PDA

View Full Version : zware ruis en bijgeluiden recto



allochthomas
2 maart 2010, 20:53
Heb al een tijdje last met wat ruis in mij recto zelfs op het clean kanaal, maar vandaag werd het toch echt erg. als ik de versterker gewoon aan laat staan en de volume van mn gitaar uit zet krijg ik een flinke bak ruis dat zelfs nu dusdanig erg werd dat het leek also een denderende trein aan kwam zetten(leek er wel op alsof een reverb zichzelf aan het versterken was). Als ik de gitaar kabel uit de versterker trek en hij staat niet op standbij dan hoor ik een luide ping(als holle buis) en als ik hem op standby zet een luide "pop". Maakt geen verschil of ik hem in een geaard of ongeaard stopcontact stop, switchen tussen de kanalen levert het zelfde op, switchen tussen tube en silicon rectifier maakt ook geen verschil, alleen het switchen van bold naar spongy levert minder ruis op maar verder is de ping enzo er nog wel. Voorversterker buizen heb ik al eens geswapt omdat ik alles een beetje erg fuzzy begon te vinden maar dat heeft niks verholpen.

Iemand enig idee:???:, ik tast nu in het duister.

caliban
2 maart 2010, 22:07
Dat is vrij raar. Heb je reserve buisjes, of verwissel je ze gewoon onderling?
Wat geeft het als je de gitaar in de fx return steekt.

allochthomas
2 maart 2010, 22:12
Volledige buizenswap gedaan. Ruis is weg als ik hem in de fx loop steek, maar het klinkt nog steeds alsof er een helikopter langs komt(moeilijk uit te leggen, maar eer is een duidelijke flop flop die steeds harder en harder wordt). en de vrij luide pop als ik hem op standby zet is er ook nogsteeds.

*edti: naarmate je hem langer aan laat staan gaat hij steeds harder kraken, zelfs in de fx loop

cluseau
2 maart 2010, 23:52
...... Ruis is weg als ik hem in de fx loop steek, maar het klinkt nog steeds alsof er een helikopter langs komt......


Begin te denken aan de switch op de return send jack, al schoongemaakt?

Frans.

caliban
2 maart 2010, 23:54
Behoorlijk vreemd en zeer irritant probleem, ik heb spijtig genoeg geen goeie raad meer.

AART
3 maart 2010, 00:12
Breng em naar een tech zou ik zeggen.

allochthomas
3 maart 2010, 00:18
Begin te denken aan de switch op de return send jack, al schoongemaakt?

Frans.
hmmm, maar ik kan de fx loop er tussen uit halen en dan blijft het probleem nog steeds maard an met meer ruis door de gain.

caliban
3 maart 2010, 00:34
Breng em naar een tech zou ik zeggen.

Ik denk dat dit de beste keuze is.

allochthomas
3 maart 2010, 00:56
Ik ga morgen even proberen om de voorversterker buizen te swappen, als dat niet werkt ga ik op zoek naar een reparateur(of als iemand een oplossing weet)

allochthomas
3 maart 2010, 13:11
Geen succes. Ben er wel achter gekomen dat het helikopter geluid alleen is bij de silicon rectifier, als ik heb op de buizen heb staan krijg ik alleen een massa ruis. Aangezien ik niet weet wat het probleem is(als het de eindbuizen waren was het vrij simpel opgelost) ga ik eens niet eigenwijs doen en hem langs de reparateur brengen. Weet iemand een goed adres in de buurt van utrecht waar ik vrij snel aan de beurt ben?

*edit: ik heb net even de rectifier buizen er uit gehad en dat mocht niet baten. wel viel me op dat 1 van mijn eindbuizen flikkerde met het zelfde tempo als de flop flop die uit de speaker komt zetten. zal het zijn dat het gewoon een gare eindbuis is die de problemen veroorzaakt? overschakelen van vintage naar modern mode levert een ton aan extra ruis op

Henri H
3 maart 2010, 14:37
Raar probleem.
Ik ken wel iemand in Brummen, maar da's zeker te ver vanuit Utrecht?

allochthomas
3 maart 2010, 15:08
Bedankt voor de tip. Ik zal het in mijn achterhoofd houden, maar ik vrees dat het net iets te ver is. Eerst maar eens contact op nemen met chris of hij mesa's repareert.

cluseau
3 maart 2010, 16:17
Geen succes. Ben er wel achter gekomen dat het helikopter geluid alleen is bij de silicon rectifier, als ik heb op de buizen heb staan krijg ik alleen een massa ruis.

