PDA

View Full Version : Actieve basgitaar, met een raar kastje



k.scheerders
3 maart 2010, 12:57
Mensen!

Ik heb zo'n 2 jaar geleden een tweedehands basgitaar op de kop kunnen tikken die er op het eerste gezicht prima uit zag en lekker speelde. Het gaat om een mexicaanse Fender Jazz (bonnetje zat er niet bij, dus weet niet precies hoe oud hij is).

Nu heeft de vorige eigenaar de basgitaar "actief laten maken". Heb ergens gelezen dat dat kan, alleen is de bas in mijn geval niet "normaal" actief. I.p.v. een batterij krijgt de bas zijn stroom uit een zelfgebouwd kastje dat je op de netstroom moet aansluiten. Dit kastje zorgt ook voor de output (jack-aansluiting).
De bas zelf is ook aangepast: aan de voorkant is een extra draaiknopje gemaakt waarmee je de bas nogal een "lompe" boost kunt geven. Verder zit er een extra driewegschakelaartje op waarmee je "van element kunt wisselen" (nog nooit verschil gemerkt als ik het gebruik). De elementen die erop zitten zijn volgens mij de standaard Jazzbass-elementen.
Ik heb het idee dat je het geluid wel wat meer kunt sturen dan bij een passieve bas, al heb ik hier tot dusver weinig mee geëxperimenteerd, ben tijdens optredens toch meer bezig met m'n snaren dan met al die toeters en bellen.

Probleem: ik heb er nu al een tiental optredens met mijn band op zitten, en heb bij het merendeel het idee gehad dat ik door dat rare kastje een vervelende ruis veroorzaak. Ik denk dat dat door de netstroom komt, dat er misschien iets slecht afgeschermd is of zo.
Aangezien ik geen fatsoenlijke versterker heb, zit er wel altijd een DI tussen, maar de ruis blijft vaak en is dan iets waar we het "maar mee moeten doen".

Ik vraag me serieus af wat de toegevoegde waarde is van het actief zijn van mijn bas en overweeg hem terug passief te laten maken (mits dat nog mogelijk is).

- Komt iemand deze externe manier van actief bassen bekend voor?
- Zijn er bekende voor- en nadelen?
- Wat denken jullie dat het probleem is?
- Kan ik dit probleem evt. zelf oplossen?
- Kan mijn basgitaar terug passief gemaakt worden?

Jullie advies graag!


Groeten,

Koen

Wabbie
3 maart 2010, 13:31
Een externe voeding bij een actieve bas komt wel eens voor, maar veel vaker zit er gewoon intern ergens een 9v-blok om de voorversterker van stroom te voorzien.
In mijn optiek boeit het niet zoveel of een bas actief of passief is, zolang hij maar goed klinkt. Maar ik speel al wel bijna mijn hele carrière als bassist op actieve bassen, dus blijkbaar hou ik van actieve bassen.

Als ik je verhaal zo doorlees is het volgens mij prima mogelijk om je bas weer passief te laten maken. Klinkt alsof je de actieve electronica er gewoon uit kunt halen en kunt vervangen door passieve. Je zult ook je input wel moeten vervangen denk ik zo, als je tenminste stroom 'binnen' krijgt via je input.
Ik zou hem gewoon weer passief laten maken, als je nooit wat doet met de extra opties en je krijgt er alleen maar ruis door heeft het niet echt meerwaarde lijkt me zo.