PDA

View Full Version : Nieuwe Gitaar: Koll



Dirkdewaard
1 maart 2010, 22:10
Beste mensen,

Ik wil dit graag delen:

Mijn dagen van gitaar kopen zijn over, ik heb een goede gitaar. Toch zat ik altijd nog te zoeken naar een "platte", simpele en vooral lichte gitaar met humbuckers en een gelijmde hals.

Na veel mailen met verschillende bouwers had ik bijna besloten er 1 te laten maken, totdat ik deze tegen kwam. Gelijk gekocht en hij klinkt fantastisch. Beter dan ik had durven hopen. Looks moet ik nog even aan wennen :)

-Korina (1 deel) body en neck
-Brazilian Rosewood toets
-Tom Holmes pickups
-String through body
-3,2 kilo (toch weer een halve kilo lichter dan mijn LP!!)
-24,5 inch scale
-Dikke hals

Check www.kollguitars.com
Het is een Koll Jr. Glide, maar dan met andere elementen, houtsoorten en brug.

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/Koll/koll.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/Koll/koll2.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/Koll/koll6.jpg
http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/Myguitars/Koll/DSC02036.jpg

(sorry voor de foto kwaliteit, het is helaas al donker)

mvg,
Dirkdewaard

macwilliams
1 maart 2010, 22:18
Bijzonder om te zien. Gefeliciteerd met je gitaar aankoop pensioen ;)

Hendriks
1 maart 2010, 22:22
Inderdaad bijzonder , ik hou er wel van , leuke andere modellen ook. Ik had er nog nooit van gehoord.

hezz
1 maart 2010, 23:20
Gaaf en uniek ding!

Dweezman
1 maart 2010, 23:36
Nou: dat uiterlijk valt hier meteen goed, hoor. Headstock is zelfs best okay.
Mij iets teveel 'hout', maar fraai ding!

barno
2 maart 2010, 00:03
straffe bouwer die Koll

mooie no nonsens gitaar. alleen het slagplaatje had ik zelf anders gedaan.

congratz

Orgasmocaster
2 maart 2010, 00:08
Erg Mooi!
Ik zie zo nu en dan wel eens Kolls, maar tot nu toe alleen archtops!

FruscianteFan
2 maart 2010, 00:09
Lijkt erg op een Godin. Gefeliciteerd!

Chocola
2 maart 2010, 00:15
Het is een Koll Jr. Glide, maar dan met andere elementen, houtsoorten en brug.


Volgens mij is het geen Jr. Glide, anders zou er gehakt moeten zijn in de body want voor zover ik het weet is de Jr. Glide alleen uitgekomen met P90's. De Tornado (o.i.d.) is wel uitgekomen met humbuckers en heeft ook dezelfde bodyvorm, pickguard e.d. De Jr. Glide heeft ook een andere pickguard dan de gitaar die jij hebt (die dus overeen komt met een Tornado). Maar de Jr. Glide verschilt niet zoveel met de nieuwere Glide (Tornado) dus het kan dat het een zwaar gemodificeerde Jr. Glide is :D.

In ieder geval is het een leuk ding en wens ik je er veel plezier mee :).

barno
2 maart 2010, 00:19
Volgens mij is het geen Jr. Glide, anders zou er gehakt moeten zijn in de body want voor zover ik het weet is de Jr. Glide alleen uitgekomen met P90's. De Tornado (o.i.d.) is wel uitgekomen met humbuckers en heeft ook dezelfde bodyvorm, pickguard e.d. De Jr. Glide heeft ook een andere pickguard dan de gitaar die jij hebt (die dus overeen komt met een Tornado). Maar de Jr. Glide verschilt niet zoveel met de nieuwere Glide (Tornado) dus het kan dat het een zwaar gemodificeerde Jr. Glide is :D.

