PDA

View Full Version : Leuke oefenamp voor thuis...



Outline
1 maart 2010, 03:44
Heren,

na opruiming van m'n Cube 20X ben ik toe aan iets wat beter klinkt en wat meer past bij m'n gitaar-collectie.

Nu kan ik 2 kanten op: de moddeling-kant of de buizen-kant.

-Buizen vind ik zeer zeker wat hebben maar je beperkt je (zonder pedalen) wel tot een redelijk smal spectrum wat je er qua geluiden uit kan halen.

-Moddeling heeft dus z'n voordelen qua variatie in geluid, maar ik ben niet zo weg van de klank van de meeste amps. Naar mijn idee een beetje te plat en soms ook te kunstmatig maar het biedt je wel op een makkelijke manier 'n andere geluid voor als je een keer uit de band wil springen.

Dus welke kant kan ik het beste op gaan?

Qua kandidaten in het buizenkamp zit ik te denken aan bv 'n Laney Cub8/10, Vox AC4, Fender Champ, 5 Watt HB en het Epiphone broertje.

Bij de modamps zat ik te denken aan de Peavey Vyper's, Line6 Spider IV, Vox VT's, Fender G-Dec's.

En dan misschien de beste optie: een Fender Vibro Champ XD of z'n grotere broer, de Super Champ XD.

Budget is (eigenlijk) maxmax. 200 euro, maar ik denk dat ik het vrouwtje wel zo gek kan krijgen om wat extra neer te leggen voor bv. de Vibro Champ. (Ik moet daar toch 'ns mee stoppen. Had het al beloofd bij de zeer recente aanschaf van m'n G&L. Huur & boodschappen moeten ook betaald worden... :soinnocent:)

Midwolda
1 maart 2010, 06:36
Super Champ XD.
Ik vind het tweede kanaal en de 15 Watt (ipv 5 op de VCXD) die 50 euro extra echt waard.
In de basis al een vreselijk goed geluid, en de simpelste upgrade: een stevigere speaker.
Daar ga je jarenlang plezier van en mee hebben!

Orbis
1 maart 2010, 09:07
Met de Vox AC4TV heb je het voordeel dat je thuis nog op enigszins acceptabel volume kunt spelen en toch het warme buizengeluid hebt, dankzij de attunuator (of hoe je het ook schrijft :p). Bij 5-watters heb je toch al snel ruzie met de buren.

Willi@m
1 maart 2010, 12:34
Met die Vox VT schiet je niet veel op qua sound. Misschien iets meer opties maar je krijgt er never de buizensound uit. Ik zou ook voor de Superchamp gaan.

johnv
1 maart 2010, 16:50
Fender Super champ xd ...en door de voicingknop zekers niet beperkt kwa gebruik.
Je kunt er zonder pedalen goed mee uit de voeten, delay reverb, chorus, tremolo vibrato dus genoeg om mee te spelen.

Mukkez
1 maart 2010, 16:59
Ik kan de Ibanez Valbee aanraden. Echt een high gain buizen beestje op huiskamer volume! Erg veelzijdig. Als het kan dus even testen.

wouwser
1 maart 2010, 19:06
Met die Vox VT schiet je niet veel op qua sound. Misschien iets meer opties maar je krijgt er never de buizensound uit. Ik zou ook voor de Superchamp gaan.

hij heeft t over de vox AC4 TV dus die buizenversterker schakelbaar va 4 naar 1 en zelfs 1/4 watt, en ondanks zijn volume en tone knop toch aardig veelzijdig en een behoorlijke buizensound. verkeerd lezen kan altijd, ook niet handig van vox met z'n VT en TV;)

Willi@m
1 maart 2010, 19:28
Er staat toch duidelijk VT tussen de modelling amps :soinnocent:

JeroenP
1 maart 2010, 22:56
Champ XD is een van de leukste buurvriendelijke amps voor het geld! Ga ze anders een keer 1 op 1 testen bij een grote muziekzaak? Neem je de vrouw mee om haar te overtuigen, gebruik de zin "ik ga shoppen", werkt altijd:)

Outline
1 maart 2010, 23:50
Even voor de duidelijkheid: Een Super Champ is thuis qua volume goed te handhaven? En met dat huisvolume krijg je er ook nog een leuk geluid uit?

Ik heb gezien dat onze vrienden in Boekel de Vibro en Super hebben staan. Gelukkig komt het vrouwtje daar ook graag... Daarnaast heeft ze het al min of meer goedgekeurd, alhoewel ze het geld liever aan andere dingen uit geeft... De lieve schat!

Alleen staat er sinds vanmiddag wat mij betreft eerst even iets anders op de lijst: 2 drivers voor m'n subje. 5,25" groot en 75 euro per stuk... Krijg je als je een Pro-merk in de huiskamer zet! De surround van de originele units valt na 14 jaar als poeder uit elkaar. Morgen dus maar even de importeur bellen dat er weer een setje uit Italië kan komen.

Maar goed, op- en aanmerkingen en tips blijven welkom!

johnv
2 maart 2010, 00:06
Even voor de duidelijkheid: Een Super Champ is thuis qua volume goed te handhaven? En met dat huisvolume krijg je er ook nog een leuk geluid uit?

Ik heb gezien dat onze vrienden in Boekel de Vibro en Super hebben staan. Gelukkig komt het vrouwtje daar ook graag... Daarnaast heeft ze het al min of meer goedgekeurd, alhoewel ze het geld liever aan andere dingen uit geeft... De lieve schat!

