PDA

View Full Version : Aparte/nieuwe 19" reverb+delay



Liquid_Metal
4 maart 2010, 11:05
Ik zit natuurlijk weer een beetje te gassen, gewoon omdat het leuk is. Nou eens te bedenken dat het wel cool zou zijn om een aparte delay EN reverbunit (in 1 dus) te hebben. En die misschien parallel aan te sluiten (ja, dan moet er ook nog een mixer hebben :soinnocent:).
Nou zat ik een beetje te kijken en de mooiste zou natuurlijk de TC Electronic M3000 zijn. Maar volgens mij is die een beetje te prijzig :P.
Hoe zou iets als de D-Two of de M350 zijn? De laatste staat nu te koop op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/313897506).

Jimi Hendrix
4 maart 2010, 12:35
de dtwo heeft sowieso geen reverb on board.

de m3000 is / was indertijd een topgalm, heb nog ergens een demoCD ervan liggen en die is niet mis.

Waarom dan niet gewoon een g-force? heb je ook behoorlijke (micro)pitch en chorus in een unit...

Liquid_Metal
4 maart 2010, 12:59
Het idee is ontsproten uit het feit dat ik delay en reverb als parallele effecten nogal tof vind. Gewoon een luxeprobleem natuurlijk want de G-Major2 werkt heel goed. Maar ja, het is gewoon leuk om nieuwe gear te kopen.
In deze context nog niet aan de G-Force gedacht eigenlijk. Omdat je dan nog steeds met 1 toestel zet en dus niet de helft parallel kunt zetten. Bij chorus/flanger etc vind ik serieel prima omdat dat signaal je eigenlijke signaal compenseert. Bij delay heb je door de mixhoeveelheid een loss in je directe signaal en dat stoort me eigenlijk (m'n delay is te zacht of m'n dry wordt te zacht).

De M3000 lijkt, vanuit de manual, trouwens zeer beperkt wat betreft de Delay-keuzes. En er zitten ook een hoop andere effecten in (voor mij niet zo interessant in deze context).

peter_heijnen
4 maart 2010, 13:10
Niet vergelijkbaar met de m3000, maar de g-sharp heeft wel delay en reverb die je apart in en uit kunt sturen. Geen super menu's maar wel instant acces.

Los van welke kwaliteiten rv en del voor je moeten bezitten, voor 95,- nieuw kun je je er nauwelijks en buil aan vallen.

https://www.dijkmanmuziek.nl/catalog/product_info.php?products_id=3113&osCsid=0dc992f4f2ca52c1f1f143bb05c0bed4

Liquid_Metal
4 maart 2010, 13:17
Wel een leuk prijsje ja. Of ik er kwalitatief iets mee opschiet betwijfel ik dan wel weer :P. Maar aan de andere kant: ik heb me eigenlijk nog niet gestoord aan de kwaliteit van de delays en verbs van de GM2. Meer van het volumeverschil bij de delays.

flaintlead
4 maart 2010, 13:30
Misschien moet je dan toch gaan kijken voor een losse reverb en een losse delay unit, mits je de ruimte ervoor hebt.
Ik zou dan gaan kijken naar
Delay:
- Tc electronic 2290 (maar waarschijnlijk iets boven je budget)
- Tc electronic D-two
- Roland SDE-3000 (heeft alleen geen MIDI, maar schijnt heel goed te zijn, is oa gebruikt door Stev Vai en volgens mij ook door EVH.

Reverb:
- Lexicon PCM 70/80
- Tc M3000 (Heb er keer over mogen spelen en was erg onder de indruk, weet alleen niet hoe de delays van dot apparaat zijn)


Als je toch alles in 1 unit wil hebben, zou ik gaan kijken naar:
- Lexicon GP2
- G-force
- Eclipse.

Eclipse is welliswaar veel duurder, maar de effecten schijnen volgens veel gebruikers een stuk beter te zijn, en de ad/da convertors ook.
Ligt dus vooral aan de prijs die je in gedachten hebt. De lexicon heeft ook een analoog pad in zich, dus nagenoeg geen tone suck. (maar aangezien je een mixer wil gaan gebruiken heb je hier toch niet zoveel last van.)