Motorboaten dus, kijk maar eens naar je elko's. Even overbruggen met een dikke proefelko groter dan de te testen elko.


En je kent de waarschuwing he :blast:
Frans.

allochthomas
3 maart 2010, 16:37
Ik vrees dat ik daar de spullen niet voor heb. Ik ben stront eigenwijs, geen techneut:seriousf:

cluseau
3 maart 2010, 17:51
Ik ben stront eigenwijs

Zelfkennis is de basis voor een wijs man :D.

Frans.

allochthomas
3 maart 2010, 21:48
:seriousf:

Ben er overigens achter gekomen dat als ik op het clean kanaal speel en die op vintage mode zet ik aanzienlijk minder ruis krijg als dat ik het rode kanaal gebruik(op de zelfde setting). Als ik de fx loop inschakel is het zelfs helemaal weg.

caliban
3 maart 2010, 23:15
Vreemd allemaal. Ik had ineens vandaag op mijn zelfbouw preamp soms een soort regenstorm als het volume wat hoger zat. Ik moet dringend eens een deel buizen kopen en experimenteren, maar buizen kosten geld, waarom? :seriousf:

allochthomas
3 maart 2010, 23:22
Probleem is dat ik of een setje nieuwe buizen kan bestellen en er achter komen dat het niet de buizen waren, of naar de reparateur brengen en er achter komen dat het de eindbuizen waren. Mijn vermoede zegt dat het iets anders is dan de buizen en ik moet me er echt van weerhouden om niet weer zelf eigenwijs te gaan doen:seriousf:. Zaak is nu om een reparateur te vinden die tijd heeft en in de buurt zit. Kutzooi, had zo'n zin om de recto weer los te laten morgen in de oefenhokken.

*edit: versterker gedraagt zich redelijk normaal vandaag dus ik ga de gok wagen en kijken hoe hij in de repetitie hokken gedraagt. Ik wil hem wel volledig na laten kijken, want in dit soort ongein heb ik geen zin :D

allochthomas
4 maart 2010, 23:12
Versterker gaf geen kik in de repetitie ruimte, misschien zit er gewoon iets los of is iets wat gaar. Ik wil de versterker wel gewoon laten servicen, want ik heb geen zin in dat soort ongein als gister en eergister en hij kan wel een service beurt gebruiken:D

caliban
4 maart 2010, 23:49
Gaf geen kik als in werkte gewoon niet?

allochthomas
5 maart 2010, 00:13
Las in: hij was erg braaf. Geen onnodige ruis en rare bijgeluiden(wel nog een ping(alsof je tegen een glas tikt) als ik de gitaarkabel er uit trek). Ik blijf het vreemd vinden dus even laten nakijken kan geen kwaad.

Henri H
5 maart 2010, 08:05
Ik heb vorig jaar trouwens ook zo'n soort probleem gehad schiet me weer te binnen.
Ik weet niet of het precies hetzelfde is, maar bij mij was er één preamp-buisje (V1 in mijn geval) niet helemaal lekker.
Het buis-voetje was licht beschadigd/kapot, maar niet zichtbaar.
Ik had ook last van een soort van krakerige ruis, maar had er niet altijd last van, meestal als de amp wat langer aanstond, en als ik er een tikje tegenaan gaf was het soms even weg.
Misschien heb je d'r wat aan....

allochthomas
9 maart 2010, 16:02
De versterker is vandaag afgeleverd bij de reparateur. Heb ook besloten om een volledige retube te doen(ik wou toch de KT77 buizen vervangen door 6L6 en de rectifier buizen waren zo oud als de versterker zelf). Petje af voor Ed van ed's custom shop om mijn versterker op te halen op driebergen station, scheelt mij meer dan een uur met het openbaar vervoer:ok:

allochthomas
9 maart 2010, 21:28
voedings Elko's naar de knoppen, spongy/bold switch moet er uit en vervangen worden, standby switch moet vervangen worden, shielding van V1 ontbreekt en moet vervangen worden en verder laat ik een volledige retube doen. Cluseau was op het goede spoor. Wordt een aardig dure grap dit:makeup:

allochthomas
23 maart 2010, 17:07
Versterker weer binnen vandaag. Edwin heeft geweldig werk afgeleverd! De versterker klink nu nog beter dan vroeger en is muis stil, zelfs op het modern kanaal. Er zitten nu een setje JJ ECC83's in de voorversterker, tungsol 6L6 in de eindtrap en een setje NOS(ben vergeten welk merk) als rectifier buizen. Hij klinkt echt ongelooflijk strak, zelfs op lag volume. Ik ben zo gelukkig als een kind!

cluseau
23 maart 2010, 17:12
Ik ben zo gelukkig als een kind!

