PDA

View Full Version : valveking modden



DJ_HOEK
26 februari 2010, 16:42
lieve gitaarnetters:)

Ik speel sinds kort weer in een band, met een behoorlijke zware metalen-gitaarsound. Nu speelt de andere gitarist op een dual rectifier en ik op een vk100. Ik moet zeggen, hij komt in stock toch best lekker mee met zo'n scheurmonster die grofweg 5x duurder is. Toch laat het nog wat te wensen over. Aangezien ik als arme student geen geld heb voor een andere amp en ik ervan overtuigd ben dat er veel meer uit te halen valt met wat knutselwerk, ben ik van plan wat kleine mods te doen.
Na wat rond snuffele kwam ik deze leuke wiki tegen: http://ultimate-guitar-valveking.wikispaces.com/

Er zijn toch wel aardig wat valveking-bezitters hier dacht ik zo, dus ik had een hoopje dat er mensen zijn die al bepaalde mods uitgevoerd hebben? Zelf ben ik nog niet verder dan een paar nieuwe preamp buisjes en een lusje in de fx-loop.

Ik ben van plan die stock OT te vervangen door een heybour (of weber). Dit schijnt een gigantische verbetering te zijn. Ik zag dat via de weber-site bestellen niet bepaald een geslaagd plan is: die heybour van $90 komt op $150 als ik hem hierheen wil laten komen. Weet een van jullie misschien een alternatief?

Graag hoor ik jullie ervaringen mbt het modden van de VK en hopelijk wat goede tips voor het fixen van zo'n weber/heybour OT.:hippie:

Pepe
26 februari 2010, 17:13
Bij Weber bestellen is geen pretje nee, maar je kan altijd via andere dealers op Ebay aan zijn produkten komen, althans, zo heb ik Weber speakers besteld.

Die gigantische verbeteringen... ik zou die bijvoegelijke naamwoorden niet heel letterlijk nemen. Maar biedt MM geen goed alternatief voor de valveking? Allicht beter te verkrijgen.

DJ_HOEK
26 februari 2010, 18:25
Bij Weber bestellen is geen pretje nee, maar je kan altijd via andere dealers op Ebay aan zijn produkten komen, althans, zo heb ik Weber speakers besteld.

Die gigantische verbeteringen... ik zou die bijvoegelijke naamwoorden niet heel letterlijk nemen. Maar biedt MM geen goed alternatief voor de valveking? Allicht beter te verkrijgen.

ja dat is waar, aanzienlijk zou een beter woord zijn. mensen die heel trots zijn op het feit dat ze iets gemod hebben kunnen nog wel eens overdreven enthousiast zijn.

MM heeft ook een OT voor de valveking inderdaad, maar die zijn echt overdreven duur. ver boven de 200 euro.

weber speakers zijn inderdaad prima te bestellen via ebay. aanbieders van ot's zijn helaas minder makkelijk te vinden:(

allochthomas
26 februari 2010, 18:30
Toen ik mijn valveking nog had had ik de front grill vervangen door een stuk traanplaat zodat hij op een mesa rectifier leek:seriousf:. verder had ik de buizen vervangen en maakte ik heel veel gebruik van de dummy jack mod en heel soms de fx loop patch mod. De dummy jack mod is zeker 1tje die ik je van harte aan raad.

*edit: zo zag hij er uit.
http://img51.imageshack.us/img51/9094/img1048c.jpg
eigenlijk best spijt van dat ik hem de deur uit heb gedaan

DJ_HOEK
26 februari 2010, 18:44
Toen ik mijn valveking nog had had ik de front grill vervangen door een stuk traanplaat zodat hij op een mesa rectifier leek:seriousf:. verder had ik de buizen vervangen en maakte ik heel veel gebruik van de dummy jack mod en heel soms de fx loop patch mod. De dummy jack mod is zeker 1tje die ik je van harte aan raad.

*edit: zo zag hij er uit.
http://img51.imageshack.us/img51/9094/img1048c.jpg
eigenlijk best spijt van dat ik hem de deur uit heb gedaan

woow geniaal:D! wat een toeval, daar zat ik nou net vanmiddag aan te denken! ga denk morgen ff langs de karwei hehe:P stukje traanplaat fixen.

die dummy jack "mod" had ik ook al gefixt inderdaad, wat een uitvinding. Ik snap niet hoe en waarom het werkt, maar dat maakt niet uit:)

met buizen bedoel je de voor- of eindversterker buizen? of allebei? ik heb weinig verstand van buizenamps verder, wat maakt nou het grootste verschil voor het geluid? eindversterkerbuizen zijn bij mij nog de stock sovtek 6l6c's.

maar dat traanplaat ga ik zeker ff fixen. ik heb hier nog zo'n grote versie van het peavey-logo ergens los liggen, van een oud cabje. denk dat ik die er dan op zet.

waarom deed je hem trouwens weg?

allochthomas
26 februari 2010, 18:55
De originele eindbuizen waren een beetje gaar, dus heb ik maar meteen een volledige retube gedaan. Ik heb iets van 10 euro neergelegd voor een mooi stuk traanplaat bij de bouwmarkt. Hij zit vast met extra sterk dubbelzijdig tape en het logo komt van de valveking zelf en heb ik ook zo vast gemaakt.

