PDA

View Full Version : Lof aan de Fireball



caliban
25 februari 2010, 20:42
Beetje domme thread misschien, maar op een of andere manier een late Fireball review van mijnentwege.

Ik was gisteren met een vriend aan wat nummers aan het werken. Hij speelt synth, ik gitaar, drum verzinnen we er in ons hoofd bij (:)). Genre is eigenlijk alles behalve metal, eerder rock met zowel indie als poppy kantjes.

Clean komt sowieso uit de Fireball, en normaal gebruik ik voor een lichte overdrive mijn zelfbouw preamp op zijn midgain semi-kanaal (beetje het omgekeerde van een boost functie is het eerder dan een kanaal). Maar nu probeerde ik gisteren de Fireball z'n leadkanaal een keer met de gain onder de 8 uur, en ik moet zeggen, hier komt ook een zeer prima rocksound uit. Enige nadeel is dat switchen naar het clean kanaal niet goed klinkt door de te lage gain instelling en dus weinig volume.
Ook het cleankanaal met de gain heel hoog scheurt fijn, maar in dit geval zit je met te hoog volume.
Een oplossing is gebruik maken van de dubbele volume knop, en de twee footswitches tegelijk schakelen, om zo het kanaal te schakelen en tegelijk het volume verschil te doen verdwijnen.

Het leadkanaal met gain boven de 9 uur is en blijft natuurlijk heel brutal. Treble rond 10 uur en presence 11 uur, bas en mid beide lichtjes boven 12 uur.

Kort samengevat, voor de prijs blijft dit een geweldige versterker. Zelfbouw preamp door de poweramp geslaved klinkt beter, zowel voor midgain als voor bone crushing highgain maar op die zelfbouw is er natuurlijk geen clean :).

Thiez
25 februari 2010, 20:46
Het klinkt idd nog wel lekker op mid gain settings maar voor hardrock enzo klinkt het wel erg steriel vind ik bij fireball. Ik heb fireball 60 ook gehad en vond het prima versterkertje. Zit echt een ontzettend gaaf geluid in. Maar voor hardrock vind ik een wat losser geluid lekkerder scheuren. De engl blackmore die ik nu heb vind ik lekkerder voor hardrock omdat deze net wat minder strak is en beetje meer die hardrock scheur heeft vind ik.
Maar zondermeer is de fireball een geweldig dingetje voor die prijs!

caliban
25 februari 2010, 20:54
Die lage gain settings op het leadkanaal waar ik het over heb, is inderdaad niet geweldig voor ACDC type sounds, de Fireball blijft meestal heel strak, maar onder de 9 uur wordt de gain te weinig vind ik.

Clean kanaal met gain helemaal open is denk ik best wel los-klinkend, zou een redelijke ACDC uit kunnen.

Ik denk ook dat je met tube swaps een goeie hardrock sound moet krijgen.
De SE bijvoorbeeld vind ik voor een losse rocksound niet zo veel beter doen.

Gothra
25 februari 2010, 22:32
Ik ben ook nog steeds heel erg blij met mijn fireball 100! De clean is werkelijk prachtig! De lead is nog altijd erg bruut, ook met de gain halverwege.

caliban
25 februari 2010, 22:39
Ik heb het trouwens over de 60-versie :). Gain op 12 uur is voor mij meer dan genoeg, meestal staat hij voor heavy stuff op 10-11 uur eigenlijk. Soms is het wel eens leuk om even te overdrijven met gain, maar voorbij 2 uur is nuts en onbruikbaar vind ik.

Gothra
25 februari 2010, 22:42
Ah, ik zet de 100 dan, meestal op 3 uur, meer word egt té. Leuke is wel die aparte gain knop voor lead en clean, want clean gain zet ik op niet meer dan 11 uur, anders vind ik het niet meer zo mooi klinken.

