PDA

View Full Version : Halscurve instellen



prs
25 februari 2010, 20:00
Ok, het volgende 'probleem' dient zich aan.
Bij één van mijn Stratocasters heb ik het idee dat de hals wat te hol staat. Op de lage en middenposities klinken de snaren prima, maar vanaf de 15e fret klinken ze minder (niet slecht, niet storend, maar gewoon alsof ze heel licht aanlopen).
Nu wil ik best de hals wat rechter zetten, alleen het probleem is dat mijn zadels momenteel op maximale hoogte staan. Hoger gaat dus niet.
Als ik nu de hals rechter zet met behulp van de truss rod, loop ik dan het risico dat de snaren juist meer gaan aanlopen omdat de afstand fret-snaar minder wordt? Ik heb dus in de zadels geen compensatie meer.
Graag wat advies!

jutter
25 februari 2010, 20:47
Ok, het volgende 'probleem' dient zich aan.
Bij één van mijn Stratocasters heb ik het idee dat de hals wat te hol staat. Op de lage en middenposities klinken de snaren prima, maar vanaf de 15e fret klinken ze minder (niet slecht, niet storend, maar gewoon alsof ze heel licht aanlopen).
Nu wil ik best de hals wat rechter zetten, alleen het probleem is dat mijn zadels momenteel op maximale hoogte staan. Hoger gaat dus niet.
Als ik nu de hals rechter zet met behulp van de truss rod, loop ik dan het risico dat de snaren juist meer gaan aanlopen omdat de afstand fret-snaar minder wordt? Ik heb dus in de zadels geen compensatie meer.
Graag wat advies!

Door juist de hals rechter te zetten lopen de snaren minder aan d.w.z. dat de snaren onder hogere spanning staan. De brugzadels kunnen dan ook weer omlaag! Succes!

prs
25 februari 2010, 22:20
Door juist de hals rechter te zetten lopen de snaren minder aan d.w.z. dat de snaren onder hogere spanning staan. De brugzadels kunnen dan ook weer omlaag! Succes!

Dank voor je reactie!
Maar het een heel klein beetje bol staan van een hals heeft toch niets met snaarspanning te maken, of ben ik nu ontzettend slecht aan het nadenken?

jutter
25 februari 2010, 22:37
Dank voor je reactie!
Maar het een heel klein beetje bol staan van een hals heeft toch niets met snaarspanning te maken, of ben ik nu ontzettend slecht aan het nadenken?

Hoi! Ja, dat heeft alles met snaarspanning te maken. Let op; de hals mag absoluut niet bol staan. Mag wel een klein beetje hol staan.

oigun
25 februari 2010, 23:19
Om een snaar op een bepaalde frequentie/toonhoogte te laten trillen zijn er drie factoen van belang de snaardikte de snaarlengte en de snaarspanning. Als er één van deze factoren veranderd, veranderd de toonhoogte. Door het platter stellen van de hals veranderen de snaarlengte en de snaarspanning nauwelijks. Pas als je dikkere snaren gaat gebruiken wordt de spanning hoger.
Voor het afstellen van de hals:
http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen:Zelf_afstellen
Lees dit goed door en zorg dat je begrijpt hoe alles werkt.
Als de zadels niet hoger kunnen zou je wel kunen proberen om de halspen iets strakker te zetten en kijken of het beter wordt om te beginnen een klein beetje 1/8 slag of nog wat minder.Lukt dit niet moet misschien de hals wat geshimt woren.Of als je geluk hebt zit er een stelschroef bij de neckplate.

knarf
26 februari 2010, 00:45
Lijkt me eerder dat de hals dan wat "ont-shimmed" moet worden. Brugzadeltjes op maximale hoogte vind ik nooit een goed idee. Een mens moet wat marge hebben. Als je zeker bent dat je een goede brug hebt met schroefjes die voldoende "travel" hebben (bvb een originele strat brug) zou ik de neck pocket checken: hals eraf en zien of je neck pocket mooi vlak is. Ga ook even de dikte van de body in de pocket na, die is bij een strat normaal 28mm denk ik zo uit het hoofd. Indien te veel: een beetje uitfrezen.

Hoe lang heb je dit probleem trouwens al? Indien je zadeltjes vroeger niet op max hoefden moet je ergens anders gaan zoeken.