Ik had geld nodig en mijn JTM45 gebruikte ik toen als main versterker

DJ_HOEK
26 februari 2010, 19:02
De originele eindbuizen waren een beetje gaar, dus heb ik maar meteen een volledige retube gedaan. Ik heb iets van 10 euro neergelegd voor een mooi stuk traanplaat bij de bouwmarkt. Hij zit vast met extra sterk dubbelzijdig tape en het logo komt van de valveking zelf en heb ik ook zo vast gemaakt.

Ik had geld nodig en mijn JTM45 gebruikte ik toen als main versterker

echt heel vet! ga ik morgenmiddag ook ff doen. altijd leuk, knutselen:)

Puerco
26 februari 2010, 23:27
Ik ben van plan die stock OT te vervangen door een heybour (of weber). Dit schijnt een gigantische verbetering te zijn. Ik zag dat via de weber-site bestellen niet bepaald een geslaagd plan is: die heybour van $90 komt op $150 als ik hem hierheen wil laten komen. Weet een van jullie misschien een alternatief?

Graag hoor ik jullie ervaringen mbt het modden van de VK en hopelijk wat goede tips voor het fixen van zo'n weber/heybour OT.:hippie:

Zelf geen ervaring mee maar qua trafos heeft Weber nou niet echt een goede naam zoals ze voor speakers wel hebben.
Heyboer daarentegen heeft dat wel en behoort bij de best bekend staande producenten op dat gebied. Ook de trafos van Marstran en Metro amps worden door Heyboer gewikkeld. Ook voor trafos naar eigen specs gebouwd kun je bij Heyboer terecht.

LPplayer
27 februari 2010, 12:21
Nice! Heel cool!


Toen ik mijn valveking nog had had ik de front grill vervangen door een stuk traanplaat zodat hij op een mesa rectifier leek:seriousf:. verder had ik de buizen vervangen en maakte ik heel veel gebruik van de dummy jack mod en heel soms de fx loop patch mod. De dummy jack mod is zeker 1tje die ik je van harte aan raad.

*edit: zo zag hij er uit.
http://img51.imageshack.us/img51/9094/img1048c.jpg
eigenlijk best spijt van dat ik hem de deur uit heb gedaan

allochthomas
27 februari 2010, 16:45
echt heel vet! ga ik morgenmiddag ook ff doen. altijd leuk, knutselen:)
Ik eis wel foto's als je klaar bent:D Over de buizen: ik weet eigenlijk niet meer wat er in de voorversterker zat toen ik hem verkocht. Hij kwam standaard met JJ 6l6 eindbuizen en JJ ecc83's. De eindbuizen waren weer een set JJ 6l6 geworden na de retube. De JJ ecc83's waren me net iets te modderig.

DJ_HOEK
27 februari 2010, 16:58
Zelf geen ervaring mee maar qua trafos heeft Weber nou niet echt een goede naam zoals ze voor speakers wel hebben.
Heyboer daarentegen heeft dat wel en behoort bij de best bekend staande producenten op dat gebied. Ook de trafos van Marstran en Metro amps worden door Heyboer gewikkeld. Ook voor trafos naar eigen specs gebouwd kun je bij Heyboer terecht.

okay... ik was ook al van plan die heybour te nemen, hij is ook maar 10 dollar duurder dan die webers. Het probleem is alleen dat heybour niet direct aan nederland levert (voor zover ik weet). Je komt al gauw op bijna de dubbele prijs als je hem bestelt:( Weet iemand hier een oplossing voor, als die er uberhaupt is?

btw, fotootje komt zo. ben me nog even suf aan het schuren:P

nico verduin
27 februari 2010, 17:17
Zelf geen ervaring mee maar qua trafos heeft Weber nou niet echt een goede naam zoals ze voor speakers wel hebben.
Heyboer daarentegen heeft dat wel en behoort bij de best bekend staande producenten op dat gebied. Ook de trafos van Marstran en Metro amps worden door Heyboer gewikkeld. Ook voor trafos naar eigen specs gebouwd kun je bij Heyboer terecht.Weber trafo's zijn Chinese trafo's,. Ze hebben een eigen handelsonderneming in China die daar weer inkoopt.... wat ook weer te merken is in de goedkope weerstanden, caps, jacks, trafo's......

