PDA

View Full Version : Goedkope elektrische gitaar upgraden.



Anacreor
2 maart 2010, 12:22
Ik heb een tijdje geleden de 2e-handsgitaar (elektrisch) van mn neef overgekocht, heel goedkoop ding. Een rockson LP-50. Ik heb m gekocht vanwege t feit dat ik een 2e gitaar wilde, waar ik dikke snaren op kon zetten. Is ook gelukt, maar nu;

de gitaar ontstemt nogal snel, de tuning knobs zitten relatief erg los, een klein tikje en ze draaien al om, t voelt absoluut niet stevig aan. Ook de kwaliteit van pickups valt me een beetje tegen..

Ik speel nu ongeveer 1 jaar gitaar, en ik vorder al aardig, maar nu had ik als onervaren persoon het idee om de tuning knobs te vervangen door een paar van betere kwaliteit, en hetzelfde te doen met de pickups - ik zat te denken aan een paar passive pickups van seymour duncan, nog geen duidelijke set voor ogen, maar in ieder geval eentje die goed is voor metal.

nu mijn vraag:

- is het uberhaupt slim om een goedkope gitaar te upgraden:???:, of kan ik beter mn geld erin stoppen om een andere te kopen? heb de gitaar overgenomen voor 70 euro, en wil hem voor ongeveer 150 euro upgraden. is dit de moeite waard?

- als nieuwkomer op dit gebied; heeft iemand nog tips voor het vervangen van de elementen, en de tuning knobs? ik weet nog niet waar ik echt moet beginnen, dus dacht ik, voordat ik verder ging, eerst hier maar eens mijn verhaal te doen!

Hoop dat iemand me wat advies kan geven! :)

mvg, Anacreor!

Kakihara
2 maart 2010, 12:39
De enige die kan bepalen of de gitaar een upgrade waard is, ben jijzelf imho. Als jij tevreden bent over basis (bouwkwaliteit) en met hoe die speelt en als je denkt dat je met die upgrades nog een jaartje of 2 verder kan op die gitaar - wat wellicht de bedoeling is van de upgrade - , tja waarom niet ?

Mocht je ervoor gaan, zou ik beginnen met de topkam te vervangen door een Graphtech/Tusq-nut en dan effe bekijken hoe de gitaar dan nog ontstemt. Vaak is dat een oplossing voor het onstemmingsprobleem.
Zelf zou ik er geen SD's inzetten, om de simpele reden dat de pickups die er dan inzitten, meer waard zijn dan de gitaar zelf. Ik zou eerder kijken naar goedkopere alternatieven als GFS, Tonerider, Kent Armstrong of nog iets anders. Als je besluit om er andere elementen in te zetten, is het misschien aan te raden om heel de elektronicaboel te veranderen, dus ook nieuwe potmeters en een nieuwe schakelaar. Die dingen deugen niet in budgetgitaren en als je ze zou laten zitten, zou de winst die je maakt in geluid door de nieuwe pickups, niet optimaal zijn.

McVenco
2 maart 2010, 13:32
+1 voor GFS. Ik heb daar voor mijn zelfbouw Tele pickups én tuners besteld en was met zo'n 90 dollar klaar geloof ik.

Voor een gitaar van een paar tientjes moet je echt niet aan SD pickups beginnen, een setje JB/Jazz (bijvoorbeeld) kost al gauw 150 euro, en daar koop je al weer een leuke andere gitaar voor.

Zoek ook eens tweedehands, een setje tuners hoeft echt niet veel te kosten.
En als je alleen metal wil spelen zou je ook nog kunnen kiezen voor enkel een brugpickup, zoek ook iets tweedehands met een hoge output, scheurpedaaltje ertussen en gaan met die banaan! :rockon:

Anacreor
4 maart 2010, 13:11
Bedankt! Ik denk dat ik de pickups waarschijnlijk achterwege laat, want als er EEN gitaar is op deze wereld, waarbij dat van de binnenkant wel niet zal deugen, gok ik dat het deze is :P bedankt voor de tips voor tuners! ik ga op zoek!