PDA

View Full Version : epiphone "upgraden"



denis.hermans
25 februari 2010, 15:49
Hallo allen,

Ik speel nu voornamelijk op een Mexicaanse Strat maar ik merk dat ik in tegenstelling tot vroeger de dikkere hals van een "les paul" kan waarderen.

Ik heb nog een Epiphone Les Paul Standard ( Ebony) model staan ( Korea , bouwjaar 2001). Het "hout en fretwerk" hiervan lijkt me ok maar de elektronica vind ik minder ( krakende potmeters, niet zo'n warm geluid)

Net zoals zovelen zou ik dus verbeteringen willen laten aanbrengen.
Voor de pickups zou ik gaan voor Seymour Duncans Sh 4 (?) en Sh 2 (?) combinatie.

Ook de potmeters wil ik laten vervangen maar welk "merk" moet ik hiervoor vragen zodat ik er zeker van ben dat ik goeie potmeters in mijn gitaar heb ?
Moet ik "logaritmische" vragen voor volume en lineaire voor toon ?

Eventueel zou ik ook ineens de "nut" laten vervangen door een "graptech"

Tuners zou ik zo laten.

Natuurlijk heel de boel nog eens laten "afstellen"

De "mods" zou ik laten doen via "Muziek en Visie" Antwerpen. Eventuele andere adressen in Antwerpen ?

Welke prijs zou je maximaal willen geven voor zo'n upgrade ?

Alle tips welkom :) ( maar dus vooral nodig ivm potmeters ).

Oh ja : muzikale interesse : pop , jazz , rock , blues ( metal niet)
Versterker : Balckstar Ht 5 combo

Jasper.
25 februari 2010, 15:53
De mods kun je denk ik prima zelf doen hoor. Scheelt je veel geld denk ik. solderen is niet zo moeilijk.
Over de pots: volume is logaritmisch en Toon is Lineair. Volgens mij word het merk CTS veel gebruikt.

Chocola
25 februari 2010, 16:03
Als je hem echt graag wil upgraden raad ik je aan het zelf te doen, met de volgende onderdelen:

- Graphtech/Tusq/Graphite nut (ongeveer 5 euro)
- Potmeters van StewMac (let op de hoogte van de shaft!, ongeveer 8 euro tezamen). Je kunt ook GuitarFetish of CTS pots nemem, GF zijn gelijk aan die van StewMac (in prijs en kwaliteit) maar die van CTS zijn stuk duurder (ongeveer 5 euro p/s, ook wat beter).
- Nieuwe pickups is vrij persoonlijk. Die SD's SH4 en SH2 zijn erg relaxt voor de smaak die je hebt :). Maar probeer ze eerst want wellicht vind je ze kut! (al lijkt me dat sterk). Probeer ze tweedehands te scoren zou ik zeggen ;). Er zijn tweedehands leuke PU's te koop :).
- Tuners kun je vaak hetzelfde houden maar toch blijven betere tuners stuk beter in tuning. Er zijn lockingtuners bij GF die erg goed in tune blijven (beter dan welke Epi tuners dan ook). Kosten ongeveer 25 euro. Als je de echte merken wil ben je ongeveer 40-50 euro kwijt voor lockingtuners.

Ga in totaal uit van zo een 200 euro als je alles top of the bill wil upgraden (al is dat beetje kansloos voor een Epi lijkt me). 150 euro lukt makkelijk :). Die PU's zijn altijd duur helaas :(.

Volume is vaak logaritmisch en toon vaak lineair maar hier wijken mensen vaak van af omdat ze het vice versa beter vinden. Er zitten wezenlijke verschillen tussen de wijze waarop een pot zijn werk doet ^^.

Binnen nu en 3 weken ga ik een oude chinese copy gibson ook upgraden omdat hij toch wel lekker speelt. Dan zal ik dezelfde dingen als jij gaan doen. Ben benieuwd naar wat je ermee doet.

Kakihara
25 februari 2010, 16:19
Ga met je vragen eens langs bij Steff Peire in Hoogstraten, zou ik zeggen. Sympathieke knul, met tonnen ervaring en alleen maar positieve commentaren over gehoord.