DJ_HOEK
27 februari 2010, 18:30
Zo, het resultaat:)
http://img31.imageshack.us/img31/2463/dsc03045y.jpg (http://img31.imageshack.us/i/dsc03045y.jpg/)

best gaaf vind ik zelf:crazyhappy:

Hier (http://muziek.marktplaats.nl/effecten/324790724-mxr-vintage-ten-band-eq-uit-de-70-s.html?return=eJw1jV0OgjAQBu9CAo%2FQFhQsIUYSD%2BAR GlpDw083dImo8e5uI77NfDtNleTybSWrvRSslJE3aun6ukcEmW WDAzOnk1oGhFEp9Ok8Zr8khR7O29jwRPsGXZxfeJy3sBIwAm0J wgD7MCLBy5K2%2Fq79v8f9PIVuXiez2C7UG2lVlmUe5ElSHE9F FZ4MD7JpW2JxEOx6o8X58JlIANaGJeA8dk6bRgjBo%2FrzBfxR Q4A%3D&df=1&fta=eNotjkFuwyAQRe%2BCVK8Bk9r%2BIy%2B7rZQTWNSQFBUH ZHBCG%2BXuxWl3X%2FNm3nyNDveEHmxb%2FXTVPjFKEKIFK34U jUljDhAUN3AyDhRjDT7jx0VKJ5N2lutoibhsi13dTL6g77quJf 8N9TqoXtDXDUtZXyR%2FO1JIDrKJcRt5E0PKczB2lFKK%2FbMC i%2FpsGbkqTqg1nPmr1IGJ9mDkoE6lhg87zOoJ6k4OUZs0eXs5 58%2F9llcwgC26TLuuGszTJ8H0jdH7f7wy0uC4Px6%2FZeZQzg %3D%3D&fta_ind=2&fs=1) kwam ik nog een mxr 10 band eq tegen. Er zijn veel mensen die deze cruciaal vinden om de valveking lekker af te stellen en een buzz op een bepaalde frequentie eruit te halen. Deze is een stuk goedkoper dan de nieuwe versie, maar mist de volume- en gain schakelaar. Weet iemand toevallig uit ervaring of je die echt nodig hebt bij het afstellen van de VK? Zo nee, dan heb ik een stuk goedkoper alternatief... ik neem aan dat frequenties 30 jaar terug hetzelfde waren als frequenties nu:P

allochthomas
27 februari 2010, 18:35
Kijk, dat ziet er sjiek uit!

*edit: heb je je humbucker al vervangen? ik heb namelijk eindelijk de tone zone in mijn strat hangen

Puerco
27 februari 2010, 18:38
Weber trafo's zijn Chinese trafo's,. Ze hebben een eigen handelsonderneming in China die daar weer inkoopt.... wat ook weer te merken is in de goedkope weerstanden, caps, jacks, trafo's......

Tsja ze hebben ook leuke kits die anderen niet leveren zoals bv Vox clones en Fender reverb unit clones etc. maar naar ik begrepen heb kun je om er wat leuks van te maken de helft van de onderdelen gelijk vervangen.
Hun speakers heb ik nog nooit iemand ontevreden over gehoord en met name de scumbacks die ook door hun geproduceerd worden heeft een grote zeer enthousiaste (bijna religieuze) aanhang. Met name op het Metro forum waar iedereen constant veren in Jim's (scumback) reet loopt te douwen....

Puerco
27 februari 2010, 18:44
Zo, het resultaat:)

Ziet er gelijk heftig uit, je mist wel een gedeelte van de koeling nu zonder die gazen voorkant, lijkt me geen probleem maar zou het wel ff checken om zeker te zijn.

DJ_HOEK
27 februari 2010, 18:45
Kijk, dat ziet er sjiek uit!

*edit: heb je je humbucker al vervangen? ik heb namelijk eindelijk de tone zone in mijn strat hangen

danku, het is wel een beetje een contrast tussen zwaar vintage en gloednieuw tolex:)

en nee heb die humbucker nog niet vervangen, komt binnenkort nog wel, maar vertel: hoe bevalt de tone zone?

DJ_HOEK
27 februari 2010, 18:47
Ziet er gelijk heftig uit, je mist wel een gedeelte van de koeling nu zonder die gazen voorkant, lijkt me geen probleem maar zou het wel ff checken om zeker te zijn.

mwah, die voorkant kreeg nooit veel warmte te verduren hoor, de buizen zitten echt strak aan de achterkant. en ik heb een dun strookje aan de bovenkant opengelaten;)

allochthomas
27 februari 2010, 18:55
Hij bevalt me prima. De strat heeft nu een enorme bottom end gekregen. Hij heeft stukke meer power dan de JB. Verder vind ik hem ook lekker warm en erg mooi met clean klinken. Beter dat de JB, die gebruikte ik nooit als ik clean speelde.

caliban
27 februari 2010, 19:16
Die front is best wel sexy!

Wiellem
1 maart 2010, 18:20
Gaaf met die traanplaat, ga ik deze week ook doen denk ik :)

Maar ik vrees dat dubbelzijdig tape niet sterk genoeg zal zijn, hoe heb jij het bevestigd DJ_Hoek?

(anders ga ik de plaat gewoon op maat maken en zetten en vastschroeven)