PDA

View Full Version : Ibanez prijs/kwaliteit verhouding



RinusMaximus
26 februari 2010, 10:17
Ik bevind mijzelf op dit moment in de orientatie fase van de aanschaf van een nieuwe gitaar. Ruim anderhalf jaar geleden ben ik begonnen met gitaar spelen en heb destijds een goedkope gitaar aangeschaft. Ik ben er nu voor mezelf wel uit dat ik niet meer ga stoppen met deze hobby en dus wil ik een nieuwe gitaar aan gaan schaffen die wat beter bij mijn muziek stijl past.

Na een eerste orientatie ronde op internet had ik mijzelf voor genomen om een keer de Ibanez RG1570Z (http://www.ibanez.co.jp/products/eg_page10.php?area_id=3&data_id=501&color=CL01&year=2010&cat_id=1&series_id=351) in de winkel te gaan proberen. Deze gitaar past mooi binnen mijn budget +/- 800,- en lijkt ook het geluid te hebben waar ik naar op zoek ben.

Dus ik gisteren op mijn fiets naar de lokale gitaarwinkel om te kijken of ze deze of een ander Ibanez RG gitaar in de winkel hadden. Daar aangekomen bleek dat ze Ibanez uit hun assortiment gehaald hadden, omdat Ibanez niet de juiste prijs/kwaliteit verhouding biedt. Bij Ibanez betaal je vooral voor de naam werd mij verteld.

Zijn er hier meer mensen die slechte ervaringen hebben met Ibanez? Is de prijs/kwaliteit verhouding achteruit gegaan door de jaren? En zijn er mensen die ervaringen hebben met de RG1570Z?

Chocola
26 februari 2010, 10:21
Dat de kwaliteit achteruit is gegaan kan ik wel ergens begrijpen. Maar ik ben het niet eens met de stelling dat Ibanez een slechte prijs/kwaliteit-verhouding heeft. Ik ben vaak erg tevreden met Ibanezjes (al wil ik liever geen Chinese of Indische exemplaren, gewoon om het idee :D).

Die gitaarzaak verkoopt dus ook geen Gibson, Fender, Gretsch of andere dure merken? Anders zou hij fucking hypocriet zijn.

RinusMaximus
26 februari 2010, 10:30
Ik ben vaak erg tevreden met Ibanezjes (al wil ik liever geen Chinese of Indische exemplaren, gewoon om het idee :D).


De RG1570Z is een van de goedkopere prestige modellen, dus deze is in Japan gemaakt. Ik had begrepen dat de in Japan gemaakte modellen beter van kwaliteit zijn, vandaar dat ik naar deze gitaar zat te kijken.



Die gitaarzaak verkoopt dus ook geen Gibson, Fender, Gretsch of andere dure merken? Anders zou hij fucking hypocriet zijn.

De merken die ik wel zag hangen waren: Gibson, Fender, PRS, Epiphone, Squier, Yamaha, Vintage, ESP. Nou heb ik altijd oogkleppen op, als ik Ibanez RG zoek dan zie ik ook alleen maar Ibanez RG, dus het kan zijn dat ze nog meer merken verkopen.

snaarplukker
26 februari 2010, 10:31
Ben je niet bij Alphenaar gegaan? Die lijkt een groot assortiment Ibanez gitaren te hebben als ik hun website (http://www.alphenaar.com/N_frame.html?http://www.alphenaar.com/) mag geloven.

RinusMaximus
26 februari 2010, 10:37
Ben je niet bij Alphenaar gegaan? Die lijkt een groot assortiment Ibanez gitaren te hebben als ik hun website (http://www.alphenaar.com/N_frame.html?http://www.alphenaar.com/) mag geloven.

Dit was bij Music Maniacs. Daar ben ik in het verleden altijd goed geholpen en daar verkochten ze ook altijd Ibanez.

Daarna ben ik even de weg overgestoken naar Alphenaar waar ze inderdaad een groot assortiment Ibanez gitaren hebben staan. Ze hadden erg druk dus ik heb geen RG kunnen spelen en het prijs/kwaliteit verhaal zat me ook niet helemaal lekker, dus ik wilde eerst nog even wat meer vooronderzoek doen.

WillemdaGuide
26 februari 2010, 10:41
Lijkt me een redelijk Bullshit verhaal eigenlijk.
Ze zullen er op één of andere manier wel niet meer aan kunnen komen of te weinig op verdienen en tja, dan klanten zulke lulverhalen vertellen om ze met een andere gitaar naar huis te laten gaan ipv dat jij ergens anders een ibi koopt.

Zegt mi meer over die winkel dan over Ibanez....

RinusMaximus
26 februari 2010, 10:49
Zegt mi meer over die winkel dan over Ibanez....

