PDA

View Full Version : Zelfbouw kits hulp



andyh
1 maart 2010, 21:34
hallo, ik ben nieuw op het forum en heb een paar vraagjes over zelfbouw.
Met wat zoekwerk op dit forum en googlen ben ik het nog niet echt zeker en zou ik graag nog iets vragen.

Ik zat al een tijdje te denken over het zelf maken van een gitaar.
Om van 0 te beginnen leek me vrij moeilijk sinds ik nog nooit een elektrische gitaar in onderdelen heb gezien.

Dus dacht ik om misschien een kit te kopen voor er kennis mee te maken.
Van model zou ik liefst een Les Paul model zou bouwen.

nu vroeg ik me af welke ik het best zou kopen.
Ik dacht eerst aan een Saga les paul LC-10 kit (http://www.sagamusic.com/catalog/details.asp?ProductID=LC-10).

Ik had ook deze gezien (http://www.thehouseofmusic.nl/webshop.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=4806&category_id=0).

Is er veel verschil tussen deze kits in hardware?
En zijn deze af te raden en beter een andere zelfbouw kit halen?
Ze zeggen wel dat bij de Saga de machine heads best andere in te zetten. is dit waar?

Alvast bedankt voor mijn topic te lezen!
Sorry voor de vele vragen :)

aaronstonebeat
1 maart 2010, 22:08
Afgaande op de foto's zeg ik: dat is twee keer exact dezelfde. Dus zou ik voor de goedkoopste gaan.

Het zal zeker een leerzame ervaring zijn. De onderdelen zullen niet van topkwaliteit zijn en door sommige ervan te vervangen zal de kwaliteit van het instrument verbeteren. Vraag me niet welke want ik heb zelf zo'n kit nog niet in handen gehad.
Goede stemmechanieken schelen vaak een hoop. Of de elementen je bevallen, lijkt me uiteindelijk meer een kwestie van smaak dan van de kwaliteit ervan.

Ik lees wel eens dat niet alles zo uit de doos exact op elkaar past; dat er vaak nog wel wat werk nodig is om alles netjes in elkaar te krijgen. Maar dat is leerzaam.

Overigens:
Welkom en succes!
Vooral een topic met veel foto's maken.

Hiro
2 maart 2010, 09:14
inderdad plaats fotos en stel vragen er zijn hier heel veel mensen die je heel graag willen helpen.
En onthou er zijn geen domme vragen ;)

andyh
2 maart 2010, 19:48
Ik had een email verzonden naar the house of music voor te weten van welk merk de 2de kit was.

Hij zei dat het een Richwood kit is. Dus het zijn niet dezelfde kits.
Ik heb wat opgezocht maar van de richwood kits vind ik geen informatie.
Weet iemand misschien wat meer over Deze gitaren?
Zou er veel verschil zijn tussen de saga en richwood?

Zodra ik mijn kit heb zal ik wel een topic maken :) alvast bedankt voor het aanmoedigen :p

niekb
2 maart 2010, 20:57
Het zijn 2 exact dezelfde foto's. Zeer waarschijnlijk is het dezelfde kit met een ander merkje er op.

JurjenYarr
2 maart 2010, 21:56
voor zover ik weet maakt richwood geen kits. en zoals aaron al zei, afgaand op de foto's, (en het feit dat ze beiden precies dezelfde foto hebben) zijn de kits waarschijnlijk hetzelfde. Ook kan ik uit ervaring zeggen dat er waarschijnlijk wel meer bij komt kijken dan verf erop gooien en in elkaar schroeven. Maar ga vooral aan het proberen, daar leer ik ook nog het meest van tot nu toe!

tip: http://www.thomann.de/nl/tenayo_lpstyle_kit.htm Bij deze moet de hals ingelijmd worden, meer werk maar ook meer zoals de 'echte' LP.

andyh
2 maart 2010, 22:39
is het mogelijk om die plaatjes rond de uit te halen en ze zwart te maken. (denk van wel maar vragen voor de zekerhid) dat is zowat het enige wat me stoort hierbij :)

nog even wachten op een paar reacties van emails die ik heb gestuurd en dan een keuze maken tussen de kits.

ik begrijp wel dat er iets meer bij komt kijken :) maar heb toch tijd dus komt wel!

Zoveel twijfels! en ben nog niet begonnen :P

snaarplukker
2 maart 2010, 23:40
is het mogelijk om die plaatjes rond de uit te halen en ze zwart te maken.
Ik neem aan dat je backplates bedoeld.
Lak wilt niet zo goed aan plastic hechten, dus lijkt me dit (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000092&lang=NL) een makkelijker en goedkopere optie.;)

JurjenYarr
2 maart 2010, 23:58
Ik neem aan dat je backplates bedoeld.
Lak wilt niet zo goed aan plastic hechten, dus lijkt me dit (http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000092&lang=NL) een makkelijker en goedkopere optie.;)

met een plastic-primer moet zelfs dat lukken toch?

snaarplukker
3 maart 2010, 00:15
met een plastic-primer moet zelfs dat lukken toch?
Ja, maar backplates maken vaak contact met riemgespen en spijkers van een spijkerbroek, dus de lak zal snel beschadigen. Tenslotte kost een bus primer meer dan die zwart kunststof backplates.;)

aaronstonebeat
3 maart 2010, 00:19
Gaat 't wel over back plates eigenlijk ?

Ik lees nog steeds 'rond de ...'. Misschien moet daar wel 'elementen' staan.
Back plate verven lijkt me ook niet zo'n duurzaam idee.

snaarplukker
3 maart 2010, 00:31
Gaat 't wel over back plates eigenlijk ?

Ik lees nog steeds 'rond de ...'. Misschien moet daar wel 'elementen' staan.
Back plate verven lijkt me ook niet zo'n duurzaam idee.
Ja, of ronde. Het is me ook niet duidelijk wat ie bedoeld. Laat hem maar eerst zo'n pakketje bestellen voordat dit topic uit 10 pagina's bestaat eer die er aan begint.;)

aaronstonebeat
3 maart 2010, 00:36
Ja, of ronde. Het is me ook niet duidelijk wat ie bedoeld. Laat hem maar eerst zo'n pakketje bestellen voordat dit topic uit 10 pagina's bestaat eer die er aan begint.;)

Nog ééntje dan:
Back plate weglaten en vervangen door onderlegringen is wel een duurzaam idee tenzij het hout van de body niet sterk genoeg is om hout van de body te zijn :sssh:

bernhardus
7 maart 2010, 17:08
Hoi andy woon je toevallig in dordrecht :P?

De kits van HoM zijn niet van richwood voor zover ik weet