PDA

View Full Version : leuke jazzdstandards



denis.hermans
27 februari 2010, 17:04
Mijn gitaarleraar geeft nogal graag les in het jazzgenre.

Aanvankelijk hebben we een thema van Charlie Parker "behandeld" maar dat minder mijn stijl. (Vind dit te "rusteloos", gejaagd.)

Laatst heeft hij echter "Blues in The Closet" van Oscar Pettiford voorgeschoteld en hiermee heeft hij me wel aangestoken. Ook thema's als Autumn Leaves en Bluesette interesseren mij maar ik ben helemaal geen jazz kenner.

Kennen jullie nog leuke "melodieuze" standards die bij mij in de smaak kunnen vallen. Ook altijd welkom links naar lessen en filmpjes (metniet te hoge moeiljkheidsgraad) .


Wat is een goed fakeboek ?
Denis

EuroCinema
27 februari 2010, 17:59
Stolen Moments zou ik eens proberen, Doxy is ook een leuke, Mercy Mercy Mercy idem. Lekker relaxte stukken.

terrasbeest
27 februari 2010, 19:02
(Charlie Parker. Ik ben het met je leraar eens.
Als je dat al kan , bèn je al goed).

Melodieuze standards : wou je meer ballads?

ChazyChaz
27 februari 2010, 21:32
Check "My Funny Valentine" eens, en "Bemsha Swing" van Thelonious Monk.

En "So What" is ook een aanrader.

denis.hermans
27 februari 2010, 23:50
@ terrasbeest :

Stel je hiervan niet te veel voor : uiteindelijk heb ik gewoon het thema van "Now's the Time" leren spelen in eerste positie en de akkoorden leren "compen" (4 to the bar).
:chicken::chicken: Ik ben dus echt nog niet zo ver gevorderd. Hoop dat ik nu niet te dom overkom.

Maar ik ben wel geïnteresseerd in improvisatie (modes, arpeggio's) en wil dus zeker verder gaan met jazz. Ik wil echter kunnen aangeven welke richting ik uit wil.

"Stolen Moments" vind ik erg mooi! Res van de tips ga ik nog uitzoeken via youtube etc...

Alvast bedankt en laat maar komen.

beruk
28 februari 2010, 00:25
Charlie Chistian: Airmail special (http://www.youtube.com/watch?v=9w3FFYtmkYI&feature=related) Genius of electric guitar van Charlie Chrisian staan vrijwel alleen maar standards uit de swing periode.
De standard bijbel:great american songbook (http://en.wikipedia.org/wiki/Great_American_Songbook)
Round midnight (http://www.youtube.com/watch?v=MOm17yw__6U&NR=1)

MeneerJelle
28 februari 2010, 03:16
Als ik aan melodieus denk, dan is Stella By Starlight misschien wel wat, rustig (redelijk makkelijk) thema, alleen erg pittige akkoordenwisselingen. Have you met miss Jones vind ik zelf erg mooi, alleen in het B'tje gaan de changes daar ook wel erg snel. (lees: Coltrane change!)

Maar ik denk dat om mee te beginnen, My Funny Valentine inderdaad wel een goede keus is.

terrasbeest
28 februari 2010, 09:50
@denis: wie is je leraar?

denis.hermans
28 februari 2010, 12:08
@ Terrasbeest : Ik volg les aan de Muziekschool in Borgerhout bij Antwerpen (België).Gitaarleraar is Bruno de Groote. Heb ook onlangs een tijdje les gehad van Eric Melaers (vroeger Soulsister, ook bekend van Clouseau en nu vaak samen met Jean Blaute) toen Bruno op tournee moest.

Ben echt nog niet zo ver gevorderd of bijzonder getalenteerd maar vind gitaarspelen wel heel erg leuk en dat vind ik het voornaamste:blast:

gorgasm
28 februari 2010, 13:27
@ Terrasbeest : Ik volg les aan de Muziekschool in Borgerhout bij Antwerpen (België).Gitaarleraar is Bruno de Groote. :

bruno is ENORM goe!
2jaar les van gekregen, toen ik nog minder kon dan nu, vaak zien spelen met vindaloo 5, supergitarist!
moest ik meer tijd hebben, ik ging opnieuw op les bij hem.
Ik vond hem een hele tijd minder, maar hoe beter ik hem kende hoe beter ik hem vind.
Hij kwam laatst op vrt te spelen met raymond, daar speelde ie weer een Bruno-solo.
Een verhaal niet over een akkoord, niet over 4maten, niet over een schema, maar over een hele solo gedacht.

Veel bebop(gitaristen) vind ik maar wat rennen op het fretboard. Knap van techniek, maar vaak raakt het me niet, en is het artistiek hoogstaand en gevorderd.Bruno kan me blij maken met zn spel, me doen lachen midden een solo. Hij kan je een chorus leuk bezig houden met 3noten en zn timing

Ooit hoop ik iets in de richting te kunnen van wat hij kan.

terrasbeest
28 februari 2010, 13:40
(Blues in the closet).

Tenor Madness ?

denis.hermans
28 februari 2010, 19:02
@ gorgasm :

Bruno is idd goed. Enkel kampt de muziekschool met een "teveel" aan leerlingen waardoor de lesuren zijn ingekort. Gelukkig is het jaar nu wat gevorderd waardoor er toch wat leerlingen afhaken en er weer meer tijd is.

Overigens bedankt aan allen voor de suggesties, ik volg dit topic zeker nog verder op, dus laat maar komen...

Luctor
28 februari 2010, 20:08
All Blues, Summertime, Freddy Freeloader, My Funny Valentine, Lover Man, I fall in love too easily, Stella By Starlight, zo kun je nog wel effe doorgaan. Mogelijkheden en moeilijkheidsgraad zijn zowat onbeperkt. Luister CD's, You Tube etc. op wat je leuk lijkt en bespreek het met je leraar. Hou de akkoorden in het begin zo eenvoudig mogelijk tot je de melodie goed kent en je niet het gevoel hebt te verdwalen in het nummer. Dan kun je het later uitbreiden tot jouw versie. Succes en veel plezier!!!!

EuroCinema
28 februari 2010, 21:42
"Stolen Moments" vind ik erg mooi! Res van de tips ga ik nog uitzoeken via youtube etc...

Alvast bedankt en laat maar komen.

Goodbye Pork Pie Hat vind je dan denk ik ook wel mooi. (ook door Jeff Beck opgenomen trouwens)

ellisvertellis
28 februari 2010, 23:23
Misschien een idee om wat standards in "les-modus" te gaan posten hier? Ik bedoel in de genre van de volgende bv:

FLY ME TO THE MOON
(veel geleuter, maar na het bekijken ken je er weer eentje bij :)):
http://www.youtube.com/watch?v=lr3fa1NDVB4

Goed idee of niet?

EuroCinema
1 maart 2010, 11:42
Het is bij die standards die uit de musicals komen ook wel handig om (als die bestaat) een vocale versie erbij te zoeken, dan snap je zo'n stuk veel sneller. Sinatra en Sara Vaughan hebben 80% van het Real Book weleens opgenomen, versies van Chet Baker zijn ook altijd erg fijn.

denis.hermans
2 maart 2010, 08:27
@ ellisvertellis

Idd goed idee, dan heb ik ook iets voor vakanties ed.

Overigens bedankt voor alle reacties !