Puerco
26 februari 2010, 02:57
Lijkt me eerder dat de hals dan wat "ont-shimmed" moet worden.
Shim aan de binnenkant van de pocket en de hals gaat iets naar achter en de actie word lager, shim aan de buitenkant van de pocket en de hals gaat naar voren en word de actie juist hoger.
Als de pocket is volgespoten met lak kan een beetje schrapen/schuren al een hele hoop goedmaken.
Belangrijk (ook voor sustain) is dat de vlakken van achterkant hals en de pocket goed en vlak aansluiten!

prs
26 februari 2010, 13:33
Shimmen zou inderdaad een optie zijn, maar zoals gezegd....het is in de hoge posities nauwelijks merkbaar. Maar goed, ook ik vind het idee dat de zadels maximaal staan niet ideaal.
Wat betreft de afwijking in maten; eigenlijk zou dit niet het geval kunnen of mogen zijn. De body is van Warmoth, de hals van WD Music en de tremolo van Fender. Allen Fender of Fender licensed en die gebruiken naar mijn mening dezelfde maatvoering, ook al betekent dat niet dat er geen afwijkingen kunnen voorkomen.
Het is een nieuwe gitaar dus het is een probleem dat zich nu aandringt. 3 weken geleden bestond deze gitaar nog niet. Onderkant van de hals en bovenkant neckpocket sluiten mooi, zonder ruimte, op elkaar aan.

Ik ga in ieder geval eerst eens proberen om de hals wat rechter te zetten. Ik vind hem toch wat aan de holle kant. Ik laat jullie weten hoe dat verloopt.

fred dons
26 februari 2010, 13:45
Shimmen zou inderdaad een optie zijn, maar zoals gezegd....het is in de hoge posities nauwelijks merkbaar. Maar goed, ook ik vind het idee dat de zadels maximaal staan niet ideaal.
Wat betreft de afwijking in maten; eigenlijk zou dit niet het geval kunnen of mogen zijn. De body is van Warmoth, de hals van WD Music en de tremolo van Fender. Allen Fender of Fender licensed en die gebruiken naar mijn mening dezelfde maatvoering, ook al betekent dat niet dat er geen afwijkingen kunnen voorkomen.


de mex fender heeft bijvoorbeeld een smallere stringspacing (geld ook voor een aantal chinese en koreaanse fenders) dus dat iets fenderlicensed geeft helaas geen garantie op 100 % compabiliteit (kijk alleen maar naar de verschillende slagplaten die er zijn met verschillende schroefgaten)
een shimmetje zou inderdaad kunnen helpen om je zadels wat lager te krijgen, en ook de hals "rechter" zetten kan er toe leiden dat je zadels iets lager kunnen

Mienmachine
23 september 2010, 06:34
Dames...

Het heeft te maken met de slap ter hoogte van je body, je holling loopt niet evenwijdig over de gehele lengte van de hals.

Je kunt afstellen wat je wilt, shimmen etc maar je frets vanaf de 15e blijven te hoog liggen. Radius van 7.25 is er erg gevoelig voor.

Oplossing, plaatselijk je frets ter hoogte van de slap wat verlagen, maar moet je pas doen als je een tijd op je gitaar heb gespeeld.

Bij handgemaakte gitaren, lekker bouwen in de kelder, en dan in de huiskamer spelen geeft ook de meest leuke kromme gitaren en buzz geluiden...







Shimmen zou inderdaad een optie zijn, maar zoals gezegd....het is in de hoge posities nauwelijks merkbaar. Maar goed, ook ik vind het idee dat de zadels maximaal staan niet ideaal.
Wat betreft de afwijking in maten; eigenlijk zou dit niet het geval kunnen of mogen zijn. De body is van Warmoth, de hals van WD Music en de tremolo van Fender. Allen Fender of Fender licensed en die gebruiken naar mijn mening dezelfde maatvoering, ook al betekent dat niet dat er geen afwijkingen kunnen voorkomen.
Het is een nieuwe gitaar dus het is een probleem dat zich nu aandringt. 3 weken geleden bestond deze gitaar nog niet. Onderkant van de hals en bovenkant neckpocket sluiten mooi, zonder ruimte, op elkaar aan.

