PDA

View Full Version : peavey vtm 120 kt66



jubei
27 februari 2010, 00:19
ik vroeg me af of ik ook zonder mods ofzo kt66s in mijn peavey vtm 120 kan zetten

heb peavey al gemailt maar die laten niks horen,zitten nu 6l6 in

Puerco
27 februari 2010, 01:00
Mits je de bias goed instelt zijn 6L6 buizen zonder problemen te vervangen door KT66 buizen.
Anders word het als je bv EL34 buizen wilt gebruiken, dan krijg je een impedantie verschil.

jubei
27 februari 2010, 01:05
de amp is btw wel fixed bias weet niet of dat de zaak verandert

Puerco
27 februari 2010, 05:55
De naam fixed bias zorgt vaak voor verwarring...
De bias word in dit geval ingesteld (gefixt dus)op een bepaalde waarde en is dan "fixed" totdat je hem op een andere waarde "fixed". Daar is in vrijwel alle amps een interne trimpot voor aanwezig en bij de spaarzame amp die dat niet heeft ook gewoon in te bouwen. Fixed betekent dat je moet afstellen dus!!!
Als een amp geen "fixed bias" heeft dan is deze "cathode biassed" en deze is variabel en zelfstellend (tot op zekere hoogte dan).
Preamp buisjes zijn (normaal gesproken) altijd cathode biassed en daarom kun je preamp buisjes gewoon vervangen zonder af te stellen, oud buisje eruit, nieuwe erin, klaar. Eindbuizen kunnen fixed (afstellen) danwel cathode biassed (zelfstellend) zijn.
Cathode biassed eindbuizen komen meestal voor in kleine amps met EL84 buisjes of single ended (=1 enkele eindbuis) voor. Fixed bias zie je meestal in wat grotere amps met meerdere eindbuizen (push pull).