PDA

View Full Version : Microfoon op Hifi-installatie.



Thmz
1 maart 2010, 22:30
To do or not to do?:cooler:
Ik wil n bandje met wat vrienden beginnen maar we hebben geen PA set, dus proberen we originele oplossingen te vinden. Zo heb ik hier nog een oude Hifi-versterker staan die vrij luid kan.(zeker genoeg om te repeteren)
Ik heb via m'n geluidsinterface een preamp en zo moet ik hem alleen maar aansluiten op de hifi-installatie en voila, daar is zang. Ik heb het al geprobeerd en het lukt wel, maar ik ben bang dat ik, als we repeteren met de drummer, de hele set naar de hel knal. Dus, zijn een stuk of 4 van die oude robuuste houten hifi-boxen (elks een 10 inch speaker denk ik + nog 2 kleinere dingen) op die versterker een héél klein beetje geschikt om wat over te zingen of maak ik ze gewoon stuk? Het zijn niet zo kleine plastieke boxen die je naast je tv zet hoor.
En het is niet bedoeld voor optredens.

Groeten, Thomas.

Gearjunkie
5 maart 2010, 22:26
De drummer moet niet te hard spelen natuurlijk.
Verder zou ik het gewoon eens uitproberen.

Han S
5 maart 2010, 22:56
Ik draai in de studio al jaren met een Pioneer versterker van 2*100 watt, maar wel met monitors waarin hoog rendement speakers zitten. Dat wordt gebruikt als een gitarist zijn solo opneemt en dan staan die floormonitoren vaak enorm hard te blazen. Deze hi fi versterker wordt ook gebruikt als er een band oefent en dan staan er vier floormonitoren op te knallen. Dat gaat oorverdovend hard en al meer dan 15 jaar werkt dat prima.

Maar met de gemiddelde hi fi huiskamerspeakers gaat dat je niet lukken, die blaas je aan flarden.

Thmz
6 maart 2010, 12:29
Het gaat hier om een Technics SA-500 versterker van 1979. Die heeft 2x 55 watt. Een vriend van me heeft nog een paar grote speakers staan (zegt hij) dus ik ga binnenkort eens kijken of dat goed zou gaan. Dan 4 speakers aansluiten op de versterker en die op oor-hoogte zetten voor een goede spreiding, en vingers kruisen dat ik ze niet op blaas. Ik ga dan binnenkort ook nog een zelfbouw-limitertje bouwen om te zorgen dat er geen zang-pieken zijn.

Al heb ik nu eens gekeken voor een actieve PA speaker en je hebt er al een 15" vanaf 200 euro, 300 watt. Wat me zeker genoeg lijkt? Of is de spreiding dan niet genoeg?

Han S
6 maart 2010, 20:24
Er is al vaker over gediscussieerd, wat belangrijk is bij speakers die voor dit doel worden gebruikt is het rendement. Een hi fi speaker wordt ontworpen om zo recht mogelijk te klinken, hi fi dus en de betere hi fi speakers hebben een laag rendement.

PA speakers zijn ontworpen om met een bepaald vermogen zo hard mogelijk te gaan. Voor dat doel hebben ze grote wikkelingen (spreekspoel) welke in een zeer nauwe spleet beweegt in een zeer sterk magnetisch veld.

Een gemiddelde hi fi speaker heeft een rendement van ergens in de 80dB/w/m, wat wil zeggen dat hij met één watt vermogen, gemeten op een meter afstand, een geluidsdruk veroorzaakt van ergens tussen de 80 en 90 dBA.

Een goede PA speaker maakt met die ene watt een geluidsdruk van meer dan 100 dBA en om je nou een indruk te geven hoeveel lawaai je dan maakt met die 55 watt versterker: je pakt je zakjapanner en berekent 10Log55 en dat tel je op bij dat rendement van de speaker. Dan zie je dat je een lawaai maakt van meer dan 117 dBA en dat is vrij hard. Neem je nou het dubbele vermogen, dus 110 watt dan komt er maar 3 dBA bij en je ziet dat het verschil tussen 100 watt en 1000 watt niet meer is dan 10 dB.

Maar die PA speaker gaat wel 20 dB harder dan die hi fi speaker en dat is net zoveel als het verschil tussen 100 watt en 10.000 watt. Capice?

Bottom line: vermogen op zich zegt niet zoveel.

Thmz
6 maart 2010, 21:55
Bedankt voor je uitleg. Nu heb ik nog wat op het internet en blijkt dat bij een halfvering van het aantal Ohm het aantal watt x 2 gaat. Dus een speaker op 8 ohm gebruikt 2x meer watt dan een speaker van 4 ohm.
Dus eigenlijk geven speakers van 4 ohm het meeste geluid? Op mijn versterker kan je 2 speakers per kanaal aansluiten en er staat op
Main OR Remote: 8-16 ohm / speaker
Main + Remote: 4-16 ohm/speaker.
Dus dan moet ik zeker zorgen voor 4 speakers omdat die dan op 4 ohm gaan werken? De speakers zelf zijn 8 ohm, maar ik had gehoord dat je een speaker van 8 ohm op een 4 ohm versterker kon aansluiten, maar een speaker van 4 ohm niet op een 8 ohm versterker. Klopt dit?
Derstraks eens geprobeerd met de band en goed op de power-leds gelet en bij 18 watt/kanaal hoorde ik echt niets :P Ik kan niet luider omdat mijn boxen maar 30 watt RMS verdragen. Een vriend had er nog wel betere staan dus die moeten we nog eens proberen en dan met 4 boxen en goede spreiding op oorhoogte.

Ooh, en de speakers die ik gebruik zijn 89dB/1W/1m.

Ik dacht eraan om toch ieders een 75 euro te laten bijleggen zodat we een actieve speaker van €325 zouden kunnen kopen. Maar dan heb ik gehoord dat de efficientie van die versterkers veel lager dan duurdere is en het slechte kwaliteit is dat na een jaar stuk is. En ik zou liever nog wat wachten tot de groep een beetje opgestart is en ons eerste optreden gedaan is. En misschien dan iets echt fatsoendelijk kopen.

Ik weet al dat ik zoveel mogelijk af meot gaan op de SPL en niet op de Watt.
Maar hoe hard moet ik dan hebben voor een repetitie? Sommigen zeggen dat 250 watt (sorry, geen SPL waarde :p) zéker niet genoeg is, andere zeggen dat je met 2 boxen met 100 watt RMS elks al genoeg hebt.
Wij spelen met een drum, 2-3 gitaren 100 watt transistors. Versterkers 1/3 open. Dat komt al op bijna 300 watt. Dus dan heb ik 300 watt zang nodig? (beetje rare berekening maar ja, want dubbel zoveel watt is geen verdubbeling van het geluid ofzoiets).

Van PA sets is Fame zoooo aantrekkelijk in Music Store.
Bv deze: 75 watt RMS/kanaal voor ocharme 150 euro. http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/PA/Actieve-systemen/_SET_-Fame-Starter-Pack-Pro-incl.-kabels/art-PAH288
't Is geen geld, misschien ook geen kwaliteit :P

Nog een Fame dat me zeker interessant lijkt is deze:
http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/PA/Actieve-boxen/Fame-PS-350PA-300W-Aktiv-Box-15-2-weg/art-PAH0002465-000
ook geen geld voor 300 watt met max SPL van 123 db.

Zou Behringer beter zijn als Fame?
http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/PA/Actieve-boxen/Behringer-EUROLIVE-E1220A-/art-PAH0007611-000 of deze misschien? http://www.musicstore.de/nl_NL/BEF/PA/Actieve-boxen/Behringer-B212D-12-Aktivbox-280-Watt-/-8-Ohm/art-PAH0008552-000
400 watt (ocharme mijn ouders hun spaarrekening :cheerup:) Max SPL 124 db.

Heb ik dan eigenlijk 12" of 15" nodig, en zou ik eventueel een bass-gitaar aan kunnen sluiten zonder de speaker te mishandelen? :cheerup:

Maar ik blijf nog even liever bij het HiFi spul. Waarom heb ik als arme minderjarige toch zo weinig geld :'(

EDIT: Deze lijkt me ook wel interessant: http://www.musicstore.de/de_DE/EUR/Mackie-THUMP-TH-15A-Aktiv-Box/art-PAH0008838-000
Een MACKIE dat toch als zéér betrouwbaar merk wordt aangegeven, maar het is gemaakt door Tapco :S. Ik heb nog niet echt vergeleken met de Behringer.