Liquid_Metal
4 maart 2010, 14:27
In 2 aparte units zou wel leuk zijn, maar weer enorm veel extra lastigheid (en natuurlijk ook geld). Hoe zou een Lexicon MX200 zijn? Niet duur en heeft reverbs en delays.

ateng
4 maart 2010, 22:08
Hahahaha... als je eenmaal aan een rack begint ben je volgens mij niet meer te stoppen. Ik zou zeggen zolang je het niet nodig hebt waarom er 1 aanschaffen. Scheelt je ruimte, gewicht, kabels enz.

flaintlead
5 maart 2010, 00:00
Ik ben niet bekent met de Mx300, maar zou denk ik voor de lexicon G2 gaan als ik jouw was. Deze heeft erg goede effecten (wordt vaak gezegd dat hij in de zelfde klasse zit als de g-force) en daarnaast een analoog pad, en is redelijk betaalbaar.

Maar, als de Tc GM2 je goed bevalt, neem er dan nog 1 bij, of misschien gewoon een g-major. Je gebruikt hem toch parallel (geen tonesuck) en een g-major kun je al kopen voor 190 euro.....

Outline
5 maart 2010, 00:15
Een G-Sharp is de gitaar-uitvoering van de M350. Kwalitatief zeer goede en bruikbare units, veel beter dan de Lexicon die je noemde.

Heb zelf een M350 gehad voor zang en die dingen presteren dus, zoals gezegd meer dan goed.

Je kan ook nog zoeken naar de voorganger, de M300.

Liquid_Metal
5 maart 2010, 07:46
Ik heb gisteren weer wat zitten rotzooien met de reverbs en delays van de G-Major 2 en ik denk niet dat ik voor een leuke prijs een toestel kan aanschaffen dat ze beter doet. Zo te zien heeft de G-Sharp véél minder uitgebreide keuzes en jullie zeggen dat Lexicon minder is.
Ik begreep namelijk dat Lexicon zo beroemd is om z'n reverbs. Ik heb ze nog nooit gehoord.. :P

Chiel
5 maart 2010, 11:23
Gebruik nu een Timefactor (sinds kort ook een Modfactor). Echt zulke vette apparaten! 't is wel geen rackunit, maar hebben wel midi. Voor de prijs zijn ze imo onovertroffen.

flaintlead
5 maart 2010, 12:48
Dat de G-sharp betere effecten zou hebben als de Lexicon G2 is totale onzin. De G2 is een kwalitatief veel beter product en komt in de categorie bij de g-force. En de G-sharp is wel een stuk minder dan een g-force, en zou ik alleen aanschaffen als je niet echt eisen stelt aan je effecten.

Zoals ik al zei, misschien een 2e hands G-major halen, zijn rond de 190 euro....

En idd, Lexicon is een van de marktleiders op het gebied van professionele reverbs, en zult niet snel een apparaat vinden met betere reverbs als de lexicon.

Liquid_Metal
5 maart 2010, 14:31
Die Timefactor wil ik ook wel eens proberen :). En ik moet nog een keer de G-Major 2 parallel aansluiten en dan héél kritisch luisteren of het echt beter klinkt.

peter_heijnen
5 maart 2010, 15:24
En ik moet nog een keer de G-Major 2 parallel aansluiten en dan héél kritisch luisteren of het echt beter klinkt.
Zo kritisch hoeft dat niet, dat hoor je meteen. ;)

Liquid_Metal
5 maart 2010, 16:37
Zo kritisch hoeft dat niet, dat hoor je meteen. ;)

Laatst gedaan met de parallelle fxloop van mijn Trio preamp en echt heel veel cooler was het eerlijk gezegd niet... misschien ligt dat aan die loop

minoin
5 maart 2010, 17:04
Dat de G-sharp betere effecten zou hebben als de Lexicon G2 is totale onzin. De G2 is een kwalitatief veel beter product en komt in de categorie bij de g-force. En de G-sharp is wel een stuk minder dan een g-force, en zou ik alleen aanschaffen als je niet echt eisen stelt aan je effecten.

Zoals ik al zei, misschien een 2e hands G-major halen, zijn rond de 190 euro....

En idd, Lexicon is een van de marktleiders op het gebied van professionele reverbs, en zult niet snel een apparaat vinden met betere reverbs als de lexicon.