Madcow
25 februari 2010, 16:34
even een tussendoortje als dat mag desbetreffende mods:

Als je een volume pot neemt met een cap. Wat krijg je dan ? Dit heb ik ooit per ongeluk op een zelfbouw gitaar gedaan en het beviel mij enorm. Helaas heb ik deze uit elkaar moeten halen omdat het hout niets waard was.

Ricochet
25 februari 2010, 18:03
2e hands setje pickups is je Epi wel waard. Denk aan Gibson en Seymour Duncan. Kijk wat er op marktplaats staat. Modelletjes of typenummers maken in dit verband weinig uit. Alles klinkt beter als die standaard Epimeuk, zolang je maar geen high output pickups kiest. IMO.
Alpha pots van Stewmac(of GFS) zijn aardig, maar de verzendkosten haal je er natuurlijk niet uit. Kan je beter wat spul halen bij Tonefactory oid. Ga dan gelijk voor CTS. Over het geheel maken die paar Euro's meer ook niet uit.

Ricochet
25 februari 2010, 18:07
Als je een volume pot neemt met een cap. Wat krijg je dan ?


Ik denk dat je op een "Treblebleed" doelt. (Werkt trouwens beter met een weerstand in parallel)

Brent Ray Vaughan
25 februari 2010, 18:15
Ga met je vragen eens langs bij Steff Peire in Hoogstraten, zou ik zeggen. Sympathieke knul, met tonnen ervaring en alleen maar positieve commentaren over gehoord.

Zeer goede tip. Maakt geweldige pickups en maakt je gitaar stukken beter. Bel hem eens op (is niet echt een e-mail man), maak een afspraak, luister naar zijn passie en tips. Geweldige kerel!

Thiez
25 februari 2010, 18:55
Ik heb zelf een epiphone g400. Hier heb ik nieuwe pots ingezet en ook een setje SH2 en SH4.

Ik vind voor blues en jazz dingen de SH2 in de neck echt geweldig. Heerlijk warme bluesy toon. De SH4 scheurt wat meer. maar zeker een geweldig setje.

Mitch
25 februari 2010, 19:01
Ik heb nog een Epiphone Les Paul Standard ( Ebony) model staan ( Korea , bouwjaar 2001). Het "hout en fretwerk" hiervan lijkt me ok maar de elektronica vind ik minder ( krakende potmeters, niet zo'n warm geluid)


Voor iedereen nou meteen van alles begint te roepen: deze uitspraak verbaast mij nogal. Slechte elektronica ( en dan heb ik het dus over de combinatie pickups/pots/caps) geven in de regel, bij slechte kwaliteit te weinig helderheid. Als jij het geluid omschrijft met "niet zo warm" vraag ik me af of je "te weinig laag" bedoelt en zo ja, dan vraag ik me zeer sterk af of dat niet gewoon aan het hout van de gitaar ligt. En een gitaar waar geen laag in zit...ga je er ook niet uitkrijgen met andere pickups.

Thiez
25 februari 2010, 20:53
Als hij de standaard elementen er nog in heeft zitten kan hij het geluid zeker dik verbeteren met andere elementen.
Ik vond de epiphone elementen helemaal niks maar met de seymour duncans erin klinkt de gitaar totaal anders. En ik ben van mening dat je met andere elementen wel de sound kan beinvloeden. Er zijn ook elementen die ze adviseren in 'bright' klinkende gitaren. bright is dus een gitaar met wat minder laag.
Het hout heeft zeker wel invloed op het geluid hoor dat wil ik niet zeggen en snap ook best wat je bedoeld. Maar denk dat hij met nieuwe pickups het geluid al aanzienlijk verbeterd.

kalmah
26 februari 2010, 12:27
Wereld van verschil hoor elementen veranderen. Al dat houtsoort-gezeik altijd. Het grootste deel van het geluid komt uit je elementen. Is mijn mening! laten we de discussie maar niet aangaan. Heb zelf een Epi custom met antiquity's en het is een wereld van verschil.
Ik zeg doen :cooler:

Ricochet
26 februari 2010, 13:35
En een gitaar waar geen laag in zit...ga je er ook niet uitkrijgen met andere pickups.

Met je eens, maar misschien onderschat je the crappiness van die Epiphone humbuckers...

Mitch
26 februari 2010, 15:21
Nee, zeker niet, ik heb ze zelf ook mogen ervaren in een nog niet zo heel erg grijs verleden. Dat elementen veel uitmaken is me duidelijk en het verschil tussen hoog en laag snap ik ook :seriousf:
Afijn, de exacte reden van mijn twijfel staat voldoende in mijn vorige post, die hoef ik niet te herhalen. Tijd voor de topic starter om te reageren.

lindstrom
26 februari 2010, 15:28
Nee, zeker niet, ik heb ze zelf ook mogen ervaren in een nog niet zo heel erg grijs verleden. Dat elementen veel uitmaken is me duidelijk en het verschil tussen hoog en laag snap ik ook :seriousf:
Afijn, de exacte reden van mijn twijfel staat voldoende in mijn vorige post, die hoef ik niet te herhalen. Tijd voor de topic starter om te reageren.

Ergens heb je wel gelijk maar,....ik ben van mening dat je met andere pickups (tonezone bijvoorbeel) wel meer laag zou kunnen krijgen uit de gitaar.

Chocola
26 februari 2010, 17:32
Ergens heb je wel gelijk maar,....ik ben van mening dat je met andere pickups (tonezone bijvoorbeel) wel meer laag zou kunnen krijgen uit de gitaar.

Wat Mitch zegt klopt. Meer laag haal je niet uit de gitaar, maar uit de pickup ;). Een gitaar heeft gewoon een eigen toon en die blijft onveranderd (verwaarloosbaar) bij andere pickups. Echter, andere elementen kunnen het geluid veranderen (dûh).

jannest
26 februari 2010, 18:22
http://www.recordingreview.com/articles/articles/125/1/Epiphone-Electric-guitars-Mod-tips-to-get-the-most-out-of-your-guitar/Page1.html

handige tips

denis.hermans
27 februari 2010, 00:10
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. De meesten onder jullie zijn er toch wel van overtuigd dat betere elektronica een (aanzienlijke) verbetering kan betekenen.

Met "geen warm geluid" bedoelde ik niet zozeer een gemis aan laag overigens.
Het geluid komt nu eerder wat "dof" en wat "levensloos" over (misschien juist wel door een gebrek aan hoog en dus helderheid).

Ik ben overigens wel realistisch en verwacht niet dat mijn Epiphoontje plots een Gibson van 2500 EUR zal evenaren door de eventuele upgrade...

Door de verbeteringen verwacht ik wel naast mijn Mex. Stratje een tweede leuke gitaar te kunnen bespelen en dat is gelet op mijn nog bescheiden maar gestaag groeiende kunde op dit instrument meer dan voldoende voor mij. (Als is het maar omdat ik merk dat afwisselend oefenen op de twee gitaren toelaat om langer te oefenen en toch niet te verkrampen...)
Ne mens moet overigens toch nog kunnen blijven dromen niet...:punk:Misschien komt er ooit nog wel eens een echte Gibson....

rozh
27 februari 2010, 01:13
http://www.recordingreview.com/articles/articles/125/1/Epiphone-Electric-guitars-Mod-tips-to-get-the-most-out-of-your-guitar/Page1.html

handige tips

tuners en elementen spreken voor zich, maar ik wist niet dat de tune o matic bridge en de tailstop ook effect hebben op de toon? die blijft toch gewoon t zelfde?

BamBuFan1
27 februari 2010, 01:22
tuners en elementen spreken voor zich, maar ik wist niet dat de tune o matic bridge en de tailstop ook effect hebben op de toon? die blijft toch gewoon t zelfde?


De goedkoopste trucs vermeldt hij niet:

* andere waarde en type condensator voor de tonepot(s), eventueel met treble bleed (http://www.projectguitar.com/tut/potm.htm).
* Een andere topkam. Verschillend materiaal (tusQ, graphtec, bone, messing) kan een behoorlijk verschil in tone opleveren. Het eerste wat ik doe als ik een gitaar koop is er een benen topkam voor maken: geeft een duidelijk helderder geluid (niet alleen akoestisch).

rozh
27 februari 2010, 01:24
Pff, de goedkoopste truc vermeldt hij niet: een andere topkam! Verschillend materiaal (tusQ, graphtec, bone, messing) kan een behoorlijk verschil in tone opleveren. Het eerste wat ik doe als ik een gitaar koop is er een benen topkam voor maken: geeft een duidelijk helderder geluid (niet alleen akkoestisch).

en hoe doet men dat?

