PDA

View Full Version : Fretvijl



Demonturtle
26 februari 2010, 11:53
Aangezien dit mijn eerste "projectje" heb ik toch nog wat info nodig.

Ik heb momenteel een dimaverey rick kopie van een vriend in mijn bezit, waar de pickups vervangen moeten worden.

Nu merkte ik ook dat de frets immens scherp zijn, scherp in de zin van "een slager zou er zijn ham mee kunnen snijden".

Welk soort vijl heb ik hier voor nodig en waar kan ik dit vinden? Gewoon in de Gamma of andere doe-het-zelf zaken?

McVenco
26 februari 2010, 12:01
Als het om alleen de scherpe randjes aan de zijkant van de toets gaat kun je daar eender welk klein vijltje voor gebruiken. Als je zorgt dat je de bovenkant van de frets (daar waar de snaren op kunnen komen) niet raakt kun je niet heel erg veel kwaad doen.

Ik heb een tijdje geleden uit de 5-euro-bak bij de Praxis een setje van 6 kleine vijltjes gekocht (zo groot als een balpen ongeveer), die zijn ideaal voor dit soort kleine klusjes...

Demonturtle
26 februari 2010, 12:02
Ik was sowieso al van plan de toets en de rest van de fret voldoende te beschermen. Ik wil het niet op mijn geweten hebben van iemand anders gitaar om zeep te helpen. Ook al is het maar een dimaverey.

mrweird
26 februari 2010, 12:25
een dimaverey rick kopie van een vriend

Is 't verder nog wat qua gitaartje op die frets na? Heeft hij een lekkere Richenbacker achtige jangly sound?

Demonturtle
26 februari 2010, 12:34
Dat zal ik in de loop van volgende week weten te zeggen, de pickups doen het namelijk niet. Ik heb er enkel onversterkt wat op zitten pingelen, en dan klinkt ze niet slecht, maar de afwerking is wel droevig. Ik heb letterlijk een sneetje in mijn vinger van de frets.

barno
26 februari 2010, 14:39
de gouden tip is hier: grijze gamma schuurspons, enkele halen langs de halsrand en fretuiteindes smooth ...
Deze tip heb ik ook van hier ergens en staat tot op heden bij mij op nr 1 in de goede tip-ranking :)