EDIT: Toen ik ging opnemen met mn band stond ie trouwens ook maar op 11-12 uur, de lead gain. Klinkt ook nog steeds heel bruut en vooral strakker.

caliban
25 februari 2010, 22:51
Ik vind met humbuckers de clean het beste op laten we zeggen 10 uur (gain :)), onder de 9 uur wordt het te stil, boven de 11 gaat hij wat 'kraken' :p

caliban
26 februari 2010, 01:52
Spijtig van de lage kwaliteit maar zou een interessant filmpje kunnen zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=O6ozIT5K31U&feature=related

bluegate
26 februari 2010, 07:15
Heb je ook geprobeerd om de gain instelling te zetten voor het clean en dan je volumeknop op de gitaar te gebruiken om in het OD kanaal de juiste hoeveelheid drive in te stellen?

Met mijn trainwreck clones gebruik ik de volumeknop op de gitaar erg vaak hiervoor, en dat werkt heel goed.
Indien je geluid dan te dof wordt, dan kun je een bypass cap op je volume potmeter zetten, dan heb je dat effect veel minder.

lindstrom
26 februari 2010, 09:41
Ik had dit topic nooooit moeten openen, had al eerder gas voor deze amp.. en nu is het weer keihard terug! :makeup:

iWishmaster
26 februari 2010, 12:31
Smaken verschillen blijkbaar. Ik vond de Fireball (en eigenlijk alle Engl's die ik ooit gehoord heb, behalve de Blackmore) overcompressed, steriel, kaal, doods, saai en karakterloos. Daarnaast door voorgaande en door zn lompe 'scooped' sound maar 1 truukje kunnen: zogenaamd 'brute' metal voor emo's tussen 14 en 18 jaar oud.

Ok, ik overdrijf (een beetje :chicken:), maar ik vind t echt niks ...

caliban
26 februari 2010, 13:12
Er is echt wel meer uit te krijgen. Pedaaltje voor het cleankanaal is ook wel leuk, alleen boost dit je volume ook heel fel.

DaveItUp
26 februari 2010, 13:34
Pas gedwongen over gespeeld. Lelijke, zielloze, dynamiekloze prutsversterker als je 't mij vraagt.

caliban
26 februari 2010, 13:39
Pas gedwongen over gespeeld. Lelijke, zielloze, dynamiekloze prutsversterker als je 't mij vraagt.

:seriousf: smaken verschillen duidelijk

Waarover speel je zelf?

WillemdaGuide
26 februari 2010, 13:44
Nou heb ik zelf de fireball nog nooit getest, maar jarenlang een screamer50 head met ENGLpro 2x12 gebruikt. Uiteindelijk ging mij het gebrek aan dynamiek en toch wel dat typische ENGL sausje me tegen staan.
Maar goed, jarenlang veel plezier van gehad, maar je gehoor en feel ontwikkeld zich natuurlijk ook....

Ben weer terug bij een Marshall....

DaveItUp
26 februari 2010, 13:45
:seriousf: smaken verschillen duidelijk

Waarover speel je zelf?

Ouwe marshalls en sunn's. En idd mijn smaak niet, maar ik kon er gewoon helemaal niets mee. Alles geprobeerd.

caliban
26 februari 2010, 13:47
Het leadkanaal is een beetje typisch, dat klopt, maar op het clean kan je toch echt niks aanmerken... en met een boost ervoor breekt die clean ook heel leuk open.

DaveItUp
26 februari 2010, 13:56
Clean is niet echt belangrijk voor me, maar ook dat vond ik vrij kil. Wat ik gewoon miste was gewoon een goede smerige rockcrunch.

caliban
26 februari 2010, 14:00
Clean is niet echt belangrijk voor me, maar ook dat vond ik vrij kil. Wat ik gewoon miste was gewoon een goede smerige rockcrunch.

Voor een goeie crunch is er natuurlijk niet veel beter dan een Marshall-type amp, je zou de ENGL kunnen modden met de laatste gainstage als cathodevolger :), maarja...

macwilliams
26 februari 2010, 14:50
Pas gedwongen over gespeeld. Lelijke, zielloze, dynamiekloze prutsversterker als je 't mij vraagt.

Whahaha, wat zul je het moeilijk hebben gehad.

Ik vind mijn ENGL gewoon briljant klinken.

caliban
26 februari 2010, 14:52
Na PVV met Geert, nu PVE met Willem en Frederik

macwilliams
26 februari 2010, 15:26
ENGL über alles. :D

Gothra
26 februari 2010, 15:47
Whahaha, wat zul je het moeilijk hebben gehad.

