PDA

View Full Version : head op een combo speaker?



wouwser
1 maart 2010, 19:39
hey,

bij mij op school hebben ze een marshall valvestate combo staan met 1 speaker, nou wil ik mijn blackheart little giant head meenemen en dan aansluiten op de speaker van de marshall, het liefst alleen de speaker want die marshall prut is niks met een strat. dus simpele vraag, hoe sluit ik mijn top aan op de speaker van deze combo. alvast bedankt;)

VanMeekeren
1 maart 2010, 19:47
Het zou kunnen. Dan moet de Marshall net zoiets hebben als op de bijgevoegde foto. Dat plugje bij Speakers moet je dan in je topje drukken.
Maar ik betwijfel of de ValveState dat heeft, kan me niet herinneren dat de mijne dat zoveel jaar geleden had.

Van Meekeren

http://87.106.71.220/files/huke/customclass/duotonecombo/images/Duotone_Combo_Back.jpg

wouwser
1 maart 2010, 20:23
nee heeft ie niet, mijn blues custom combo wel maar die wil ik dus net niet meesjouwen. toch bedankt;)

iemand anders?

MarkS
1 maart 2010, 20:41
Combo is open aan de achterzijde? Bestaande kabelschoentjes van de combo-speaker loskoppelen, en een verloopsnoertje maken van jackplug (Blackheart) aan de ene kant, en zelfde grootte kabelschoentjes aan de andere kant.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:4o0lFQBlzPkKBM:http://www.allekabels.nl/product_images/ST-061.JPG

Liquid_Metal
1 maart 2010, 21:38
Het idee van MarkS lijkt mij prima. Wat je in ieder geval niet wil is de top aansluiten op de fx return van de combo, want dan heb je 2 poweramps (maar dat had je zelf waarschijnlijk ook wel door). Wat je wel zou kunnen doen is de fx send van je top naar de fx return van de combo sturen. Dan gebruik je je eigen preamp maar de poweramp en speaker van de combo. Of dat een fijn geluid gaat opleveren zul je moeten testen.

MarkS
1 maart 2010, 22:01
hey,

bij mij op school hebben ze een marshall valvestate combo staan met 1 speaker, nou wil ik mijn blackheart little giant head meenemen en dan aansluiten op de speaker van de marshall, het liefst alleen de speaker want die marshall prut is niks met een strat. dus simpele vraag, hoe sluit ik mijn top aan op de speaker van deze combo. alvast bedankt;)

ps; wat is de reden om iets anders aan te sluiten, een optreden oid? Want dan zal de Blackheart ernstig tekort komen en lijkt het me toch handig je eigen combo mee te nemen.. Mocht het gewoon een repetitie zijn of een bietje lekker samen speulen onder schooltijd.. why bother?

(ook al sleepte ik destijds ook een loodzwaar Marshall combo iedere week naar school voor muziekles, het alternatief was een daar aanwezige Roland Cube voor keyboards... )

jars
1 maart 2010, 22:18
Combo is open aan de achterzijde? Bestaande kabelschoentjes van de combo-speaker loskoppelen, en een verloopsnoertje maken van jackplug (Blackheart) aan de ene kant, en zelfde grootte kabelschoentjes aan de andere kant.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:4o0lFQBlzPkKBM:http://www.allekabels.nl/product_images/ST-061.JPG

Ik ben precies naar dezelfde oplossing aan het zoeken.
Ben een enorme technische numpty.

Ik zou dus in principe een oude gitaarkabel kunnen pakken, afknippen en aan de afgeknipte zijde twee kabelschoentjes van juiste afmeting op knijpen?

MarkS
1 maart 2010, 22:27
Ik ben precies naar dezelfde oplossing aan het zoeken.
Ben een enorme technische numpty.

Ik zou dus in principe een oude gitaarkabel kunnen pakken, afknippen en aan de afgeknipte zijde twee kabelschoentjes van juiste afmeting op knijpen?
NEEE!! Geen gitaarkabel maar een stukje speakerkabel! (roodzwarte dropveter a 30 cent per meter in de bouwmarkt)

jars
1 maart 2010, 22:38
NEEE!! Geen gitaarkabel maar een stukje speakerkabel! (roodzwarte dropveter a 30 cent per meter in de bouwmarkt)

Ow hehe heb ik nog wel liggen , en daar gewoon zo'n standaard mono jack aan solderen?

p.s. sorry voor de topic highjack

MarkS
1 maart 2010, 23:13
Ow hehe heb ik nog wel liggen , en daar gewoon zo'n standaard mono jack aan solderen?

p.s. sorry voor de topic highjack

Idd een monojack.