Ricochet
27 februari 2010, 01:39
tuners en elementen spreken voor zich, maar ik wist niet dat de tune o matic bridge en de tailstop ook effect hebben op de toon? die blijft toch gewoon t zelfde?

Over het geheel genomen is het verhoudingsgewijs natuurlijk maar een klein percentage, maar misschien toch iets groter als je verwacht. Net zo groot als een andere PU zou ik zeggen

De laaste tijd speel ik met Compton bruggen op 2 van m'n gitaren. De winst in toon, sustain en volume is simpelweg verbluffend. Zodanig dat ik het gebrek aan propere intonatie voor lief neem.

http://www.gretsch-talk.com/forum/members/ricochet-albums-rich-gearpix-picture4423-bach-les-paul-jr-brass-compton-bridge.jpg

Chocola
27 februari 2010, 01:47
en hoe doet men dat?

Als je ze zelf niet kunt maken moet je gewoon een tusq/graphite/bone kant en klare topkam kopen.

BamBuFan1
27 februari 2010, 01:48
en hoe doet men dat?

Er zijn een heleboel tutorials op het net te vinden, o.a.
http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam
http://www.frettech.com/nutz/index.html
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenSetup/NutAction/nutaction.html

En als alternatief voor de schandalig dure topkamvijlen kun je een setje voelermaatjes uit de eurobak van een tankstation voorzien van zaagtanden: werkt perfect.

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Nutfiles/Allenutfiles.jpg

aaronstonebeat
27 februari 2010, 01:48
Heb je wel eens gedacht over een voorversterkertje?
Ik heb eens een paar exemplaren van dit (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html) gebouwd en dat geeft je geluid toch een face lift!
Voor een handjevol euro's zelf te bouwen. Eventueel zo klein dat het in een plug past.

Uiteindelijk probeer ik het zelf liever in passieve constructies te realiseren, maar het zal me altijd bijblijven hoe dat Tillman-preampje een sluier rond het gitaargeluid wegnam; met elke gitaar die ik erop aansloot.

Krijg zowat weer zin om er nog een te bouwen :D

BamBuFan1
27 februari 2010, 01:48
Als je ze zelf niet kunt maken moet je gewoon een tusq/graphite/bone kant en klare topkam kopen.

Kan ook, en dan eventueel de onderkant van de topkam iets afvijlen om de juiste hoogte te krijgen.

Chocola
27 februari 2010, 01:49
tuners en elementen spreken voor zich, maar ik wist niet dat de tune o matic bridge en de tailstop ook effect hebben op de toon? die blijft toch gewoon t zelfde?

Een andere brug kan nogal een andere toon, sustain, klank e.d. met zich meebrengen. Aluminium tom's zijn heel anders dan een van bijvoorbeeld messing. Wat denk je dat andere snaren doen met je gitaar? Zelfs nieuwe versus oude snaren van hetzelfde merk en type merk je direct ;).

Het type blijft wellicht hetzelfde bij een TOM (zelfde model) maar de materie (met materieeigenschappen als massa e.d.) veranderen waardoor de klank lekker meeveranderd.

Chocola
27 februari 2010, 01:51
Heb je wel eens gedacht over een voorversterkertje?
Ik heb eens een paar exemplaren van dit (http://www.till.com/articles/GuitarPreamp/index.html) gebouwd en dat geeft je geluid toch een face lift!
Voor een handjevol euro's zelf te bouwen. Eventueel zo klein dat het in een plug past.

Uiteindelijk probeer ik het zelf liever in passieve constructies te realiseren, maar het zal me altijd bijblijven hoe dat Tillman-preampje een sluier rond het gitaargeluid wegnam; met elke gitaar die ik erop aansloot.

Krijg zowat weer zin om er nog een te bouwen :D

Nu raak je hem denk ik kwijt ;). Voor hem is een andere topkam al hocus-pocus, laat staan interne preamps :D.

Chocola
27 februari 2010, 01:52
Kan ook, en dan eventueel de onderkant van de topkam iets afvijlen om de juiste hoogte te krijgen.

Die vijl-tip van je is nuttig! Die dingen zijn bij StewMac (zoals bijna alle tools :() niet te betalen. Hoe heb jij die tanden erin gemaakt?

aaronstonebeat
27 februari 2010, 01:55
Nu raak je hem denk ik kwijt ;). Voor hem is een andere topkam al hocus-pocus, laat staan interne preamps :D.

