PDA

View Full Version : Buizen vervangen / versterker vervangen? [clip]



Samder
26 februari 2010, 10:37
Hi iedereen,

Er komt noise uit m'n amp (ENGL classic Tube 50)

Zie de youtube link, denk dat het er wel duidelijk van wordt. Is dit typisch "vervang je buizen!" geluid, of zal het ergens anders aan liggen? De noise die je hoort komt van de versterker, niet van een clippende camera.

http://www.youtube.com/watch?v=Ie5l2PtKzlY

Als het de buizen zijn, iemand suggesties welke (als het gaat over pre-amp buizen)

Ik hoor het graag!!

groeten Sander

Samder
26 februari 2010, 10:56
http://img291.imageshack.us/img291/1149/img0846i.jpg (http://img291.imageshack.us/i/img0846i.jpg/)

Weet niet wat normaal is, graag jullie meningen

Realeigo
26 februari 2010, 11:00
Heb je de CE-1 ertussen zitten?
Zo, ja probeer level wat aan te passen zodat hij niet clipt. (het linker rode ledje mag nauwelijks aangaan.)

Samder
26 februari 2010, 11:17
Hèh! Toevallig gister een boss CE-1 binnen gekregen! Dacht eerst ook dat het daar aan lag, maar dit videotje is opgenomen met gitaar direct in de versterker... Heeft dus niks met de CE-1 te maken...

Realeigo
26 februari 2010, 11:37
Hèh! Toevallig gister een boss CE-1 binnen gekregen! Dacht eerst ook dat het daar aan lag, maar dit videotje is opgenomen met gitaar direct in de versterker... Heeft dus niks met de CE-1 te maken...



Heh, toevallig dat ik nou net een klein geel pedaaltje met de post kreeg wat vals spelen naar een ander niveau tilt ;) (http://img.photobucket.com/albums/v472/Arathion/a511ee0f.jpg)

Samder
26 februari 2010, 17:31
@Realeigo: Wow haha wat een toeval ;)!!! Fijn dat beide pedalen goed zijn aangekomen.

Ontopic: Iemand nog iedeetjes? Heb zojuist 4 nieuwe pre amp tubes besteld, hopelijk gaat dat werken..

Ga over anderhalve weg naar Duitsland voor 2 weken, om op te nemen. Daarom baal ik nu zo, ik heb dus snel een oplossing nodig...

cluseau
26 februari 2010, 23:25
Als het de buizen zijn, iemand suggesties welke (als het gaat over pre-amp buizen)

Sander, ik zou maar eens beginnen met de instelling van je buizen te meten. Als je een scope hebt kun je al wat meer zien natuurlijk. Maar om nou direct te zeggen dat je aan verse buizen toe bent....nee, hoeft niet perse hoor.

Frans.

Samder
27 februari 2010, 11:36
Sander, ik zou maar eens beginnen met de instelling van je buizen te meten. Als je een scope hebt kun je al wat meer zien natuurlijk. Maar om nou direct te zeggen dat je aan verse buizen toe bent....nee, hoeft niet perse hoor.

Frans.

Bedankt voor je reactie. Echter, ik heb geen flauw idee hoe ik de instellingen van de buizen moet meten, ik ben gewoon niet technisch daar in. Ik zoek een manier om snel van dit probleem af te zijn. Dus daarom, klinkt dit geluid als een buizen probleem, of meer als een probleem die in het circuit van de amp zit? De buizen heb ik sowieso al besteld, dus die gaan er over een paar dagen in, hopelijk werkt dat.

cluseau
27 februari 2010, 22:44
......ik heb geen flauw idee hoe ik de instellingen van de buizen moet meten, ik ben gewoon niet technisch daar in......
Ow, dat wist ik niet. Beperk je dan wel tot het wisselen van de buizen en kijk of het is opgelost. Zelfs als de buizen het probleem oplossen moet je waarschijnlijk bias instellen. Kun je dat dan wel?


Frans.

Realeigo
28 februari 2010, 10:54
Ow, dat wist ik niet. Beperk je dan wel tot het wisselen van de buizen en kijk of het is opgelost. Zelfs als de buizen het probleem oplossen moet je waarschijnlijk bias instellen. Kun je dat dan wel?


Frans.

Pre-amp buizen, geen bias nodig!

cluseau
28 februari 2010, 11:09
Pre-amp buizen, geen bias nodig!

Dat klopt maar ik denk bij deze klacht ook meer aan een fout in de eindtrap.
Ging er vanuit dat jij dat ook deed en eindbuizen had besteld. Dom dom dom van mij. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/dash1.gif


Frans.

Samder
28 februari 2010, 15:25
Oei,

Eindbuizen? Die heb ik toevallig ook liggen, de juiste voor deze amp. Dat bias gebeuren zegt bij natuurlijk helemaal niks.

Zou ik de eindbuizen kunnen vervangen (volgens mij heb ik hier precies dezelfde sovteks liggen) zonder verder iets te doen, puur om te checken of het probleem dan weg gaat? Of blaas is dan dingen op? Mocht het probleem weg zijn door de eindbuizen te vervangen laat ik hem natuurlijk Biassen, anyway, kan ik ze gewoon vervangen zonder dat er gewonden vallen?

Groeten Sander

nico verduin
28 februari 2010, 15:31
Als het niet dezelfde zijn met dezelfde specificaties (dus niet alleen maar merk en type) dan kan het fout gaan. Hoeft niet persé maar de kans is er wel. Vandaar dat men altijd zegt dat bij wijzigen van de eindbuizen altijd Biassen. Dit om te voorkomen dat het fout kan gaan. Hoeft dus niet, maar kan wel.

Samder
28 februari 2010, 16:02
Fout in de vorm van -> slecht of geen geluid, of fout in de vorm van -> pre-amp tubes die springen.

cluseau
28 februari 2010, 16:23
Fout in de vorm van -> slecht of geen geluid, of fout in de vorm van -> pre-amp tubes die springen.

Het loopt zo'n vaart niet hoor maar het kan zijn dat de specs zover afwijken dat je bij verkeerde instelling niet lang plezier van je nieuwe buisjes hebt of je geluid klinkt nergens naar. Zelfs buizen van dezelfde fabrikant hebben niet altijd dezelfde eigenschappen. Voor het mooie gebruik je een paartje. Dit zijn kwa eigenschappen bij elkaar gezochte buizen.

Frans.

Samder
28 februari 2010, 22:17
Ik kan het probleem nog iets duidelijker stellen:

Ik ben erachter gekomen dat het geluid dat te horen is op het youtube filmpje pas opkomt na een minuut of 5. Wijst dit niet op een of andere manier op een buizene probleem? Ik hoop het maar...

cluseau
28 februari 2010, 22:39
Ik ben erachter gekomen dat het geluid dat te horen is op het youtube filmpje pas opkomt na een minuut of 5. Wijst dit niet op een of andere manier op een buizene probleem? Ik hoop het maar...

Nee, in tegendeel, hoewel nooit met zekerheid te zeggen. Binnen een minuut heeft een buis al een vrij hoge inwendige temperatuur en neemt dan in een wat lager tempo langzaam toe. Deze toename is dan weer afhankelijk van de instelling en de te leveren energie. Voor omliggende passieve componenten is de opwarmtijd wat langer omdat deze niet direct verhit worden en de buizen wel. Daar zou ik eerder je probleem zoeken. Neemt niet weg dat je toch de instelling van de buizen moet controleren omdat deze grotendeels van die passieve componenten afhangt.

Frans.