PDA

View Full Version : Solderen



moretel
19 april 2003, 10:49
Ik heb afgelopen week wat pluggen proberen te solderen maar dat wilde niet echt lukken,

Wat voor wattage is daarvoor het meest geschikt ?

SiNiSTRaL
19 april 2003, 11:17
uh.....stap 1: steek hem IN het stopcontact
stap 2: ontvet het soldeer spul en het te solderen oppervlak (met löttfett wat altijd bij die duitse zooi zit)
stap 3: soldeer....en als het dan nie werkt weet ik ook nie :grin:

jpb
19 april 2003, 11:19
20-40W is goed. Oefen eerst op wat oude troep. Dan merk je vanzelf hoe het mooet. succes.

jpb
19 april 2003, 11:21
..en zorg dat de verbinding NIET beweegt wanneer je de bout weghaalt, anders krijg je een dooie-las; ziet er dof uit ipv glimmend.

basswasp
19 april 2003, 12:10
'k heb gisteren na veel prutsen twee pluggen kunenn solderen. M'n soldeerbout is een behoorlijk oude van ongeveer 35 watt, geloof ik. Het moeilijkste is volgens mij het laten plakken van de tin op de plug, gewoon zo min mogelijk bewegen.

SiNiSTRaL
19 april 2003, 12:36
zie stap 2 van het sinisoldeerstappenplan

Zhou
19 april 2003, 12:47
MOet je patent op aanvragen man :razz:

jpb
19 april 2003, 13:19
...en voordat je ze aan elkaar soldeert moet je de te solderen punten 'vertinnen', dus al een dun laagje soldeer aanbrengen, dan pakt het beter.

Kjiratsiekoedel
19 april 2003, 16:24
zorg dat het te solderen oppervlak 'ruw' is. Dan heb je meer hechting. Dus als het kan ff vijlen/schuren.

Gebruik ook soldeerzuur/-vloei (ik weet de naam niet precies meer), dan vloeit het soldeer beter uit over het oppervlak.

Als je iets aan een groot oppervlak wilt gaan solderen, dan is dat lastiger, want de warmte vloeit makkelijk weg. Dan dus geduld hebben.

aadplagiaat
19 april 2003, 19:42
Op 2003-04-19 16:24, schreef Kjiratsiekoedel:
zorg dat het te solderen oppervlak 'ruw' is. Dan heb je meer hechting. Dus als het kan ff vijlen/schuren.


Normaal gesproken NOOIT aan pluggen vijlen c.q. schuren. Als een soldeerpunt echt zwart ziet van de aanslag dit voorzichtig wegkrabben met een mesje.



Gebruik ook soldeerzuur/-vloei (ik weet de naam niet precies meer), dan vloeit het soldeer beter uit over het oppervlak.


Je bedoelt waarschijnlijk die bende S39. Dit NOOIT en NOOIT gebruiken bij electronica. Ten eerste tast dit alles aan wat ermee in aanraking komt (zwavelzuur) en ten tweede geeft dit een geweldige kortsluiting. Deze rotzooi blijft trouwens doorvreten aan het koper (en je soldeerbout)/



Als je iets aan een groot oppervlak wilt gaan solderen, dan is dat lastiger, want de warmte vloeit makkelijk weg. Dan dus geduld hebben.


Dit klopt wel. Het beste is een soldeerbout met voldoende vermogen, dus voor pluggen e.d zo'n 50Watt. Verder bij voorkeur multicore harskern soldeer (en niet die troep van de Gamma, dat is voor waterleidingen wel geschikt maar voor electronica niet).

aadplagiaat
19 april 2003, 19:48
Hou er trouwens rekening mee dat de kunststof isolatie in pluggen erg zacht kan worden als je langdurig warmstookt met een (te kleine) soldeerbout. Geef het zaakje dus even de tijd om af te koelen (ABSOLUUT ZONDER BEWEGING) voordat je er verder aan gaat prutsen, bijvoorbeeld monteren van afschermkapjes e.d. Dit geld overigens ook voor potmeters en schakelaars. Het is mij wel eens gebeurd dat een potmeter geen kontakt meer maakte met de koolbaan nadat die gesoldeerd was, doordat de draden netjes in een plooi waren gebogen direct na het solderen :sad:.

moretel
19 april 2003, 22:50
Het beste is een soldeerbout met voldoende vermogen, dus voor pluggen e.d zo'n 50Watt.

ik heb er eentje van 12 watt :sad:
dat zal dan wel het probleem zijn.
Ga het binnenkort weer proberen met een nieuwe bout.
Bedankt

aadplagiaat
19 april 2003, 22:56
Tsja 12 watt (Antex?) is niet genoeg voor een stevige plug of chassisdeel. Dat vraagt zoveel energie dat alle plastic enzo gewoon wegsmelt, of je soldering is "koud" en een koude las is echt K. Trouwens je kan eigenlijk niet zoveel met zo'n boutje. Een beetje draad vergt ook al wat (speaker enzo).

hoofd
19 april 2003, 23:47
Hoeveel kost een goede soldeerbout eigenlijk, en wat is een goede? Gebruik nu telkens de soldeerbout op school :wink:.

jpb
20 april 2003, 09:19
Weller is heel goed merk, en goed te krijgen zelfs bij gamma/praxis; de 40W heb ik . Verschillende wattages verkrijgbaar (prijs ong. 20-25 euro). Soldeerstation met instelbaar wattage is helemaal mooi, maar die zijn erg duur (begint bij ong. 60 euro en duurder)

hoofd
20 april 2003, 11:18
Okay, thx!

strattie
21 april 2003, 16:12
je kan ook een eenofande zuurtje gebruiken of het is vloei s39 heet dat dagt ik

Antal
21 april 2003, 18:40
Op 2003-04-21 16:12, schreef strattie:
je kan ook een eenofande zuurtje gebruiken of het is vloei s39 heet dat dagt ik


Volgens mij werd er een aantal posts geleden juist gezegt dat je die troep juist niet moet gebruiken.
Mooie zin trouwens.

Dirk_Hendrik
22 april 2003, 10:06
Op 2003-04-21 16:12, schreef strattie:
je kan ook een eenofande zuurtje gebruiken of het is vloei s39 heet dat dagt ik


AAARGH!!
Lezen mensen nooit een topic door voordat ze er hun reply aan vast beuken????


Even terug wordt dus terecht gezegd dat je bij elektronica NOOIT S39 moet gebruiken omdat het meer schade geeft dan dat het aan voordeel oplevert.