PDA

View Full Version : Line6 Toneport - signaal erg zwak



artnaz
3 maart 2010, 23:29
Heb het altijd al gehad (jaar of 2-3), het signaal bij het opnemen van mijn akoestische gitaar i.c.m. met een Line Toneport UX2 is erg zwak. Electrisch is wel goed, want daarvoor gebruik ik de effecten en amp simulaties van Gearbox. Zang gaat volgens mij ook wel wat ik me herinner, maar ik kan me vergissen.

Hoe ik het al die tijd opgelost heb, is op de volgende manier: Gitaar vol open + Gearbox gebruiken: geen simulaties, geen effecten, alleen volume vol open.

Maar alsnog is het te zacht, en moet ik gaan klooien met een limiter of gain of iets dergelijks.

Waarom ik het nu ophaal, is dat een vriend van mij een UX1 (nieuwe zwarte versie) heeft gekocht, en hetzelfde probleem ervaart.

Ikzelf gebruik Logic op een Mac, hij gebruikt Windows.

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of is het verkeerd om een akoestische gitaar droog (kabel in gitaar, kabel in Toneport, en zonder effecten) op te nemen?

Riky
4 maart 2010, 13:55
Je moet ook wel de akoestische gitaar amp simulatie selecteren hea...

artnaz
5 maart 2010, 11:31
Hmm... Ok, zal het morgen eens proberen.

Had al wel een DI als simulatie gebruikt, wat niet megaveel verbeteringen bracht.

Maar buiten dit, de amplitude/uitslag van de opnames bij de gitaar is ook een stukje minder dan bij zangpartijen.

Chocola
5 maart 2010, 11:52
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of is het verkeerd om een akoestische gitaar droog (kabel in gitaar, kabel in Toneport, en zonder effecten) op te nemen?


Misschien moet je de handleiding eens eerst lezen voordat je niet snapt hoe je een apparaat gebruikt. Er staat duidelijk in vermeld hoe het werkt met voorversterkers, cabinetten, effecten, poorten and stuff.

Chocola
5 maart 2010, 11:55
Maar buiten dit, de amplitude/uitslag van de opnames bij de gitaar is ook een stukje minder dan bij zangpartijen.

Bij de zangpartijen gebruik je een microfoon neem ik aan? Neem de gitaar eens op met de microfoon en kijk dan of deze hoger is dan bij de directe kabelopname (wellicht van piëzo element o.i.d.?). Zo ja: dan heeft je microfoon meer output i.c.m. de voorversterker en instellingen dan jouw gitaar. Zoals ik het nu begrijp gebruik je geen versterkertype bij de akoestische gitaar terwijl dit wel moet. Als je dit al doet: het klopt dat de piezopreset enigszins zacht is, maar dit kun je vrij makkelijk oplossen. Mijn condensatormicrofoon geeft ook meer output en gaat makkelijker "hard" dan mijn oude semi-akoestische gitaar met piëzoelement. En dat is ook vrij logisch :).

Riky
5 maart 2010, 12:02
Hmm... Ok, zal het morgen eens proberen.

Had al wel een DI als simulatie gebruikt, wat niet megaveel verbeteringen bracht.

Maar buiten dit, de amplitude/uitslag van de opnames bij de gitaar is ook een stukje minder dan bij zangpartijen.

Je moet even bij de line 6 amps kijken. Daar staat een akoestische amp simulatie bij.
Dat een microfoon een hardere uitslag geeft is logisch. Een zang microfoon geeft een nog meer gebundeld geluid door dan een gitaar. Iets wat je ook wil, want anders kun je de zang nooit netjes hoorbaar krijgen in opnames.

Maar goed. Met de simulatie amp ingeschakeld kun je echt wel voldoende volume krijgen. Je kunt de boel zelf vrij gemakkelijk over de zeik brengen.

artnaz
6 maart 2010, 00:50
Misschien moet je de handleiding eens eerst lezen voordat je niet snapt hoe je een apparaat gebruikt. Er staat duidelijk in vermeld hoe het werkt met voorversterkers, cabinetten, effecten, poorten and stuff.Handleiding lezen om iets niet te snappen is volgens mij niet de bedoeling (je zin klopt dus niet;)). Ten tweede, in de handleiding van het apparaat hebben ze niet over specifieke opname-dingen.


Bij de zangpartijen gebruik je een microfoon neem ik aan? Neem de gitaar eens op met de microfoon en kijk dan of deze hoger is dan bij de directe kabelopname (wellicht van piëzo element o.i.d.?). Zo ja: dan heeft je microfoon meer output i.c.m. de voorversterker en instellingen dan jouw gitaar. Zoals ik het nu begrijp gebruik je geen versterkertype bij de akoestische gitaar terwijl dit wel moet. Als je dit al doet: het klopt dat de piezopreset enigszins zacht is, maar dit kun je vrij makkelijk oplossen. Mijn condensatormicrofoon geeft ook meer output en gaat makkelijker "hard" dan mijn oude semi-akoestische gitaar met piëzoelement. En dat is ook vrij logisch :).Ja, voor zang gebruik ik een microfoon. Maar dat de microfoon meer output heeft constateerde ik al, ik wil dat van de gitaar oplossen.

Ik gebruik wel een DI (is in principe ook een amp-simulatie toch), dat krikt het volume wel wat op, maar lang niet genoeg. Ik zal hoe dan ook "gewone" amp simulaties ook testen, bedankt!


Je moet even bij de line 6 amps kijken. Daar staat een akoestische amp simulatie bij.
Dat een microfoon een hardere uitslag geeft is logisch. Een zang microfoon geeft een nog meer gebundeld geluid door dan een gitaar. Iets wat je ook wil, want anders kun je de zang nooit netjes hoorbaar krijgen in opnames.

Maar goed. Met de simulatie amp ingeschakeld kun je echt wel voldoende volume krijgen. Je kunt de boel zelf vrij gemakkelijk over de zeik brengen.Ik zal dus morgen naar die amps kijken. Maar Line6 amps gebruiken lijkt me niet de bedoeling (via Gearbox dan), want dan heb je je geluid voor eeuwig vastgezet zoals de output van die Line6 software dat geeft. Toch? Ik zou dan een plug-in in de opnamesoftware moeten hebben.

En wat ik zei, ik gebruik Gearbox van Line6 met alle effecten en simulaties uit, met alleen de volume maximaal om dat op te krikken. Zonder tussenkomst van Gearbox heb ik helemaal nauwelijks geluid.

Ik zal in ieder geval morgen met die amp-simulaties van Logic wat proberen, dan laat ik wel weten hoe dat is gegaan. Bedankt jongens!

Megadeth22
6 maart 2010, 04:03
Ik heb hetzelfde probleem, ook al gebruik ik de acoustische amp simulator van Line 6. Ik moet mijn gitaar vol open, de inputs plus 18 decibel (Beiden!!) en dan hoor je mijn gitaar wel goed, incluis een hele bak ruis. :(

artnaz
7 maart 2010, 01:15
Ik heb het! :)

Amp Simulator, en voor mijn (akoestische) gitaar heb ik daarvoor een Direct Box gekozen, want de rest was veel te electrisch klinkend. Maar zoiets deed ik al, echter heb ik de nu de gain van de simulator zelf hoger gedraaid. Die heeft veel meer effect, en dat zonder geclip of ruis.

Dus de gain van de amp simulator gebruiken!