Ik vind mijn ENGL gewoon briljant klinken.

+10 tekens

caliban
26 februari 2010, 16:27
ENGL über alles. :D

Wir mussen die andere Versträrkers ausrotten. :seriousf::seriousf:

DaveItUp
26 februari 2010, 16:32
Niet echt moeilijk gehad hoor, eerder geergerd aan dat ding. Echt 3x niks, perfect voor lelijke metalcore en moderne kutmetal. :P

caliban
26 februari 2010, 16:40
Niet echt moeilijk gehad hoor, eerder geergerd aan dat ding. Echt 3x niks, perfect voor lelijke metalcore en moderne kutmetal. :P

En een goeie clean, en met wat moeite ook een leuk randje

Gothra
26 februari 2010, 17:00
Niet echt moeilijk gehad hoor, eerder geergerd aan dat ding. Echt 3x niks, perfect voor lelijke metalcore en moderne kutmetal. :P

Nou moet je echt stoppen!

DaveItUp
26 februari 2010, 17:05
ok :) Beetje stangen, maar gewoon niets voor mij. Als 't allemaal ultrastrak moet zijn met meer gain dan je nodig hebt dan is 't een goede amp denk ik.

caliban
26 februari 2010, 17:07
ok :) Beetje stangen, maar gewoon niets voor mij. Als 't allemaal ultrastrak moet zijn met meer gain dan je nodig hebt dan is 't een goede amp denk ik.

Ja een 5150 heeft ook een goeie scheur (alhoewel ik de gain van een ENGL wat liever heb, de PV kan een boost gebruiken, anders draai ik de gain knop te hoog), maar de 5150 heeft geen clean.

iWishmaster
26 februari 2010, 17:08
Waarom zegt iedereen dat toch? De 5150 heeft best wel een aardige clean. Het is geen Fender Twin, maar dat is de Fireball ook zeker niet!

WillemdaGuide
26 februari 2010, 19:53
Waarom zegt iedereen dat toch? De 5150 heeft best wel een aardige clean. Het is geen Fender Twin, maar dat is de Fireball ook zeker niet!

Dat is ook wat mij is bijgebleven, nauwelijks clean.
Tenminste op live volume's afgesteld op een vette scheur.
Ik kon hem wel clean krijgen, maar niet als 2e bruikbare cleane kanaal.
Maar goed, lang geleden dat ik een 5150 heb ingeplugd...:makeup:

caliban
26 februari 2010, 22:27
Waarom zegt iedereen dat toch? De 5150 heeft best wel een aardige clean. Het is geen Fender Twin, maar dat is de Fireball ook zeker niet!

Geen clean was ook overdreven uitgedrukt.

Liquid_Metal
26 februari 2010, 23:27
Ik wil ook nog even hulde uitbrengen, niet aan de Fireball pur sang, maar aan mijn (door Caliban gemodde) E530. Met Fireball mod dus.
Vandaag weer eens via de GCX aangesloten in mijn rack, omdat ik wilde horen hoe de preamp het doet op mijn nieuwe poweramp (Engl 930/60) en ik moet zeggen dat ik weer totaal overdonderd ben van de strakke leadsound. De clean is het voor mij niet, zoals zo velen zeggen een beetje kil. Zeker in vergelijking met mijn Groove Tubes Trio.
Maar de leadsound is echt snoeihard, ik overweeg nu om die weer te gebruiken voor mijn chunky metal rhythm sound :rockon:.

macwilliams
27 februari 2010, 06:45
Niet echt moeilijk gehad hoor, eerder geergerd aan dat ding. Echt 3x niks, perfect voor lelijke metalcore en moderne kutmetal. :P

Auw.... Je raakt me recht in m'n emo-screamo hartje. Nu moet ik m'n makeup weer bijwerken.

Dumb-ass :seriousf:

Misery Signals
27 februari 2010, 10:23
Ik ben ook niet voor sounds à la Powerball, Invader en SE. Daarnaast heb ik al een aangename sound gekregen uit een Blackmore, een Savage 120 en ook uit zo'n Fireball 60. Geen alleskunner maar wat ie kan, kan ie wel goed.

