PDA

View Full Version : aktie te hoog: brug afvijlen?



ß@®+
1 maart 2010, 22:19
Ik heb even een vraagje:
Doordat het bovenblad van mijn twaalfsnaar een beetje bol is gaan staan, is de aktie belachelijk hoog geworden. Het zadel verlagen gaat niet meer, maar volgens mij is het goed mogelijk om een paar millimeter van de brug af te vijlen/schuren. Is dit verstandig? (ik heb informatie genoeg gevonden over losgelaten bruggen repareren, maar ik kon niets vinden over het zelf losmaken en afvijlen).

En als dit een goed idee is, waar kan ik het beste lijm vandaan halen om de boel weer één geheel te laten zijn?

Alvast bedankt!

edit: de hals is goed afgesteld en de kam is ook dik in orde, de aktie wordt echt veroorzaakt door het kromme blad/hoge brug

barno
1 maart 2010, 22:48
post eventueel een foto
een acoustische brug losmaken, afvijlen en terug op een kromgetrokken bovenblad lijmen ... daar zou ik - als weliswaar amateurbouwer - niet aan durven beginnen

B_2_the_a
1 maart 2010, 22:56
Je hebt bij voxhumana (weet even geen andere winkels) ook systemen die je in de gitaar bouwt die het blad "terug trekken", dat lijkt me een veiligere optie.

thijser
1 maart 2010, 23:27
waarschijnlijk is je gitaar uitgedroogd en moet je hem op bepaalde plekken bevochtigen. Na een tijdje zal je actie een stuk omlaag gaan. Dit zou je even moeten onderzoeken maar je kan het het beste laten doen door iemand die daar verstand van heeft. succes!

warmong
2 maart 2010, 10:15
Als ik het goed heb is dat een vrij veel voorkomend probleem bij 12 strings. Omdat de snaarspanning een pak hoger is dan bij een 6-string gaat het bovenblad opbollen achter de brug.
Als ik het goed begrepen heb is een neck reset de enige afdoende remedie hiertegen. Duur om te laten doen, en zelf zou ik er niet aan durven beginnen. Een mogelijkheid om de bolling achter de brug tegen te gaan zou het installeren van een 'PMTE brace' (Proulx Magical Tone Enhancer, ik weet het, lullige naam, maar je kan eens zoeken op het MIMF forum, daar is er een hele discussie hierover).
In elk geval, zoals je het nu beschrijft lijkt het me een zorgwekkende toestand voor je gitaar...
veel succes ermee.

p.s. ik ben er niet 100% zeker van, maar ik dacht dat als je gitaar te droog stond dat de actie juist verlaagde ipv verhoogde? if not, I stand corrected.

ernieman
2 maart 2010, 10:34
Altijd moelijk om zonder een instrument te zien een passend antwoord te geven.
Maar, waarom zou je je brug erafhalen (maak dit op adhv je lijmvraag)?
Je kunt an de bovenkant van de brug best wel iets afdoen, meestal zijn die dingen toch veels te massief, maar een probleem wat je kunt hebben is dat je "slot" voor het zadel/brugbeentje dan te ondiep kan worden en zou je dit ook wat moeten uitdiepen, wat dan weer problemen kan geven dat je in je bovenblad terecht komt.
Maar zoals ik al zei, fotos kunnen verduidelijking geven.

thijser
2 maart 2010, 18:29
p.s. ik ben er niet 100% zeker van, maar ik dacht dat als je gitaar te droog stond dat de actie juist verlaagde ipv verhoogde? if not, I stand corrected.

Nee je brug komt omhoog en je klankgat zakt. je krijgt dus een holling waardoor de actie te hoog staat

gengar
3 maart 2010, 00:57
je geeft aan dat er een probleem in het bovenblad zit. Dan moet je daar ook het probleem verhelpen. Dit is een lastig probleem. De genoemde PMTE is niet iets wat je zomaar even achteraf gaat installeren door het klankgat.
Ik ben ook niet voor een neckreset want daarmee wordt het probleem namelijk niet opgelost maar ontweken.
Wat wel te doen?
Ik zou om te beginnen de snaarspanning er af halen en de gitaar een tijdje in een geconditioneerde ruimte zetten. Komt het blad in de juiste vorm terug moet je dan gaan afvragen hoe het gekomen is. Luchtvochtigheidproblemen of zwakke bracing? Er zijn veel variabelen, en het is lastig om zo te zeggen wat je moet doen. Goede foto's zouden helpen.

