PDA

View Full Version : slowhand



patthepad
19 april 2003, 12:11
Ik bezit een fender stratocaster ( made in mexico) en een fender twin reverb versterker ( bouwjaar 1978-1980), maar hoe krijg ik nu die typische clapton sound uit mijn guitaar ?
Moet ik nog randapparatuur tussenplaatsen of is het een kwestie van afstellen van de knoppen van mijn versterker of van mijn guitaar.

sash
19 april 2003, 13:01
De elementen en gitaar maken niet echt uit. Op de dvd Live in Hyde Park speelt Clapton op het eind ook op een Gibson ES335 en ook daar behoudt ie grotendeels z'n sound. Het is meer de combinatie van versterker, speakers en pedalen. Wat ie precies gebruikt weet ik niet.

pimmetje
19 april 2003, 13:12
Ik denk dat dat typische clapton geluid wat je zoekt toch meer een manier van spelen is dan gear.

Die gek heeft - net als de meeste andere bekende gitaristen - een flinke zooi aan gear geprobeerd. Qua versterkers zeker weten Vox, Marshall en Fender en waarschijnlijk nog wel wat meer... qua gitaren heeft hij ook niet altijd op die strat gespeeld. Ook Les Pauls, ES'jes en teles ontbreken niet in zijn collectie. Misschien nog beter luisteren naar zijn manier van spelen.

Maar als 't echt allemaal niet wil lukken om zijn geluid na te bootsen, helpt 't wellicht om je kind van 50 hoog uit 't raam te flikkeren.

hoofd
19 april 2003, 13:33
Wahahahahahahaha, subtiel hoor, pim :grin:

Negative K3 fan
19 april 2003, 13:35
eric clapton heeft op zn signature gitaar een mid boost erop zitten, dus waarschijnlijk geven jouw elementen te weinig mids voor zijn sound. Ook was clapton een superfuzz gebruiker in de cream periode.

Neals
19 april 2003, 13:38
Dat slowhand is meer een stukje speeltechniek dan apparatuurtechniek...

Ik denk dat er genoeg bronnen op internet zijn om wat over die slowhand techniek te vinden.

sash
19 april 2003, 13:53
Op 2003-04-19 13:35, schreef Negative K3 fan:
eric clapton heeft op zn signature gitaar een mid boost erop zitten, dus waarschijnlijk geven jouw elementen te weinig mids voor zijn sound. Ook was clapton een superfuzz gebruiker in de cream periode.


Nee het ligt niet aan die boost, want dat kan je met een simpele clean boost ook wel krijgen. Hij heeft nog steeds een erg fuzzig geluid trouwens.

Kjiratsiekoedel
19 april 2003, 14:37
Zijn geluid is erg makkelijk na te maken, redelijk standaard. Maar om ook te kunenn spelen (wat ook zijn sound bepaalt, is moelijker)

jpb
19 april 2003, 15:40
Bedoel je zijn 'Cream' geluid? Toen speelde 'ie over een Marshall en op een LP met een Tonebender-fuzz; heel typisch geluid. Later is hij pas op een strat gaan spelen.

hoofd
19 april 2003, 15:45
Zijn 'cream' geluid lukt mij gewoon met hals hum, tone beetje terug gedraaid en beetje gain, weinig treble.

Mitch
19 april 2003, 15:58
Had je de sound van een bepaalde periode in gedachten, want zoals boven al staat heeft hij in de loop van de jaren uiteenlopende instrumenten bespeeld.
Bluesbreakers, Cream, Blind Faith, Derek and the Dominoes, solo in de seventies, nineties...

sash
19 april 2003, 16:02
Ik denk dat ie die baggertoon van nu bedoeld :smile:

jpb
19 april 2003, 17:23
Op 2003-04-19 16:02, schreef sash:
Ik denk dat ie die baggertoon van nu bedoeld :smile:


Inderdaad, geef mij maar de oude (of jonge) Clapton.....

jpb
19 april 2003, 17:25
Op 2003-04-19 15:45, schreef mtlhead:
Zijn 'cream' geluid lukt mij gewoon met hals hum, tone beetje terug gedraaid en beetje gain, weinig treble.


Kan idd kloppen, het is wonderlijk hoe ze soms zonder pedalen uit een Marshall met LP haast fuzz-achtige tonen haalden (Duane Allman!)

patthepad
19 april 2003, 17:57
Ik bedoelde met clapton sound,zijn solo op " rivers op tears" van zijn laatste live cd:
" live on tour 2001".