Het is gewoon een kwestie van smaak. Heeft een oude Marshall meer mogelijkheden? Of zo'n Sunn (wat ik echt dus een overhypete amp vind, zo'n T).

Gewoon nemen wat je lekker vind klinken voor wat je wil spelen. En ik krijg tegenwoordig al even hard 't schijt van bands die van die "vieze rock" moeten spelen als van emo-metalcore bands.

MS

caliban
27 februari 2010, 12:43
Ik wil ook nog even hulde uitbrengen, niet aan de Fireball pur sang, maar aan mijn (door Caliban gemodde) E530. Met Fireball mod dus.
Vandaag weer eens via de GCX aangesloten in mijn rack, omdat ik wilde horen hoe de preamp het doet op mijn nieuwe poweramp (Engl 930/60) en ik moet zeggen dat ik weer totaal overdonderd ben van de strakke leadsound. De clean is het voor mij niet, zoals zo velen zeggen een beetje kil. Zeker in vergelijking met mijn Groove Tubes Trio.
Maar de leadsound is echt snoeihard, ik overweeg nu om die weer te gebruiken voor mijn chunky metal rhythm sound :rockon:.
Ik ben echt benieuwd hoe die door de ENGL poweramp klinkt :p

Auw.... Je raakt me recht in m'n emo-screamo hartje. Nu moet ik m'n makeup weer bijwerken.

Dumb-ass :seriousf:
En je frou stijlen!!!!

Ik ben ook niet voor sounds à la Powerball, Invader en SE. Daarnaast heb ik al een aangename sound gekregen uit een Blackmore, een Savage 120 en ook uit zo'n Fireball 60. Geen alleskunner maar wat ie kan, kan ie wel goed.

Het is gewoon een kwestie van smaak. Heeft een oude Marshall meer mogelijkheden? Of zo'n Sunn (wat ik echt dus een overhypete amp vind, zo'n T).

Gewoon nemen wat je lekker vind klinken voor wat je wil spelen. En ik krijg tegenwoordig al even hard 't schijt van bands die van die "vieze rock" moeten spelen als van emo-metalcore bands.

MS

Blackbox revelation enz. :roll:

marter544
27 februari 2010, 13:34
Ja brute sound, maar zit er toch over denken hem weg te doen.. Juist vanwege die brute sound. Wel een goede sound, maar toch, wil eens wat anders. :makeup:




Fireball kopen anyone?

DaveItUp
27 februari 2010, 13:40
Auw.... Je raakt me recht in m'n emo-screamo hartje. Nu moet ik m'n makeup weer bijwerken.

Dumb-ass :seriousf:

Blijkbaar toch wel. Dumbass zeg je maar tegen je moeder.

caliban
27 februari 2010, 13:47
Emo is cool, neh!

macwilliams
27 februari 2010, 14:03
Blijkbaar toch wel. Dumbass zeg je maar tegen je moeder.

Mamma?:makeup:

caliban
17 april 2010, 20:55
Ik heb een clipje opgenomen net. Belachelijk kwa en spel en zelf dan nog niet eens strak :D, maar het gaat om het geluid. Highgain doet mij denken aan breakdowns en chugg-geluiden, dus de helft van de noten zijn gewoon een lage C :seriousf:. Ik zeg voor elk stuk wat je te horen krijgt. Gitaar is Les Paul met SD Distortion bij de brug. Microfoon is shure sm57clone. Gear is als poweramp altijd Fireball, als cabinet soms Orange 2*12 soms Crate 4*12 (6xv30 :p), preamp is soms die in de Fireball soms zelfbouw preamp.
Vier combinaties in totaal.
Plaatsing van de microfoon is bij beide cabs wel niet echt hetzelfde. Ik heb geen staander dus ik hang de micro over de cabinet heen eigenlijk. Nu is de Crate slanted dus is de hoek met de speaker hierbij een beetje anders.
http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=1059840

sjaak1990
18 april 2010, 01:48
Wat klinkt die orange cab enorm anders, hij klinkt verder weg en een stuk dieper. De crate klinkt meer plastic.
Erg lekkere grom van de fireball, zelfbouw preamp klinkt ook lekker! Wat verzadigder dan de fireball, stevige sound en denk dat hij lekker door de mix komt? Mooie mids

