PDA

View Full Version : Cubase LE op laptop?



lindstrom
1 maart 2010, 14:25
Hoi,

Is het mogelijk om Cubase LE op een laptop te draaien gezien er een geluidskaart bij geleverd word die dus in de laptop gezet moet worden.

mits mogelijk welke laptop zou mogelijk zijn?

Ries89
1 maart 2010, 14:55
Ik neem aan dat je deze bundle bedoelt (1e hit op google) http://www.i4muzique.nl/steinberg-cubase-studio-audiobox-bundle-p-16161.html

Als je dan in de tekst kijk zie je dat het een usb geluidskaart is, dus als je laptop een usb poort heeft kan je hem aansluiten. Als ik dan op de screenshots klik zie ik dat die van een mac komen, dus waarschijnlijk is het bruikbaar op een mac en op een pc. Bij twijfel zou ik hier even een mailtje over naar de winkel sturen.

Wat voor laptop. Vrijwel elke met usb. Als het voor mac en windows is, dan zowel op windows laptops, als op een macbook (pro).
Wat je dan kwa specs van je laptop wilt hangt af van wat je er mee gaan doen. Liefst een dual of quad core processor, minimaal 4 gig ram (dit is ook het maximum dat de meeste software kan gebruiken, meer is dus pas zinvol als of de software echt op 64bit werkt, of als je meer programma's tegelijk wilt gebruiken), een zo snel mogelijke interne bus, groot chaching geheugen, en als het kan 7200 rpm harde schijven. Liefst 2, 1 voor je os en software, en 1 voor audio. Als je wil opnemen naar een externe schijf moet je firewire hebben, omdat dit een stuk sneller is dan usb, en je processor veel minder belast tijden het opnemen. Voor backup is een usb schijf uiteraard geschikt.

lindstrom
1 maart 2010, 14:57
nou,.. nee dat is hem niet.

Moet echt LE zijn.

drummer van mijn band heeft de LE en ik wil hem ook hebben zodat hij zijn gemaakte drumtrack kan toesturen en ik thuis mijn track in kan spelen.

wel zo handig om dan exact hetzelfde programma te gebruiken.

Ries89
1 maart 2010, 15:11
Dan is het wel handig om er een linkje bij te zetten. Dan weten we waar we het over hebben als we je proberen antwoord te geven

lindstrom
1 maart 2010, 15:12
Dan is het wel handig om er een linkje bij te zetten. Dan weten we waar we het over hebben als we je proberen antwoord te geven

staat in topic titel..

maargoed,... Kan LE op een laptop?

bert k
1 maart 2010, 15:38
Cubase LE kan normaal gesproken prima op een laptop.
Maar de vraag is oa, wat voor geluidskaart zit erbij? Die worden meestal niet ingebouwd bij laptops.

Ries89
1 maart 2010, 15:39
Ja, Le kan op een laptop. Alleen even checken of de geluidskaart compatible is, anders moet je aan een externe. Ik weet niet of je de bijgeleverde geluidskaart in een laptop kan stoppen. Pci(e) niet. Die laptop pci achtige port (waarvan ik de naam steeds vergeet) wel, als je laptop zo'n ingang heeft.

Tankman
1 maart 2010, 15:40
Ik heb CUbase LE 4 op mijn bijna 5 jaar oude laptop staan en die doet het perfect. Mijn laptop is niet een heel bijzondere, dus iedere nieuwe laptop zou het aan moeten kunnen.

Wat de geluidskaart betreft. Ik had toendertijd een Alesis IO-2 USB Audio Interface gekocht voor 139 euro, en daarbij krijg je dan LE4 geleverd. Het gaat dus om een externe interface (2kanaals). Moet toch lukken hiermee?

lindstrom
1 maart 2010, 15:42
Ik heb CUbase LE 4 op mijn bijna 5 jaar oude laptop staan en die doet het perfect. Mijn laptop is niet een heel bijzondere, dus iedere nieuwe laptop zou het aan moeten kunnen.