Alleen staat er sinds vanmiddag wat mij betreft eerst even iets anders op de lijst: 2 drivers voor m'n subje. 5,25" groot en 75 euro per stuk... Krijg je als je een Pro-merk in de huiskamer zet! De surround van de originele units valt na 14 jaar als poeder uit elkaar. Morgen dus maar even de importeur bellen dat er weer een setje uit Italië kan komen.

Maar goed, op- en aanmerkingen en tips blijven welkom!

Misschien heb je hier wat aan, pas ook gedaan en voor 8 speakers €28 euro kwijt. http://www.goodhifi.com/FAQ/Speaker%20repair%20FAQ_nl.htm#1

Outline
2 maart 2010, 03:01
Misschien heb je hier wat aan, pas ook gedaan en voor 8 speakers €28 euro kwijt. http://www.goodhifi.com/FAQ/Speaker%20repair%20FAQ_nl.htm#1

Bedankt voor de tip, ik zal er morgen zeker even naar kijken. Ik moet alleen wel even in m'n achterhoofd houden dat de huidige drivers al ruim 10.000 uur gedraaid hebben (eerder 15.000) en dat ze op een gegeven moment ook gewoon gaan aanlopen en het feestje dan ook echt uit is. Dus...

Thyrif
7 maart 2010, 17:58
Ik heb gister een Blackstar HT-5 bespeeld. Ook erg leuk! Past misschien wel in je buizen categorie. Ik vond hem erg gaaf, maar je moet natuurlijk wel op zoek naar je eigen sound.
De ht-5 is wel redelijk basic, wel twee channels, geen reverb of lead oid. Maar klinken doet ie zeker!
Topje kost zon 300, combo zit rond de 370 geloof ik.

Misschien moet je die ook eens uitproberen, net als de rest ^^

PS: Ik kan wel echt een buizen dingetje aanraden. Modelling amps klinken eerst leuk, maar ik werd er zelf wel snel zat van.

Outline
8 maart 2010, 03:04
Ik heb gister een Blackstar HT-5 bespeeld. Ook erg leuk! Past misschien wel in je buizen categorie. Ik vond hem erg gaaf, maar je moet natuurlijk wel op zoek naar je eigen sound.
De ht-5 is wel redelijk basic, wel twee channels, geen reverb of lead oid. Maar klinken doet ie zeker!
Topje kost zon 300, combo zit rond de 370 geloof ik.

Misschien moet je die ook eens uitproberen, net als de rest ^^

PS: Ik kan wel echt een buizen dingetje aanraden. Modelling amps klinken eerst leuk, maar ik werd er zelf wel snel zat van.

Die HT-5 heb al wel eens (snel) gehoord en die vond ik ook wel wat hebben. Maar ik heb een budget in m'n hoofd en daar valt deze buiten. Klinkt heel hard, maar ik moet gewoon ergens een grens trekken en die staat (met pijn en moeite) op 300 euro.

Ik was ondertussen al zover dat ik voor de Super Champ ga. Denk dat ik daar wel weer een geruime tijd blij mee ga zijn...

josan
8 maart 2010, 09:00
....ik moet gewoon ergens een grens trekken en die staat (met pijn en moeite) op 300 euro.

Ik was ondertussen al zover dat ik voor de Super Champ ga. Denk dat ik daar wel weer een geruime tijd blij mee ga zijn...

SCXD, als nieuw, voor 150,- 2e-hands van Marktplaats gehaald! Van het geld dat je overhoudt kun je dan meteen een Jensen C10Q (38,-) of Eminence Rajin Cajun (75,-) als upgrade speaker kopen.

speedmusic
8 maart 2010, 09:06
Als thuisamp heb ik de 3 / 5 watt buizentop versie van Blackheart en naar tevredenheid, gelukkig kun je het logo er makkelijk af halen (twee schroefjes) want deze vind ik lelijk doet het goed met pedalen.

Van de combo versie zag ik vorige week een tweetal leuke en goede reviews van een PedalGeek, hier kun je ze vinden:
Blackheart by GMD with filtertron/TV Jones (http://www.youtube.com/watch?v=gFK92VH2cy8)
Blackheart by GMD with SG (http://www.youtube.com/watch?v=mIZyIn7Xq6M)

Niekiejoo
8 maart 2010, 21:20
Voor thuisgebruik heb ik de Laney VC 15, De Roland MicroCube en de Bugera vintage 5. Zeker de laatste (Bugera) kan ik je, voor thuisgebruik, van harte aanbevelen. Vermogen schakelbaar in drie standen: 5 Watt, 1 Watt en 0,1 Watt. In de 0,1 stand kun je thuis prima genieten van eindbuizenoversturing. Het ampje kost euro 149,-- (straatprijs). De speaker is gewoon van Bugera zelf maar zeker niet slecht. De amp is voorzien van een reverb die in stand 3 het geluid een lekkere verdieping geeft. Overige regelaars: gain, tone, volume en reverb.
Ik heb deze amp zelfs in de oefenruimte gebruikt op de 5 Watt stand in combinatie met een Boss ME20. Ging prima.
Optredens heb ik er niet mee gedaan. Dan komt de Koch Twintone weer van stal.

Outline
19 april 2010, 05:28
...En ondertussen staat hier al weer een tijdje een SCXD... Bevalt goed, nu zelf nog eens leren fatsoenlijk te spelen...

Overigens valt er qua geluid/klank heel veel te winnen door de bias een keer goed af te stellen. Google er maar 'ns op.

muziekschuur
23 april 2010, 17:15
De nieuwe Ibanez tubehead is een heel leuk dingetje om te zien. Met ingebouwde tubescreamer.....

http://images6.thomann.de/pics/prod/246343.jpg

255 euro bij Thomann