PDA

View Full Version : band met 3 gitaristen zonder bas?



Thmz
27 februari 2010, 16:29
Hoi,

Ik en paar vrienden willen een band beginnen maar we hebben het probleem dat we met 3 (elektrische) gitaristen zijn en drummer natuurlijk. Ons genre is alle soorten rock (geen metal). Ik zing vooral en doe de intro riffs en solo's, een andere gitarist is mede lead-gitarist en doet de riffs als ik zing en eventueel wat rythm, en de 3de doet alle rythm. Ik heb al wat liedjes uitgeschreven en bv de een powerchords te laten spelen en dan iemand anders een octaaf hoger.
Maar nu is mijn vraag of er nog plaats zou zijn voor een bassist? Want de lage tonen worden nog altijd niet gevuld. Het probleem lijkt me dat we al met zoveel instrumenten zitten en er echt geen plaats meer is voor nog een instrument dat gewoon hetzelfde als de ritme gitaar speelt, en de muziek een chaos wordt. Maar zonder bassist klinkt het weer zo droog.
Een gitarist/vriend eruit schoppen gaat nu ook niet zo makkelijk. Eigenlijk hoop ik dat er een uit z'n eigen het afbolt :dontgeti: Ook zijn er hier bijna geen bassisten te vinden :S

pimmetje
27 februari 2010, 17:13
Probeer anders een octaaf-pedaaltje om er wat laag bij te krijgen... zo eentje waarbij je een frequentie-grens aan kan geven, zodat hij niet alles wat gespeeld wordt meepakt.

Eventueel 2 man met zo'n pedaaltje en goed arrangeren.
Zal wel wat werk en wennen zijn :D.

JvD.
27 februari 2010, 17:15
Hoi,

Ik en paar vrienden willen een band beginnen maar we hebben het probleem dat we met 3 (elektrische) gitaristen zijn en drummer natuurlijk. Ons genre is alle soorten rock (geen metal). Ik zing vooral en doe de intro riffs en solo's, een andere gitarist is mede lead-gitarist en doet de riffs als ik zing en eventueel wat rythm, en de 3de doet alle rythm. Ik heb al wat liedjes uitgeschreven en bv de een powerchords te laten spelen en dan iemand anders een octaaf hoger.
Maar nu is mijn vraag of er nog plaats zou zijn voor een bassist? Want de lage tonen worden nog altijd niet gevuld. Het probleem lijkt me dat we al met zoveel instrumenten zitten en er echt geen plaats meer is voor nog een instrument dat gewoon hetzelfde als de ritme gitaar speelt, en de muziek een chaos wordt. Maar zonder bassist klinkt het weer zo droog.
Een gitarist/v
riend eruit schoppen gaat nu ook niet zo makkelijk. Eigenlijk hoop ik dat er een uit z'n eigen het afbolt :dontgeti: Ook zijn er hier bijna geen bassisten te vinden :S

Misschien moet je kijken naar bands als Oceansize of Explosions in the sky.
Beide bands wisselen ook veel maar zeker ook wel eens met 3 gitaristen en geen bas.
Een concreet antwoord heb ik niet voor je. ik merk gewoon dat als mijn basist speelt ik het niet door heb maar als hij stopt is ineens alle energie weg uit de muziek.

bert k
27 februari 2010, 19:28
Je hebt aan de ene kant een laag instrument nodig, aan de andere kant heb je nu gitaristen te veel. Ook als je geen bassist neemt, gaan de gitaren elkaar in de weg zitten.
De oplossing lijkt me duidelijk, laat 1 van de 3 gitaristen bas spelen, of wissel het af. Dat komt je sound alleen maar ten goede.

Thmz
27 februari 2010, 20:02
Ik heb nu 'Shooting Star' van Air Traffic uit geschreven voor 3 gitaren. De gitaren zitten zeker niet in de weg. Vooral omdat we niet altijd allemaal spelen (ik doe bv geen rythm stukken als zanger). En met shooting star heb ik de slechtste gitarist kunnen overtuigen om op z'n akoestische gitaar de akkoorden aan te slaan. Persoonlijk vindt ik het geslaagd :P
Niemand wilt en zal bas willen spelen. Ik ben veruit de beste gitarist (niet om op te scheppen) en die anderen willen niet.
Ik denk dat ik eens een bassisten partij ga uitschrijven (ik gebruik Guitar Pro) en zien wat dat geeft in onze nummers. En dan nog een bassist vinden...

Baker
28 februari 2010, 00:11
als Iron maiden het kan, kunnen jullie het ook ;)

robbierodeo
28 februari 2010, 00:46
Check de Drive by Truckers, drie gitaristen 1 bassiste, klinkt als een klokje

tidalwave_sideburns
28 februari 2010, 12:30
Baritone gitaar, krijg je ook mooi laag mee.

Yverish
2 april 2010, 14:38
als Iron maiden het kan, kunnen jullie het ook ;)

Steve Harris?

Maroon
2 april 2010, 15:22
3 gitaristen en geen bassist: Explosions in the Sky. :lovelove:

bert k
2 april 2010, 16:09
Dat zegt me niets, maar explosies in het laag hoef je niet te verwachten...:D

ibanez260
30 mei 2010, 19:43
3 gitaristen en geen bassist: Explosions in the Sky. :lovelove:

die hebben toch ook een bass?
zo staat toch op hun facebook pagina

Samder
2 juni 2010, 10:57
3 gitaristen en geen bassist: Explosions in the Sky. :lovelove:

Ah! Wou ik net zeggen : )

Explosions in the sky heeft 3 gitaristen waarvan er 1 in bepaalde nummers de bas pakt. Voor nummers zonder bas kan je luisteren naar bijv:

Birth and Dead of the Day
The only moment we were alone
catastrophe and the cure

HaroldA
2 juni 2010, 11:03
Geen bassist = geen basis = lege sound = slecht geluid

De bassist is degene die het meest dragende is. Live maar ook op cd zal nooit goed klinken zonder bassist.