Puerco
1 maart 2010, 23:15
Zelfs gewoon schemerlamp snoer werkt prima.
In een gitaarkabel zit een minuscuul dun draad, veel te dun om het sterke signaal van je amp te dragen en bij schade/storing kan er schade aan je amp ontstaan. Hoeft dus niet perse speakerkabel te zijn als het maar dik genoeg is, liefst 16AWG (1,5mm2) of iets meer.
Afscherming is niet echt aan de orde, het signaal is te sterk om storing op te vangen zoals bij een gitaarkabel wel nodig is (daar loopt slechts een miniem stroompje door).

MarkS
1 maart 2010, 23:27
Zelfs gewoon schemerlamp snoer werkt prima.

Hehe, vriend van me kocht lang geleden bij een dedicated hifi-winkel een stereoset en vroeg daar 6m wit plat 2-aderig netsnoer bij omdat dat zo onopvallend was weg te werken in zijn interieur. De verkoper moest zich toen even aan de toonbank vastgrijpen ...

Fireburst
1 maart 2010, 23:29
Misschien een overbodige reactie maar kijk wel eerst goed naar de impedantie van de speaker (8 of 16 ohm meestal) zodat je in de juiste uitgang van de Blackheart prikt.
Je zou de eerste niet zijn die....enz.

Puerco
2 maart 2010, 00:08
Hehe, vriend van me kocht lang geleden bij een dedicated hifi-winkel een stereoset en vroeg daar 6m wit plat 2-aderig netsnoer bij omdat dat zo onopvallend was weg te werken in zijn interieur. De verkoper moest zich toen even aan de toonbank vastgrijpen ...

Hifi gasten sporen niet, ik ken mensen die voor duizenden euro's aan speakerkabel in hun huiskamer hebben liggen...... Totaal overdreven maar ze zweren er bij en ook honderden euro's voor een netsnoer maar daarbij vergeten dat er akelig dunne draadjes uit hun meterkast komen. Valt ook niet mee te praten en ze zijn ervan overtuigd dat ze het verschil duidelijk horen.
Het menselijk gehoor is ook een raar iets, als je net een paar ruggen aan kabels hebt gekocht dan wil je dat zo graag horen dat je hersens het verschil er gewoon bij verzinnen...
Ik ging met mijn kinderen vaak in de avond aan het strand naar de onderstaande zon kijken en maakte ze wijs dat als de zon het water raakte je het duidelijk kon horen sissen en ze riepen altijd "JA ik hoor het sissen"
Op deze manier word er door de "hifimafia" bakken met geld verdient en hoe duurder sommige zooi is hoe beter het verkoopt blijkbaar...

Midwolda
2 maart 2010, 06:15
Letterlijk een gevalletje "gebakken lucht" dus... :seriousf:

G.G.
2 maart 2010, 08:24
Letterlijk een gevalletje "gebakken lucht" dus... :seriousf:

Gebakken zeewater om precies te zijn.

Pé.
2 maart 2010, 10:47
Hifi gasten sporen niet, ik ken mensen die voor duizenden euro's aan speakerkabel in hun huiskamer hebben liggen..... Loop maar eens een Saturn of Mediamarkt binnen en dan even kijken in dat HiFi hoekje.. 6 mm˛ draden tussen de luidsprekers en versterker, en als je dan vraagt waar dat in godsnaam voor nodig is (bij PA systemen van 6-10kW gebruiken we 2.5mm˛, als we eens gek doen een keertje 3 of 3.5) dan krijg je een of ander belachelijk verhaal over weerstand en inductief vermogen. Net zo goed als een 1.5m lang HDMI kabeltje van 100 euro, want dat geeft beter beeld en geluid dan 1 van 10 euro :seriousf:

Ach, sommige mensen vragen er ook om opgelicht te worden...

