PDA

View Full Version : Octavider!!!



Mephistocles
1 maart 2010, 09:11
Ik heb een leuke fout gemaakt. Op mn breadboard heb ik twee schakelingen gemaakt waarbij ik deze "fout" kreeg. Een (bijna) clean octaaf lager met de originele gespeelde noot erbij. De volgende schema's kwam het voor:

Een aangepaste versie hiervan (alleen de eerste 4 fets, sourceweerstanden respectievelijk 10k, 15k, 12k en 12k, 8 volt gemeten uit 9v batterij)
http://gaussmarkov.net/layouts/drboo/drboo-schem.png

En de volgende kan ik beter beschrijven: een 741 met 1M neg. terugkoppeling (sinus naar blok dus) en een intergrator erachter met 100n condensator in de neg. terugkoppeling (blok naar zaagtand). Diezelfde batterij als voeding (-4v en +4v) en alleen de pinnen 3 aan aarde (inv. ingang).


De eerste heb ik niet na kunnen maken met dit fenomeen, ik dacht das fout en heb de boel afgebroken. De tweede daarentegen is het effect minder, maar nog steeds goed hoorbaar, en ik heb m nog op mn broodplank liggen.

Mn elektroleraar suggereerde dat ik ws een RLC-kring heb gemaakt. Omdat ik een breadboard gebruik heb je koperbanen, en de 1M weerstand is een potmeter met lange draden, dus dat is een spoel met een halve wikkeling.

Wat mij ook opviel is dat als ik mn gitaarvolume iets zachter draaide, de oversturing bijna weg was, en het effect nog steeds hoorbaar was, en de oversturing van de opamps nauwelijks meer.

Heb ik iets nieuws uitgevonden?
Waar komt het vandaan, wat heb ik "fout" gedaan?
Hoe verhoog ik het volume van dit suboctaaf?

Rick trodat
1 maart 2010, 10:23
Vet!!!!!!!

Mephistocles
2 maart 2010, 09:35
Niemand ideeën?

Mephistocles
5 maart 2010, 10:06
Owkee... Ik heb een hint gekregen van een andere leraar. Misschien ligt het aan de combinatie van een 1M potmeter met lange draden en een breadboard...

Echt niemand ervaringen of ideeën?

nico verduin
5 maart 2010, 10:12
Owkee... Ik heb een hint gekregen van een andere leraar. Misschien ligt het aan de combinatie van een 1M potmeter met lange draden en een breadboard...

Echt niemand ervaringen of ideeën?oscillatie?

iWishmaster
5 maart 2010, 11:20
Hang de output eens aan een spectrum analyzer (FFT analyse) als je die tot je beschikking hebt. Neem een normale sinus als input en kijk welke lage frequenties je hebt: is het alleen precies een octaaf of zitten er meerdere lagere harmonischen van de bronfrequentie in? Doe hetzelfde anders eens in een simulatie programma (OrCad). Een zaagtand bevat allerlei harmonischen ten opzichte van de bron-frequentie. Dit zijn niet alleen hogere, maar ook lagere harmonischen, ofwel: is dit effect niet heel normaal? Oversturing veroorzaakt hogere harmonischen, dus de mate van oversturing zal geen invloed op de lagere frequenties hebben.
Dit kun je versterken door een low-pas filter (minstens 2e orde lijkt me praktisch). Nadeel is dat je wilt dat het kantelpunt meegaat met de bronfrequentie (tenminste, wil je het gebruiken als gitaar-effect). Dat is vrij lastig te maken met analoge electronica. Misschien is het praktischer een low-pas te maken rond de 100-200Hz en dit signaal te mixen met het origineel. in de eerste instantie beide frequentie en mix regelbaar maken en tweaken.

Ik vermoed dat je in het eerste schema een oscilatie met soortgelijke effecten hebt veroorzaakt. Misschien overspraak door verkeerde bias van de fets?

Is lang geleden dat ik theoretisch met analoge electronica bezig ben geweest, dus ik kan flink ernaast zitten trouwens ... Ik gok maar wat ...

fredjuh
5 maart 2010, 17:51
Een zaagtand bevat allerlei harmonischen ten opzichte van de bron-frequentie. Dit zijn niet alleen hogere, maar ook lagere harmonischen, ofwel: is dit effect niet heel normaal? Oversturing veroorzaakt hogere harmonischen, dus de mate van oversturing zal geen invloed op de lagere frequenties hebben.
Een zaagtand heeft geen ondertonen, zoals ze dat noemen. Maar als je meer dan 1 frequentie in een versterker gooit, zoals bij een gitaar vaak gebeurt, dan versterkt/maakt overdrive wel ondertonen, op voorwaarde dat die tonen geen veelvoud zijn van elkaar, dus geen octaven. Dit noemen we intermodulatie. Ik denk niet dat dat hier aan de hand is.