In ieder geval is het een leuk ding en wens ik je er veel plezier mee :).

de headstock al gezien? ;)

vulvasonic
2 maart 2010, 01:42
De bovenste 'hoorn' had voor mij persoonlijk iets subtieler gemogen, maar verder vind ik 'r zeer geslaagd.

Was er tot nu toe dan geen enkele gitaar met vergelijkbare specs die jouw goedkeuring kon dragen?
In dat geval wil ik namelijk graag weten wat voor jou de doorslaggevende reden is geweest om deze Koll aan te schaffen. M.a.w., wat heeft deze gitaar wat zoveel anderen niet hadden?

Het uiterlijk moet je nog aan wennen, dus dát is het niet. Vertèèèèl!!! :)

Dirkdewaard
2 maart 2010, 19:21
De bovenste 'hoorn' had voor mij persoonlijk iets subtieler gemogen, maar verder vind ik 'r zeer geslaagd.

Was er tot nu toe dan geen enkele gitaar met vergelijkbare specs die jouw goedkeuring kon dragen?
In dat geval wil ik namelijk graag weten wat voor jou de doorslaggevende reden is geweest om deze Koll aan te schaffen. M.a.w., wat heeft deze gitaar wat zoveel anderen niet hadden?

Het uiterlijk moet je nog aan wennen, dus dát is het niet. Vertèèèèl!!! :)

Er zijn genoeg gitaren die mijn goedkeuring kan dragen, heel veel zelfs.

Ik kwam een Koll tegen die ik heel mooi vond, alleen had ie een trem en mini humbuckers ofzo. Met een P90 kan ik nog wel leven maar toch heb ik liever humbuckers, toen ben ik gaan zoeken naar dit merk en vond ik er 1 die ik minder mooi vond, maar qua specs veel beter bij mij past.

De combinatie van hals, mensuur, tummy cut, gewicht, houtsoorten en TH humbuckers (die ik toch wel eens wilde proberen) waren perfect voor mij. Ik zou zo iets laten bouwen maar dan in les paul vorm. Ik had alleen geen zin om 6 tot 12 maanden te wachten, wat vaak toch 12 tot 18 maanden wordt.
Ik had hem alleen zwart laten lakken, misschien met binding rond de body en hals, maar dat is niet heel belangrijk.

Dirkdewaard
2 maart 2010, 19:25
Erg Mooi!
Ik zie zo nu en dan wel eens Kolls, maar tot nu toe alleen archtops!

Leuk! Heb je ze wel eens bespeelt?
Ik ben wel nieuwsgierig geworden naar dit merk.

humbucker
2 maart 2010, 19:41
Mooi ding, gefeliciteerd!!


Toch zat ik altijd nog te zoeken naar een "platte", simpele en vooral lichte gitaar met humbuckers en een gelijmde hals.


Maar als ik dit lees denk ik toch meteen aan een SG :D

Dirkdewaard
2 maart 2010, 21:10
Mooi ding, gefeliciteerd!!

Maar als ik dit lees denk ik toch meteen aan een SG :D

Dank je, ik heb jaren gespeeld op een Gibson SG, sterker nog ik heb er nog 2.
Heb er helaas nooit echt aan kunnen wennen. Beide liggen al een tijd stof te vangen omdat ik alleen op mijn LP speel, dit is voor mij de perfecte tussenweg.

Zoals ik zei; er zijn veel gitaren die ik mooi vindt, maar deze heeft toch iets speciaals.

Orgasmocaster
2 maart 2010, 21:17
Sorry, nooit bespeeld... ik heb ze wel eens zien hangen en ze zagen er goed gebouwd uit.. dat is eigenlijk alles wat ik er van weet.. ik wist niet eens dat het american made was..


deze doet mij persoonlijk erg denken aan mijn Heartfield RR58.. zelfde principe een beetje.

Pepe
2 maart 2010, 21:35
Mooi werk.
Het is al flink wat jaren geleden maar nog steeds staat een avocado groene jr. met "ignition switch" en een single P90 mij nog helder voor de geest, een bevriende gitarist uit de states die hier toerde had hem bij zich. Ze waren toen rond de 1200 dollar, nu 2 keer zo duur geloof ik?

