PDA

View Full Version : is het de mensuur? of wat is het?



Robdop
2 maart 2010, 20:55
hee,

Ik ging laatst een gibson sg special testen.
Wat een heerlijk ding, maar, toen ik hem oppakte zat ik gelijk verkeerd met mn vingers. Ik speel zelf op een Ibanez Sa (strat type).
Ligt dit aan de mensuur van de SG, aan de brug of waar ligt dit aan?
Na een tijdje spelen was ik wel gewend, maar ik vond het wel apart!

grtz,

Chocola
2 maart 2010, 21:04
Ja tuurlijk zit er verschil in dikte e.d.

Exi
2 maart 2010, 21:09
Ja, dat is inderdaad het mensuur. Als ik van mijn Strat naar Les Paul ga dan zit ik ook even ... oja!;)

Robdop
2 maart 2010, 21:24
Ja tuurlijk zit er verschil in dikte e.d.

dikte?.....

hielos
3 maart 2010, 01:05
Ik had het ook, precies hetzelfde. Ik heb vorige week ook een sg getest en moest erg wennen aan dat voor mijn gevoel de hals eindeloos doorliep:D. Nouja eindeloos, het scheelde wel een stuk.

vulvasonic
3 maart 2010, 04:37
Ik denk niet dat het de mensuur is. Waarschijnlijk heeft het te maken met de natuurlijke positie van je linkerarm t.o.v. de hals. Doordat de hals pas rond de 20ste fret bij de body komt en bovendien de balans van de gitaar zo is, dat alles verder naar links ligt, speel je automatisch een stuk hoger dan normaal.

Ik had het zelf in vrij extreme mate met mijn Les Paul Standard Lite DC. Dat voelt heel onwennig en ik vond het een nogal aparte ervaring. :)

Chocola
3 maart 2010, 08:51
dikte?.....

Ja o.a. dikte. Andere mensuur zorgt ervoor dat je voor je gevoel een heel stuk overhoud maar de dikte (en waar de hals bijvoorbeeld breder wordt, of minder breed) zal je ook een heel ander gevoel bezorgen. En die e.d. slaat op mensuur.

Ik speel altijd op strats, Les Pauls en soortgelijke en ik kan je zeggen dat als je beiden tijdje bespeeld je gewoon automatisch SG's, ST's en LP's goed bespeeld, zonder nog gevoelsmatig te moeten "switchen" als het ware.

barno
3 maart 2010, 12:27
Ik denk niet dat het de mensuur is. Waarschijnlijk heeft het te maken met de natuurlijke positie van je linkerarm t.o.v. de hals. Doordat de hals pas rond de 20ste fret bij de body komt en bovendien de balans van de gitaar zo is, dat alles verder naar links ligt, speel je automatisch een stuk hoger dan normaal.

Ik had het zelf in vrij extreme mate met mijn Les Paul Standard Lite DC. Dat voelt heel onwennig en ik vond het een nogal aparte ervaring. :)

+1, heeft vooral te maken met de balance en het gehele gitaaronwerp. mensuur ook wel wat. Ik switchte vroeger heel veel vangitaren,dus was eraan gewend maar tegenwoordig speel ik altijd op Guttlins, onlangs op optreden toch nog maar es mijn 335 meegenomen. na de wissel begon ik met volle overtuiging een nummer dat in B moet, in A... dus even een jazz intro moeten spelen :)

Luke-wannabe
3 maart 2010, 12:34
Ik bespeur een 2/5/1-tje!

marter544
3 maart 2010, 13:16
Ik denk ook dat het is wat vulva zegt. Ik wissel regelmatig van mensuur, en dat is nooit een probleem, maar ik heb ook een tijd een SG gehad, en dan ga je idd als vanzelf een stuk hoger spelen. Ik dan iig.