PDA

View Full Version : Stomme vraag over 4 of 16 ohm



xmichielx
2 maart 2010, 00:48
Hallo,

Ik heb een beetje het impedantie topic gelezen maar ben er nog niet over uit wat nou beter is.
Ik wil vooral meer power hebben en me amp harder en duidelijker hebben.
Ik heb een peavey 5150 en een koch 4/16 ohm kast met v30's.
Ik moet de amp echt boven de 3 zetten op 16 ohm wil hij een beetje op volume komen van de andere gitarist (ik weet het ; die staat dan echt idioot hard).
Wat is handig om te doen? Op 4 of 16 ohm te 5150 en cabinet af te stellen? Het moet wel om bruikbaar volume gaan. De 5150 boven de 3 vind ik eigenlijk al niet mooi meer klinken..ik vind 3 echt prima qua volume en geluid daarboven moet ik veel terug draaien om het volume wat te compenseren zoals gain en treble.
De andere gitarst zei dat hoe minder ohm hoe harder de kast kan dus ipv dat ik altijd op 16 ohm speel moet ik eens de 4 ohm proberen zei hij.

Klopt dat? of zijn er andere tips?

caliban
2 maart 2010, 01:26
Ik kan niet helemaal aan je vraag uit. 4 ohm uitgang op 4 ohm cabinet moet in principe hetzelfde klinken als 16 ohm uitgang op 16 ohm cabinet. Het is pas als je een mismatch maakt, dat je de amp meer of minder vermogen laat maken dan dat bedoeld is, en dit is van amp tot amp afhankelijk of het kwaad kan.

espex87
2 maart 2010, 08:00
Ik heb dit meegekregen vanuit een ouderwetsche gitaarboer:

Hybride versterkers zijn het beste met zoveel mogelijk weerstand(2 kabels 8/4 ohm).
Buizenversterkers geven beste geluid weer met zo min mogelijk weerstand(1kabel 16 ohm).

Ik weet alleen dat je dus buizen met 1 kabel het beste kan hebben en hybrid of transistors met 2. Of je dan meer of minder weerstand hebt kan ik even niet uitkomen. :P

Thijssie
2 maart 2010, 09:34
Ik heb dit meegekregen vanuit een ouderwetsche gitaarboer:

Hybride versterkers zijn het beste met zoveel mogelijk weerstand(2 kabels 8/4 ohm).
Buizenversterkers geven beste geluid weer met zo min mogelijk weerstand(1kabel 16 ohm).

Ik weet alleen dat je dus buizen met 1 kabel het beste kan hebben en hybrid of transistors met 2. Of je dan meer of minder weerstand hebt kan ik even niet uitkomen. :P
Jij kunt beter helemaal niets posten over dit soort onderwerpen....

iWishmaster
2 maart 2010, 09:35
Wacht even: je vindt het geluid minder mooi als de versterker harder staat? De meeste mensen vinden het omgekeerde waar, maargoed.

4 of 16 Ohm kan qua klank wel _iets_ uitmaken, maar het is vrij subtiel: laat je er dus vooral niet door leiden. Het zal niet doorslaggevend zijn en het volumeverschil, als dat er al is, zal ook vrij weinig uitmaken.

Wat zijn je settings en wat voor een versterker (en evt. settings) gebruikt je andere gitarist? En welke stijl spelen jullie? Met 2 gitaristen is het belangrijk dat je enigsinds 'in dienst van elkaar' staat en je instellingen daarop aanpast.

Marc Oblivian
2 maart 2010, 10:21
Je kan het toch eens proberen tijdens het oefenen? Eerst in de 4 ohm uitgang en dan in de 16. Ondertussen niets aan de volumeknoppen doen. dan merk je vanzelf wat harder is.

Harry
2 maart 2010, 11:09
de andere gitarist staat al idioot hard en jij wilt nog harder? Ooit van gehoorsbeschadiging gehoord?

Lijkt mij handiger om iets met de andere gitarist af te spreken of je uit elkaars frequentie kunt komen, dus een iets ander geluidje instellen.
En zeker niet harder gaan spelen.

Ronald.ZaZ
2 maart 2010, 11:16
de andere gitarist staat al idioot hard en jij wilt nog harder? Ooit van gehoorsbeschadiging gehoord?

Lijkt mij handiger om iets met de andere gitarist af te spreken of je uit elkaars frequentie kunt komen, dus een iets ander geluidje instellen.
En zeker niet harder gaan spelen.

Haha ja precies.
Het idee al... je bent aan het samenspelen maar iedereen zit op zijn eigen eilandje de ander proberen weg te spelen. Slaat natuurlijk nergens op.

xmichielx
2 maart 2010, 16:55
Ja true, dat is ook zo maar ik ben gewoon benieuwd met 1 peavey 5150 en een koch v30 cabinet wat het beste resultaat zal geven; 4 of 16 ohm.
Dan heb ik het over 2 gitaristen, 1 drummer, 1 zanger en 1 bassist.
Als het niks uitmaakt waarom maken dan niet alle cabinet en versterker bouwers 1 standaard ipv 3 verschillende?
Als het er iets toe doet: de andere gitarist gebruik een mesa 2:90 met marshall jmp-1 en dat klinkt rete strak, droog maar ook vol en hard over zijn koch straightcabinet.
Ik heb een 5150 met koch v30 cabinet maar merk gewoon dat boven de waarde 3 het geluid niks echt doet.
Uiteraard is absurd hard geluid niet goed en mooi maar ik wil gewoon weten of het zin heeft om 4 of 16 ohm te spelen met mijn huidige setup.

iWishmaster
2 maart 2010, 17:25
Als het niks uitmaakt waarom maken dan niet alle cabinet en versterker bouwers 1 standaard ipv 3 verschillende?
Omdat dat niet kan. Voorbeeld: stel er zijn alleen 8 Ohm speakers. In een cabinet met 1 speaker is dit 8 Ohm, in een cabinet met 2 speakers 4 of 16 Ohm (serie of parallel). Dus zal een versterker, wil deze flexibel zijn qua cabinet/speaker keuze, altijd meerdere impedanties moeten accepteren.

Dit is geen optie die andere geluiden of variaties mogelijk maakt, maar gewoon een noodzakelijk kwaad.


Uiteraard is absurd hard geluid niet goed en mooi maar ik wil gewoon weten of het zin heeft om 4 of 16 ohm te spelen met mijn huidige setup.
Het doet wel iets met je geluid, maar vrij weinig. Je kunt het heeeeel eenvoudig proberen, dus ga je gang: zorg alleen dat de instelling van de versterker gelijk is aan de instelling van je cabinet.

xmichielx
2 maart 2010, 17:30
Ik denk dat dat het makkelijkste is ja :)
Dank jullie wel voor de tips en evt input , voor wie het interessant vind zal ik mijn bevindingen hier posten.