De G2 is de MPX-1 met gitaar pre-amp ervoor en is inderdaad een stuk beter dan de G-sharp en G-major. Vergelijken met de G-Force zou je de MPX-1 moeten pakken, die het dan denk ik net verliest van de G-Force.
De MPX-1 heeft de helft van de kracht in vergelijking met de PCM91, die is dan weer top of the line, zoals de M3000. :) Ik hoop dat dit het wat meer in persectief plaatst.

peter_heijnen
6 maart 2010, 00:05
Laatst gedaan met de parallelle fxloop van mijn Trio preamp en echt heel veel cooler was het eerlijk gezegd niet... misschien ligt dat aan die loop
Hmm, dat is best vreemd. Ik heb zelf ook de trio gehad en zowel met de g-force als mpx-g2 (deze niet in paralel mode...) was het verschil tussen paralel en serieel heel duidelijk. Als de loop van de trio in orde is, moet het paralel echt beter klinken dan wanneer je de g-major serieel gebruikt.

Liquid_Metal
6 maart 2010, 20:49
En komt dat dan door het omzeilen van de AD/DA converters, of gebeurt er auditief iets anders als we de boel parallel zetten?

Outline
7 maart 2010, 03:32
Dat de G-sharp betere effecten zou hebben als de Lexicon G2 is totale onzin. De G2 is een kwalitatief veel beter product en komt in de categorie bij de g-force. En de G-sharp is wel een stuk minder dan een g-force, en zou ik alleen aanschaffen als je niet echt eisen stelt aan je effecten.

Zoals ik al zei, misschien een 2e hands G-major halen, zijn rond de 190 euro....

En idd, Lexicon is een van de marktleiders op het gebied van professionele reverbs, en zult niet snel een apparaat vinden met betere reverbs als de lexicon.

Ik had het over de MX200/300. Die kun je niet vergelijken met MPX1/G2.

De G-sharp is voor het geld zeer zeker een bruikbaar effect. In de prijsrange tot 600/700 euro heeft Lexicon al lang af gedaan omdat ze er niks serieus aanbieden. Daarboven heeft Lexicon de PCM 96 en sinds kort de PCM 92. Maar zolang de M3000 van TC rond de 1000 euro blijft, zijn er weinig rationeel denkende bedrijven die een PCM aanschaffen. Kijk maar eens wat de gemiddelde PA-verhuur in z'n rack heeft zitten. Je komt veel ouwe meuk tegen, maar zo goed als alles wat in de laatste 2/3 jaar is aangeschaft, is TC. Dat is ook de reden waarom LExicon nu met de PCM 92 is gekomen.

Als je het mij eerlijk vraagt: als je nieuw moet kopen en wil kiezen tussen TC en Lexicon: TC Electronic. Voordeliger, klinkt goed en betrouwbaar. Ken namelijk genoeg MPX1's (en dus ook G2's) waarvan de voeding dood is gegaan. Hier zijn ze alle 4 al vervangen. Hekel punt dus.

Liquid_Metal
7 maart 2010, 10:59
Ik had het over de MX200/300. Die kun je niet vergelijken met MPX1/G2.

De G-sharp is voor het geld zeer zeker een bruikbaar effect. In de prijsrange tot 600/700 euro heeft Lexicon al lang af gedaan omdat ze er niks serieus aanbieden. Daarboven heeft Lexicon de PCM 96 en sinds kort de PCM 92. Maar zolang de M3000 van TC rond de 1000 euro blijft, zijn er weinig rationeel denkende bedrijven die een PCM aanschaffen. Kijk maar eens wat de gemiddelde PA-verhuur in z'n rack heeft zitten. Je komt veel ouwe meuk tegen, maar zo goed als alles wat in de laatste 2/3 jaar is aangeschaft, is TC. Dat is ook de reden waarom LExicon nu met de PCM 92 is gekomen.

Als je het mij eerlijk vraagt: als je nieuw moet kopen en wil kiezen tussen TC en Lexicon: TC Electronic. Voordeliger, klinkt goed en betrouwbaar. Ken namelijk genoeg MPX1's (en dus ook G2's) waarvan de voeding dood is gegaan. Hier zijn ze alle 4 al vervangen. Hekel punt dus.

M3000 is voor mij dus te duur. En ik denk dat het überhaupt te matig of te duur is.