Hedge
3 maart 2010, 09:52
Het wordt veroorzaakt door de enorme spanning van de snaren. Wat Gernar zegt, zwakke bracing en slechte omgevingsomstandigheden. Ik denk dat het een structureel probleem is in de constructie en dat het niet op te lossen is zonder zware ingrepen.

Voor mij telt ook wel mee wat voor gitaar het is. Is het een waardevol ding, dan is hij misschien een nieuw bovenblad waard.
Is het een goedkoop ding. Lekker afvijlen/schuren, zorgen dat er een milimeter of 6 tot 7 overblijft en hopen dat het opgelost is en niet terug komt.

warmong
3 maart 2010, 10:23
je geeft aan dat er een probleem in het bovenblad zit. Dan moet je daar ook het probleem verhelpen. Dit is een lastig probleem. De genoemde PMTE is niet iets wat je zomaar even achteraf gaat installeren door het klankgat.
Ik ben ook niet voor een neckreset want daarmee wordt het probleem namelijk niet opgelost maar ontweken.

die PMTE is toch echt wel bedoeld om achteraf geïnstalleerd te worden hoor (al is het natuurlijk veel eenvoudiger tijdens constructie). Een quote van Mario Proulx, de 'uitvinder':
The PMTE adds tremendous cross grain stiffness. That's why it originally came about. T'was early in my career, and after reading Frank Ford's ideas on bridge plates and his reasoning for why the grain should run with the top and not against it, I thought it made sense also, and started running my bridge plates his way. I wasn't more than 2 or 3 guitars into doing so that I had one develop a severe(for a week old guitar) and sharp "belly" along the length of the bridge. I had noticed that running the plate his way cost me a good deal of cross grain stiffness, but this one surprised me! Since it was for a friend, and a local one at that(so I could keep an eye on it), I decided to make a stiff but small brace to stiffen the area instead of swapping out the bridge plate. That was 1998, the guitar is heavily used and abused, and yet the top is still fine today! Fast forward a few years, and friend and repairman Bryan Kimsey writes me with a few photos of a 1939 D-18 with a bad, bad belly. The guitar had had a lot of bad repairs in its past, and he was un-doing them and making things right, but he was looking for ideas, also. I suggested my little brace, saying it worked for me, and even if it didn't work for the D-18, it was easy to remove anyhow, so he had nothing to lose. He writes me a week or so later saying it worked, and asked if I had noticed if it did anything to the sound. He then added one to his D-28 and even to his Collings Clarence White, just for the tone improvement. Following that, he named it... the PMTE.

warmong
3 maart 2010, 10:32
Wat Gernar zegt, zwakke bracing en slechte omgevingsomstandigheden. Ik denk dat het een structureel probleem is in de constructie en dat het niet op te lossen is zonder zware ingrepen.

daar ben ik het ook volledig mee eens. Maar als een optimalisatie van de omgevingsomstandigheden geen afdoende soelaas brengt zijn er toch niet zo heel veel alternatieven voor de oplossing van het probleem, lijkt me? Je kan de bracing toch moeilijk gaan verstevigen? (tenzij eventueel met die PMTE)
En een nieuw klankblad kan natuurlijk wel, maar dat zijn toch al zware operaties. In de veronderstelling dat de situatie stabiel is, lijkt me dat door het aanpassen van de neck angle de actie terug ok kan worden? Al is dat natuurlijk ook geen kleintje...

ß@®+
3 maart 2010, 17:14
over zo'n PMTE had ik al wat gelezen ja, maar dat leek mij een lastigere ingreep dan gewoon de brug er afhalen en een paar mm weg te vijlen. Het is ook niet zo'n waardevolle gitaar.
Een neck reset op een akoest ga ik in ieder geval niet proberen...

Ik heb nu niet echt de mogelijkheid om foto's te maken, maar ik kan wel zien dat het bovenblad in een soort van S vorm getrokken is (niet zo overdreven natuurlijk, maar het is net aan zichtbaar). Verder is de brug vrij hoog dus die zou op zich wel een paar millimeter kunnen missen.

ernieman
3 maart 2010, 18:42
...maar dat leek mij een lastigere ingreep dan gewoon de brug er afhalen en een paar mm weg te vijlen. Het is ook niet zo'n waardevolle gitaar. ...

