PDA

View Full Version : Jazz beginnen



killerman36
25 februari 2010, 20:30
Hallo,

de laatste tijd ben ik enorm geinteresseerd in jazz gitaar.
Nu vroeg ik mij af of jullie geen goeie dvd, boek, cd,... weten om hiermee te beginnen. Dus gewoon in het algemeen jazz, ik ken er eigenlijk bijna niets van dus specifieker kan niet.
Ik speel wel al 2 jaar gitaar en heb al voldoende ervaring met improviseren in minor pentatonic en kan natuurlijk alle veelvoorkomende akkoorden spelen maar wil nu iets meer. Echt een starters pakket moet het dus niet zijn.

Alvast bedankt

terrasbeest
25 februari 2010, 20:53
Niet doen jongen, niet doen........lees er de jazz topics hier maar op na.
Wou je echt ook zo worden, hebben je ouders zich daar voor uitgesloofd om je een goeie opvoeding te geven?

gorgasm
25 februari 2010, 21:58
uit je toppicpost maak ik idd uit dat je er nix van kent.

Verder volg terrasbeest zn raad!

Je bent jong, heb plezier in je leven, sluit je niet op met paar boeken en je leven laten beheersen door oefenen.


Jimi hou die vent tegen!!

Jimi Hendrix
25 februari 2010, 22:23
laat ik 't zo zeggen: van de zeg 5 jaar dat ik jazzonderwijs heb gevolgd ben ik nu, acht jaar later, nog steeds niet bekomen!

zonder gekheid zou ik zeggen: zoek een goede leraar. Jazz is als een taal, je moet 'm af en toe met iemand anders spreken en je leert het spreken het best van een native speaker.

-=JEROEN=-
26 februari 2010, 00:19
Begin eens bij het begin en lees mijn lessen eens (aandachtig) door ;)

beruk
26 februari 2010, 00:45
Warm aanbevolen (http://www.sheetmusicplus.com/look_inside/19293009)

-=JEROEN=-
26 februari 2010, 00:57
En goedkoper dan dit kan je het bijna niet krijgen: :soinnocent: (http://thepiratebay.org/torrent/4819400/The_Complete_Jazz_Guitar_Method_by_Jody_Fisher_%28 4_pdf___4_cd%29)

Little Jay
26 februari 2010, 01:49
www.jazzguitar.be Het forum daar is erg leuk en leerzaam.

Jazz is te gek... en eigenlijk is alles jazz, ook Jimi Hendrix.
Je hebt theoretische kennis nodig, dus boeken en lessen zijn onvermijdelijk (inderdaad: neem een leraar!), maar eigenlijk leer je jazz maar op een manier: spelen!

Dus ga naar jamsessies!

terrasbeest
26 februari 2010, 11:09
Om Jazz te leren spelen moet je al redelijk slim zijn, maar als je ècht slim bent koop je gewoon de CD's:seriousf:

Een goede ' algemene' kennis van muziek lijkt me wel aangewezen, hoe meer hoe liever. Notenleer bvb.
Blijf weg van geldverslindende ' methodes' in welke vorm dan ook, zelfs als op de cover één of andere 'beroemdheid' staat die beloven een virtuoos van je te maken op anderhalve week.

Er zijn geen ' shortcuts'.
Ga pijp roken.

terrasbeest
26 februari 2010, 11:28
Warm aanbevolen (http://www.sheetmusicplus.com/look_inside/19293009)

Jodie Fisher is goed.Ik heb ze alle 3 ( ergens)

gorgasm
26 februari 2010, 12:22
Dus ga naar jamsessies!
ooit al es naar een jamsessie geweest?

Little Jay
26 februari 2010, 12:42
ooit al es naar een jamsessie geweest?

Och, zo'n beetje elke week..... (Café Bebop in Delft, Koorenhuis Den Haag).

De kunst is toegankelijke sessies te vinden waar je op je bek kan gaan zonder meteen weggejouwt te worden, dus niet de conservatoriumsessies waar ze je zo snel mogelijk 'cutten' (Cherokee in 240 bpm in F# of zo...). En trouwens, zelfs die sessies hier in Den Haag zijn best toegankelijk, ondanks hoog niveau.

MeneerJelle
26 februari 2010, 15:57
Och, zo'n beetje elke week..... (Café Bebop in Delft, Koorenhuis Den Haag).

De kunst is toegankelijke sessies te vinden waar je op je bek kan gaan zonder meteen weggejouwt te worden, dus niet de conservatoriumsessies waar ze je zo snel mogelijk 'cutten' (Cherokee in 240 bpm in F# of zo...). En trouwens, zelfs die sessies hier in Den Haag zijn best toegankelijk, ondanks hoog niveau.

Ik wou dat wij dat hier in het hoge noorden (Drenthe en omstreken) ook hadden.. :(

gorgasm
26 februari 2010, 16:28
Och, zo'n beetje elke week..... (Café Bebop in Delft, Koorenhuis Den Haag).

