PDA

View Full Version : Fender blackface temolux



fenderben
27 februari 2010, 20:00
Heb recent een fender tremolux blackface amp. uit 1965 gekocht met bijbehorende cab; nu werkt de vibrato (tremolo) een beetje vreemd. als het volume laag staat doet hij niets maar naarmate de volume omhoog gaat komt de vibrato in werking; iemand een idee wat er aan mankeert? Is het zinvol deze te laten reviseren? De tremolux werkt verder perfect! grtz FB

matto
27 februari 2010, 23:25
waarschijnlijk de optocoupler, die is nog wel redelijk te vervangen.
http://www.verelec.com/catalog/product_info.php?cPath=45_87&products_id=581

Al.de
28 februari 2010, 01:46
Is het zinvol deze te laten reviseren? De tremolux werkt verder perfect! grtz FB

Ja dat is zinvol want als het goed werkt kan je er plezier van hebben. Check voordat je wat laat doen als eerste de vibr-buis. Dat is bij jouw versterker buisje 3 (van achteren kijkend naar de amp is dat de 3de van rechts) Kijk dus even of het met een ander buisje verholpen is. Bij het wisselen er op letten dat je amp op standby staat en het buisje de tijd geven even op te warmen.

Al

fenderben
28 februari 2010, 09:29
Ja dat is zinvol want als het goed werkt kan je er plezier van hebben. Check voordat je wat laat doen als eerste de vibr-buis. Dat is bij jouw versterker buisje 3 (van achteren kijkend naar de amp is dat de 3de van rechts) Kijk dus even of het met een ander buisje verholpen is. Bij het wisselen er op letten dat je amp op standby staat en het buisje de tijd geven even op te warmen.

Al

Dag Al, bedankt voor de info. Ga dat zeker eerst even proberen. Wil de tremolux sowieso even losschroeven om te kijken of eea nog origineel is. Heb begrepen dat je an vooral moet letten op de (blauwe) mallory cabs, en weerstanden? Heb jij nog tips wat dat aangaat? Ik heb de originele cab even losgeschroefd en daar zitten 2 fender (vrij nw) speakers in 'MDF eminence'. Vindt die niet zo geweldig klinken. Wat voor speakers zou ik het beste in deze cab kunnen plaatsen; greenbacks? Gr. FB

fenderben
2 maart 2010, 07:20
Heb de pre buisje vervangen. geeft geen resultaat dus denk toch dat de opto coupler defect is. Inmiddels een nw besteld bij verduin. Heb de tremolux ff bekeken is origineel op 2 elko's na. De mallory moulded's zitten er allemaal nog in. Filtercab's zijn wel vervangen door ' gewone' elko's. Heeft het nog zin deze door 'betere' te vervangen (zitten nu ITT's in). Kunnen de 2 7025 buisjes vervangen worden door ECC83's? heb namelijk nog 2 philips NOS buisjes liggen. Gr. FB

nico verduin
2 maart 2010, 07:38
Kunnen de 2 7025 buisjes vervangen worden door ECC83's? heb namelijk nog 2 philips NOS buisjes liggen. Gr. FByep .......

fenderben
2 maart 2010, 16:16
yep .......

Hey Nico, nog bedankt voor je goede tip. Met 10 cm was ik niet ver gekomen! Zit er aan te denken de filtercap's te vervangen; Twijfel alleen een beetje of het hoorbaar verschil geeft. Gr. FB

matto
3 maart 2010, 07:22
Frisse filtercaps zorgen er voor dat het laag strakker wordt en dat de hele amp weer lekker duidelijk gaat klinken.
Kathode caps controleren/vervangen is ook een goed idee als je een strakke en duidelijk klinkende versterker wilt.
Eventuele overmatige ruis kun je verminderen door de 100 k weerstanden in de voedingslijn te vernieuwen.

euserh
5 maart 2010, 13:52
Eventuele overmatige ruis kun je verminderen door de 100 k weerstanden in de voedingslijn te vernieuwen.

maar dan wel door metaalfilm weerstanden en niet door welk merk kool/composietkool weerstanden dan ook.
koolweerstanden zijn de absolute ruisbronnen in elk audio ontwerp, of je moet van de ''ruisende zee'' houden.

don marco
5 maart 2010, 14:52
Geen CC weerstanden? ow no!! What about the mojo!!