MarkS
2 maart 2010, 12:10
Net zo goed als een 1.5m lang HDMI kabeltje van 100 euro, want dat geeft beter beeld en geluid dan 1 van 10 euro :seriousf:


Bij video is het echter wel degelijk zo dat er een duidelijke verbetering te behalen valt met goede kabels tov standaard kabeltjes. Maar we dwalen ernstig af.

Outline
3 maart 2010, 00:16
Bij video is het echter wel degelijk zo dat er een duidelijke verbetering te behalen valt met goede kabels tov standaard kabeltjes. Maar we dwalen ernstig af.

Klopt. Maar dan heb je het over het verschil tussen een kabel van 10 euro en, pak 'm beet, 40 euro. Daarboven wordt het echt veel en veel moeilijker om het te zien (met normaal, gangbaar consumenten video-spul).

Voor PA is op grotere afstanden en vermogens 4mm2 wel het max gangbare wat er door de audio-boeren gebruikt wordt. Daarbij: probeer maar eens 6mm2 in welke gangbare speakerconnector (bv . Speakon) dan ook te krijgen of 25m 8x 6mm2 op te rollen en tillen...

Puerco
3 maart 2010, 00:39
Bij een PA praten we ook over enorme vermogens over een hele grote afstand.
Dat is nog wat anders dan de maximaal 100 Watt over een meter tot anderhalve meter die wij op onze amps gebruiken of een speakerkabeltje door de huiskamer om de stereo aan te sluiten.
Daar mag best wat extra bij, hoeveel durf ik niets zinnigs over te zeggen want ik ben daar niet in thuis.

Pé.
3 maart 2010, 00:48
Bij video is het echter wel degelijk zo dat er een duidelijke verbetering te behalen valt met goede kabels tov standaard kabeltjes.

Euhm, nee. Digitaal kent geen kwaliteisverlies bij goedkope kabels. Het werkt of het werkt niet. Zeker bij een kabeltje van 1.5m. Bij een meter of 5 ga je eens signaalverlies krijgen (artifacts in het beeld, geluid dat gedeeltelijk wegvalt etc). Maar dat is nog altijd geen kwaliteisverlies!

Analoge video is dan weer een heel ander verhaal. Een goedkope of een dure SCART kabel, tsja daar ga je wel verschil in zien.

Het is op dit forum misschien wel het beste te vergelijken met een gitaarkabel (analoog) of een midikabel (digitaal). Je koopt misschien wel een Klotz Titanium kabel voor 45-65 euro, maar er zijn maar weinig mensen met een midikabel van 65!

wouwser
4 maart 2010, 10:28
nah, zie al dat het kan dmv gewoon inpluggen dus dan zal ik maar niet de versterker op school gaan verbouwen. en het ging om een optreden via school in de buurt van school en de amp zou gemic'd worden dus dat had ik allemal al uitgedacht;). achja, dan denk vrees ik maar op die valvestate te moeten spelen...:(

Bolder
6 maart 2010, 17:08
Hifi gasten sporen niet, ik ken mensen die voor duizenden euro's aan speakerkabel in hun huiskamer hebben liggen...... Totaal overdreven maar ze zweren er bij en ook honderden euro's voor een netsnoer maar daarbij vergeten dat er akelig dunne draadjes uit hun meterkast komen. Valt ook niet mee te praten en ze zijn ervan overtuigd dat ze het verschil duidelijk horen.
Het menselijk gehoor is ook een raar iets, als je net een paar ruggen aan kabels hebt gekocht dan wil je dat zo graag horen dat je hersens het verschil er gewoon bij verzinnen...
Ik ging met mijn kinderen vaak in de avond aan het strand naar de onderstaande zon kijken en maakte ze wijs dat als de zon het water raakte je het duidelijk kon horen sissen en ze riepen altijd "JA ik hoor het sissen"
Op deze manier word er door de "hifimafia" bakken met geld verdient en hoe duurder sommige zooi is hoe beter het verkoopt blijkbaar...

Ik hoorde ooit een verhaal van een hifi-gast die vertelde dat je de juiste basweergave het beste kon horen met een speaker die even lang als de snaren van een basgitaar is..

Ja dag!

Puerco
6 maart 2010, 18:32
Ik hoorde ooit een verhaal van een hifi-gast die vertelde dat je de juiste basweergave het beste kon horen met een speaker die even lang als de snaren van een basgitaar is..

Ja dag!