Mitch
19 april 2003, 19:09
Kazaa draait, zodra het nummer binnen is vertel ik wat ik denk :grin:
Wat ik weet is dat -ie op die optredens grotendeels zijn Strat met aktief circuit heeft gebruikt en als amps kopieën van oude Tweed Twins en oude opgelapte Vibro Kings.
Stond in de Gitarist van maart.

sash
19 april 2003, 19:21
Op 2003-04-19 17:25, schreef jpb:


Op 2003-04-19 15:45, schreef mtlhead:
Zijn 'cream' geluid lukt mij gewoon met hals hum, tone beetje terug gedraaid en beetje gain, weinig treble.


Kan idd kloppen, het is wonderlijk hoe ze soms zonder pedalen uit een Marshall met LP haast fuzz-achtige tonen haalden (Duane Allman!)


Jah luister maar eens naar Blind Faith. Met Clapton en Allman, vooral daar hoor je het erg goed. Heeft iemand hier ook dat dubbelalbum van Blind Faith?

Mitch
19 april 2003, 19:27
AU ! Dat doet zeer aan mijn oren, wil je dat nooit meer doen !
DEREK AND THE DOMINOS !!!!!!!!!!!!!!!
Layla and other assorted love songs, niet qua sound maar wel muzikaal kwam hier het beste werk van Clapton tot stand.
Als je niet vies bent van een beetje emotie ten minste.
En ja, ik heb alle drie de dubbelalbums
*Layla and.... (studio)
*D & tD in Concert (zonder Allman, maar geweldig !
*Live at the Fillmore (jubileum-uitgave van In concert, met niet eerder uitgebracht materiaal)

Ja, ik ben een fan :grin:

sash
19 april 2003, 22:14
Voor de fans van de Britse bluesrock (die later evolueerde in de Southern Rock die the Allman Brothers zo hun eigen hadden gemaakt) MOETEN gewoon de opnames van Live at the Fillmore van the Allman Brothers een beluisteren. Ook echt geweldig en ik mag me gelukkig prijzen met alle 2 de versies.

Sorry, beetje offtopic, maar ik moest het even kwijt :smile:

Dirtypool
19 april 2003, 22:32
Ik vind zijn geluid op de EP van Edge of Darkness zo mooi.
Jammer dat ik die ooit heb weggegeven :sad:
Heeft iemd die toevallig op cd?
Ik ben m nooit tegengekomen.
Edge of Darkness was een thrillerserie begin 80 schat ik.

Mitch
19 april 2003, 23:54
Ja, het thema is ook geweldig.

Maar on-topic: de download was erg traag (1 gebruiker), dus ik heb nu alleen een begin, maar het is toch vrij effectloos ben ik bang. Af en toe krijg ik het idee dat er een minimale chorus in zit, maar als ik het zo hoor is het een erg dynamische amp en opgefokte single coils...
Ik luister nog een keer verder voor je.

Slowhand41
20 april 2003, 12:13
Met je Twin zonder verdere randapparatuur zal het niet zo 1-2-3 lukken omdat je de oversturing mist van Clapton's Fender amp. Een buizenpedaal ervoor zal wellicht helpen of ander een Ibanez Tubescreamer of aanverwant pedaal. Verder zit er ook nog een vleugje UniVibe overheen en ja, hij maakt hier wel gebruik van z'n midboost op z'n gitaar maar dat is in principe ook met de toonregeling op je amp te doen.

signsofzodiac
20 april 2003, 12:38
Over die opgefokte single coils, volgens mij heeft Clapton op zijn Strats de Fender TBX-control zitten met die actieve mid-boost. Daarmee kun je heel subtiel een buizenamp oversturen. Ik vond die oude Clapton signatures trouwens beter klinken dan de nieuwe met die vintage noiseless PU's. Het beste geluid blijft IMHO zijn sound ten tijde van Cream.

Slowhand41
20 april 2003, 13:17
Ja, er bestaat natuurlijk veel meningsverschil over wat mooi is en wat niet maar het ging hier even over het geluid van River Of Tears in de live uitvoering en ik denk niet dat je alleen met de midboost voldoende hebt om de Twin te laten 'zingen'. Ik had het hierboven over een UniVibe maar met een lichte chorus kom je ook een heel eind. Het is best mogelijk om met beperkte middelen in de buurt van zijn sound te komen maar ook hier geldt weer, de manier van spelen doet ook veel (aanslag, timing etc.)