Gewoon een heel klein beetje op het metal, misschien even in een bakje en met een kwastje even langs de metalen delen, dit lost het piep probleem wel op (zo heb ik het ooit gedaan)

RS-Rik
5 maart 2010, 08:47
Siliconenkit IN de veren spuiten. heb ik ook gedaan, werkt uitstekend. Kit wordt wel roestkleurig na een tijdje.

Riky
5 maart 2010, 10:15
of gewoon een stukje spons eronder proppen...

pjotr
5 maart 2010, 19:53
Ik heb eens een artikel gelezen over de gitaar-technicus van ene mr. Vaughan. De technicus vertelde dat hij tussen alle bewegende delen een beetje olie deed. Ik heb zelf ook dat gepiep gehad en ben vervolgens met een wattenstaafje en wat (dunne) olie aan de slag gegaan. Resultaat gitaar blijft beter op stemming bij trenolo gebruik en al het gepiep is weg. Even resumeren; wattenstaafje, olie, klaar is kees!

puntdroad
5 maart 2010, 20:23
ik heb precies dezelfde gitaar, ooit nieuw gekocht, en heb er gewoon op de beurs in Veenendaal 2 veertjes bijgekocht. Volgens mij zijn ze allemaal precies hetzelfde... kostte ook nix

maar misschien herken je mijn "klacht", je hebt dezelfde gitaar,

Bij de tremoloarm merk ik een beetje speling. Als ik de tremoloarm er helemaal in draai gaat het wel, maar dat vind ik irritant spelen, één slag los is fijner, maar dan voel je echt speling. Als je hem gebruikt voel je hem bij wijze van spreken " tikken" Je zou toch zeggen dat het schroefdraard de boel wel strakker zou trekken.

Tips or tricks anyone?

Mikos
5 maart 2010, 23:44
Ik herken het gedeelte met de tremelo arm niet eigenlijk?
Misschien is dat al verholpen door de vorige eigenaar die hem toendertijd wel nieuw gekocht heeft. Tja, ik dacht er op mn tweede niet aan die gitaar te kopen, uberhaupt dacht ik toen niet aan gitaren maar dat even terzijde.

Heb toen ik 'm overgekocht heb trouwens ook wat contactspray en dergelijke tussen de potmeters gespoten want die waren ook een beetje versleten, maar ik vond dat dat wel kon na een dikke 16 jaar

Puerco
6 maart 2010, 06:31
Mensen gebruik toch niet zomaar van alle soorten rotzooi op die gitaren, met name siliconenspray VER uit de buurt houden!!!
Op alle zwaar belaste bewegende delen zoals genoemde veren, tremolo scharnierpunten en zo gewoon wat dik vet zoals kogellager vet (liefst die witte op lithium basis) smeren en op lichter belaste delen zoals brugzadels etc. wat lichte (naaimachine) olie. WEINIG is het sleutelwoord hier, we willen geen smeerboel ervan maken en daarom zijn sprays ook af te raden.
Ook in de topkam een weinig lithiumvet (NA het volledig stemmen, anders schraapt het eraf) doet wonderen voor de stemvastheid, Fender zelf raad voor de topkam en string trees lipbalsem aan (zeer dik vet). Vooral ook de contactpunten snaar/brugzadels ook niet vergeten, wat lichte olie hier voorkomt breken van snaren en slijtage.
Dit is allemaal na te lezen in Fenders Stratocaster setup guide. (http://fender.com/support/stratocaster_setup_guide.php)

Het blijft me verbazen hoe mensen met de beste bedoelingen hun geliefde instrument weten te mishandelen :(
Genoemde siliconenKIT IN de veren spuiten kan zolang het zeg maar in de "tunnel" is en niet in de windingen helpen tegen de bekende "zingende veren" maar niet tegen piepen hetgeen op de scharnierpunten gebeurd. Een stukje schuimrubber word hier meestal gebruikt en werkt ook goed. Op mijn strat echter niet, ik ben van mening dat die zingende veren een groot deel zijn van de klassieke stratocaster sound, zolang het niet te erg word dan.