PDA

View Full Version : Humbuckers plaatsen alle snaren eraf



Plantje
26 februari 2010, 21:38
Morgen ga ik twee crunchy rails van GFS in mijn gitaar inbouwen.

In de eerste plaats ben ik benieuwd waar ik het beste wat tips kan vinden over hoe deze in te bouwen. Hebben mensen ook ervaring met bijgeleverde aansluitschema's?

Maar belangrijker nog: nu ben ik de plaat er al af aan het halen... Kan ik eigenlijk "zomaar" alle snaren van de gitaar af halen? Als ik de snaren vervang doe ik dat meestal stuk voor stuk.

Plant
26 februari 2010, 21:51
Kan ik eigenlijk "zomaar" alle snaren van de gitaar af halen? Als ik de snaren vervang doe ik dat meestal stuk voor stuk.

'Tuurlijk kan dat. Dacht je dat de fabrikant eerst alle snaren erop deed en dan pas de slagplaat met elementen eronder ging zitten wringen? Andersom kan dus ook. Kun je ook je toets gelijk eens lekker schoonmaken / behandelen met olie.

Plantje
26 februari 2010, 21:54
He he...ja als ik mijn vraag zo terug lees zou je denken dat ik misschien verwacht dat ze in de fabriek zo gaan zitten frotten ;)

Maar nee, ik dacht misschien, dat ik de pin die in de hals zit "losser" zou moeten afstellen of zo... er valt immers nogal wat spanning weg van de hals of niet?

(Niet dat ik ooit zelf een gitaar afgesteld heb...maar goed :))

ziekdier
26 februari 2010, 21:57
plantje , plant....

hahaha

gr

@je

Hendriks
26 februari 2010, 22:05
Als het een strat /tele is zou ik het volgende doen: snaren ontspannen , capo op de eerste fret , hals losschroeven en eraf halen, slagplaat eraf , elementen monteren en visa/versa , klinkt eenvoudig en dat is het ook, kan niet fout gaan.

Plantje
26 februari 2010, 22:42
Het is inderdaad mijn Squier strat.

Ja joh? Hele hals eraf?

bat
26 februari 2010, 22:57
Ben je gek, gewoon de snaren doorknippen (eventueel met een korte tussenpauze), elementen wisselen, nieuwe snaren monteren en elementen op goede hoogte zetten.

Hals demonteren kan natuurlijk ook, maar toch wel ietsje omslachtiger...

Plant
26 februari 2010, 22:59
Kan ook, maar als je toch een keer de snaren gaat vervangen zou ik de verbouwing in 1 moeite door doen.

Tuurlijk valt de spanning van de hals, maar dat kan geen kwaad. Zo'n verbouwing duurt niet lang (althans... :???: ervaring?) dus die spanning staat er zo weer op.

Wat denk je trouwens dat er met de halsspanning gebeurt als mensen aan de tremolopook zitten te zwengelen?

Puerco
26 februari 2010, 23:50
Gemiddeld setje snaren kost €5,- en is na enkele weken intensief spelen of enkele maanden af en toe spelen toch echt op (versleten, verroest, smerig, rek eruit etc.) dus mooie gelegenheid om er een vers nieuw setje op te gooien en het fretboard eens lekker schoon te maken en te oliën (dit laatste geld alleen voor rosewood of ander niet gelakt hout).

Plantje
27 februari 2010, 08:04
Ja tuurlijk worden de snaren wel vervangen. Sowieso voor ieder optreden vervang ik de snaren. (Wel enkele dagen vóór een optreden anders blijven die dingen ook niet gestemd ;)) Maar dan haal ik er één snaar af en leg ik daarvoor eerst een nieuwe snaar erop. Ik heb dus geen moment dat alle snaren eraf zijn.

Maar zoals ik uit bovenstaande begrijp moet dat wel kunnen.


Wat denk je trouwens dat er met de halsspanning gebeurt als mensen aan de tremolopook zitten te zwengelen?
Hele sterke! Zoiets dacht ik gisteren ook al...maar goed.

Ik kan in ieder geval aan de slag! Nu maar hopen dat de aansluitschema's duidelijk genoeg zijn!

dezperado
27 februari 2010, 10:10
anders breng je hem even naar Huub Boels ( Zutphen)
kost je € 25,00 en dan is alles goed afgesteld

Luigi
27 februari 2010, 13:32
Ben je gek, gewoon de snaren doorknippen (eventueel met een korte tussenpauze), elementen wisselen, nieuwe snaren monteren en elementen op goede hoogte zetten.



ff de puntjes op de i; wél eerst de snaren dusdanig terugdraaien dat er geen spanning meer op staat...

bat
27 februari 2010, 19:29
Tsja, ik doe dat nooit en het heeft ook nog nooit problemen opgeleverd (op mijn strat doe ik het al 15 jaar op deze manier), maar als het je een extra gevoel van zekerheid geeft moet je het natuurlijk niet laten... ;)

Plantje
28 februari 2010, 09:41
Het is inderdaad allemaal gelukt. Nog de puntjes op de i zetten (gaatjes bij boren om humbuckers en slagplaat helemaal vast te zetten en nieuwe volume en toon knop) en ik ben klaar.