Ik ga in ieder geval eerst eens proberen om de hals wat rechter te zetten. Ik vind hem toch wat aan de holle kant. Ik laat jullie weten hoe dat verloopt.

fred dons
23 september 2010, 09:36
dame ;)

misschien heb ik het gemist maar ik zie nergens staan dat er een 7.25 radius is gebruikt, wat ik wel lees is dat een WD neck is gebruikt (dus geen handgemaakte neck in de kelder)

wat je zegt over de bolling/holling klopt natuurlijk wel, die loopt niet gelijkmatig over de hele neck maar als hij te hol staat weet je in ieder geval zeker dat dat bij een normale aktie hij zal gaan aanlopen vanaf +/- de 12e fret (ook bij een 10 inch radius)
de eerste stap in deze is om wanneer de neck gesettled is om te kijken of de neck inderdaad niet te veel relief heeft, als dat niets oplost dan kan het inderdaad zijn dat een aantal frets gevlakt moet worden (niet ongebruikelijk bij pre-fab nekken) maar als het over een langer stuk over de hoogste posities is dan is dat vaker op te lossen met minder relief dan met vlakken

P-Five
23 september 2010, 19:45
Ik heb juist de ervaring dat bij een rechte hals de zadels omhoog moeten en bij een holle hals de zadels weer naar beneden kunnen. Of mis ik iets?

robertmolema
23 september 2010, 19:58
Ik heb juist de ervaring dat bij een rechte hals de zadels omhoog moeten en bij een holle hals de zadels weer naar beneden kunnen. Of mis ik iets?

Dat kan, maar het hangt altijd samen met hoe de lijn van de hals zich tot de body verhoudt.

Bij een hals die je rechter trekt met de thrusrod daarvan zakt de topkam iets naarbeneden ten opzichte van de zadels. Dus is er kans dat hij gaat aanlopen. Zet je hem weer wat krommer dan de stijgt de topkam en kunnen de snaren weer wat lager afgesteld worden, mits de neckpocket en de daarinliggende hals perfect "horizontaal" liggen. En dan is het probeem vaak dat je, net als de TS-er, niet weet wat je daarmee aanmoet en wat nou goed is om te doen. Het klinkt allemaal zo tegenschrijdig. Maar shimmen of freesen is dan wel een must om het perfect te krijgen.

Ligt de hals iets onder een hoek (zoals bij gibson-achtige modellen etc) dan loop je inderdaad de kans dat de brug omhoog moet als de hals te recht staat.

fred dons
23 september 2010, 21:11
ik heb het net andersom eigenlijk, bij een flinke relief heb je een lage aktie op de eerste frets, een relatie hoge aktie op het midden stuk en dan weer een lage aktie op de hoge frets (wel afhankelijk hoe de trussrod op de desbetreffende nek werk en bij welke plek hij op die nek het sterkst werkt).
het is dus niet alleen de topkam die omhoog komt, je hebt bij een dergelijk relief eigenlijk meer een dip in het midden van je hals, waardoor je bij een dergelijke relief de zadels hoger moet zetten om op de hoogste frets niet aan te lopen maar is de aktie te hoog in het midden, zou je deze neck (zie plaatje) rechter zetten en de zadels op de zelfde hoogte houden dan wordt de aktie op het midden stuk lager en voelt de aktie over de hele neck beter aan (en zou je de zadels zelfs hoger kunnen zetten)

http://www.co-bw.com/Images_Audio/neckrelj.jpg

P-Five
23 september 2010, 21:27
Als het goed is moet een hals hol zijn tot aan de 12e fret en vandaaraf recht. Ik heb ook wel eens gehad dat een hals vanaf fret 17 weer omhoog kwam maar dat was omdat de toets los was geraakt omdat de hals te strak in de neckpocket zat. Die heb ik opnieuw gelijmd en daarna met een shimmetje weer teruggeplaats. Problem solved ;-)

fred dons
24 september 2010, 07:45
dat is inderdaad "als het goed is" helaas heeft hout soms een beetje een eigen willetje :D

no 1 hops
24 september 2010, 08:13
fred zegt het goed, soms heeft hout een eigen willetje.
kan je dus ook gebeuren dat de hals prachtig is maar je een zwelling hebt van het fretboard bij de laatste frets, daar waar de hals op de body zit.

een humb noemt Dan Erlerwine dat geloof ik.

op te lossen door dat stuk de frets te verwijderen, het fretboard te schuren en dan nieuwe frets plaatsten, of evt lagere frets te plaatsen.

ander ding wat ik nog wel eens regelmatig zie is dat je aan de hoge E kant een prachtig mooie, bijna vlakke toets hebt, en aan de lage E kant juist een duidelijker relief.

op zich niet erg omdat de dikkere snaren ook een grotere swing hebben en wel wat meer ruimte kunnen gebruiken