Kijk, dat zien we graag. Blije tevreden (kinderen) klanten. :cheerup:

Frans.

Henri H
23 maart 2010, 18:53
Gefeliciteerd Thomas!

Prijzig verhaal, of viel het mee?

caliban
23 maart 2010, 19:02
Prijzig verhaal, of viel het mee?

Vraag ik me ook af :)

Plezier er mee thomas!

AART
23 maart 2010, 19:27
Volgens mij iets in de richting van een leuke 2ehands Marshall...

allochthomas
23 maart 2010, 19:31
600 euro als je het echt wil weten. Dat is wil inclusief een volledige retube. De elko's en een paar switches zijn vervangen en mijn V1 buis is weer van shielding voorzien.

Henri H
24 maart 2010, 08:44
Da's nie goedkoop!

AART
24 maart 2010, 11:58
Ach, veel arbeidsintensief werk dus dan is dat (helaas) vrij normaal.

Henri H
24 maart 2010, 12:07
Ja, plus dat er in die Mesa waarschijnlijk minimaal 2x zoveel buizen zitten dan in een 50 Watt JCM 800?
Ik had al via PM tegen Thomas gezegd: als tie het nu voor lange tijd weer goed doet is het prima natuurlijk.

Nu weer speule Thomas! :rockon:

allochthomas
24 maart 2010, 12:14
Ik ben al bezig met de buren te pesten:seriousf:. Aan het einde van de rit komt het er op neer dat de versterker goed en grondig is gerepareerd en nu beter klinkt dan ooit te voren. Een beetje erkende reparateur is helaas niet goedkoop gezien de hoeveelheid werk dat er in is gaan zitten. Maar de zekerheid en de service die ik heb gehad maakt het voor mij meer dan waard. En nu ga ik weer verder spelen:cheerup:

caliban
24 maart 2010, 12:29
Vind ik echt wel overdreven duur, maar het is natuurlijk leuk als hij helemaal goed werkt.

iWishmaster
24 maart 2010, 12:40
Vind ik echt wel overdreven duur, maar het is natuurlijk leuk als hij helemaal goed werkt.

Even ruim rekenen:
Set (goede) buizen voor zo'n ding is ongeveer 250 euro (rectifier buizen zijn duur), met wat switches en elco's gaan de kosten van de onderdelen richting de 300 euro. Dat hele gebeuren in elkaar zetten kost toch wel een halve dag weg à 25 euro per uur en tel daar nog een halve dag onderzoek bij: zit je aan 200 euro. Dus orde van grote 400 à 500 euro is niet eens zo vreemd.

600 euro is zeker niet goedkoop, maar aan de andere kant: als je er een versterker in topconditie voor terug krijgt hoeven er de komende 15 jaar alleen een keer of 2-3 nieuwe eindbuizen in en that's it. Buizenamps zijn een niche-product en dus een dure hobby. Afhankelijk van hoe ingewikkeld de amp en hoe meer buizen erin zitten is eens in de 10-15 jaar onderhoud à 200 - 500 euro vrij normaal. Mesa is dan ook nog eens de knopjeskoning onder de amps, dus tel maar uit.

caliban
24 maart 2010, 12:47
Ja dat weet ik, maar ik denk gewoon: hoeveel kosten recto's tweedehands...

allochthomas
24 maart 2010, 13:07
Gezien de blowout door de muziekwinkels van de 3 kanaals versie niet veel op het moment. Uiteraard had ik gewoon kunnen doen alsof mijn neus bloede en de versterker aan een ongelukkige voorbijganger door kunnen verkopen om vervolgens een nieuwe te kopen(had ik nog winst kunnen draaien ook). Maar hoeveel recto's zal je tegen het lijf lopen in de staat waarin de mijne nu verkeerd? Het beestje is al 15 jaar oud en kan er nu weer 15 jaar tegen.