PDA

View Full Version : Gehele hals herfretten of deels?



groovieguitarguus
1 maart 2010, 21:52
Ik was altijd in de overtuiging dat bij een Herfret ALLE frets werden vernieuwd.
Nu kwam ik ergens op een site, waar de frets per stuk werden gerekend.
Ook heb ik ergens anders iemand aan een gitaar zien werken waar maar een deel van de fretten werd vernieuwd.

Wat is jullie ervaring?

Dank alvast.

Maleco
1 maart 2010, 22:49
Heb hier een gitaar liggen met een paar versleten frets maar de rest is nog in
orde dus ik ben ook wel benieuwd..

B_2_the_a
1 maart 2010, 22:55
Meestal tegen de tijd dat je toe bent aan nieuwe fretjes kan je beter alles tegelijk laten doen...

Je kan de frets (laten) vlakken, kan al iets schelen.
Maar als je een deel laat herfretten, krijg je hoogteverschillen wat er weer uitgevlakt moet worden en dat is zonde want dan moet je veel sneller weer het geintje opnieuw doen.

snaarplukker
1 maart 2010, 23:44
...Nu kwam ik ergens op een site, waar de frets per stuk werden gerekend.....
Ook heb ik ergens anders iemand aan een gitaar zien werken waar maar een deel van de fretten werd vernieuwd.

Wat is jullie ervaring?

Dank alvast.
Tja, ze kunnen moeilijk één vaste prijs op herfretten hebben als er gitaren zijn met 20 tot 24 frets. En wie vaak dezelfde accoorden speelt heeft slijtage op een beperkt aantal frets. Of gitaar valt om en beschadigt één of twee frets.;)

Plant
2 maart 2010, 22:03
Het kan zijn dat alleen de frets op de eerste posities beschadigd zijn, 'deukjes' door iets te hard klemmende capo.

Zelf heb ik ook in zo'n geval wel eens alleen de eerste frets laten vervangen (was niet mijn idee maar van de winkelier waar ik de gitaar bracht). Het geheel is toen ook netjes gevlakt en ze was echt als nieuw. Scheelt toch de nodige arbeid en dus geld.

Fenderfan
4 maart 2010, 11:05
Veel gitaristen hebben - onbewust- het zelfde speelpatroon. Bluesgitaristen die veel benden op de eerste 3 posities bijvoorbeeld. Doe je dat jarenlang dan kan het voorkomen dat alleen de eerste drie frets ingesleten zijn en dat de rest van de frets nagenoeg ongebruikt zijn.
In zo,n situaties zijn alle frets doorgaans wel -1 of meerdere keren - helemaal gevlakt. Anders is een gitaar niet meer bespeelbaar. Dus een paar frets vervangen is eigenlijk nooit aan de orde. Ze zijn normaal gesproken toch even dik/dun.

stijnkenens
5 maart 2010, 09:13
Ik heb het toch al een par keer gedaan: de eerst 6 a 7 fretten vervangen.
Het scheelt veel in tijd, en grondstoffen.

Gewoon opletten dat je niet teveel wegneemt van de originele frets en werken tot alles vlak is.

Daarna alles terug polijsten en niemand heeft het gezien.

Normaal zou je maar de helft van de prijs voor een totale herfret voor mogen betalen. Want het verwijderen, opnieuw plaatsen, en vooral het terug rondzetten na het vlakken neemt veel tijd in beslag.


s.

Fenderfan
5 maart 2010, 18:24
Stijnkenens.... dus jij laat 6 of 7 frets vernieuwen en laat er dan meteen zoveel vanaf vijlen dat ze net zo vlak zijn als het restand aan oude frets ?
Misschien maak ik een cruciale denkfout, maar is dat niet raar ?

jerome
5 maart 2010, 18:32
Bij één van mijn Stratjes zijn net 4 fretjes vervangen en daarna zijn alle fretjes licht gevlakt.
Gebeurt wel vaker hoor.
Altijd nog een pak goedkoper dan een complete herfretjob, vooral bij een gelakte toets, waarbij bij een complete herfretjob de toets opnieuw gelakt moet worden

Fenderfan
5 maart 2010, 19:02
Maar volgens mij betekent dat dat je 1) frets vervangt die niet vervangen hoeven te worden ( ligt gevlakt zeg je zelf). Of 2) je hebt een onmogelijk scheve/beroerde gitaar gehad. 4 frets zijn helemaal op, en de andere zijn nog prima. Hoe zie jij dat voor je? Das een hoogteverschil vergelijkbaar met Trois vallees - de polder.

jerome
5 maart 2010, 19:22
Maar volgens mij betekent dat dat je 1) frets vervangt die niet vervangen hoeven te worden ( ligt gevlakt zeg je zelf). Of 2) je hebt een onmogelijk scheve/beroerde gitaar gehad. 4 frets zijn helemaal op, en de andere zijn nog prima. Hoe zie jij dat voor je? Das een hoogteverschil vergelijkbaar met Trois vallees - de polder.

De eerste 4 fretjes vanaf de headstock zijn vervangen want daar zaten behoorlijke groeven in en de rest niet of lichte groeven.
Fretjes 5 t/m 12 zijn een heel klein beetje omhoog gelicht (max ca 0,1 mm) en daaronder opgevuld met vullende lijm zodat alle fretjes weer op een gelijke hoogte zaten.
Daarna zijn alle fretje licht gevlakt.
Deze strat speelt en klinkt nu weer als een klok

freekick
5 maart 2010, 20:28
Ik heb onlangs een drietal nieuwe frets geplaatst op een
akoestische gitaar.
Meer was er niet versleten en ik zou ook niet weten waarom
je dan alles zou moeten vervangen.
Had nog nooit zoiets gedaan maar het werk viel me eigenlijk wel mee.

Hoefde niets af te vlakken het paste allemaal precies .
Alleen aan de zijkant van de hals voorzichtig de freteindjes afvijlen.

Had geluk dat ik als onwetende precies het juiste fretmateriaal bestelde.
Stukje fretdraad en verzendkosten stelde niets voor.

stijnkenens
5 maart 2010, 21:12
Fretten kan je wel een aantal keren vlakken. Zolang ze niet te hard uitgesleten zijn.
Van de originele frets blijf ik zo goed mogelijk af, enkel de nieuwe op de juiste hoogte brengen.

Zoals hier al aangebracht: waarom alle frets vervangen, als enkel de bovenste er erg aan toe zijn.
Een goede luthier of hersteller moet dat kunnen.


s.

wietse
6 maart 2010, 06:47
Zoals hier al aangebracht: waarom alle frets vervangen, als enkel de bovenste er erg aan toe zijn.
Een goede luthier of hersteller moet dat kunnen.


s.

juist, en als de bovenste frets iets hoger zijn merk je in het spelen ook nog een keer niks van, als het om de onderste gaat dan kan je er wel last van krijgen door fretbuzz, dan moet je ook nog vlakken.