Nou ja, 'to whom it may concern' dan ;)

Chocola
27 februari 2010, 02:02
Nou ja, 'to whom it may concern' dan ;)

Ik heb hier ook wat gitaren per preamps. Uiteraard die EMG SA setjes hebben er een in een aparte potmeter, zijn erg goede dingen! Hiernaast komt er over 1 week nog een booster (20dB ofzo) voor Neovins. Dat model in die link van jou ziet er lekker simpel en effectief uit. Het zal de schakeling actief maken en zijn werk doen (ik gebruik veel lange kabels). Al zal ik hem dan denk ik optimaliseren zodat hij wat effectiever gebruikt kan worden bij 18v (ik hou van de extra headroom). Ook zullen de FET's iets meer aan moeten kunnen denk ik want als je met high-output elementen speelt (+3.5v) ga je zo over de maximale belasting heen :(. Is geen perfect ding, maar zeker leuk om eens te maken en te tweaken.

BamBuFan1
27 februari 2010, 02:33
Die vijl-tip van je is nuttig! Die dingen zijn bij StewMac (zoals bijna alle tools :() niet te betalen. Hoe heb jij die tanden erin gemaakt?

M'n Aldidremel®. Ik heb het setje op de foto stuk voor stuk gevijld om uit te testen welk tandenpatroon het beste zou werken. Het onderste patroon (tanden iets verder uit elkaar en vrij grote tanden) werkt naar mijn idee het beste.

In principe kun je eerst één voelermaatje inzagen en als die lekker zaagt de hele voelermatenset in een lijmklem of workmate klemmen (met het voorbeeld bovenop) en dan met je dremel in één keer de hele set dremelen.

Ik heb de dikkere vijltjes nog iets bijgewerkt door de tanden 'overdwars' een beetje af te ronden zodat de vijl eigenlijk geen vierkante maar afgeronde sleuven zaagt waar de snaar perfect invalt.

Het grote voordeel van een hele voelermatenset omtoveren in zaagjes is dat je iedere snaar met je schuifmaat kunt opmeten en de voelermaatdikte kunt gebruiken die nèt iets dikker is en zo de snaar niet teveel heen en weer kan bewegen in de sleuf.

aaronstonebeat
27 februari 2010, 03:00
Er zijn een heleboel tutorials op het net te vinden, o.a.
http://www.rinzesgitaarweb.nl/topkam
http://www.frettech.com/nutz/index.html
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenSetup/NutAction/nutaction.html

En als alternatief voor de schandalig dure topkamvijlen kun je een setje voelermaatjes uit de eurobak van een tankstation voorzien van zaagtanden: werkt perfect.

http://i89.photobucket.com/albums/k206/Bambufan/Nutfiles/Allenutfiles.jpg

Dat zijn verdomd mooi gezaagde zaagjes :ok:

denis.hermans
27 februari 2010, 14:28
Ik heb inmiddels nog wa clipjes ed beluisterd. Een combinatie van een Seymour Duncan S1 59 in de neck en SH4 in de bridge zegt mij ook wel wat : mooie "warme" clean van de S1 en overtuigende scheur van de SH4JB.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Opm : de SH2 van Seymour Duncan vond ik soms wat scherp klinken op diverse Youtube filmpjes maar dat ka natuurlijk ook aan de kwaliteit van de opname liggen.

Thiez
27 februari 2010, 15:04
Dat ligt idd aan de opname kwaliteit denk ik. De SH2 is echt ontzettend warm en bluesy. Ik had eerst een SH6 setje erin brug en hals en de switch van SH6 naar SH2 was echt een wereld van verschil.

De SH1 ('59) ken ik niet maar wil ik wel graag een keer proberen. En dan met een SH5 of SH11 in de brug positie ofzo.

http://www.seymourduncan.com/comparetones hier kun je op de duncan site zelf de humbuckers vergelijken.

denis.hermans
27 februari 2010, 16:49
@Thiez :

Ik heb nog eens naar de samples op de website van SD geluisterd en inderdaad hier klinkt de sh2 wel mooi. Ipv scherp klinkt hij erg war= en met een "sprankel" die ik erg kan appreciëren. Ook bij "dirty" een mooie subtiele toon.

't Zal dus een SH2-SH4 setje worden maar ga eerst nog wel m'n epiphone eens tonen aan m'n gitaarleraar zodat die kan nakijken dat ze op de elektronica na geen gebreken vertoont.

Nog een vraag : ik zou wel chroom kapjes over de elementen plaatsen omdat ik dat mooier vind. Sommigen beweren echter dat dit de klank wat doffer zou maken. Iemand ervaringen?

Thiez
27 februari 2010, 18:51
De distortion tonen zijn voor bluesy wel lekker. net een randje gain zeg maar. Maar met hogere gain word het wel rommeltje. Het is niet echt een lekkere humbucker voor yngwie achtige sounds ofzo of voor sweeping.

Maar verder vind ik de SH2 echt heerlijk. SH1 lijkt me ook zeker niet slecht hoor, de '59er. Er zijn nog wel meer humbuckers van SD die ik zeker graag keer wil uitproberen maar heb te weinig gitaren ervoor haha.

Die kapjes zullen misschien iets invloed hebben op je geluid maar vermoed niet meer dan bijvoorbeeld een gitaarkabel ofzo. Zal echt minimaal zijn denk ik. Echter weet ik dit niet uit eigen ervaring.

denis.hermans
5 maart 2010, 08:51
M'n leraar vond de gitaar goed .

Ik heb ondertussen een Sh2 en SH4 setje besteld bij Muziek en Visie in Antwerpen.

Tevens laat ik alle potmeters, de switch en de topkam vervangen.


Tuners en brug laat ik (voorlopig) onveranderd.


Denis

Chocola
5 maart 2010, 09:35
M'n leraar vond de gitaar goed .

Ik heb ondertussen een Sh2 en SH4 setje besteld bij Muziek en Visie in Antwerpen.

Tevens laat ik alle potmeters, de switch en de topkam vervangen.


Tuners en brug laat ik (voorlopig) onveranderd.


Denis

Goede keuze!

Let erop dat je de potmeters en kam goed laat veranderen. Je hebt van die gitaarzaken.......... ;). Ik ken de winkel niet dus weet niet hoe eerlijk ze zijn :D.

LPplayer
5 maart 2010, 10:14
offtopic;
De Blackstar Ht-5 ruled bigtime!
Ik heb em laatst nog gebruikt bij tv/dv'dopnames.
Serieus mensen zijn echt onder de indruk van de sound en denken dat er wat groots staat in formaat; :)(hij staat een beetje meer in de coulissen backstage, omdat iedereen in-ear speelt en er wat minder podiumvolume en meer 'front of housevolume' moet zijn).

Ik speel er trouwens ook over met Epiphone Les paul Classic. hele goede combinatie

Hallo allen,

Ik speel nu voornamelijk op een Mexicaanse Strat maar ik merk dat ik in tegenstelling tot vroeger de dikkere hals van een "les paul" kan waarderen.

Ik heb nog een Epiphone Les Paul Standard ( Ebony) model staan ( Korea , bouwjaar 2001). Het "hout en fretwerk" hiervan lijkt me ok maar de elektronica vind ik minder ( krakende potmeters, niet zo'n warm geluid)

Net zoals zovelen zou ik dus verbeteringen willen laten aanbrengen.
Voor de pickups zou ik gaan voor Seymour Duncans Sh 4 (?) en Sh 2 (?) combinatie.

Ook de potmeters wil ik laten vervangen maar welk "merk" moet ik hiervoor vragen zodat ik er zeker van ben dat ik goeie potmeters in mijn gitaar heb ?
Moet ik "logaritmische" vragen voor volume en lineaire voor toon ?

Eventueel zou ik ook ineens de "nut" laten vervangen door een "graptech"

Tuners zou ik zo laten.

Natuurlijk heel de boel nog eens laten "afstellen"

De "mods" zou ik laten doen via "Muziek en Visie" Antwerpen. Eventuele andere adressen in Antwerpen ?

Welke prijs zou je maximaal willen geven voor zo'n upgrade ?

Alle tips welkom :) ( maar dus vooral nodig ivm potmeters ).

Oh ja : muzikale interesse : pop , jazz , rock , blues ( metal niet)
Versterker : Balckstar Ht 5 combo

macwilliams
5 maart 2010, 20:14
Ik heb ook de ervaring dat kapjes de klank wat doffer maken.
Open kapjes kan ook nog.