Hier heb ik nog een leuke anekdote over:
Ik was eens bij een andere vriend thuis, beetje ruige gast, Harley Davidson, vrienden bij de Hells Angels, je kent het type wel. Hij had een high end versterker op de kop getikt (van zijn audiofiele broer) met een hele goede platenspeler, de speakerkasten had hij zelf gebouwd en die krengen waren zo groot als een dubbeldeurs koelkast... De speakers erin wist hij me trots te vertellen had hij gedeeltelijk van het grof vuil (mocht toen nog gewoon op de stoep gezet worden) en gedeeltelijk van vrienden en zijn broers gekregen. Die dingen varieerden van de grootste badass woofers die ik ooit gezien had tot tweeters, middentonen, filters (filters waren wel in de winkel gekocht) en weet ik veel allemaal, hij had er een heel verhaal bij maar al voor de helft had hij net zo goed in het Chinees door kunnen gaan dan had ik er net zoveel van begrepen als nu. De voorkant was voor het grootste gedeelte bezet met vele speakers in ieder geval.
Deze kasten waren gewoon met flinke stroomkabels (niet eens bedoelt voor speakers) aangesloten, ging best vertelde hij me.
Hij vroeg me op een bepaalde plek op de bank te gaan zitten en een plaatje uit te kiezen die ik mooi vond maar vooral door en door kende. Ik zei doe maar wat van de stones, dus plaat uit de hoes, speciale vloeistof erop zodat je geen krassen en stof meer hoort (isopropyl en nog wat) en draaien maar.
Er ging een wereld voor me open, zulke hemelse tonen had ik nog nooit gehoord. Alle instrumenten waren afzonderlijk zeer goed te onderscheiden zoals ik nog nooit gehoord had en halverwege hoorde ik Mick op de achtergrond iets tegen Keith zeggen dat ik gezworen zou hebben dat het er nooit opgestaan zou hebben als ik het niet zelf gehoord zou hebben.
Zo klonk het niet op mijn stereosetje :(
Bedoel er dit mee: de apparatuur was goed, de speakerkasten hebben geen drol gekost, geloof dat hij zelfs het hout gevonden/hergebruikt had maar waren hemels en de boel zat aangesloten met gewone stroomkabels (volgens mij buitenkabels omdat die zo lekker stevig waren).
Bij eerdergenoemde kennis met speakerkabels van enkele duizenden euro's met speakerkasten die weliswaar peperduur waren maar normaal formaat hadden klonk het ongeveer zoals ik gewend was, wel wat beter maar zeker niet naar waarde en zeker bij lange na niet zoals bij mijn motorrijdende vriend met zijn simpele stroomkabels.

Heel verhaal geworden maar wat ik wil zeggen, ook op gebied van audio, laat je niks wijsmaken en al zeker niet door de mensen die aan je willen verdienen!!! Voor een verkoper is zo een achterlijk dure kabel natuurlijk beter want daar houd hij een hoop knaken aan over die hij niet in zijn zak steekt als je een "gezond verstand" kabeltje koopt. Als het dik genoeg is voor de stroom die er doorheen moet dan is het goed, meer heb je niet nodig!!!

Psychomantis
6 maart 2010, 18:51
En de vorige poster heeft volledig gelijk.
Het is niet omdat iets duur is, dat het daarmee goed is...
Ik heb al mn audioapparatuur in mn kamer van de rommelmarkt gehaald of gekregen.
2 oude B&O speakers, een cd-speler van 2 euro en een mengpaneeltje, allemaal aangesloten met kabels die minder dan 5 euris per stuk kostten en 80 cent/meter speakerkabels.
En het geluid is fantastisch. als ik naar de winkel ga en zie een verkoper met zn praatjes afkomen heb ik altijd zin om ertussen te komen. Mensen die een Bose set kopen, het geluid daarvan is heel goed, maar ik bekom hetzelfde door 20 euris op een rommelmarkt uit te geven en wat op een rommelzolder te zoeken.

Outline
7 maart 2010, 04:13
Mensen die een Bose set kopen, het geluid daarvan is heel goed, maar ik bekom hetzelfde door 20 euris op een rommelmarkt uit te geven en wat op een rommelzolder te zoeken.

Je weet dat je bij Bose de verkoopprijs voor 90% door de naam bepaald wordt?