PDA

View Full Version : Mesa/Boogie 20:20 deep mod



ME.
4 maart 2010, 18:06
Iemand ervaringen met deze mod?

ME.
14 maart 2010, 10:13
Niemand???

even
21 maart 2010, 14:55
JA !! Ik dus. Ik heb drie jaar geleden mijn rack opgeruimd en speel nu over een Mesa 22+ met een Nova system. Vandaar dat ik in deze rubriek niet vaak kom lezen. Mijn laatste 19" setup was met een Mesa 20/20. Door de mod. krijgt het geluid wat meer diepte en klinkt wat natuurlijker en opener. Het lijkt op meer laag en hoog, maar volgens mij is het minder midden/laag. De mesa heeft een boost rond 200 hertz en dat is wat je eigenlijk voorkomt volgens mij. Uiteindelijk kon ik niet kiezen en omdat ik ook over twee verschillende speakers speelde het ik de mod. op één kanaal toegepast. De orginele sound op een Celestion alnico Blue in een open cabinet en de mod. op een Celestion G1230H in een gesloten cabinet. Dat beviel me prima. Ik gebruik nog steeds deze speakers maar nu de Blue in de Mesa 22+ en de G12H30 in een Mesa Thiele. Het volume lijkt wat zachter te worden na de mod. maar volgens mij "zien" onze oren dat omdat de midboost weg is.
De 20/20 heeft gelukkig reserve genoeg, maar ik had de volumeknop op het mod. kanaal iets verder open staan.
De operatie is redelijk eenvoudig uit te voeren.

Succes, Erwin.

tommus42
21 maart 2010, 16:25
best tof die mod. Soldano vent 'm uit, moet je maar eens op googelen, weet zo niet waar die staat. De kern van de zaak is dat de versterker meer hoog tegenkoppelt (op een bepaalde frequentie), daardoor versterkt ie bepaalde lage frequenties. Ik was lang op zoek naar die schakeling maar heb 'm niet meer nodig (apparaatje gekocht). Best leuke schakeling op een wat matte versterker, maar ik denk dat de bassist er anders over denkt :makeup:

ghk123
30 maart 2010, 00:16
Iemand ervaringen met deze mod?

Ja ik ook. Twee dagen geleden de Mesa via een ruil verkregen. Ik heb hem geprobeerd met een Dgstomp en Vox Tonelab als Preamp over een zelfbouw 2x12 (met veel laag indien gewenst!).

De Mesa heeft inderdaad een mid/hoog boost door de 1uF condensator over de cathode weerstand. Ik begrijp dat de versterker oorspronkelijk bedoeld was om te koppelen met een Mesa Studio of Formula Preamp en en daarop is afgestemd. Beide ken ik niet maar blijkbaar hebben ze veel laag.

Het verwijderen van de condensator haalt ook de mid/hoog boost weg en daarmee ook iets gain. Alternatief is wellicht de 1uF te vervangen met een 22uF condensator (standaard Fender) voor een frequentie onafhankeljke gainboost.

Ik ben tevreden met de mod. Het indraaien van laag op de pre heeft in de standaard setup niet zo'n fijn effect: rommelig laag. Het is zo strakker.
Wel ga ik de buizen nog vervangen met JJ's (nu EH). Goede ervaringen mee: deze blijven lang strak, ook in het laag.

Ben benieuwd naar je eigen ervaringen!

O ja, link naar de mod http://www.scribd.com/doc/6690230/Mesa-Mod. Heeft overigens niets te maken met een Soldano Deep mod....die grijpt in op de feedbackloop

ME.
30 maart 2010, 20:06
Bedankt voor de reacties.

Misschien dat ik de mod wel ga doen. Dan laat ik wel weten hoe het gegaan is.

Kan ook zijn dat ik hem inruil tegen een ENGL eindtrap.

Dutch
31 maart 2010, 22:55
Heb ook een 20/20 gehad. De Deep mod bestaat uit het losmaken van twee weerstandjes die zich op de printplaat naast de meest linkse buis bevinden (van achter bekeken, dichtst naast de inputs/outputs en zo). Je zet de soldeerbout op het tin waar een pootje van de weerstand in steekt, wipt het los met een schroevendraaier zodra het vloeit en klaar is kees. 10 minuten werk. Idioot dat ze daar $125 voo durven vragen.
Je zou ze allebei met een draadje naar een dpdt schakelaartje en een draadje terug kunnen verbinden, dan kun je ze schakelen. Er is alleen weinig plaats om die schakelaar te plaatsen...
Ik vond met deep-mod mooier, maar ik had er geen MESA pre-amp bij. Axe-FX.
Die is zodanig handig dat ik de hele gitaarkast maar ben vergeten en de 20/20 en de Rectifier 4x12 maar heb verkocht.