(voor alle duidelijkheid, puur sarcasme ^^)

fenderben
6 maart 2010, 16:33
Heb de tremolo nog niet goed werkend; De tremolo werkt alleen op hogere vermogens (volume op 8) of wanneer de 'speed' knop wordt verdraaid (werkt alleen kortstondig tijdens verdraaien). De opto coupler heb ik vervangen en de speed-potmeter doorgemeten. Potmeter bleek goed te zijn. Iemand suggresties? Gr. FB

jacky
6 maart 2010, 18:44
kijk goed al je soldeerverbindingen om de opto coupler en weerstanden naar de vibro buis na

kan ook een van die drie capsjes wezen die links van de opto coupler zitten.

een voor een vervangen of alle drie in een keer

fenderben
6 maart 2010, 19:42
kijk goed al je soldeerverbindingen om de opto coupler en weerstanden naar de vibro buis na

kan ook een van die drie capsjes wezen die links van de opto coupler zitten.

een voor een vervangen of alle drie in een keer

Soldeerverbindingen heb ik al gechecked; defect weerstand verklaard niet het werken van de tremolo bij verdraaien speed knop, of toch?

matto
6 maart 2010, 21:35
Je zou ook nog de twee 25/25 condensatortjes aan de kathodes kunnen vervangen.(pen 3 en 8 van de 3e buis vanaf rechts)

fenderben
7 maart 2010, 09:57
Je zou ook nog de twee 25/25 condensatortjes aan de kathodes kunnen vervangen.(pen 3 en 8 van de 3e buis vanaf rechts)

Zou ik kunnen proberen; vervang eigenlijk liever niet zo maar originele componenten als ik niet zeker weet dat het de oorzaak is!

nico verduin
7 maart 2010, 10:03
Ben heb jij toegang tot een capaciteitsmeter? Dan zou ik die keramische kaps meten. Overige weerstanden van de schakeling meten goed?

fenderben
7 maart 2010, 10:06
Ben heb jij toegang tot een capaciteitsmeter? Dan zou ik die keramische kaps meten. Overige weerstanden van de schakeling meten goed?

Dag Nico,capaciteitsmeter heb ik zo niet (kan ik wel ff lenen van een kennis). kun je de waarden van de c's (en weerstanden) meten zonder ze 'los'te solderen? ps. stuur je de potmeter weer retour, de oude bleek nog goed te zijn.

nico verduin
7 maart 2010, 10:42
Niet allemaal. Maar het gaat erom of ze fors afwijken. Voor het goede moet je eigenlijk een pootje soms los halen. De reden dat ik het vraag is omdat er eigenlijk niets bijzonders zit in de tremolo schakeling.
a) Je zou de spanning kunnen meten met de tremolo uit. Dat kan al een indicatie geven dat of de anode of de kathode weerstanden teveel off-spec zijn.
b) Als een weerstand meer dan 15% afwijkt heb je best kans daty dat je probleem is.
Een scope heb je neem ik aan niet dan?

fenderben
7 maart 2010, 14:40
Niet allemaal. Maar het gaat erom of ze fors afwijken. Voor het goede moet je eigenlijk een pootje soms los halen. De reden dat ik het vraag is omdat er eigenlijk niets bijzonders zit in de tremolo schakeling.
a) Je zou de spanning kunnen meten met de tremolo uit. Dat kan al een indicatie geven dat of de anode of de kathode weerstanden teveel off-spec zijn.
b) Als een weerstand meer dan 15% afwijkt heb je best kans daty dat je probleem is.
Een scope heb je neem ik aan niet dan?

Nee, heb ik helaas niet. bedankt voor je input; ga er binnenkort maar eens mee naar die kennis van mij. Die heeft wel een scoop etc. Die heeft het alleen niet zo met oude componenten en zal de cc weerstanden zo vervangen door metaalfilm en e elko's door nw etc. Dus daar moet ik wel bij blijven haha..

nico verduin
7 maart 2010, 17:25
Nee, heb ik helaas niet. bedankt voor je input; ga er binnenkort maar eens mee naar die kennis van mij. Die heeft wel een scoop etc. Die heeft het alleen niet zo met oude componenten en zal de cc weerstanden zo vervangen door metaalfilm en e elko's door nw etc. Dus daar moet ik wel bij blijven haha..Dat zou ik zeker doen!!!!!

Chris Winsemius
8 maart 2010, 14:26
Nee, heb ik helaas niet. bedankt voor je input; ga er binnenkort maar eens mee naar die kennis van mij. Die heeft wel een scoop etc. Die heeft het alleen niet zo met oude componenten en zal de cc weerstanden zo vervangen door metaalfilm en e elko's door nw etc. Dus daar moet ik wel bij blijven haha..

Gewoon ff melden dat je er CCs in wilt!

Oude elko's: risico, risico, risico. (elko's verouderen, net als bijvoorbeeld oplaadbare batterijen en GSM-accu's).
Bij moderne/nieuwe elko's heb je zeer veel keuze uit merken/typen/fysieke formaten/glad of geribbeld folie/etc. dus laat dan de "beste" uitzoeken.

