PDA

View Full Version : Akoestisch vs electrisch



chev
27 februari 2010, 08:35
Hi,
Ik ben een newbie wat gitaar betreft en wil graag wat advies vragen.

Ik ben onlangs begonnen met gitaarlessen namelijk klassiek op een akoestisch gitaar.
Ik wil echter ook electrisch gitaar leren spelen. En dan voornamelijk blues, rock, pop, etc ...... .

In principe ben ik qua muziekstijl van alle markten thuis en wil het dan ook zo breed mogelijk aanpakken.

Is de manier van klassiek gitaar spelen een groot verschil vergeleken met een electrisch gitaar?
Dat ik makkelijk met beiden gitaren kan spelen of moet ik misschien echt aparte lessen volgen voor electrisch gitaar om dit ook goed onder de knie te krijgen?

Alvast bedankt.
groetjes,
chev

grayfink
27 februari 2010, 08:44
Klassiek is zeker wel een goede basis om te leren spelen. Een Am akkoord ligt op een electrische gitaar echt niet anders dan op een acoustische.
Toch zijn er wel verschillen, klassiek leer je in een andere houding spelen, duim achterop de hals om maar eens wat te noemen. Ik krijg een beetje de indruk dat je liever gewoon elektrisch wil spelen, dan zou ik dat gewoon doen en daar les in nemen ipv klassiek.

chev
28 februari 2010, 02:35
Bedankt voor je reactie.

Mn voorkeur is idd meer de electrische kant.
Hoewel ik klassiek ook echt mooi vind , dus is eigenlijk een beetje dubbel.

Ik zat zelf ook al een beetje rond te kijken waar ik electrisch gitaarles in den haag kan volgen.
Tot nu toe niet echt veel succes ermee gehad.

ik heb zelfs zowel een electrisch als akoestisch gitaar en speel eigenlijk op beiden.
alleen zijn de verschillende amps setting (om ff iets op te noemen) niet echt heel duidelijk.

Gearjunkie
5 maart 2010, 21:20
Je hoeft toch niet perse te kiezen lijkt me? Een gitaardocent (goede) kan je beide goed leren hoor.

terrasbeest
5 maart 2010, 22:07
even kijken wat Tomo zegt ( Japans ) :

http://www.youtube.com/user/TomoFujitaMusic#p/u/0/JMluO_9Z6wQ

( Engelse veltaling is elbij hool )
:seriousf:

aaronstonebeat
6 maart 2010, 03:54
Een paar jaar geleden ben ik echt werk gaan maken van mijn 'hybrid picking': plectrum plus tokkelen met middel- en ringvinger. Pas toen begon ik echt een grote overlap tussen de instrumenten te ervaren. Door meer te tokkelen op spaanse en western gitaren werd mijn hybrid picking beter en vice versa.

Qua speeltechniek vind ik het desondanks toch best twee heel verschillende werelden; zowel linker als rechter hand.
Sinds ik de laatste tijd wat meer aandacht voor flamenco heb gekregen, vind ik qua geluid eigenlijk dat je uit een spaanse gitaar ook wel een soort hardrock sound kunt krijgen.

Over amp settings is heel veel op internet te vinden. Wat ik ook wel eens doe: alles half open zetten (behalve master volume, die naar smaak) en dan kijken wat de verschillende knoppen doen. Of beginnen met alles op 0 (behalve volume wederom ;) )

Harald
12 maart 2010, 14:17
Steelstring akoestisch, klassiek en elektrisch hebben alle drie hun eigen benadering. Hoe makkelijk je van het een naar het ander switcht is best persoonlijk.

Voor de meeste mensen zal het makkelijker zijn om van klassiek door te stomen naar elektrisch dan omgedraaid. Maar er zijn ook mensen die van sommige elementen van klassiek spelen nauwelijks los komen. Ze kunnen dan bv. op een steelstring niet palmmuten tijdens het tokkelen.

Qua techniek zijn er overeenkomsten tussen al die gitaren maar ook grote verschillen. Als je klassiek en elektrisch niet tegelijk kunt oppakken zou ik als belangrijkste argument nemen 'waar heb ik de meeste lol in' Als je klassiek begint maar dat eigenlijk minder leuk vindt zul je minder spelen, en dus ook minder snel vooruitgaan. Voordat je een beetje leuk klinkende klassieke stukjes speelt ben je een stuk langer bezig dan voordat je met een paar campingakkoorden Knocking on heaven's door speelt met misschien nog iets van een solootje erin. (of iets anders op een elektrische gitaar wat best cool klinkt. Zo'n riffje als in Thunderstruck stelt bv. eigenlijk weinig voor maar klinkt supermoeilijk voor iemand die niet speelt)