Enniewee, op Ebay ben ik in 4 jaar tijd er eentje tegen gekomen, je vindt ze nauwelijks gebruikt. Second hand uit de states laten komen?

Harald
2 maart 2010, 21:39
Vroeg me altijd al af, zou het nu verre familie zijn? :sssh:

Zou op zich grappig zijn er eentje te hebben, maar daar zijn de prijzen weer net te hoog voor... Vond toen ik ze ontdekte vooral de archtops erg mooi.

RS-Rik
3 maart 2010, 13:49
Cool

Dit model is wel iets wat k ga onthouden voor mn zelfbouw

Dirkdewaard
7 maart 2010, 23:47
Mooi werk.
Het is al flink wat jaren geleden maar nog steeds staat een avocado groene jr. met "ignition switch" en een single P90 mij nog helder voor de geest, een bevriende gitarist uit de states die hier toerde had hem bij zich. Ze waren toen rond de 1200 dollar, nu 2 keer zo duur geloof ik?

Enniewee, op Ebay ben ik in 4 jaar tijd er eentje tegen gekomen, je vindt ze nauwelijks gebruikt. Second hand uit de states laten komen?

Cool, heb je er toen ook op gespeeld? Ze zijn nu een stuk duurder helaas. Ik heb hem 2de hands gekocht, beetje geluk gehad want zo vaak zie je ze niet 2de hands inderdaad, zeker niet in de variant die je graag wilt hebben.

Ik heb trouwens een foto gevonden van de gitaar die ik zo mooi vond:

http://lh4.ggpht.com/_ogrCm85X4hg/Suxu0C_3pTI/AAAAAAAAA64/Sv1vGjXToqk/s800/DuoFront.jpg
http://lh5.ggpht.com/_ogrCm85X4hg/SuxuzopyL3I/AAAAAAAAA6w/-yvGCtLJ77I/s800/DuoAngle1.jpg

Misschien laat er wel een maken zoals deze maar dan zonder trem en met P90 :mmmm:

marc_o
8 maart 2010, 00:02
Helemaal te gek! Mooi ontwerp, beetje gejat van alles, maar erg goed uitgepakt....zou ik als een blok voor vallen.

Rinze
8 maart 2010, 09:40
Prachtig ding, ik vind Korina altijd erg mooi om te zien. Mooie body vorm ook.

VanMeekeren
8 maart 2010, 10:02
Ik vind hem ook beslist niet lelijk hoor.

Van Meekeren

Dirkdewaard
30 december 2011, 23:53
Ennnnn weg met de lelijkheid!

http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/4283ab3a.jpg http://i76.photobucket.com/albums/j35/Dutch53GT/fa5ac9b9.jpg

Orpheo
30 december 2011, 23:55
mooi groen is niet lelijk! ik vond 'm au naturelle al tof, maar dit is ook gaaf.

Brewskie
30 december 2011, 23:58
He, DirkdeWaard,
Goed om te zien dat ie terug op zijn honk is. En met een mooi nieuw velletje.
Ziet er mooi uit.

Ik kom je binnenkort weer eens opzoeken als ik in de buurt ben. Groet, Brewskie.

Dirkdewaard
1 januari 2012, 12:34
He, DirkdeWaard,
Goed om te zien dat ie terug op zijn honk is. En met een mooi nieuw velletje.
Ziet er mooi uit.

Ik kom je binnenkort weer eens opzoeken als ik in de buurt ben. Groet, Brewskie.

Ja ik ben erg blij dat ie weer thuis is, het was wachten waard!
Ik was helemaal vergeten hoe ontzettend goed deze gitaar is. :rockon:
Gezellig, ik zie je wel verschijnen.

Dweezman
1 januari 2012, 14:10
Prach-tig! Echt mooi ding.