Luke-wannabe
18 april 2010, 02:39
Lekker soundje hoor Cali! Je kunt ook lekker spelen. Jammer dat je zo ver weg woont.. :D


Ik vind denk ik die Orange cab lekkerder. Donkerder. Zit niet heel veel verschil tussen die zelfbouw en Engl, maar misschien vind ik die zelfbouw zelfs lekkerder. Donkerder maar gelijkertijd agressiever ofzo. Klinkt bruut!
Nu effe met je Tele :D



Edit: Aan de andere kant. Die Orange is wél heel erg dof.. Die Crate prikt denk ik lekkerder door de mix..

5150II
18 april 2010, 09:57
Zo die crate is schél, niet normaal zeg.
Ik denk dat je met mids duidelijk naar voren te laten komen die orange ook vet door de mix kan krijgen alleen dan ook met ballen.

Vond voor metal de fireball wel vetter klinken, strakkere gain.

caliban
18 april 2010, 13:46
Thanks mannen! De Fireball heeft sowieso minder gain ingesteld staan. Fireball staat de gain rond 10h, zelfbouw rond half 12. Ik denk dat het verschil tussen de cabs overdreven uitkomt omdat de micro een andere hoek ertegenover heeft.
Zoals het zo klinkt vind ik ze beiden iets hebben, in een opname zou ik beide overeen zetten.

Tele opname zal ik binnenkort proberen te doen.

caliban
18 april 2010, 20:49
Clipje met de tele staat zodadelijk normaalgezien online, again op de sound click pagina.

Steven Otto
18 april 2010, 21:35
Hij doet het niet. Ik krijg een foutmelding: Error loading soundfile

die andere clip is wel bruut

Liquid_Metal
18 april 2010, 22:23
Fireball is wel erg nice :). Kvind de Orange cab ook een stuk lekkerder dan de Crate.

Sinds wanneer heb jij een Orange cab? :D Dat heb ik gemist.

caliban
18 april 2010, 22:34
Ik krijg ook error, vrij kut, want ik heb de file niet op computer staan hier, overmorgen ofzo kan ik hem nog een keer proberen heruploaden. Orange cabinet heb ik ondertussen wel een tijdje, zoek misschien een keer op discussies geopend door mezelf :). Zal je wel een topicje vinden en een bijhorende datum van aankoop
.

caliban
18 april 2010, 23:39
Net nog een keer die eerste file gehoord. Ik vind beide cabinets goed klinken in feite. De Crate klinkt iets beter met de zelfbouw en de Orange met de ENGL. Orange met de zelfbouw is wat te ongedefinieerd, en Crate met de ENGL ietsje te dun.

caliban
21 april 2010, 22:55
Ik ga het een keer opnieuw proberen te uploaden :)

http://www.soundclick.com/calibanman

Luke-wannabe
22 april 2010, 00:23
Is die 'te' de Tele? Je gebruikt wel een hoop gain!

Edit: Ja dus :D Je hebt echt van die Les Paul handjes! Bij de LP dude uit m'n band hoor je ook amper het verschil als -ie z'n LP of mijn Tele om hangt (hij heeft 1 liedje op de plaat op mijn zwarte ingespeeld)

caliban
22 april 2010, 21:25
Er zit iets in de stelling dat het grootste deel van je sound gewoon in de vingers zit, niet dat wat ik speel daarom super is. :):)

Luke-wannabe
22 april 2010, 23:46
Absoluut! Leuk eigenlijk!

caliban
23 april 2010, 10:41
Absoluut! Leuk eigenlijk!

Inderdaad dat is op zich best wel vet.. Elke gitaar waar je op speelt probeer je hetzelfde te doen klinken, en elke amp ook ongeveer hetzelfde (deels instellingen, gedeeltelijk aanslag). En dit zonder dat je er echt op gaat letten.