Nu begrijp ik nog altijd niet waarom je de brug "eraf" zou willen halen...
Of bedoel je enkel het brugzadel/beentje?
Je kunt van de bovenkant van de brug ook afvijlen, natuurlijk veranderd de vorm dan ook wel wat, maar lijkt me minder erg dan de brug eraf moeten stomen, krabben, hakken, scheuren, ... en dan die lijm-oppervlakken weer mooi proper te krijgen.

Hedge
4 maart 2010, 08:45
Brug er afhalen is zeker geen aanrader. Gewoon op zijn plek lager maken.

ß@®+
10 maart 2010, 12:17
Stel ik ben eigenwijs en ik ga toch de brug er af halen :soinnocent:, welke lijm zou ik dan het beste kunnen gebruiken om er weer één geheel van te maken?

Hedge
10 maart 2010, 13:07
Zie het nut totaal niet en besef dat de kans groot is dat de brug kapot gaat.

Maar goed. Lijm. Als het oppervlak goed glad is gewoon witte houtlijm of titebond. Anders een bruislijm.

gengar
10 maart 2010, 13:07
dan kun je het beste een PVA (witte houtlijm) gebruiken, bij voorkeur titebond regular.
Maar...Het verlagen van de brug heeft gevolgen voor het geluid en de sterkte, hout daar wel rekening mee. Je zult waarschijnlijk ietwat laag verliezen door de afgenomen massa van de brug. Daarbij zal je zadel dadelijk waarschijnlijk ook zo laag gaan worden (om maar de juiste actie te behalen) dat je een te flauwe breakangle van je snaren op je zadel krijgt wat ook ten koste gaat van het geluid.
Sluit me volledig aan verder bij het advies om die brug te laten zitten. Brug verwijderen en weer lijmen is niet moeilijk, het finishen rondom de brug daarna wel. Ik zou nog eerder een neck reset doen.

ernieman
10 maart 2010, 17:09
Stel ik ben eigenwijs en ik ga toch de brug er af halen :soinnocent:, welke lijm zou ik dan het beste kunnen gebruiken om er weer één geheel van te maken?

Laat nu dan maar meteen de foto zien waar de brug eraf ligt :seriousf:
Beetje rond de pot lopen draaien :seriousf:

ß@®+
10 maart 2010, 20:17
Zie het nut totaal niet en besef dat de kans groot is dat de brug kapot gaat.

Maar goed. Lijm. Als het oppervlak goed glad is gewoon witte houtlijm of titebond. Anders een bruislijm.

Daar had ik nog niet zo erg bij stil gestaan eigenlijk. Maar ik zou natuurlijk altijd een nieuwe kunnen maken als het mislukt.


dan kun je het beste een PVA (witte houtlijm) gebruiken, bij voorkeur titebond regular.
Maar...Het verlagen van de brug heeft gevolgen voor het geluid en de sterkte, hout daar wel rekening mee. Je zult waarschijnlijk ietwat laag verliezen door de afgenomen massa van de brug. Daarbij zal je zadel dadelijk waarschijnlijk ook zo laag gaan worden (om maar de juiste actie te behalen) dat je een te flauwe breakangle van je snaren op je zadel krijgt wat ook ten koste gaat van het geluid.
Sluit me volledig aan verder bij het advies om die brug te laten zitten. Brug verwijderen en weer lijmen is niet moeilijk, het finishen rondom de brug daarna wel. Ik zou nog eerder een neck reset doen.

Dit probeer ik dus juist te voorkomen door de hele brug te verlagen en niet het zadel alleen.


Laat nu dan maar meteen de foto zien waar de brug eraf ligt :seriousf:
Beetje rond de pot lopen draaien :seriousf:

Hij zit er nog op! Ik stond wel op het punt om hem er af te slopen toen ik dit poste, gelukkig (voor deze gitaar) kwamen mijn tuners en stukje been binnen en kon ik een andere gitaar gaan verbouwen -wat overigens erg goed gelukt is-.

Roel#1
11 maart 2010, 01:14
Ik heb een jaren '70 Cimar 12-snarig.
Zelfde probleem gehad, te hoge actie en bol bovenblad.
Er is door Vox Humana een verstevigingsbalkje ingezet en een set 009-042 snaren opgezet.
Nog niet perfect maar minstens 500% beter dan wat het was.
Kosten 60 euros.

(mijn punt: waarom zelf tobben?)

suc6