Liquid_Metal
7 maart 2010, 17:23
Heel stom, maar ik bedacht me net pas dat ik bij het inschakelen van de delay ook een presetboost kan inschakelen (gewoon via dezelfde CC). Dus standaard op -1 dB en met de delay op 0 dB. Dan heb ik niet die vervelende volumedrop, wat eigenlijk mijn voornaamste reden zou zijn om parallel te gaan. Het zou namelijk wel enorm veel meer moeite gaan kosten (en geld) terwijl mijn huidige setup eigenlijk heel goed is.

Outline
8 maart 2010, 02:56
M3000 is voor mij dus te duur. En ik denk dat het überhaupt te matig of te duur is.

Sowieso is er helemaal geen fatsoenlijke effect/galm te krijgen tussen 500 en 1000 euro. Is momenteel een erg grijs gebied...

flaintlead
8 maart 2010, 09:41
2e Hands kun je echt wel tussen de 500 en 1000 euro een goede/top galm vinden. Lexicon PCM 70/80 bijvoorbeeld.
1e Hands is inderdaad een nogal grijs gebied....

Nitefly7
8 maart 2010, 13:59
Sowieso is er helemaal geen fatsoenlijke effect/galm te krijgen tussen 500 en 1000 euro. .


...oef...
larry carlton heeft 'maar' een Lexicon MX-400 in zijn rack, met 'n Roland SDD erbij, en dat klinkt toch wel 'fatsoenlijk' ..qua galm e.d..

mijn EBS Dynaverb vind ik al 'n superreverb, en dat is 'n pedaaltje dat nieuw 200+ euri kost, maar -zeker voor gitaardoeleinden- perfect doet wat hij moet doen...

ik denk dat voor de TS, Liquid_M eerst van belang is te kijken wat en waarom hij parallel/serieel wil zetten en dan het geheel uitkiezen voor dat doel;
je kan ook de G-major 2 parallel zetten voor die specifieke doeleinden; kun je ook 2 Gmajor2's aanschaffen ;)

zelf zou ik de seriële G-maj, combineren met een suhr minimix of een andere parallel mixer, en dan voor delay en reverb een dedicated effect gebruiken; onthoud dat delay en reverb meer 'akoestisch' fx zijn dan 'echte modulaties e.d.'...
volgens mij is een seriële G-maj, met een parallele MPX-1 (of MX300 of MX400) en zelfs G-Sharp al een erg potente stap in de richting; ik zie nog geen echte reden om daar full-blown studiomulti's als de M3000 (hoewel Petrucci 't ding alleen maar voor delay gebruikt) of de PCM-serie van Lexicon voor te gebruiken...

Liquid_Metal
8 maart 2010, 14:07
...oef...
larry carlton heeft 'maar' een Lexicon MX-400 in zijn rack, met 'n Roland SDD erbij, en dat klinkt toch wel 'fatsoenlijk' ..qua galm e.d..

mijn EBS Dynaverb vind ik al 'n superreverb, en dat is 'n pedaaltje dat nieuw 200+ euri kost, maar -zeker voor gitaardoeleinden- perfect doet wat hij moet doen...

ik denk dat voor de TS, Liquid_M eerst van belang is te kijken wat en waarom hij parallel/serieel wil zetten en dan het geheel uitkiezen voor dat doel;
je kan ook de G-major 2 parallel zetten voor die specifieke doeleinden; kun je ook 2 Gmajor2's aanschaffen ;)

zelf zou ik de seriële G-maj, combineren met een suhr minimix of een andere parallel mixer, en dan voor delay en reverb een dedicated effect gebruiken; onthoud dat delay en reverb meer 'akoestisch' fx zijn dan 'echte modulaties e.d.'...
volgens mij is een seriële G-maj, met een parallele MPX-1 (of MX300 of MX400) en zelfs G-Sharp al een erg potente stap in de richting; ik zie nog geen echte reden om daar full-blown studiomulti's als de M3000 (hoewel Petrucci 't ding alleen maar voor delay gebruikt) of de PCM-serie van Lexicon voor te gebruiken...

Dat was ook wat ik in gedachte had: de GM2 wil ik graag serieel houden want dan kan ik tremolo (gebruik ik niet vaak) en noisegate in het signaal houden en vooral m'n volumepedaal blijven gebruiken (da's de belangrijkste stap!).
De delays en reverbs uit de GM2 zijn erg uitgebreid en met de presetboost (die ik nu samen met de delay intrap, waardoor ik geen volumeloss meer heb) klinkt het erg aardig. Het zou nu dus enkel nog een groot auditief voordeel op moeten leveren, want het wordt sowieso een flinke investering.

Harm
8 maart 2010, 15:12
Ik zou idd kijken naar:
- mpx 1
- G-Force
- pcm70 (puur galm)

mooi parallel doen... te gekke galm.. Maar als je puur voor galm gaat vind ik persoonlijk dat je lekker de lexicons moet nemen( mijn mening :))

voor spam: pcm 70 gewoon mailen.... 2290 heb ik verkocht (mooiste delay!).

Het blijft altijd zoeken hoor! Maar zelfs parallel vond ik de combi m-one en d-two erg leuk!

telecastermaster
8 maart 2010, 17:11
Had ik al eens gezegd dat ik bijzonder tevreden ben over de Peavey Valverb, een verengalm met drie buizen? Een soort van poorman's Fender reverbtank in 19" formaat. Geen Midi uiteraard maar doet mijn MPX-1 toch wel tamelijk verbleken. En dat voor 235 euro. :)
Veel succes overigens om er eentje te vinden.

Maar om verder nog een nuttige bijdrage te leveren: Lexicon LPX-1
Is een oudere uitgave van Lexicon met op papier niet erg spectaculaire specs maar klinkt erg lekker; erg organisch: http://www.youtube.com/watch?v=e7v43BLKdm8

Gaan voor 150-200 euro.


http://www.pedaldoctor.com/files/IMG_1151.JPG

peter_heijnen
8 maart 2010, 17:35
Dat was ook wat ik in gedachte had: de GM2 wil ik graag serieel houden want dan kan ik tremolo (gebruik ik niet vaak) en noisegate in het signaal houden en vooral m'n volumepedaal blijven gebruiken (da's de belangrijkste stap!).
De delays en reverbs uit de GM2 zijn erg uitgebreid en met de presetboost (die ik nu samen met de delay intrap, waardoor ik geen volumeloss meer heb) klinkt het erg aardig. Het zou nu dus enkel nog een groot auditief voordeel op moeten leveren, want het wordt sowieso een flinke investering.
Oh, maar dan moet je kijken naar de minimix2 van suhr. Niet de 1 want die kan niet wat de 2 wel kan, namelijk schakelen van serieel naar paralel. Met dat ding kun je alles met je gmaj blijven doen, zowel serieel als paralel.

Harm
9 maart 2010, 21:30
Had ik al eens gezegd dat ik bijzonder tevreden ben over de Peavey Valverb, een verengalm met drie buizen? Een soort van poorman's Fender reverbtank in 19" formaat. Geen Midi uiteraard maar doet mijn MPX-1 toch wel tamelijk verbleken. En dat voor 235 euro. :)
Veel succes overigens om er eentje te vinden.

Maar om verder nog een nuttige bijdrage te leveren: Lexicon LPX-1
Is een oudere uitgave van Lexicon met op papier niet erg spectaculaire specs maar klinkt erg lekker; erg organisch: http://www.youtube.com/watch?v=e7v43BLKdm8

Gaan voor 150-200 euro.


http://www.pedaldoctor.com/files/IMG_1151.JPG

er zijn mensen die dit forum lezen en je op je wenken bedienen :) zie gitaarmarkt... niet van mij!!!

Liquid_Metal
9 maart 2010, 22:26
Oh, maar dan moet je kijken naar de minimix2 van suhr. Niet de 1 want die kan niet wat de 2 wel kan, namelijk schakelen van serieel naar paralel. Met dat ding kun je alles met je gmaj blijven doen, zowel serieel als paralel.

Biedt veel flexibiliteit, maar ik denk toch dat alles parallel voor mij niet praktisch is. Ik gebruik eigenlijk in alle patches reverb, en delay bij alles behalve rhythm. Zou dus betekenen dat de functie van oa m'n noise gate heel vaak weg zou vallen.


er zijn mensen die dit forum lezen en je op je wenken bedienen :) zie gitaarmarkt... niet van mij!!!

Hehe da's wel erg toevallig ja :).

Ik denk dat ik voorlopig maar blijf stoeien met de G-Major 2 in seriële setup. Hij klinkt nog erg goed, misschien probeer ik 'm wel eens parallel. Bovendien heb ik al tijden geen gigs gehad, misschien moet ik daar eerst maar eens voor zorgen :P.