PDA

View Full Version : Problemen floyd rose



Danielovich
1 maart 2010, 18:00
Hallo,

Ik speel nu al een geruime tijd op een washburn n2 met floyd rose. nu heb ik laatst de snaren vervangen en nu ontstemt de floyd om de 5 minuten. Ook heb ik het gevoel dat hij minder soepel loopt.
Ik ben al aan het klooien geweest met meerdere internet filmpjes maar het lukt me maar niet om hem gestemd te houden.
Kan iemand mij mischien een oplossing geven?
Zijn meer verder misschien een goede aanvulling zodat de floyd soepeler loopt?

Ik hoor het graag.

Cageman
1 maart 2010, 18:33
Ik heb ook zoiets gehad.. nadat ik mn snaren had vervangen.. bij mij kwam het echter doordat ik er dikkere snaren op had gezet.. bleek dat ik er nog een veer achterin bij moest zetten. weet niet of dat bij jou ook zo is.. maar zou kunnen. dan moet er dus een 4e veer bij.

Exi
1 maart 2010, 18:36
Heb je al gekeken of de brug goed horizontaal staat?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b1/Floyd_rose_principle.png/270px-Floyd_rose_principle.png
Dus zoals I.

Lopen de snaren goed over de zadels en zitten ze goed vast?
Zitten de snaren goed vast in de top-lock?
Wat gebeurt er als je de snaren eerst goed met de hand oprekt en daarna nogmaals stemt?

Als alles goed lijkt te zitten, dan zou ik de snaren nog wat tijd geven om zich wat op te rekken.

jerome
1 maart 2010, 18:42
Of misschien is er bij het afhalen van de snaren een veer losgeschoten?

Danielovich
1 maart 2010, 18:42
ik heb het probleem nu een maand en ik heb de snaren inderdaad flink opgerekt.
En bij mijn washburn zaten by the way maar 2 veren.

Cageman
1 maart 2010, 18:53
2 veren.. dat lijkt me weinig.. maar.. met de snaren die er daarvoor op zaten deettie het wel goed? en hoe dik waren die snaren..

Danielovich
1 maart 2010, 18:55
daarvoor deed hij het wel gewoon goed
en er zitten 011 snaren op en daarvoor ook.

Danielovich
1 maart 2010, 19:22
niemand een oplossing?

Xtrme
1 maart 2010, 19:52
Hallo,

Ik speel nu al een geruime tijd op een washburn n2 met floyd rose. nu heb ik laatst de snaren vervangen en nu ontstemt de floyd om de 5 minuten. Ook heb ik het gevoel dat hij minder soepel loopt.

...

Zijn meer verder misschien een goede aanvulling zodat de floyd soepeler loopt?

Kan het zijn dat de messen van je Floyd niet goed in de studs liggen?

Het lijkt er namelijk op dat je Floyd een zwaar punt heeft en niet goed terug in zijn middenstand komt.
Dat kan komen door slijtage aan de studs en/of messen. Hierdoor kan de floyd wat 'scheef' in de studs gaan liggen na bijv. een snaarwissel.
Je zou eens kunnen proberen om de snaren zodanig los te gooien dat de Floyd los komt van de studs en de studs een halve slag omhoog of omlaag te draaien.
Leg de Floyd daarna op een ander punt terug in de studs en voel of deze nu beter "loopt". Daarna de snaren weer spannen en het geheel opnieuw stemmen.

Misschien volledig ten overvloede, maar de toplocks moeten écht goed aangedraaid zijn en de snaren goed vastklemmen (alles met beleid uiteraard). Als dit niet voldoende is krijg je 'slip' van de snaren bij het gebruik van de floyd en hiermee vreselijke stemproblemen.

Danielovich
1 maart 2010, 20:23
Kan het zijn dat de messen van je Floyd niet goed in de studs liggen?

Het lijkt er namelijk op dat je Floyd een zwaar punt heeft en niet goed terug in zijn middenstand komt.
Dat kan komen door slijtage aan de studs en/of messen. Hierdoor kan de floyd wat 'scheef' in de studs gaan liggen na bijv. een snaarwissel.
Je zou eens kunnen proberen om de snaren zodanig los te gooien dat de Floyd los komt van de studs en de studs een halve slag omhoog of omlaag te draaien.
Leg de Floyd daarna op een ander punt terug in de studs en voel of deze nu beter "loopt". Daarna de snaren weer spannen en het geheel opnieuw stemmen.

Misschien volledig ten overvloede, maar de toplocks moeten écht goed aangedraaid zijn en de snaren goed vastklemmen (alles met beleid uiteraard). Als dit niet voldoende is krijg je 'slip' van de snaren bij het gebruik van de floyd en hiermee vreselijke stemproblemen.


Bij mij valt de floyd elke keer op hetzelfde punt op de studs precies in het midden van de zanloper vorm

Xtrme
1 maart 2010, 20:48
Bij mij valt de floyd elke keer op hetzelfde punt op de studs precies in het midden van de zanloper vorm

Mooi, dan ligt het daar dus niet aan.

- Ligt je floyd niet meer naar links of naar rechts of staat hij scheef in hoogte?
- Zijn de studs en messen echt onberispelijk (geen rillen, bramen of platte messen)?
- Zitten alle brugzadeltjes goed vastgedraaid op de fijnstemmechanieken?
- Kunnen de afzonderlijke zadels zonder al teveel moeite vrij van elkaar bewegen? (druk de pennen van de fijnstemmechanieken achter op de floyd wat naar beneden; dit moet redelijk makkelijk gaan)
- Liggen de vulplaatjes onder de zadeltjes (voor afstelling van de zadelhoogte) niet stiekem ergens over of tegen naastgelegen zadels waardoor deze niet vrij en afzonderlijk kunnen bewegen? Eén ontstemde snaar kan met zo'n zwevende brug alle anderen ontstemmen.
- Een extra veer kan eventueel helpen om de brug wat stabieler te maken.

En anders zou ik het ook niet weten.