PeeVee
11 maart 2010, 17:11
Geen CC weerstanden? ow no!! What about the mojo!! (voor alle duidelijkheid, puur sarcasme ^^)

Lees dit artikel maar eens:

http://www.geofex.com/Article_Folders/carbon_comp/carboncomp.htm

De moraal van het verhaal is dat Cc weerstanden naast al hun verondersteld negatieve eigenschappen zoals ruis en neiging tot driften (ik vind beiden wel meevallen) ook een voor gitaristen wel heel gunstige eigenschap bezitten; onder bepaalde omstandigheden zorgen ze nl. voor harmonische vervorming. Audiofielen zullen dit ook als ongunstige eigenschap zien, maar voor gitaristen is dat het zeker niet!

M.n. op plaatsen waar veel spanningsverschillen zijn, treed het effect op. Een typische plaats waar je ze prima kunt toepassen is natuurlijk als anodeweerstand. Een typische plek waar ze weinig tot niets doen (althans, niet dit effect vertonen) is b.v. als kathode weerstand of in 9V effectpedaaltjes. De 1M (oid) weerstand naar massa, aan de ingang van je amp, is er typisch ook eentje die bij voorkeur geen Cc is maar metaalfilm.

Even harmonische vervorming klinkt niet als vervorming in de zin van "high gain scheur" maar geeft een soort muzikale organische harmonische frisheid aan je geluid. Iets dat je typisch in Fender versterkers hoort, drie maal raden hoe dat komt.

Ook het karakter van oude elco's kan zorgen voor een bepaalde envelope karakteristiek die je bij gebruik van nieuwe elco's simpelweg niet krijgt. Astron filtercaps gaan vaak stuk, maar mijn ervaring met CTS is zeer goed. Ik ken veel mensen die bij voorkeur CTS elco's gebruiken uit 70's Fenders en dat geeft zondermeer een andere feel (niet per definitie een andere klankkleur)

fenderben
12 maart 2010, 07:13
Ook het karakter van oude elco's kan zorgen voor een bepaalde envelope karakteristiek die je bij gebruik van nieuwe elco's simpelweg niet krijgt. Astron filtercaps gaan vaak stuk, maar mijn ervaring met CTS is zeer goed. Ik ken veel mensen die bij voorkeur CTS elco's gebruiken uit 70's Fenders en dat geeft zondermeer een andere feel (niet per definitie een andere klankkleur)

De vraag is of het ook daadwerkelijk te horen is; je zou de test moeten doen met 2 identieke amps, de ene met Astron (of mallory) filtercabs en de andere met een ander merk (van hetzelfde bouwjaar en werkuren) en dan een panel moeten laten beoordelen welke amp het best klinkt. Zou wel heel beniewd zijn naar de uitslag. In de praktijk natuurlijk moeilijk te organiseren...

nico verduin
12 maart 2010, 07:44
De vraag is of het ook daadwerkelijk te horen is; je zou de test moeten doen met 2 identieke amps, de ene met Astron (of mallory) filtercabs en de andere met een ander merk (van hetzelfde bouwjaar en werkuren) en dan een panel moeten laten beoordelen welke amp het best klinkt. Zou wel heel beniewd zijn naar de uitslag. In de praktijk natuurlijk moeilijk te organiseren...Sec bouwjaar en werkuren zegt nog niets.... omgeving waarin hij gebruikt is, vocht, wijze van gebruik en tenslotte is er maar een panel die bepaalt dat hij het beste klinkt..... dat ben jij zelf. Stel een panel zou nummer 12 het beste vinden klinken, maar jou oren vinden het bagger.....

fenderben
12 maart 2010, 12:19
Sec bouwjaar en werkuren zegt nog niets.... omgeving waarin hij gebruikt is, vocht, wijze van gebruik en tenslotte is er maar een panel die bepaalt dat hij het beste klinkt..... dat ben jij zelf. Stel een panel zou nummer 12 het beste vinden klinken, maar jou oren vinden het bagger.....

Tja...dat wordt wel vaak geopperd..als je het zelf mooi vind etc... dat is in zekere zin ook wel zo maar ik denk dat een zekere 'training' van je gehoor + ervaring met diverse verschillende amps ook zeker meespeeld. Als je een beginnende gitarist bent die van een instap transistor ampje overstapt op een buizenamp. zul je dat misschien geweldig vinden en de betreffende amp. de hemel in prijzen. Maar dat zegt dan niets over de amp. etc. Wat ik opperde is dat wanneer een muzikant 'oude' filtercab's prefereerd boven nieuwe, en zegt ook verschil te kunnen horen dit ook in zo'n test kan staven?