Dan test ik even of de gitaar verder nog goed afgesteld is en zo niet, dan kan ie nog altijd naar 't Speeltuygh!

oigun
28 februari 2010, 10:33
Héééééééé! FOTO'S:blast:

Plantje
28 februari 2010, 18:14
Aanschouwt de foto's alhier: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2303477#post2303477

Super bedankt iedereen voor de snelle reacties en hulp trouwens!

Enige waar ik nu nog mee zit is, dat mijn hoge E snaar af en toe tegen de humbucker of het plaatje er omheen aan komt. Nu kan ik het zadeltje van die snaar nog een STUK hoger draaien. Maar kan dat zomaar? Of verander ik daarmee de intonatie van de gitaar? (Vooralsnog lijkt de intonatie nog steeds goed.)

niekb
28 februari 2010, 18:28
Je kan m wel omhoog draaien. De intonatie zou ik altijd als laatste doen. Gewoon even nalopen. De vraag is natuurlijk hoe hoog je de snaren boven je frets wil hebben.
Waarom heb je die ringen eromheen? Je had ze ook gewoon in de slagplaat kunnen monteren.

Plantje
28 februari 2010, 19:20
Je kan m wel omhoog draaien. De intonatie zou ik altijd als laatste doen. Gewoon even nalopen. De vraag is natuurlijk hoe hoog je de snaren boven je frets wil hebben.
Waarom heb je die ringen eromheen? Je had ze ook gewoon in de slagplaat kunnen monteren.

Fuk....nu je het zegt!

Volgens mij ziet het er nu wel wat mooier afgewerkt uit. (Ik weet het niet meer precies.) Anyway... ze zitten er nu omheen en op de gitaar door de slagplaat vast geschroefd, dus ik haal ze er ook niet meer zomaar vanaf.

Intonatie afstellen heb ik nog nooit gedaan. Dus ik weet niet eens hoe dat zit met de zadeltjes. Is intonatie puur hoe hoog de zadeltjes staan? Of is dat hoe ver de zadeltjes naar voren/achteren geplaatst worden? Of stel je dat af met de pen in de hals? (Je ziet het: noob! Ik zal ook even zoeken hier op het forum)

niekb
28 februari 2010, 19:41
Intonatie stel je door de zadels naar achter te zetten. De halspen is voor de holling in de toets. Je moet daar een kleine holling hebben.

hoe hoog zitten die ringen? In vergelijking met de hals. Je kan ze ook wat lager schuren mocht dat nodig zijn. Op een vlak oppervlak voorzichtig over een schuurpapier halen.

Ik stuur je ff een pm.

barno
28 februari 2010, 19:41
intonatie: door het verstellen van de brugzadeltjes kan je de snaar (die trilt) iets langer of korter maken, dit is nodig om ervoor te zorgen dat je op fret 12 exact dezelfde toon krijgt als losse snaar.

diezelfde zadels kan je ook in hoogte verstellen, dan spreken we over het regelen van de "actie", maw, de hoogte van de snaren boven het fretboard.

die pup ringen op de slagplaat zou ik er echt afhalen hoor, da's als een vent met een broeksriem èn bretellen

Plantje
28 februari 2010, 19:58
Intonatie stel je door de zadels naar achter te zetten. De halspen is voor de holling in de toets. Je moet daar een kleine holling hebben.

hoe hoog zitten die ringen? In vergelijking met de hals. Je kan ze ook wat lager schuren mocht dat nodig zijn. Op een vlak oppervlak voorzichtig over een schuurpapier halen.

Ik stuur je ff een pm.
Ik had ook al een leuk Youtube filmpje gevonden: http://www.youtube.com/watch?v=QEZzELeOclw

Het ziet er niet al te moeilijk uit; bedankt voor de tips!


intonatie: door het verstellen van de brugzadeltjes kan je de snaar (die trilt) iets langer of korter maken, dit is nodig om ervoor te zorgen dat je op fret 12 exact dezelfde toon krijgt als losse snaar.

diezelfde zadels kan je ook in hoogte verstellen, dan spreken we over het regelen van de "actie", maw, de hoogte van de snaren boven het fretboard.

die pup ringen op de slagplaat zou ik er echt afhalen hoor, da's als een vent met een broeksriem èn bretellen

Op zich mag de actie van de betreffende snaar sowieso wel wat aangepast worden.

Tja...ik vrees, dat ik toch een beetje aan die ringen vast zit nu :( Ik heb (om die ringen vast te zetten) 4 gaatjes per ring geboord in de slagplaat. Verdorie! Waarom heb ik nu niet éérst de foto's hier geplaatst! Die gaatjes heb ik namelijk pas vandaag geboord. Ach ja...al doende leert men!

Ik denk dat ik de actie iets aanpas en dan nog eens intoneer. Dan moet ik voorlopig wel vooruit kunnen. Zoals ik zag bij de b-snaar is er maar heeeeel weinig ruimte nodig om het verschil tussen "kut" en "lekker" klinken te maken. Bovendien heb ik er alleen last van als ik de 20e-21e positie gebruik.

Plantje
9 maart 2010, 22:56
Nieuwe foto's zie:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=2313537#post2313537