Wat de geluidskaart betreft. Ik had toendertijd een Alesis IO-2 USB Audio Interface gekocht voor 139 euro, en daarbij krijg je dan LE4 geleverd. Het gaat dus om een externe interface (2kanaals). Moet toch lukken hiermee?

Heej dit is nuttige info!!!! thanks!!!!

het is goed om te weten dat zo'n geluidskaart extern kan!

maakt het dan nog uit of de ingebouwde kaart van mindere kwaliteit is? of gebruik je die dan gewoon niet?

Ik wil namelijk kunnen werken met een headphone om ook af te mixen enzo, kan gewoon inprikken in die externe kaart?

Jimi Hendrix
2 maart 2010, 10:17
Als je wil opnemen naar een externe schijf moet je firewire hebben, omdat dit een stuk sneller is dan usb, en je processor veel minder belast tijden het opnemen. Voor backup is een usb schijf uiteraard geschikt.

Hmm, aangzien ik de firewire via expresscard (;)) al in gebruik heb met mijn laptopsetup, moest ik 't wel proberen met een USB-disk.
Werkt probleemloos. In elk geval met >8 sporen 96khz/24 bit. Gebruikte disk: Freecom Hard Drive Pro (7200tpm).

En lees onderstaande:


USB 2.0 has a maximum bandwidth of 480Mbit/s (60MB/s), whereas FireWire 400 has a maximum bandwidth of 400Mbit/s (50MB/s). However, differences in the way data is stored to disc mean that FireWire hard drives often perform better than USB hard drives.

For example, these benchmarks (http://www.qimaging.com/support/pdfs/FirewireUSB.pdf) suggest that a USB 2.0 drive can write at a rate of 27MB/s and read at 33MB/s. Are these speeds sufficient for Orpheus operation?

Suppose you are recording on all inputs of Orpheus at 192kHz, and your DAW is set up to record 24-bit, uncompressed AIFF files. You will need to write (10 channels) x (192,000 samples) x (3 bytes per sample) every second. This is just under 6MB/s.

Similarly, if you play back all outputs of Orpheus at 192kHz, you will need to read (12 channels) x (192,000 samples) x (3 bytes per sample) every second. This is just under 7MB/s.


This means that USB 2.0 hard drives are more-than capable of streaming data with Orpheus at even the highest sample rates.

waarbij je voor Orpheus dan om 't even welke kaart kunt invullen.

Ik zou er wel voor zorgen dat je met de USB drive op een andere bus zit dan de USB-kaart.

lindstrom
2 maart 2010, 10:34
Laat ik nog even benadrukken dat het voornamelijk gaat om de in de studio ingespeelde track thuis te kunnen afmixen met een goeie headphone en om sommige partijen met behulp van een pod in te spelen.

hoef dus niet meerdere tracks/sporen tegelijk op te nemen.

bert k
2 maart 2010, 10:59
Ik zou je zeker aanraden om een externe geluidskaart te nemen. De geluidskwaliteit van de ingebouwde kaart is niet zo best (zeg maar ruk) en je hebt aan een eenvoudige tweesporenkaart genoeg. Kijk idd even naar een kaart waar CubaseLE gratis bij zit.

Jimi Hendrix
2 maart 2010, 11:00
dat is minder snel een probleem, zeker als je offline 'bouncet'.

heb via USB al menig >24 spoorsmix gemaakt. Interne disk zou ik niet aanraden.
bij mixen loop je trouwens weer sneller tegen de limieten van je geheugen en CPU aan (tenminste als je (veel) plugins gebruikt).
Lees: een nieuwere computer is dan te adviseren.

lindstrom
2 maart 2010, 11:22
dat is minder snel een probleem, zeker als je offline 'bouncet'.

heb via USB al menig >24 spoorsmix gemaakt. Interne disk zou ik niet aanraden.
bij mixen loop je trouwens weer sneller tegen de limieten van je geheugen en CPU aan (tenminste als je (veel) plugins gebruikt).
Lees: een nieuwere computer is dan te adviseren.


Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+, MMX, 3DNow, ~2.2GHz
Memory: 1024MB RAM

voldoende? :???:

Jimi Hendrix
2 maart 2010, 11:32
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+, MMX, 3DNow, ~2.2GHz
Memory: 1024MB RAM

voldoende? :???:

Sorry, van AMD weet ik te weinig af om daar 123 iets van te zeggen.
maar toch ff proberen:
Op grond van deze benchmarklijst http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php en als ik 'm dan vergelijk met mijn thuispc cpu, zou ik zeggen dat je wel een eindje moet komen maar niet ver.

Iemand anders?

Geheugen lijkt me niet aan de ruime kant, maar kun je altijd nog uitbreiden.

lindstrom
2 maart 2010, 12:01
Sorry, van AMD weet ik te weinig af om daar 123 iets van te zeggen.
maar toch ff proberen:
Op grond van deze benchmarklijst http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php en als ik 'm dan vergelijk met mijn thuispc cpu, zou ik zeggen dat je wel een eindje moet komen maar niet ver.

Iemand anders?

Geheugen lijkt me niet aan de ruime kant, maar kun je altijd nog uitbreiden.

dit is op basis van wat er nu in de studio staat en dat gaat altijd goed.

maar ik ga er vanuit dat als ik een nieuwe laptop koop dat het meestal wel meer is dan dit.. de studio pc is alweer wat jaartjes oud

Jimi Hendrix
2 maart 2010, 13:03
dit is op basis van wat er nu in de studio staat en dat gaat altijd goed.

maar ik ga er vanuit dat als ik een nieuwe laptop koop dat het meestal wel meer is dan dit.. de studio pc is alweer wat jaartjes oud

ok, kijk dan even op die lijst die ik eerder meldde, kun je in elk geval kijken wat de benchmarkscore van de CPU is.

lindstrom
2 maart 2010, 14:10
ok, kijk dan even op die lijst die ik eerder meldde, kun je in elk geval kijken wat de benchmarkscore van de CPU is.

Handig idd!! tof! bedankt!

Ries89
2 maart 2010, 19:51
Hmm, aangzien ik de firewire via expresscard (;)) al in gebruik heb met mijn laptopsetup, moest ik 't wel proberen met een USB-disk.
Werkt probleemloos. In elk geval met >8 sporen 96khz/24 bit. Gebruikte disk: Freecom Hard Drive Pro (7200tpm).

En lees onderstaande:


waarbij je voor Orpheus dan om 't even welke kaart kunt invullen.

Ik zou er wel voor zorgen dat je met de USB drive op een andere bus zit dan de USB-kaart.

Usb vraagt een hoop rekenkracht van je processor. Firewire vrijwel niet. Heeft daarom dus de voorkeur. Als het werkt, don't change it :).

Tankman
2 maart 2010, 23:54
Processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3500+, MMX, 3DNow, ~2.2GHz
Memory: 1024MB RAM

voldoende? :???:

Dat zijn zo'n beetje de specs van mijn laptop. En nogmaals, Cubase LE4 werkt PRIMA hierop in combinatie met de Alesis IO-2. Die doet het bij ons in de winkel ook nog eens goed bij zowel beginners als wat meer gevorderden. Het is simpel en van prima kwaliteit.

lindstrom
3 maart 2010, 16:25
met de Alesis IO-2. .

dat is de externe geluidskaart?

Tankman
3 maart 2010, 18:07
Alesis IO-2 is idd een externe geluidskaart. Wordt met USB aangesloten. 2 kanaals, zowel jack als xlr. Je kan je koptelefoon er direct op aansluiten. 139 euro, heerlijk ding.

http://www.alesis.com/io2