PDA

View Full Version : Probleempje met Floyd Rose :3



Wazakindjes
4 maart 2010, 22:27
Ik heb sinds een maandje ofzo een nieuwe gitaar aangeschaft met Floyd Rose Tremolo. Ik had er wat negatieve verhalen over gehoord van een paar vrienden, maar ik dacht: "Ach, het zal wel goed komen."
Nouja, tot ik mijn snaren ging verwisselen. :3 Hij onstemde constant (ook na het uitrekken). En daarna kwam mijn tremolo omhoog. Mijn gitaar staat redelijk zuiver gestemd (in drop C btw), maar die tremolo staat nog steeds te ver omhoog vind ik. :\ Ik had gelezen dat hij ongeveer gelijk met de body moet lopen. Nou, de mijne doet dat dus mooi niet:
http://img697.imageshack.us/img697/3307/tremolo1.jpg

En nog een fotootje (dat gekke ding is mijn vinger :3):
http://img705.imageshack.us/img705/1787/tremolo2.jpg

Lekker onscherpe foto's. =D Mobieltje met 1.3 megapixel camera ftw. \m/

Arvoitus
4 maart 2010, 23:34
Gitaar omdraaien en dan het plaatje eraf halen zodat je bij de veren van je floyd kan.

Aan de nek kant zit een soort anker met 2 schroeven in je body (het linker ding):
http://www.diyguitarist.com/Images/Mojo-Springs.JPG

Deze 2 schroeven moet je aandraaien todat je floyd weer recht staat, wel even stemmen ondertussen.

Wazakindjes
4 maart 2010, 23:49
Mkay, kan ik alle toplocks tegelijk losdraaien of moet ik ze 1 voor 1 doen?

Btw dude, hoe krijg je die fucking schroeven ooit vast? O.o

EDIT: Goed, hij zit nu iets lager, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. XD Damn wat zijn die schroeven zwaar aan te draaien. O.o

ß@®+
5 maart 2010, 09:07
LET op dat je de schroeven NIET TE VER in het hout draait!!! Als ze er erg ver in moeten kun je beter een veer extra plaatsen of een setje met zwaardere veren kopen.

edit: als je vrienden ervaring hebben met zo'n ding zou je ook eens kunnen vragen of zij hem voor je af willen stellen en dan kun je even mee kijken.

Riky
5 maart 2010, 10:09
Zo'n mega probleem is het toch niet dat je de schroeven er ver indraait?
Echt hard forceren zou ik inderdaad niet doen. Er bestaat een hele kleine kans dat er een scheur in komt. Schroeven zijn namelijk geen boren.

Verder zou ik er inderdaad gewoon een extra veer in zetten. Makkelijker + als je de schroeven er helemaal indraait kunnen ze niet nog verder er in. Kortom dan verlies je afstel mogelijkheden.

Verstandiger was trouwens geweest om een setje snaren van dezelfde dikte al voor het verwisselen erop te zetten. Dan had je geen probleem gehad. Blijkbaar heb je dikkere snaren genomen. Of was het hiervoor ook al aanwezig? Of ben je in een andere stemming gaan spelen?

Chocola
5 maart 2010, 11:41
Zoek op youtube filmpje hoe je de floyd moet afstellen, simpelere kan het namelijk niet.

http://www.youtube.com/watch?v=RQQT9-Y0R9A

pasqual
5 maart 2010, 12:05
en al eerder gepost: een setje van dezelfde dikte en dezelfde stemming. dat zou in principe betekenen dat je niets meer hoeft af te stellen.

een andere simpele tip: snaren vervangen één voor één en niet allemaal tegelijk. dan blijft je stemming ook meteen goed.

en als je dan toch alles eraf moet halen om wat voor reden dan ook? doe dan eerst alles een beetje op spanning brengen zodat je tremelo vrij komt van de body en doe dan snaar voor snaar in het begin een kwart toon hoger stemmen.
dan komt alles namelijk redelijk in de buurt. check ook ff je stringretainer of die wel diep genoeg staat zodat je de snaren niet extra aanspant op het moment dat je de toplock aandraait.

succes en groeten Pasqual.

superken_nl
5 maart 2010, 13:22
Zo'n mega probleem is het toch niet dat je de schroeven er ver indraait?


Het is geen probleem als je inderdaad sowieso al van plan was je neck pickup te perforeren. :lp:

Riky
5 maart 2010, 13:31
hmm nog nooit van gehoord.
Bij mijn strat zitten ze er ook diep in (geen extra veer om tremelo lekker licht te houden). Volgens mij gaan ze er daar wel onderdoor of komen ze niet zo ver.
Ze zitten er niet helemaal in btw.

Maar goed. Wel of geen penetratie van de neck pickup. Het is gewoon ook niet handig om ze er helemaal in te schroeven:)

Chocola
5 maart 2010, 14:16
Het is geen probleem als je inderdaad sowieso al van plan was je neck pickup te perforeren. :lp:

Valt reuze mee. Ik heb hier ook een plexiglasgitaar en je kunt hier goed zien dat de schroeven niet eens in de buurt komen. Bij mij RG's komen ze er ook niet ver genoeg daarvoor.

Wazakindjes
5 maart 2010, 16:40
Verstandiger was trouwens geweest om een setje snaren van dezelfde dikte al voor het verwisselen erop te zetten. Dan had je geen probleem gehad. Blijkbaar heb je dikkere snaren genomen. Of was het hiervoor ook al aanwezig? Of ben je in een andere stemming gaan spelen?

De E, A en D snaren zijn dikker en andere 3 dunner geloof ik. Ernie Ball's Slinky Top Heavy Bottom. Daarna heb ik van standard naar drop C getuned.

Verder, snaren vervang ik sowieso 1 voor 1. Zo slim ben ik wel. :D

Dus het beste is gewoon een extra veer erin gooien? Ik neem aan dat je die bij de Fixet oid wel kunt krijgen? XD

Terminus
5 maart 2010, 16:53
De E, A en D snaren zijn dikker en andere 3 dunner geloof ik. Ernie Ball's Slinky Top Heavy Bottom. Daarna heb ik van standard naar drop C getuned.

Verder, snaren vervang ik sowieso 1 voor 1. Zo slim ben ik wel. :D

Dus het beste is gewoon een extra veer erin gooien? Ik neem aan dat je die bij de Fixet oid wel kunt krijgen? XD

Veren hebben ze vast wel bij de dichtstbijzijnde muziekwinkel.

Maar als je je gitaar van standard naar Drop C hebt gezet zal je sowieso ook de actie en intonatie af moeten stellen. Kwam je gitaar met een handleiding?

Wazakindjes
5 maart 2010, 16:57
Veren hebben ze vast wel bij de dichtstbijzijnde muziekwinkel.

Maar als je je gitaar van standard naar Drop C hebt gezet zal je sowieso ook de actie en intonatie af moeten stellen. Kwam je gitaar met een handleiding?

Ik moet vanavond toch naar Roosendaal, kan ik gelijk even kijken. :3

Nope, geen handleiding. XD

Ik heb het zonder extra veer gedaan. Gister had ik een te kleine schroevendraaier waardoor het niet erg wilde lukken. (A) De schroeven kunnen er nog een stukje verder in, maar da's niet nodig. Hij staat nu op een zeer kleine hoek na recht in de body. :3 Als je een fotootje wilt zeg je het maar. XD Hij staat nu ook 100% zuiver gestemd. :D