De kunst is toegankelijke sessies te vinden waar je op je bek kan gaan zonder meteen weggejouwt te worden, dus niet de conservatoriumsessies waar ze je zo snel mogelijk 'cutten' (Cherokee in 240 bpm in F# of zo...). En trouwens, zelfs die sessies hier in Den Haag zijn best toegankelijk, ondanks hoog niveau.
ok dan snappen we elkaar ;)

vaak zit er idd competitie in.

Spelen ze een modaal stuk, dan gaan ze hop kalm beginnen, na 2 a 3 rondes zwieren ze de 16des eruit dat het een lieve lust is.
Maar dat is idd niet overal zo

Luctor
26 februari 2010, 17:09
Jodie Fisher is idd goed. Ik heb ze ook. Maar om eerlijk te zijn doe ik er niet veel mee.
Luisteren en doen en wees niet bang om op je bek te gaan.
Verwacht ook niet dat je in twee weken even jazz leert spelen.
Het mooie is dat je op elk niveau kan oefenen en spelen zolang je maar met mensen speelt die ongeveer op gelijk niveau zitten. Dan kun je erg veel van elkaar leren. Dat lijkt mij het leukst.
Maar nogmaals luisteren en doen.

denis.hermans
27 februari 2010, 00:20
Exploring Jazz Guitar van Phil Capone (Schott)

EuroCinema
27 februari 2010, 17:56
Tip 1: Ik weet niet hoeveel jazzcd's je al hebt en hoeveel jazz je luistert, maar dat is wel gewoon het aller-aller-allerbelangrijkste. Heel veel luisteren. Als er in een boek staat: II-V lick van Charlie Parker, moet jij denken: hee die klinkt bekend, is dat niet het thema van Scrapple from the Apple? Bij wijze van spreken. Anders raak je echt superrrgefrustreerd van die boeken. "In plaats van G kun je Db spelen" is zo'n statement waar rockers gek van worden, maar als je graag naar bebop luistert, hoor je zo wat ermee bedoeld wordt.

Tip 2: begin niet meteen met de hele heftige saxofoonfusion, maar zoek het om te beginnen lekker dicht bij huis. Kenny Burrell- Midnight Blue en Grant Green - Green Street zijn bijvoorbeeld 2 jazzgitaarcd's waar je als gitarsit met bluesachtegrond meteen wat mee kan, een paar lickjes op gehoor uitzoeken etc. Je kunt ook eens naar smooth jazz gitaristen als Ronny Jordan luisteren, dat is heel laagdrempelig en toch zitten er al heel veel van de typische jazz-dingetjes in.

Tip 3: op internetfora en in boeken gaat het bij jazz meestal over nootkeuze, ladders, harmonie etc. De hoofdzaak in jazz is echter de frasering, de melodische en ritmische ontwikkeling in een solo en het samenspel in de groep. Lees daarover bijvoorbeeld dit leuke boek: http://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=19551 dan begin je meteen op de goede voet.

Laatste tip: laat je nooit wijsmaken dat jazz volgens bepaalde regeltjes gespeeld MOET worden. Alle grote jazzmuzikanten hebben de regels gebroken. Maar.... je moet de regels wel kennen om ze te breken. "Learn all that stuff, then forget it".

tux2
31 maart 2010, 17:34
Zo zijn/waren daar

Wes Montgomery
Charlie Christian
Barney Kessel

Er zijn boeken genoeg van te verkrijgen, kijk maar eens bij Bol.com

gr
Tux2

Klopgeest
3 april 2010, 23:35
Jimmy Bruno is erg goed in les geven:
http://www.jimmybrunoguitarinstitute.com/public/main.cfm

Ik ben daar ook even lid geweest, al was het in mijn geval alleen om zijn 'five shapes' te leren, maar ik heb ook de beschikbare lessen even doorgekeken en het zag er heel erg goed uit. Het gaafste van hem is juist dat hij zich NIET blind staart op zoveel theorie in het les geven. In plaats daarvan geeft hij je 'tools' (zoals die five shapes) die je leert gebruiken om muziek te maken. Dat klinkt misschien suf in de oren van sommigen, maar zijn methode heeft echt effect. Dat heb ik ook in 't spel van leerlingen daar gehoord.

Er werd gezegd daar dat de cursus ook heel leerzaam is als je eigenlijk interesse hebt in een ander genre dan jazz, maar de nadruk ligt wel erg op het authentieke jazz. Aan de andere kant kun je daar natuurlijk mee doen wat je zelf wilt...

terrasbeest
4 april 2010, 01:30
Jimmy Bruno is erg goed in les geven:
http://www.jimmybrunoguitarinstitute.com/public/main.cfm

Ik ben daar ook even lid geweest, al was het in mijn geval alleen om zijn 'five shapes' te leren, maar ik heb ook de beschikbare lessen even doorgekeken en het zag er heel erg goed uit. Het gaafste van hem is juist dat hij zich NIET blind staart op zoveel theorie in het les geven. In plaats daarvan geeft hij je 'tools' (zoals die five shapes) die je leert gebruiken om muziek te maken. Dat klinkt misschien suf in de oren van sommigen, maar zijn methode heeft echt effect. Dat heb ik ook in 't spel van leerlingen daar gehoord.

Er werd gezegd daar dat de cursus ook heel leerzaam is als je eigenlijk interesse hebt in een ander genre dan jazz, maar de nadruk ligt wel erg op het authentieke jazz. Aan de andere kant kun je daar natuurlijk mee doen wat je zelf wilt...

Absoluut, ik heb sinds een tweetal weken ook de knoop doorgehakt en 60 USD betaald.Er was op een ander forum een discussie aan de gang over z'n methode, en meer uit nieuwsgierigheid, 'even kijken waarover het gaat', ben ik ook ' lid' geworden.
Wat hij voorstaat is volledig in overeenstemming met wat ik zelf vind hoe Jazz moet worden geleerd, methodisch maar zonder te verzuipen in theoretische concepten.
Ik probeer zelf al jaren om los te komen van die theorie die mij geen betere speler heeft gemaakt ( integendeel ) en dat zal ook wel z'n tijd nodig hebben.Lijkt een beetje op links rijden in Engeland , met het stuur rechts,maar met de reflexen die je hebt van rijden op het continent.
Maar het is géén methode voor absolute beginners, je moet een minieme basis hebben.

Bovendien is de man een 'monster player'.

gorgasm
5 april 2010, 17:43
uit interesse; beest wat heb jij te vragen aan hem?
Beter spelen kan je toch maar door oefening?

terrasbeest
5 april 2010, 19:04
?? Ik stel hem geen vragen hoor.

De site heeft wel een ( betalende ) feature die iets heeft als een 'gewone' school/ les.
Je kan op video iets naar hen posten via de site,en je krijgt op video de beoordeling, net als in een echte classroom.Afgekeken van de Australische scholen in de ' bush' denk ik, waar de kinderen school lopen via radioverbinding.

Klopgeest
20 april 2010, 02:22
Beter spelen kan je toch maar door oefening?

Dat hoor je wel vaker maar als je er echt eens over na denkt besef je hoe dom dit eigenlijk klinkt. Je moet namelijk wel precies weten hoe en wat je moet oefenen.

EuroCinema
20 april 2010, 09:38
Sterker nog, als je met verkeerde techniek of verkeerd begrip van theorie heel veel oefent, word je er alleen maar slechter van omdat je die fouten er dan in aan het hameren bent. :chicken:

terrasbeest
20 april 2010, 10:15
Volledig (in het kwadraat) eens met klopgeest en eurocinema : de valkuilen zie je niet als je op je eentje bezig bent.
Zoals velen ben ik ook terechtgekomen in de spiraal van eindeloze scales en modes om uiteindelijk geen gitaar meer aan te raken omdat er niks meer uitkwam dat nog ergens met muziek te maken had.
Ik geef mezelf nog een laatste kans nu met JBGI, het zijn online lessen, dus niks dwingends : ik doe wat ik wil.Op dit moment is dit het ondergaan van een ' cultuurshock':(

@ klopgeest : ik snap helemaal niet waarom je je beperkt hebt tot die 5 shapes,dat is maar een routine die je gebruikt om te oefenen, muzikaal brengt
het niks bij.

Klopgeest
20 april 2010, 21:01
@ klopgeest : ik snap helemaal niet waarom je je beperkt hebt tot die 5 shapes,dat is maar een routine die je gebruikt om te oefenen, muzikaal brengt
het niks bij.

Nou vanwege een aantal redenen:

- omdat ik momenteel amper gitaar speel, tenzij ik les geef, en dus vind ik 't zonde v/h geld om dan daar lid te zijn

- omdat het wel HEEL erg klassiek jazz was terwijl ik een eigen muzikale visie heb die daar niet veel mee te maken heeft. En dan doel ik niet op de stijl in m'n youtube filmpje, want dat heeft dan juist wel weer iets van jazz weg.

- Het is dus niet mijn doel om jazz gitarist te zijn die klinkt zoals alle andere jazz gitaristen en jammer genoeg vond ik dat Jimmy wel erg zijn idee op dringt van wat nou goede muziek is en wat niet.

Anyway, die 5 shapes maken het voor mij makkelijker om de toonladder te zien om vervolgens te improviseren. Daarnaast had ik ook al de GuitarGrid method geleerd/gekocht, dus met die twee systemen kan ik prima uit de voeten.

terrasbeest
20 april 2010, 21:30
Klopt idd. Ik ben zelf ook ' traditioneel' wat dat betreft : ik ga er ook nogal makkelijk van uit dat iedereen ook zo is ,trouwens.