PDA

View Full Version : leuke jazzdstandards



denis.hermans
27 februari 2010, 17:04
Mijn gitaarleraar geeft nogal graag les in het jazzgenre.

Aanvankelijk hebben we een thema van Charlie Parker "behandeld" maar dat minder mijn stijl. (Vind dit te "rusteloos", gejaagd.)

Laatst heeft hij echter "Blues in The Closet" van Oscar Pettiford voorgeschoteld en hiermee heeft hij me wel aangestoken. Ook thema's als Autumn Leaves en Bluesette interesseren mij maar ik ben helemaal geen jazz kenner.

Kennen jullie nog leuke "melodieuze" standards die bij mij in de smaak kunnen vallen. Ook altijd welkom links naar lessen en filmpjes (metniet te hoge moeiljkheidsgraad) .


Wat is een goed fakeboek ?
Denis

EuroCinema
27 februari 2010, 17:59
Stolen Moments zou ik eens proberen, Doxy is ook een leuke, Mercy Mercy Mercy idem. Lekker relaxte stukken.

terrasbeest
27 februari 2010, 19:02
(Charlie Parker. Ik ben het met je leraar eens.
Als je dat al kan , bèn je al goed).

Melodieuze standards : wou je meer ballads?

ChazyChaz
27 februari 2010, 21:32
Check "My Funny Valentine" eens, en "Bemsha Swing" van Thelonious Monk.

En "So What" is ook een aanrader.

denis.hermans
27 februari 2010, 23:50
@ terrasbeest :

Stel je hiervan niet te veel voor : uiteindelijk heb ik gewoon het thema van "Now's the Time" leren spelen in eerste positie en de akkoorden leren "compen" (4 to the bar).
:chicken::chicken: Ik ben dus echt nog niet zo ver gevorderd. Hoop dat ik nu niet te dom overkom.

Maar ik ben wel geïnteresseerd in improvisatie (modes, arpeggio's) en wil dus zeker verder gaan met jazz. Ik wil echter kunnen aangeven welke richting ik uit wil.

"Stolen Moments" vind ik erg mooi! Res van de tips ga ik nog uitzoeken via youtube etc...

Alvast bedankt en laat maar komen.

beruk
28 februari 2010, 00:25