PDA

View Full Version : 18 watt tmb te schel



Der Groovemeister
26 februari 2010, 00:19
Ik vind mijn Ceriatone 18 watt tmb te schel klinken (met verschillende speakers getest). Nu zit ik te denken aan een condensatortje naar aarde ergens, maar waar? Voor of na de phase inverter? Wat denken jullie?:???:
http://www.ceriatone.com/images/layoutPic/marshallLayout/18wattTMBceriatone.jpg
http://www.18watt.com/files/18wTMB_Richie.pdf

iWishmaster
26 februari 2010, 09:56
Interessant schema ... Welke van de twee kanalen vindt je te schel? Het TMB of het 'klassieke' low input kanaal? Of beide?

In het laatste geval zou ik eens proberen in de poweramp (dus na de PI) een eenvoudige high-cut knop te maken àla Vox AC15. Met een potmeter dus. Dan kun je experimenteren met de hoeveel hoog die je afkapt.

fredjuh
26 februari 2010, 12:27
Zo'n high-cut knop is een goede oplossing. het is wél raadzaam om te experimenteren met verschillende waardes van condensatoren.

Je kunt je ook afvragen of je misschien niet te weinig laag en laagmid hebt. Veel mensen kunnen dit niet goed onderscheiden namelijk. Als je dan hoog gaat weghalen met een cut-knop dan krijg je eigenlijk een dikke mid-boost.

Probeer anders te experimenteren met een equalizer en een clean ingestelde amp.

iWishmaster
26 februari 2010, 12:43
Zo'n high-cut knop is een goede oplossing. het is wél raadzaam om te experimenteren met verschillende waardes van condensatoren.

Je kunt je ook afvragen of je misschien niet te weinig laag en laagmid hebt. Veel mensen kunnen dit niet goed onderscheiden namelijk. Als je dan hoog gaat weghalen met een cut-knop dan krijg je eigenlijk een dikke mid-boost.


Daar had ik nog niet bij stilgestaan. Veel gedane mod voor de 18-watter voor subtiel minder treble, iets meer laag en een stuk vriendelijker voor de eindbuizen:
-Cathodeweerstand van de eindbuizen iets groter: van 125 Ohm naar bijvoorbeeld 150 Ohm of zelfs 180 Ohm. Dit verlaagt de bias waardoor de buizen wat minder heet draaien. Verlengd de levensduur en qua klank is het een subtiel verschil wat misschien zelfs in je voordeel kan werken.

fredjuh
26 februari 2010, 13:21
Dat kan ik bevestigen, maar aan de andere kant moet je wel bedenken dat er bij een koudere instelling al heel gauw crossoverdistorsion ontstaat wanneer je de eindtrap overstuurt. Als je nooit crossoverdistorsion wilt dan mag je m voor overdrive warmer biassen dan voor clean. Ik zou zeggen luister voor jezelf.


"Blocking" happens when the grid starts taking current. Normal operation means they take only 1uA or so, but when the driving signal comes near to the cathode voltage (say, grid = +11.5V) mA-level current is taken and this charges up the coupling cap! As this grid voltage gets above 12V the current really flows, if not limited by a stopper. Now, when the signal (grid) voltage starts going down again, the charged cap causes the grid to be more negative than the driven side of the coupling cap, and effectively biases the 6V6 in the OFF direction! As Miles says, this bias shift can result in crossover distortion

iWishmaster
26 februari 2010, 14:16
Dat kan ik bevestigen, maar aan de andere kant moet je wel bedenken dat er bij een koudere instelling al heel gauw crossoverdistorsion ontstaat wanneer je de eindtrap overstuurt. Als je nooit crossoverdistorsion wilt dan mag je m voor overdrive warmer biassen dan voor clean. Ik zou zeggen luister voor jezelf.

In dit schema:
http://www.18watt.com/files/18wattSuperliteTMB.gif
heeft men een gridstopper (de 8.2k weerstand naar de grid van en eindbuizen) toegevoegd om dat probleem wat te verhelpen. Ook wel de moeite om even te proberen. Ik ben momenteel bezig met het verzamelen van componenten om een soort van 'hotrodded' 18W te maken en heb bij deze de extra componenten om hiermee te gaan spelen aan mn boodschappenlijstje toegevoegd :)

fredjuh
26 februari 2010, 18:35
Ziet er leuk uit! Goeie zaak!
(En we gaan er natuurlijk van uit dat je braaf de testresultaten post:soinnocent:)

Chris Winsemius
26 februari 2010, 19:18
Bassman/SuperBass tonestack kan ook wat helpen.
Bij de toonregeling:
33k > 56k
500p > 250p

Daarnaast: gridstopper TMB-kanaal verhogen naar minimaal 33k, 68k zou ik bijvoorbeeld zelf gebruiken.

Minder hete biasing maakt het geluid juist brighter/scheller en vermindert de sustain. Rond de fasedraaier is ook nog het 1 en ander mogelijk.

