PDA

View Full Version : Hallo! Even voorstellen..



Julos
25 februari 2010, 17:18
Hallo,

Ik ben Juul, 20 jaar, en heb nog nooit een gitaar aangeraakt! Maar ik heb wel een passie voor gitaarmuziek (ik kan alle soorten appreciëren, maar heb wel een voorkeur voor de wat hardere gitaarmuziek zoals Queens of the Stone age of Foo Fighters). Als ik iets bij me heb waar ik muziek mee kan afspelen, dan doe ik dat ook en het liefst zo hard mogelijk..
Ik wil dus gitaar leren spelen, maar heb nog helemaal niets. Ik ben de afgelopen weken op onderzoek uitgegaan om de ideale uitrusting te vinden voor mij om mee te beginnen. Maar dit is lastiger dan ik dacht, daarom kom ik hier ook om advies te vragen!

Ik wil dus elektrische gitaar spelen. Ik weet dat akoestisch beter is om op te beginnen, maar ik denk dat ik beter gemotiveerd blijf door een instrument te bespelen dat muziek maakt waar ik graag naar luister. Mijn budget ligt rond de 400euro, inclusief versterker e.d.

De gitaren die ik ben tegengekomen:
Yamaha Pacifica 112j: ~235 euro, speelt licht en makkelijk aldus vele fora.
Squier Stratocaster: prijs verschilt nogal tussen merken, word er niet duidelijker op
Ibanez heeft ook veel beginners gitaren, maar zoveel keus.

De versterkers (Waarschijnlijk zal ik voornamelijk in de slaapkamer spelen, dus maximaal 30w lijkt mij voldoende?):
Roland Cube: word overal genoemd als goed om mee te beginnen
Line 6 Spider
Vox vt15 of 30, ad15vt of ad30vt
Fender Frontman
Marshall

Er is zoveel aanbod, en de meningen over de verschillende gitaren en versterkers zijn soms erg verdeeld. De ene vindt het super goed voor de prijs, en een ander vind het weer helemaal niets!

Mijn vraag aan jullie: wat vinden jullie van de genoemde uitrusting en wat adviseren jullie mij?

Alvast bedankt!

groeten, Juul

lindstrom
26 februari 2010, 09:12
:ok:
welkom hier!!

Mick25
26 februari 2010, 14:51
Welkom :ok:
Voor een gitaar zou je ook op marktplaats naar een 2ehandse gitaar kunnen kijken. Dat kost minder en dan heb je betere kwaliteit. Gezien je muzieksmaak zou je mss beter naar een Epiphone Les Paul of SG kunnen kijken, die lenen zich wat beter voor wat stevigere muziek.
30 watt voor op een slaapkamer is zeker genoeg, maar minder kan ook. 10 Watt is zelfs al genoeg. Ik denk de Roland Cube series wel ok zijn. Vox VT-series zijn ook leuke versterkers. Line6 spider vind ik persoonlijk bagger klinken. Maar je kunt natuurlijk het beste gitaren en versterkers eerst testen voordat je ze koopt.

gr Mick

Julos
27 februari 2010, 15:11
Oke! Ik had zelf een voorkeur voor die yamaha pacifica 112j, vanwege de vele goede recenties en de aantrekkelijke prijs. Maar als ik het goed begrijp is die gitaar niet 'erg' goed geschikt voor wat stevigere gitaarwerk.
Zo'n Epiphone Les Pauls, is het haalbaar een 2dehandse te vinden rond de 250 euro? Ik moet namelijk ook nog geld overhouden voor een versterker, en een roland cube 30 of Vox kost nieuw ook rond de 200 euro?

Bedankt zover! meer advies is uiteraard altijd welkom :ok:

FlameDude
28 februari 2010, 16:35
Welkom!

Met de Vox en Line6 heb ik geen ervaring, maar ik weet wel dat een Roland Cube 20x erg leuk is om mee te beginnen. Hier (http://www.thomann.de/nl/e-gitaren.html) kan je leuke gitaren vinden. Persoonlijk vind ik de Epiphone SG Special een goede gitaar voor een prachtige prijs.

Flame

Julos
8 maart 2010, 23:12
Even een kleine update en nog een laatste mogelijkheid voor advies?

Ik ben de afgelopen dagen een beetje aan het kijken geweest wat ik allemaal nodig heb om te beginnen, en kwam er achter dat je bij thomann.de iets korting krijgt d.m.v. een bundel. De prijzen bij thomann zijn daarnaast al behoorlijk scherp, dus ik wil alles daar bestellen! De volgende bundel heb ik samengesteld:

- EPIPHONE SG G-400 CH (cherry uitvoering, voor zover ik gelezen heb een goede gitaar voor wat ruigere muziek(queens of the stone age, foo fighters, them crooked vultures) tegen een schappelijke prijs) (275 euro)
- ROLAND CUBE30X (209 euro)
- ERNIE BALL 2221 (ik hoor veel verhalen dat de standaard strings niet al te best zijn daarom hierbij gelijk een setje 010-046) (5.30 euro)
- MILLENIUM GS-2001 E (een gitaarhouder) (6.80 euro)
- PLANET WAVES PW-CGTRA-10 (gitaarsnoer, 3meter) (9.30)
- PICK BOY CARBON NYLON PICK MED (medium plectra schijnt goed te zijn om mee te beginnen, 5.90 euro)

dus: gitaar + versterker + nieuw setje snaren + gitaarhouder + gitaarsnoer + plectra

totaal kosten: 497 euro inclusief verzendkosten. 3 jaar garantie op de gitaar en de versterker.

Ik denk dat dat het gaat worden, wat vinden jullie: :ok: of :stop:

Alvast bedankt!