Lootjes trekken? Iemand Chinees vrijwilligeren? Paper, scissor, rock? Oplossingen genoeg! ;)

harrie-beton
2 juni 2010, 11:49
Onze bassist had altijd de meeste meisjes achter zich aan

Pepe
2 juni 2010, 12:30
Doe eens creatief en zie het als een kans om een origineel geluid te krijgen. De Feelies of Jon Spencer Blues Explosion wisten er wel raad mee.

Het hele idee is werken met wat je hebt.

HaroldA
2 juni 2010, 12:33
Doe eens creatief en zie het als een kans om een origineel geluid te krijgen. De Feelies of Jon Spencer Blues Explosion wisten er wel raad mee.

Je hebt "origineel geluid" en "kutgeluid". Het niet hebben van een bassist doet mij vermoeden dat je eerder voor de 2e categorie in aanmerking komt.

Pepe
2 juni 2010, 12:55
Niet iedereen houd van de Blues Explosion. true. En ze spelen ook geen blues. Wat een kutband eigenlijk http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Olorin
2 juni 2010, 14:39
Je hebt aan de ene kant een laag instrument nodig, aan de andere kant heb je nu gitaristen te veel. Ook als je geen bassist neemt, gaan de gitaren elkaar in de weg zitten.
De oplossing lijkt me duidelijk, laat 1 van de 3 gitaristen bas spelen, of wissel het af. Dat komt je sound alleen maar ten goede.

Wa ? :???:
Mijn broek is net afgezakt...... gitaristen teveel ? Leg uit want dat snap ik dus niet.

Een bassist erbij kan altijd en is een welkome invulling (laat die maar eens wegvallen tijdens een nummer...)

We spelen nu al jaren met 3 gitaristen en we hebben ons nog nooit "in de weg" gezeten.... nogmaals . leg uit please :makeup:

Harry
2 juni 2010, 16:44
wat doe je met 3 gitaristen? Om de beurt spelen, of anders partijen die 2 gitaristen zouden kunnen doen?
Ik kan me er niets bij voorstellen. Zeker als je geen bassist hebt.

bert k
2 juni 2010, 17:41
Wa ? :???:
Mijn broek is net afgezakt...... gitaristen teveel ? Leg uit want dat snap ik dus niet.

Een bassist erbij kan altijd en is een welkome invulling (laat die maar eens wegvallen tijdens een nummer...)

We spelen nu al jaren met 3 gitaristen en we hebben ons nog nooit "in de weg" gezeten.... nogmaals . leg uit please :makeup:

Geen wet die je verbiedt om met drie, vier of vijf gitaristen te spelen. Maar je zal dan zeker wel weten dat je de partijen onderling moet verdelen. Zinloos om met zijn allen allemaal hetzelfde te gaan spelen. Maar als je zoveel gitaristen hebt en geen bas, is het voor de hand liggend dat er eentje de lage partijen voor zijn rekening neemt.
Nogmaals, alles mag en alles kan, maar zonder bas wordt het een kale bedoening.

Olorin
2 juni 2010, 18:51
Geen wet die je verbiedt om met drie, vier of vijf gitaristen te spelen. Maar je zal dan zeker wel weten dat je de partijen onderling moet verdelen. Zinloos om met zijn allen allemaal hetzelfde te gaan spelen. Maar als je zoveel gitaristen hebt en geen bas, is het voor de hand liggend dat er eentje de lage partijen voor zijn rekening neemt.
Nogmaals, alles mag en alles kan, maar zonder bas wordt het een kale bedoening.

A oke. Nu snap ik het (een beetje)

En ja, met drie gitaristen moet je je taken verdelen. Om beurten solo's/fills/riffs/opvulling. Maar het is nooit te veel......

Tja en zonder bas.... ik blijf het zonde vinden, je ritme sectie bestaat toch uit een drummer en een bas (wil je een beetje vol klinken) :zz:

Basileia
8 juni 2010, 12:40
Tsja, ik heb onze bassist nooit erg gewaardeerd, maar toen een paar keer niet op de repetitie was wist ik ineens waar je een bassist voor nodig hebt. Zonder kan wel, vooral omdat onze toetsenist het laag kan opvangen, maar ik heb toch liever een band zonder gitarist dan een zonder bassist. Als de bassist ineens zou stoppen zou ik meteen een bas pakken.

grayfink
8 juni 2010, 12:50
Meestal gaat de slechtste gitarist bassen in zo'n geval. :D

Michael AE
8 juni 2010, 13:47
Los van de lage tonen die je mist, vind ik een bassist bijna essentieel voor de groove. Een goede bassist is de perfecte schakel tussen ritme en melodie. Valt dat weg, dan is het heel lastig een goede groove neer te zetten, maar het kan wel! Laat 1 gitarist wat meer met de drums meegaan en de rest wat losser en zweveriger spelen, dan zou het moeten werken.

Toch hou ik niet van livebands zonder bassist. Er gaat niets boven een kickdrum en een lage B of E op hetzelfde moment.

JohnLord
8 juni 2010, 13:49
Muziek maken is soms net voetbal, waarbij de slechtste voetballer mag/moet keepen, maar vooral onmisbaar is. Zo ook de bassist.