Capje naar massa is imo 'n paardemiddel/symptoonbestrijder. Mocht je ooit budget hebben voor betere trafo's dan kun je ook 'n prettiger hoog, strakker laag, meer sustain, etc. krijgen.

fredjuh
26 februari 2010, 20:29
Mee eens, behalve:

Bassman/SuperBass tonestack kan ook wat helpen.
Bij de toonregeling:
33k > 56k
500p > 250p
Beetje tegenstrijdig.
Volgens de ceriatone-layout zit er nu 56k en 500p in. Dat moet dus naar 33k en 250p.

En ik ben het er ook niet helemaal mee eens dat een cut-knop een paardemiddel is, dat ligt maar net aan de situatie. Hier zou het in geval van het TMB kanaal wel een paardemiddel zijn ja.

Maar helaas hebben we van de TS nog niet gehoord om welk kanaal het gaat!

En ik zou bij non-mastervolume amps zuinig zijn met de bias kouder zetten, maar dat is mijn ding.

Chris Winsemius
26 februari 2010, 21:03
Op de layout zag ik 33k/500p
Hoezo "moet 33k/350p zijn"?
met 56k/250p verandert de mid-dip en ook het hoog meer richting de wensen v/d TS imo
(doe je dit door dingen te proberen of alleen door fora te lezen of de tonestack-software te gebruiken?)

cut-control: meer een toevoeging, ts had het over 'n capje naar massa (dus geen cut-control)

De 18 Watters die ik heb meegemaakt (post '05 Marshalls stock en pre '06 met MM trafo's) klonken absoluut niet schel of bright maar dan is het circuit toch anders en de gemiddelde kwaliteit v/d onderdelen is beduidend hoger dan bij CT.

Hoezo zou 'n non-MV kouder gebiased moeten worden? Kun je daadwerkelijke praktijk voorbeelden geven?

Der Groovemeister
26 februari 2010, 21:22
Hee thanks guys! Een aantal ideeen om te proberen. Ik zal nog even toelichten dat het om beide kanalen gaat en het is een soort snerp in het top hoog als je hard aanslaat op een strat of gewoon aanslaat op een SG. "Ice-picky". Te weinig laag heeft ie zeker niet. Eerder teveel.
Ik zal eerst eens de 33K en 500pf aanpakken.

fredjuh
26 februari 2010, 21:34
Oeps, er zit inderdaad 33k/500p in. Maar goed, ik heb er eens geprobeerd met zo'n tonestack, en imo maak je m niet minder schel door de 33k te vergroten.

Ik vind 18watters ook niet schel klinken hoor, maar op de staart getrapt kunnen ze naar mening van mensen wel wat te veel door je oor heen prikken.

Over non-MV koud biassen: Bij MV-amps komt het er toch vaak op neer dat de voorversterker qua geluid het meeste werk doet en dan blijkt kouder biassen en grid-bias gewoon beter te passen omdat dat meestal strakker en meer hifi is zeg maar. Als ik de eindtrap vooral gebruik qua oversturing vind ik een warme kathodegebiaste amp toch beter klinken. Tot nu heb ik altijd gehad bij grid-gebiaste amps op 10 dat ze teveel hadden van dat "blow you head off" strakke, harde geluid. En met hard bedoel ik dan dat het allemaal zo steriel overeindblijft staan. Warme kathodebias wordt dan gewoon.. tsja, compressed, wat ronder. Maar het het zogenaamde "frond-end distorted" geluid is dat dus anders.

edit: Daar is de TS!
Je probleem is een stuk duidelijker nu. Ik denk niet dat het veranderen van de tonestack je verder gaat helpen. Ik denk dat een capje bij de fasedraaier aan de 2 anodes hier toch goed is. Even testen welke waarde. Rond de 1n. Betere trafo's gebruiken kan ook maar ik denk niet dat ie daar "mellow" van wordt, integendeel.

Der Groovemeister
26 februari 2010, 23:10
Bedankt Fredjuh. Even wat caps bestellen en proberen.

Der Groovemeister
27 februari 2010, 14:21
In dit schema:
http://www.18watt.com/files/18wattSuperliteTMB.gif
heeft men een gridstopper (de 8.2k weerstand naar de grid van en eindbuizen) toegevoegd om dat probleem wat te verhelpen. Ook wel de moeite om even te proberen.
Die 8k2's zitten er al. Zichtbaar in de layout. Ik zie dat het gelinkte schema daarin toch afwijkt. Maar nog nooit een schema van de Ceriatone versie tegengekomen.

Der Groovemeister
16 maart 2010, 16:39
Na diverse mogelijkheden getest te hebben toch gekozen voor tone-cut regelaar (cap en pot tussen de 2 anodes van PI). Pot kon nog door het tremologat aan de achterkant van het chassis. Die tonestack aanpassing 56K en 250p lost mijn probleem niet op, maar klinkt wel heel goed, maar de oude situatie ook, dus die 2 gaan op een dpdt switch.

iWishmaster
16 maart 2010, 16:57
Mooi!

Ik heb eindelijk alles binnen voor mijn versterker, nu nog een chassis laten maken ... In de eerste instantie bouw ik hem nog helemaal zonder toonregeling ...

guitarnijboer
18 maart 2010, 22:28
Gewoon vaker snoeihard spelen dan raak je dat iritante hoog in je oren vanzelf kwijt.... :soinnocent:

fredjuh
18 maart 2010, 23:18
Ja, van die gasten die de master EQ zelfs bij Drum n Bass in een V zetten, en knoerthard! Gekkenwerk, mn oren piepten daarna goed. Mn broer was aan t draaien in de pompier in Haarlem, en ik ging dus ff de EQ goed zetten, zegt die barman dat ie liever niet heeft dat ik aan de knopjes zit. Komt Timmu aan, hop! Au! Hoge tonen!

Der Groovemeister
19 maart 2010, 02:04
Ik die 2 caps en weerstandjes voor de tonestack op een dpdt switch gezet achterop het chassis, echt heel netjes gelukt! Blijkt het voor het geluid toch niet veel te doen. Het wordt vooral zachter met de 56K en 250 pf. De waardes van Nik klinken toch het best. Ken die hele t.....zooi er weer uit! :(

Nou ja met de hi-cut regelaar ben ik nog steeds wel blij.
Nu nog proberen er wat laag af te krijgen. Kan ik misschien toch die switch nog voor gebruiken.

Der Groovemeister
20 maart 2010, 16:59
Om het vele laag nog wat te temperen heb ik de bypass cap aan de cathodes van de eindbuizen verhoogd van 100 uF naar 1000 uF. Het laag is nu wat strakker. Tevens de koppelcap tussen de MV pot en de PI verkleind van 4n7 naar 1n. Echter beide waardes aan een kant van de dpdt switch gehangen. Dan is die tenminste weer in gebruik en heb ik een soort van Fat-switch. Hij werkt ook voor het niet-tmb kanaal. Is dat vreemd?
Als ik de switch overhaal hoor ik wel een "pok" uit de speakers. Heeft iemand een tip om dat nog te elimineren?

Bedankt alvast.

nico verduin
20 maart 2010, 18:05
Da's het nadeel van mechanische switches in het signaal pad. Een cap over de contacten heeft weinig zin omdat je dan gelijk het signaal doorgeeft. Vactrols kunnen een mogelijkheid bieden omdat die geleidelijk overgaan van paar M naar 50-100 ohm.

Frits van Mourik
21 maart 2010, 00:01
Je ziet nogal eens "snubber"-weerstanden over de schakelkontakten, variërend van zo'n 1Meg- 10 Meg.
Maar een Vactrol schakelt (zoals Nico zegt) vloeiender.
Zie je op tegen de kosten, dan is zo'n dingetje simpel zelfgemaakt:
1 X LDR, 1X LED geel, 1 X stukje krimpkous...

fredjuh
21 maart 2010, 17:36
Om het vele laag nog wat te temperen heb ik de bypass cap aan de cathodes van de eindbuizen verhoogd van 100 uF naar 1000 uF.

Heh? Dan krijg je toch juist meer bas?

De oplossing voor plop bij t schakelen van caps is even 2 weerstanden (minimaal 1M) over de schakelaar zetten.

iWishmaster
21 maart 2010, 18:28
Heh? Dan krijg je toch juist meer bas?
Dat kan ik bevestigen: je krijgt meer bas door een grotere capaciteit.

Der Groovemeister
22 maart 2010, 11:57
Nee ik krijg echt minder bas (of eigenlijk laag mid)! Overigens vond ik het een dag later toch weer niet mooi. Te weinig oempf. Ik heb er nu weer een 50uF van gemaakt. Weer wat meer diepte in het geluid. Op 18 watt.com las ik dat 50 of 1000-2200uF het mooiste klinken, alles daartussen klinkt 'mushy'. Na uitvoerig testen ben ik het daar wel mee eens.
Die weerstanden over de switch zal ik proberen.
Heeft iemand nog een antwoord voor mij waarom de cap switch na de mv van het tmb kanaal ook het andere kanaal (gunstig) beinvloedt?

iWishmaster
22 maart 2010, 14:44
Je hebt 2 preamps, door middel van input kies je die: TMB en classic. Je hebt 1 poweramp waar beide preamps op aangesloten zijn. De caps die je noemt zitten in de poweramp en beïnvloeden dus beide kanalen. Als je minder bas en/of minder 'modder' wilt zou ik dat zoeken in de toonregeling in dit geval. Zoveel bas produceert de power amp nu ook weer niet. Om het geheel strakker te krijgen zou je negative feedback kunnen proberen, maar dat veranderd gelijk redelijk wat aan je geluid en geeft ook ietsje meer bas/treble. Wel leuk misschien om die switch die je achterop gemaakt hebt voor te gebruiken!

Der Groovemeister
24 maart 2010, 17:10
Okee bedankt voor de uitleg. Aan de tonestack sleutelen heeft geen zin, omdat hij op beide kanalen teveel laag geeft. Negative feedback is voor mij geen optie omdat dan het karakter van de versterker teveel verandert.