Daar was ik zelf ook al een beetje bang voor, vandaar ook dat ik hier om ervaringen met Ibanez ben gaan vragen.

Ik was ook al een beetje verbaasd over het alternatief dat ik aangeboden kreeg. Van de gitaren die ze wel hadden hangen kreeg ik een Yamaha van 230,- aangeraden. Nou zou het best kunnen dat je bij Yamaha een betere prijs/kwaliteit verhouding krijgt, maar ik vind het moeilijk om te geloven dat een Yamaha van 230,- vergelijkbaar is met een Ibanez van 800,-.

Jasper.
26 februari 2010, 10:56
Ibanez heeft idd een goede prijs/kwaliteit verhouding volgens mij. Maar staar je ook niet helemaal blind op ibanez hé. Er zijn nog genoeg andere merken met leuke gitaren. Misschien ligt een ander merk je wel veel beter.

Kijk ook een naar Jackson, ESP-LTD, Schecter enz. Stuk voor stuk merken met goede gitaren die ook wel wat dezelfde looks als de ibanez hebben en ook werg goed zijn.

RinusMaximus
26 februari 2010, 12:01
Kijk ook een naar Jackson, ESP-LTD, Schecter enz. Stuk voor stuk merken met goede gitaren die ook wel wat dezelfde looks als de ibanez hebben en ook werg goed zijn.

Ik zit nog in de orientatie fase en ik ben nog van plan om een heleboel gitaren te proberen, ook van andere merken. Heeft iemand suggesties welke modellen van andere merken ik een keer zou moeten bekijken?

Oceanborn
26 februari 2010, 12:53
Als een gitaarwinkel mij een Yamaha van 230 EUR aan zou raden als alternatief voor een Ibanez Prestige dan zou ik daar direct de winkel uitlopen. Dat slaat werkelijk waar helemaal nergens op... :???:

Wat je m.i. zeker wel hebt (en waar alle 'grote merken' aan meedoen), is dat je naarmate de gitaren beter worden de prijs sneller omhoog gaat dan de kwaliteit. M.a.w. een 2x zo dure gitaar is niet persé 2x zo goed, en ja...je betaalt ook iets bij voor het 'merk'. Dit wil absoluut niet wil zeggen dat die gitaar het dan niet waard is. Het gaat tenslotte om hoe JIJ je erbij voelt. Ik zou liever in een BMW rijden dan in een Hyundai (hoop dat ik hiermee niemand beledig ;)) ook al weet je dat je daarvoor meer betaalt.

Anyway, ik heb zelf ook twee Ibanez Prestiges (SZ4020 en RG3120) en dit zijn beide super gitaren. :rockon:

Je zou verder inderdad ook kunnen kijken naar Jackson en ESP/LTD (de hogere modellen). Zou Schecter niet zo heel snel als alternatief voor een RG prestige nemen, aangezien de Schecter halsen redelijk dik zijn en daarmee heel anders aanvoelen dan de RG hals. Dit is natuurlijk een persoonlijke voorkeur, dus als dat je aanspreekt moet je ze zeker gaan proberen.

By the way: als je de kans hebt kun je een keer naar Musik Produktiv rijden in Duitsland (Ibbenburen). Is een klein uurtje over de grens bij Enschede. Hier hebben ze ERG veel gitaren en kun je ze ook allemaal op je gemak uitproberen. Ze zijn daar ook een flink stuk goedkoper.

RinusMaximus
26 februari 2010, 13:14
By the way: als je de kans hebt kun je een keer naar Musik Produktiv rijden in Duitsland (Ibbenburen). Is een klein uurtje over de grens bij Enschede. Hier hebben ze ERG veel gitaren en kun je ze ook allemaal op je gemak uitproberen. Ze zijn daar ook een flink stuk goedkoper.

Mijn ouders wonen vlak bij de Duitse grens, dus als ik daar ben rij ik gewoon een keertje door. Bedankt voor de tip!

Jasper.
26 februari 2010, 13:47
By the way: als je de kans hebt kun je een keer naar Musik Produktiv rijden in Duitsland (Ibbenburen). Is een klein uurtje over de grens bij Enschede. Hier hebben ze ERG veel gitaren en kun je ze ook allemaal op je gemak uitproberen. Ze zijn daar ook een flink stuk goedkoper.

+1! heb ik ook gedaan. En zo is mijn jackson hier beland.

Oceanborn
26 februari 2010, 13:59
Op hun site kun je zien wat ze allemaal in stock hebben in jouw prijsklasse. Als je ze vantevoren mailt kunnen ze misschien een paar gitaren achter houden zodat je niet voor niets rijdt (al hadden ze dat bij mij gezegd, maar uiteindelijk niet gedaan).

Succes en laat weten wat het geworden is! ;)

mesaman
26 februari 2010, 18:11
goede keuze!super gitaar!:rockon::blast::rockon::blast:

jannest
26 februari 2010, 19:00
Lijkt me een redelijk Bullshit verhaal eigenlijk.
Ze zullen er op één of andere manier wel niet meer aan kunnen komen of te weinig op verdienen en tja, dan klanten zulke lulverhalen vertellen om ze met een andere gitaar naar huis te laten gaan ipv dat jij ergens anders een ibi koopt.

Zegt mi meer over die winkel dan over Ibanez....

yup
toen ik daar nog kocht liepen daar voornamelijk stoere gefrustreerde gitaarhelden rond

je kunt beter naar alphenaar
als ze tijd hebben helpen ze je goed

Thmz
26 februari 2010, 19:59
Wat een zever. Ik heb mijn Ibanez gekozen om hun uitstekende prijs/kwaliteit verhouding. Hun tremolos kosten al 250 honderd euros, wat wil je dan? De elementen zijn niet van alle gitaren super (meeste hebben elementen van Ibanez zelf, maar sommigen ECHTE dimarzio's, dat is natuurlijk uitstekende prijs kwaliteit) maar dat is nog het makkelijkst te vervangen aan een gitaar. De gitaren zijn uit Japan uitstekende kwaliteit. Ik vindt eerlijk gezegd dat de prijs/kwaliteit van een Gibson veel slechter is. Misschien wel USA, maar of dit zoveel beter is dan Japan betwijfel ik, en voor de rest zit er niks op. En de lak op de Ibanez Prestiges is echt fantastisch.

En dan even over de andere merken. Ooit al een ESP/Jackson voor 800 euro gevonden met een original floyd? Nop, allemaal van die namaaks die ontstemmen, bij die merken heb je ze pas vanaf 1200 euro. Ibanez heeft er tremolos die even goed zijn als original floyds (en nog wel Low Profile ook!) op een gitaar van 800 euro. En je krijgt er nog eens een van de beste (dit is dan wel persoonlijk) necks erbij die er zijn :D

Sinner1980
26 februari 2010, 21:32
Je hebt PM;)

Sinner1980
26 februari 2010, 21:40
Ibanez is naar mijn mening prima qua prijs kwaliteit. De kennis van die gasten van Music Maniacs daarentegen...geen bijster goede ervaringen daar,en nog s belachelijk duur ook:stop:

Jasper.
26 februari 2010, 21:51
En dan even over de andere merken. Ooit al een ESP/Jackson voor 800 euro gevonden met een original floyd? Nop, allemaal van die namaaks die ontstemmen, bij die merken heb je ze pas vanaf 1200 euro. Ibanez heeft er tremolos die even goed zijn als original floyds (en nog wel Low Profile ook!) op een gitaar van 800 euro. En je krijgt er nog eens een van de beste (dit is dan wel persoonlijk) necks erbij die er zijn :D

Mijn Jackson Licensed Floyd is anders behoorlijk goed hoor... Ontstemt niet voor zover ik weet.

mesaman
27 februari 2010, 00:47
weet je niet zeker of je gitaar gestemd is?weet je wel zeker dat het een gitaar is?

lachendeknipoogsmileyerbijjonge!

rijsberman
27 februari 2010, 04:31
yup
toen ik daar nog kocht liepen daar voornamelijk stoere gefrustreerde gitaarhelden rond


bassisten, bedoel je?

RinusMaximus
27 februari 2010, 08:59
Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ben er nu wel uit dat je bij Ibanez wel wat voor de naam betaald, maar zeker niet zo veel als mij in de winkel verteld werd. Als ik binnenkort een middagje vrij heb ga ik zeker even langs Alphenaar om op eentje te spelen.

Ik kreeg ook al een paar PM's van mensen die een tweede hands RG te koop hebben, dat hou ik ook even goed in de gaten. Ik ben er eigenlijk niet zo happig op om een tweede hands te kopen, vooral omdat ik er zelf weinig verstand van heb. Maar er worden toch wel een paar mooie gitaren aangeboden.

Oceanborn
27 februari 2010, 10:56
Mooi zo, dan kunnen we je waarschijnlijk binnenkort verwelkomen bij de Ibanez familie. ;)

Laat wel even weten wat het uiteindelijk is geworden!

mesaman
28 februari 2010, 22:52
jammer dat je zo ver weg woont anders mocht je wel even 1tje testen als je in de buurt woonde.

enne....iedereen mag elke ibanez aan me aan bieden hoor....ik wil er nog wel 1tje.:ok: