PDA

View Full Version : Weet iemand wat 'ie bedoelt?



deftone82
26 februari 2010, 09:33
Ik heb een tijdje terug op het BoogieBoard de raad gekregen om met mijn derde handse, 10 jaar oude Mark IV naar de reparateur te gaan en te vragen voor een "diagnostic on overhaul and a Cap job + new filter capacitors".

Ik heb echter geen flauw idee wat hij ermee bedoelt en hij krijgt het mij in het engels ook niet uitgelegd...

Wat moet ik dus vragen in het nederlands als ik 'em eventueel binnenbreng.

ps: het ding werkt prima. Het was gewoon zijn tip...

bedankt voor de hulp

Chocola
26 februari 2010, 09:39
Als jij dit in het Engels zegt tegen een reparateur of techpoppetje weet hij of zij wel wat je bedoeld. Wat snap je er niet aan want het spreekt toch voor zich? Vertaal het eens in het Nederlands in je hoofd, dan is het logisch.

Of het nodig is weet ik trouwens niet, weet amper wat van buizenamps :p.

deftone82
26 februari 2010, 09:45
het spijt me zeer maar letterlijk in mijn hoofd vertaald klinkt het nergens naar:

een diagnose van de revisie en een cap(geen idee wat dit is)-beurt + nieuwe filter condensatoren...

Ik ken ook niet genoeg techniek van een amp om te weten wat die dingen doen, waarom ik het zou moeten vervangen/aanpassen/nakijken.

Rick trodat
26 februari 2010, 09:53
Nakijken en condensatoren vervangen voor andere waardes. Kapotte condensatoren vervangen, zoiets?

Puerco
26 februari 2010, 09:56
cap is de afkorting van capacitor, in NL condensator.
Normaal gesproken worden alleen de voedingscondensators (de electrolyten) na een aantal jaren vervangen, de andere (signaal) condensators behoeven vrijwel nooit vervangen te worden, alleen soms bij hele oude amps (jaren 50) zoals Fenders waar deze soms van papier in olie gemaakt zijn.
Iets modernere signaal caps (polyesther, polyethyleen etc.) hoeven vrijwel nooit vervangen te worden dus.

Arvoitus
26 februari 2010, 09:57
Cap: http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitors
Capacitors nakijken en eventueel vervangen als ze niet goed zijn (bol/kapot/etc).

Filter condensators zijn filter condensators. Deze "filteren" als het ware de stroom.

josan
26 februari 2010, 12:31
.... "diagnostic on overhaul and a Cap job + new filter capacitors".


Volgens mij betekent dit (vertaald en minder telegramstijl): Laat je amp nakijken of het nodig is hem een grote beurt te geven (of bij een grote beurt), vervang kapotte signaalcondensatoren en vernieuw de voedingscondensatoren.

cluseau
26 februari 2010, 23:39
"diagnostic on overhaul and a Cap job + new filter capacitors".

Ik heb echter geen flauw idee wat hij ermee bedoelt en hij krijgt het mij in het engels ook niet uitgelegd...


Betekend vrij vertaald "diagnose laten stellen of je een algehele revisie nodig hebt met name voedingselko's en signaal condensatoren".
Laat je toch niet wijs maken. Je bent toch tevreden over je geluid.

Vraag maar of hij dit begrijpt.... "If it aint broken, don't fuck with it"

groetjes

Frans.

deftone82
27 februari 2010, 10:41
Vraag maar of hij dit begrijpt.... "If it aint broken, don't fuck with it"

LOL! Ja dat dacht ik toen ook, maar die gast had iets van, 'toen ik dat liet doen, klonk ie ineens veel vetter....'. Ik heb geen andere Mark IV om mee te vergelijken dus ik weet niet of ie nog vetter kan dan ie al is...?

Ik ben er ondertussen wel achter dat de 'lead drive' push/pull het begeven heeft. Ik hoor noppes verschil tussen uitgetrokken of ingeduwd...Iemand enig idee wat het kost om dat te fixen?

cluseau
1 maart 2010, 11:14
LOL! Ja dat dacht ik toen ook, maar die gast had iets van, 'toen ik dat liet doen, klonk ie ineens veel vetter....'.

Ergens kan hij wel een punt hebben, een paar goede elko's en verse eindbuizen is wel goed te horen hoor. De vraag is of je een dergelijke investering wil doen voor een amp die nu ook naar tevredenheid klinkt.

Frans.

deftone82
4 maart 2010, 15:07
Trouwens enig idee wat het zou kosten, het nakijken en eventueel vervangen van de filters....

Er is trouwens 1 push/pull knop (van de 'lead drive') die het begeven heeft. Ik hoor geen verschil tussen ingedrukt of uitgetrokken.
Wat kost het mij om die te laten vervangen?

gr

guitarnijboer
5 maart 2010, 14:07
LOL! Ja dat dacht ik toen ook, maar die gast had iets van, 'toen ik dat liet doen, klonk ie ineens veel vetter....'.

Ik ben er ondertussen wel achter dat de 'lead drive' push/pull het begeven heeft. Ik hoor noppes verschil tussen uitgetrokken of ingeduwd...Iemand enig idee wat het kost om dat te fixen?

Tja, dat 'vetter klinken' is 9 van de 10 keer gegarandeerd gewoon suggestie. Je wilt ook graag dat het beter klinkt, anders ben je voor niets een paar honderd euro kwijt....

Dat je geen verschil hoort bij het uittrekken van een knop wil niet zeggen dat de knop stuk is. Het zou kunnen dat de knop iets anders aanstuurt wat stuk is (bijv. een LDR) of je kent de functie van de knop onvoldoende / of je hebt de footswitch aangesloten die wellicht de functie van de trekknop uitschakelt. (omdat je met de footswitch schakelt) etc. etc. Ik zou eerst eens een gebruiksaanwijzing lezen en .....

LAAT JE NIET GEK MAKEN !! :crazyhappy: