PDA

View Full Version : Monkeylord ML-1 gitaar! nieuwe pickups?



Niels Verkaik
3 maart 2010, 15:38
Ik heb uit Engeland een Monkeylord ML-1 gekocht.
Gitaar ontworpen door de bekende youtube gitarist Rob Chappers.

Idee van de gitaar: ontworpen met input van youtube, goedkope finish en pickups zodat je die zelf kan aanpassen, de rest van goede kwaliteit.
370 euro:)
Het is een strat mahogany body met een reversed tele neck.

http://www.youtube.com/watch?v=Ew5d_i8yDjc

specs:
Body Wood: Solid Mahogany
Body Colour/Finish: Thru Black Satin
Neck Wood: Maple with Thin Lacquer
Neck Profile: Thin ‘C’ Contour
Frets: Jumbo
Neck Join: Bolt On
Neck Plate: Engraved monkey face
Fingerboard: Ebony
Fingerboard Inlays: “Infinity” Logo on 12th Fret
Headstock: Reverse Tele Style
Nut: Bone
Scale: 25.5″
Pickups: Humbucker & two single coils
Electronics: Shadow kill-pot fitted under volume control, coil-tap under tone control
Machine Heads: Grover Rotomatic – 18:1 Ratio. BLACK
Bridge: Wilkinson Chrome WVPCR

http://i451.photobucket.com/albums/qq238/robchappers/ML1-web.jpg
Aangezien er goedkope pickups in zitten, wil ik deze wss snel vervangen.
Heeft iemand een idee wat een goede combinatie zou zijn? Ik heb me er al in verdiept, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

Het is een hss opstelling. Voor de single coils wil ik wel echt single coil geluid, dus geen humbucker-in-singecoil element. Ik wil geen actieve pickups, maar hotrodded is wel een voorkeur.

Iemand die een tip heeft?

Dweezman
3 maart 2010, 16:07
Denk dat je Orph even moet hebben.

Maar wat een gaaf concept!

Niels Verkaik
3 maart 2010, 16:31
Het is een heel vet concept :) het is een run van 500 stuks, daarna gaat hij weer een andere gitaar maken...waar de kopers van de eerste dan weer invloed op mogen uitvoeren:)
Ik moet Orpheo dus messagen? Ik ben vrij onbekend met die forum;)

Dweezman
3 maart 2010, 16:35
hij komt hier vanzelf wel langs, hem pm-en kan ook. Maar dan hebben wij er weer niets aan ;-) Natuurlijk zijn hier nog meer pup-kenners.

Zelf heb ruim ervaring -en voorkeuren- in Strat en Jaguar pups, maar van mahonie-achtigen weet ik niets uit eigen ervaring.

Niels Verkaik
3 maart 2010, 16:41
Aha dan wachten we even:P
Tja zo veel mahony body strats zijn er niet he....ik ben er nog nooit een tegen gekomen.
Wat voor pickups zou jij dan aanraden?

Orgasmocaster
3 maart 2010, 16:43
hangt er van af wat je budget is...
voor mahogany zouden mijn suggesties zijn:

(low budget) Hot Slags van Iron Gear

en voor wat meer zou ik een rio grande Texas/BBQ set doen.

telecastermaster
3 maart 2010, 16:45
Tonerider? Ben zelf erg tevreden over 2 P90's van hun.

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118218&highlight=tonerider

Dweezman
3 maart 2010, 16:46
In zijn yt-filmpjes laat hij zijn gitaar horen met DiMarzio's. Vind ik niet fijn, ook niet in zijn demo. Schellig en erg trebly.

Het is allemaal zo smaakgebonden. Ik hou van wat meer 'hout' en karakter in mijn tone. In die zin heb ik prima ervaring met SD en met Bare Knuckles. (duur)
Ik lees ook goeie dingen over GFS, ook wat betreft betaalbaaheid.

De meeste aanbieders van pups hebben ook wel omschrijvingen en soundfiles op hun sites. Daar zou ik ook zeker even kijken.

allochthomas
3 maart 2010, 16:50
ah, we hebben dus iemand op het forum met die gitaar! ik heb een tijdje terug een topic over chapman guitars gemaakt en ik was al benieuwd of iemand hem had besteld

Niels Verkaik
3 maart 2010, 17:02
Ik heb al heel wat uur op de SD en dimarzio site rond gekeken, maar ik weet het echt niet, ik zou echt niet kunnen zeggen of ik mij EQ nou 7-8-6 of 8-5-7 wil hebben.

Ik speel op een Vox Night train (wordt nu gemod met extra boost ed.) met Orange 212 cab en de night train cab.

Ik hou van een lekker rock scheur geluid, maar hou uiteraard ook van mooie cleans.
Ik speel ook regelmatig metal....dus hoge output lijkt me wel handig.

Greep uit de bands waarvan ik de gitaarsound wel lekker vind (wat nu willekeurig in me op komt): Qotsa, Queensryche, Opeth, Danko Jones, POD, Devin townsend

Van devin towsend weet ik dat hij een strat heeft met een SD tonestack in de neck en een Pearly gates in de brug. Het geluid wat hij heeft vind ik echt super...maarja dat zal ook wel door de gigantische rig d'r achter komen.

Een vriend van me heeft GFS pickups...maar ik heb niet echt vergelijkings materiaal, dus geen idee of dat nou echt wat is.

Sinner1980
3 maart 2010, 17:07
Gave gitaar man,ik zou Tim van Bare Knuckle eens mailen en kijken wat die je aanbeveelt. Aardige gast en reageert ook vlot enne...vette pickups natuurlijk:ok:

frazaa
3 maart 2010, 17:20
Gave gitaar man,ik zou Tim van Bare Knuckle eens mailen en kijken wat die je aanbeveelt. Aardige gast en reageert ook vlot enne...vette pickups natuurlijk:ok:

+1

Tim heeft zeker verstand van zaken en heeft tot nu toe bij mijn gitaren altijd de spijker op zijn welbekende kop geslagen.

Niels Verkaik
3 maart 2010, 17:25
Ik heb er wel wat voor over...maar voor een setje ben ik al snel 250 euro kwijt...dit lijkt me wat veel?

Wabbie
3 maart 2010, 17:56
mwoah voor een goede set aftermarket pickups betaal je al snel 200 euro. Ik was ook zoiets kwijt voor mijn Novak's in mijn jazzmaster.

Verder gaaf concept, maar jammer van die humbucker bij de brug daar ben ik niet zo van.

Orpheo
4 maart 2010, 00:04
duncan duckbucker in mid,vintage rail in hals, custom5 of jb of alternative8 of custom in brug.

ik raad expres die railpups aan,omdat ze klinken als pure singles, maar ze zijn muisstil, maar krachtig genoeg om mee te gaan met n humbucker in de brug. voor die heftige stijlen heb je n pittige brug humbucker nodig. zie bovenstaand. mijn absolute voorkeur heeft de custom5 of de alternative8 in de brug.

Niels Verkaik
4 maart 2010, 13:00
Orpheo, de tone stack heeft toch ook zo'n noise canceling ontwerp? En hoezo ligt jou voorkeur bij de custom 5, en niet bij de jb?

Niels Verkaik
4 maart 2010, 14:33
Ik zou het sowieso ook leuk vinden om echt andere geluiden uit de middle en neck pickup te krijgen, zodat ik niet 2 keer met dezelfde sound zit.

Orpheo
4 maart 2010, 18:44
de jb is volgens sommigen te snerpend. de custom5 heeft een wat liever hoog.
de duckbucker en vintage rails zijn inderdaad noisecancelling.

met deze set heb je echt n veelzijdig setje. met n 5weg blade echt 5 unieke, definieerbare sounds.

Niels Verkaik
5 maart 2010, 18:27
Bedankt voor je advies!
Maar die tonestack raad je dus niet aan?

Niels Verkaik
7 maart 2010, 21:51
de duckbucker en de vintage rail zijn niet echt high output toch? Is het dan wel genoeg om de zware humbucker bij te houden?

Is het trouwens mogelijk om de 3 way switch te vervangen door een 5 way rotary switch voor meer sounds?

Orpheo
7 maart 2010, 21:58
de duckbucker en de vintage rail zijn niet echt high output toch? Is het dan wel genoeg om de zware humbucker bij te houden?

Is het trouwens mogelijk om de 3 way switch te vervangen door een 5 way rotary switch voor meer sounds?
ja natuurlijk kan dat allemaal, eitje.

de duckbucker en vintage rails zijn hot genoeg om mee te kunnen gaan met een humbucker. je wilde pickups die genoeg power hebben om mee te gaan met de humbucker, maar ook die als n echte singlecoil klinken, vandaar mijn advies.

een 5 weg rotary kan, no problemo.

wat t ook is met de pups die ik je aanraadde, die passen in die 'kleine' singlecoil frezing die je in je gitaar hebt zitten. vergelijk 't maar eens met 'normale' singles; die pups hebben een grotere 'footprint'.

wat ook kan voor wat meer output, is de vintage rails in 't midden, en de coolrail in de hals. maar dan heb je geen singlecoil-tone en feel meer.

Rubenios
7 maart 2010, 22:55
Bill Lawrence L-500XL in de brug is ook een goede keuze, ik zweer d'r zelf bij (speel hard rock metal etc)

Niels Verkaik
8 maart 2010, 16:07
ja natuurlijk kan dat allemaal, eitje.

de duckbucker en vintage rails zijn hot genoeg om mee te kunnen gaan met een humbucker. je wilde pickups die genoeg power hebben om mee te gaan met de humbucker, maar ook die als n echte singlecoil klinken, vandaar mijn advies.

een 5 weg rotary kan, no problemo.

wat t ook is met de pups die ik je aanraadde, die passen in die 'kleine' singlecoil frezing die je in je gitaar hebt zitten. vergelijk 't maar eens met 'normale' singles; die pups hebben een grotere 'footprint'.

wat ook kan voor wat meer output, is de vintage rails in 't midden, en de coolrail in de hals. maar dan heb je geen singlecoil-tone en feel meer.

Ah ik begrijp het, bedankt voor het advies!

Wat zou je aanraden als de gaten wel groter waren? (daar kan namelijk voor gezorgd worden)

Orpheo
8 maart 2010, 16:35
Ah ik begrijp het, bedankt voor het advies!

Wat zou je aanraden als de gaten wel groter waren? (daar kan namelijk voor gezorgd worden)

nog steeds dezelfde pickups ;)

De bill lawrence (wilde pickups/ billand becky) zijn tof,maar imho niet geschikt voor een gitaar als dit. veeeeeeel te fel en scooped (weinig mids). de XL is het toppunt van een heavy speedmetal-pickup zeg maar. gelukkig relatief goedkoop, dat dan weer wel.

Niels Verkaik
8 maart 2010, 16:47
Ok:)

Voor iets als QOTSA is het ook lekker als je mids nog aanwezig zijn...

Niels Verkaik
11 maart 2010, 13:31
Nu is het nog even wachten of de gitaar, en kijken of de stock pickups wat zijn.

Ik zit nu alleen nog te twijfelen over de schakelmogelijkheden:
Er zit nu een 3 way switch op, dus alleen maar brigde middle of neck zijn te selecteren.

Dus nu zat ik te denken aan een rotary switch of een SD triple shot, of beide.
Met beide heb ik natuurlijk wel de meeste opties, maar dit kan ook weer voor een overkill aan geluiden zorgen.

Wat denken jullie wat handig is? Heeft iemand nog andere ideeën over schakelmogelijkheden.

Orpheo
11 maart 2010, 14:17
met de triple shot kan je alleen maar coiltap doen he, niks meer of minder.

maar ik vind 't raar dat je een 3 weg toggle hebt met 3 pickups. welke mogelijkheden heb je daar nu mee?

Ik zou gaan voor een 5 weg draai met een coiltap onder een push pull pot.lekker eenvoudig houden, niet te moeilijk doen.

Niels Verkaik
11 maart 2010, 14:43
Die triple shots doen toch meer? ook paralel enz?

Er zit al een coilsplitter op voor de humbucker

Orpheo
11 maart 2010, 15:54
Die triple shots doen toch meer? ook paralel enz?

Er zit al een coilsplitter op voor de humbucker

correct. maar bijkans zinloos bij 'gewone' humbuckers. die zijn symmetrisch gewonden, en zo'n breed scala aan sounds levert t dus niet op. ik adviseer niet voor niets: keep it simple!

Rubenios
11 maart 2010, 16:07
nog steeds dezelfde pickups ;)

De bill lawrence (wilde pickups/ billand becky) zijn tof,maar imho niet geschikt voor een gitaar als dit. veeeeeeel te fel en scooped (weinig mids). de XL is het toppunt van een heavy speedmetal-pickup zeg maar. gelukkig relatief goedkoop, dat dan weer wel.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, heb een bill lawrence zitten in een relatief nieuwe Dean en daarnaast in een oude fernandes flying v i.c.m. Engl amps. Beide gitaren zijn full mahonie en mijn mid blijft juist erg goed bewaard, ondanks dat de engl's juist veel naar het hoge felle neigen.

just my 2 cents

Ruben

Niels Verkaik
11 maart 2010, 16:14
correct. maar bijkans zinloos bij 'gewone' humbuckers. die zijn symmetrisch gewonden, en zo'n breed scala aan sounds levert t dus niet op. ik adviseer niet voor niets: keep it simple!

Ah, ik begrijp het:) Nu komen er dus een costum 5 een duckbucker en een vintage rails samen met een 5 way rotary switch in mn winkelwagentje:)

iemand nog een idee wat voor mods ik nog meer kan doen aan de gitaar?

Niels Verkaik
30 maart 2010, 10:22
Uhm Orpheo...ik kan in de webshops geen middle position versie vinden van de duckbucker....alleen maar bridge en neck
moet ik dan neck kiezen?

Orpheo
30 maart 2010, 12:35
Uhm Orpheo...ik kan in de webshops geen middle position versie vinden van de duckbucker....alleen maar bridge en neck
moet ik dan neck kiezen?

neck en middle is zelfde model ;)

ik zou gaan voor de neck positie voor in het midden. die is wat meer quacky en 'zoeter' dan de brug, en ook nog wat transparanter.

Niels Verkaik
30 maart 2010, 13:17
Ok, dankje:ok:
Ga nu alles waarschijnlijk bij tonefactory bestellen.
Is dat een goede/goedkope winkel? (ik kon geen andere winkel vinden die pickups, roller string nut en 5 way rotary switch kan leveren)