PDA

View Full Version : B snaar op gewone 6-snarige gitaar



Stybanez
18 april 2003, 20:54
Ik wil op mn gitaar die k nou heb een lage B snaar leggen, en dan de andere snaren 1 opschuiven. Hoe dik moet die snaar zijn, en kan k em strak genoeg spannen zodat ie zuiver blijft? En kunnen de andere snaren ook gewoon 1 hoger liggen dan normaal?
De gitaar is een Squier Stratocaster. Heeft iemand hier ervaring mee?
K weet dat er speciale drop six gitaren zijn, maar k wil een nieuwe 6-snarige kopen, 2 nieuwe gitaren is een beetje duur.
En 7-snarige wil k eerst es uittesten voor k em koop. K had al gevraagd bij lokale muziekhandel maar die kunnen em niet op proef bestellen. Weet iemand misschien een zaak in Nijmegen / Arnhem / in die richting waar k een 7-snarige kan testen?
Thanx alvast...

7th heaven
18 april 2003, 23:44
yamaha en ltd hebben baritone gitaren en voor de dikte een 56 ofzo

Negative K3 fan
18 april 2003, 23:46
Je kunt je snaren ook opschuiven op een nromale gitaar. Het hangt van dee snaren die je nu al gebruikt wat voor b snaar erbij moet maar ik dednk dat je met een .056 snaar wel rededleijk veilig zit. Denk er wel aan dat als je de snaren opschuift je hem opnieuw moet intoneren.

JV
18 april 2003, 23:47
zouk niet doen op je squiertje.

ten eerste omdat bastonen zowieso al niet goed door dat agathis heen komen.
ten tweede omdat je topkam het niet aankan, dit is wel te verhelpen
ten derde omdat de mensuur van je hals niet lang genoeg zal blijken om een strak geluid voort te brengen

Negative K3 fan
18 april 2003, 23:56
de ibanez universes, K7s en vele andere 7 strings zijn ook gewoon 25,5" dus met de mensuur red je het wel. En een squier zal neit geweldig klinken, dat heeft de topicstarter ook wel door.

JV
18 april 2003, 23:57
nee ok, tis zijn gitaar, moet doen ermee wat ie wilt natuurlijk ook al zal het niet super klinken.

kzou alleen wel je topkam nog invijlen als je dat gaat doen.

Kjiratsiekoedel
19 april 2003, 00:06
Zou ik niet invijlen. Eerst gewoon testen of het wel bevalt, voordat je aan je topkam gaat kloten. Als het goed bevalt, dan kan je natuurlijk altijd nog gaan vijlen.

skabouter
19 april 2003, 00:11
ik heb een tijdlang .56 gespeeld maar dan niet in B, maar in E. strak opdraaien dus. EADGBE was het gewoon, maar dan met een .56 setje.

dat was op een kut-starfield, waarschijnlijk vergelijkbaar met Squier.

maar dat ging prima hoor. ok, het was niet top, maar wat wil je. je gitaar zal er best tegenkunnen, hoor :smile: gewoon doen !!

tis alleen wel ff zoeken naar de juiste afstelling (van de zadels etc)

Stybanez
19 april 2003, 15:06
Oke, thanx allemaal voor de reply's.
Maar k heb zelf nog nooit aan mn gitaar gesluiteld dus k weet niet precies wat jullie bedoelen met afstellen zadels, invijlen, etc. Is daar ergens iets over te vinden? (en zo ja, waar :razz:) En dat het niet super klinkt, maakt niet veel uit. K wilde het gewoon es proberen en kijken hoe het klinkt.

skabouter
19 april 2003, 15:36
het is eenleuk idee, van een 6 snarige een soort 7 string maken, hoor ! wordt vaker gedaan, en lukt heus wel :smile:

zadels zijn die vierkante blokjes waar je snaren overlopen, bij de brug.

Stybanez
22 april 2003, 21:53
Ok, die moet k dus afstellen? Door aan die schroefjes te draaien? Maar helpt dat dan veel voor de spanning?

Anders Destium
23 april 2003, 09:05
Is niet voor de spanning, maar voor de zuivere boventonen

urezna
23 april 2003, 09:12
ik heb hetzelfde al eens gedaan op mn ibanez rg560. gewoon andere snaren erop gezet, zonder iets bij te stellen of wat ook. Geen enkel probleem ondervonden.

john.3001
23 april 2003, 10:22
Op 2003-04-19 15:06, schreef SteFender:
Oke, thanx allemaal voor de reply's.
Maar k heb zelf nog nooit aan mn gitaar gesluiteld dus k weet niet precies wat jullie bedoelen met afstellen zadels, invijlen, etc. Is daar ergens iets over te vinden? (en zo ja, waar :razz:) En dat het niet super klinkt, maakt niet veel uit. K wilde het gewoon es proberen en kijken hoe het klinkt.


[/flauwikweethet/]
Ik zou sowieso niet aan m'n gitaar 'sluitelen'...
Lijkt me niet verstandig ;p
[/flauwikweethet/]

Anders Destium
23 april 2003, 10:45
[ook flauw]

Volgens mij heeft hier niemand ooit nog aan zijn gitaar gesluiteld, wie weet gaat ie er op vooruit :smile:

[excuses]

Sj03rd
23 april 2003, 11:55
In Nijmegen bij schreeven hebben ze 7-snaren hangen.

skabouter
23 april 2003, 12:39
vraag ff in een gitaar winkel of ze hem afstellen. of uitleggen hoe het moet.

Stybanez
23 april 2003, 20:30
K heb em al es mn E-snaar omgestemd naar B maar toen ging ie erg kraken zeg maar, kon em niet zuiver houden. Kan dat wel met een B snaar / hele dikke E-snaar?

Ow, dr is al een 2e pagina, niet gezien!

K zal es naar Schreeven gaan en ff kijke...
Afstellen zal wel duur zijn denk k?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteFender op 2003-04-23 20:38 ]</font>

Stybanez
12 mei 2003, 11:39
K ben van plan om 7 snarige te kopen (hebben jullie nog adviezen hierover?). Kan mn squier aan de muur :razz: