PDA

View Full Version : Pickup's .... welke kies jij?



airways6
18 april 2003, 15:44
Als je jou gitaar zoveel mogelijk variatie zou willen geven, welke brug en welke neck pickup zou je dan kiezen?

Negative K3 fan
18 april 2003, 15:46
voor zoveel mogelijk variatie 1 hexafonisch (midi) element, daarmee is dit het eind van de discussie, want de veelzijdigheid die je daarmee krijgt is niet te overtreffen, of het klinkt is een tweede.

marc_o
18 april 2003, 17:01
Het moet gezegd worden Neg K3, je bent wel een erg irritant eikeltje, je kunt het niet laten he? Altijd dat wijsneusgelul van je, dwangmatige nerd! Kom eens met iets nuttigs i.p.v. je gewoonlijke adviezen....

sash
18 april 2003, 17:09
Hmm zoveel mogelijk veelzeidigheid...
Piezo in de brug, gibson 500t bij de brug single coil in het midden en bij de hals splitbare humbucker.
Zou in ieder geval niet mijn keus zijn.

Negative K3 fan
18 april 2003, 17:09
ik weet dat ik wijskneuzerig enzo ben, maar ik heb hier toch wel gelijk?

Kjiratsiekoedel
18 april 2003, 17:11
piezo, of zo'n variax element
3 splitbare apart in te schakelen humbuchers met ieder 29 toneknoppen, in serie/parallel,in/uit fase te zettten. En als het kan nog wat single coils.

MegaDrive
18 april 2003, 17:33
Op 2003-04-18 15:46, schreef Negative K3 fan:
voor zoveel mogelijk variatie 1 hexafonisch (midi) element, daarmee is dit het eind van de discussie, want de veelzijdigheid die je daarmee krijgt is niet te overtreffen, of het klinkt is een tweede.


Wat is er mis met deze bijdrage? Gezien de beperkte vraagstelling is dit een prima antwoord. Wie weet wil Airways6 wel iets met homerecording gaan doen en als je geen zin hebt in 4 verschillende gitaren (ahem...:wink:) voor homerecording is een MIDI element een goede optie. NegK3Fan is wel eens onredelijker geweest :wink:

Negative K3 fan
18 april 2003, 17:40
Op 2003-04-18 17:33, schreef MegaDrive:


Op 2003-04-18 15:46, schreef Negative K3 fan:
voor zoveel mogelijk variatie 1 hexafonisch (midi) element, daarmee is dit het eind van de discussie, want de veelzijdigheid die je daarmee krijgt is niet te overtreffen, of het klinkt is een tweede.


Wat is er mis met deze bijdrage? Gezien de beperkte vraagstelling is dit een prima antwoord. Wie weet wil Airways6 wel iets met homerecording gaan doen en als je geen zin hebt in 4 verschillende gitaren (ahem...:wink:) voor homerecording is een MIDI element een goede optie. NegK3Fan is wel eens onredelijker geweest :wink:


danku voor deze bevestiging. Om mijn post nog wat uit te breiden:

Je kunt zoveel humbuckers, p90, gretsch elementen, piezo systemen en weet ik wat niet in je gitaar stoppen je zult er nooit de veeldijzigheid van een midi systeemn mee krijgen, met midi kun je practisch elke instrument en meer uit je gitaar toveren, je kunt zelfs een snaar toewijzen voor drumgeluiden, 2 snaren voor piano geluiden, 1 snaar voor sitar geluiden, 1 snaar voor een helicopter geluid en 1 snaar voor orgel geluiden en dan gaan fingerpicken en de meeste weirde onzin uit je gitaar toveren. Het kost alleen behoorlijkw at tijd om het allemaal zo in te stellen.

gerrekat
18 april 2003, 18:42
Ik laat em toch door helemaal niemand wat wijsmaken, ik weet zelf HEEL erg goed wat goed klinkt en wat niet, in dat licht mag iedereen zijn of haar mening geven over wat goed klinkt en wat niet!

Maar dan kan ik het nog wel totale onzin vinden!

gerrekat
18 april 2003, 18:43
Ik lache me overigens regelmatig rot om figuren die echt geen flauw benul hebben waar ze het over hebben, en dan bij hoog en bij laag iets beweren.............

Ga niet op de details in maar ik vind het vermakelijk!

Er zitten echter ook een hoop mensen tussen die wel degeljik verstand van zaker hebben hoor!

sash
18 april 2003, 19:07
Jij vind Fender ook kut, dus jou zou ik ook niet vertrouwen :wink: :grin:

JanPieter
18 april 2003, 19:14
Ik zal mijn vraag wat uitbreiden, aangezien mensen er weinig mee kunnen.
Kijk ik ben veelzijdig ik wil net zo goed jazz als stevige metal uit mijn gitaar kunnen halen. Dat bedoel ik met veelzijdig. Sorry voor de onduidelijkheid. Ik ben zelf nog niet zo thuis in al die verschillende pickup's. En ik koop een gitaar omdat het een gitaar is, als ik piano wil spelen, dan koop ik wel een piano.

stringer
18 april 2003, 19:23
Volgens mij was de vraag toch duidelijk. Welke pick-up ??????
Nou wat mij betreft gewoon een Dimarzio-Dual sound bij de brug en een PAF-pro bij de hals. Is ouderwets (geen hexametaforofilische elementen)maar klinkt als alles openstaat als een vette scheet na een dubbele portie erwtensoep.

Anders Destium
18 april 2003, 19:34
Ik zou gaan voor humbuckers die je ook single kunt schakelen, bijvoorbeeld SeymourDuncan Jeff Becks (die speelt zelf ook van alles en nog wat :smile: )

Sommige gitaren zijn meer geschikt voor een bepaalde stijl, wie weet is het meer de moeite waard voor een effectprocessor te gaan waarmee je ook van alles en nog wat uit je gitaar kunt toveren.

stringer
18 april 2003, 19:36
De dualsound van DiMarzio is ook singlecoil te schakelen. De Jeff Beck hebben volgens mij ook een erg hoge output. (de balans met de andere pick-up ???????)

hoofd
18 april 2003, 20:36
Ik heb in m'n tele nu 2 hotrails zitten, en ben van plan de hals hotrails te vervangen voor een lil' 59, veelzijdigheid troef! Allebij ook nog 's single te schakelen, perfect. Metal & Jazz, here I come! VROOOOOOOOOM VROOOOOOOOOM PLIENG PLOING!!!!!

Ohzoso
18 april 2003, 21:03
check out de Jimmy Page Signature Gibson LesPaul.Neck-496R ceramic HB & Bridge-500T ceramic HB + 4 push-pull pots.Goed voor 21 verschillende schakelingen:
1.Treble Humbucker
2.Treble Tap (screw coil on)
3.Treble Tap (slug coil on)
4.Rhythm&Treble HB parallel In phase
5.Rhythm&Treble HB parallel Out phase
6.Rhythm&Treble HB series In phase
7.Rhythm&Treble HB series Out phase
8.Rhythm HB-Treble Tap(screw coil on)parallel In phase
9.Rhythm HB-Treble Tap(slug coil on)parallel Out phase
10.Rhythm HB-Treble Tap(slug coil on)series In phase
11.Rhythm HB-Treble Tap9screw coil on)series Out phase
12.Rhythm Tap(slug coil on)Treble HB parallel In phase
13.Rhythm Tap(slug coil on)Treble HB parallel Out phase
14.Rhythm Tap(screw coil on)Treble HB series In phase
15.Rhythm Tap(screw coil on)Treble HB series Out phase
16.Rhythm Tap(slug coil on)Treble Tap(screw coil on)parallel In phase
17.Rhythm Tap(slug coil on)Treble Tap(slug coil on)parallel Out phase
18.Rhythm Tap(screw coil on)Treble Tap(slug coil on)series In phase
19.Rhythm Tap(screw coil on)Treble Tap(screw coil on)series Out phase
20.Rhythm Humbucker
21.Rhythm Tap(slug coil on)

Hoezoo veelzijdig?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ohzoso op 2003-04-18 21:23 ]</font>

Anders Destium
18 april 2003, 21:57
Wow, raak je dan niet de weg kwijt :wink:

Bassie79
18 april 2003, 22:32
Als Jimmy Page met z'n dronken kop er op kan spelen kan iedereen t toch :grin:

ieme
18 april 2003, 23:00
Zo'n Brian May gitaar van Burns is ook erg veelzijdig maar alleen de kwaliteit van die gitaren is erg bagger!

Negative K3 fan
18 april 2003, 23:36
Op 2003-04-18 19:14, schreef JanPieter:
Ik zal mijn vraag wat uitbreiden, aangezien mensen er weinig mee kunnen.
Kijk ik ben veelzijdig ik wil net zo goed jazz als stevige metal uit mijn gitaar kunnen halen. Dat bedoel ik met veelzijdig. Sorry voor de onduidelijkheid. Ik ben zelf nog niet zo thuis in al die verschillende pickup's. En ik koop een gitaar omdat het een gitaar is, als ik piano wil spelen, dan koop ik wel een piano.


mooi dat je het iets hebt verfijnd!

stevige metal = humbucker, jazz is ook humbucker, voor clean wil je waarschijnlijk een wat meer enkelspoel geluid, voor jaren 60/70 spul (hendrix etc) is single coil ook handig. Voor nog meer extra veelzijdigheid fase schakelingen. Dus ik ga denk ik met het grootste deel van die topic mee en je een 2 of 3 humbucker combinatie met een heleboel schakelmogelijkhededn aanraden. Ik denk alleen dat andedren je een beter advies kunnen geven over welke humbuckers precies.

gerrekat
19 april 2003, 10:34
Op 2003-04-18 19:07, schreef sash:
Jij vind Fender ook kut, dus jou zou ik ook niet vertrouwen :wink: :grin:


KUT, nouja het zijn mijn gitaren niet nee, maar wat Richie Blackmore met een strat doet kan ik heus wel waarderen, er zijn toch wel enkele van mij helden die erop spelen............


Ach what the heck, ik ben een rare zeikerd

Electrical Storm
20 april 2003, 11:12
Stringer -> Zo'n dualsound van DiMarzio heeft toch ook een torenhoge output? Ik dacht althans dat het gewoon de splitbare versie van de Super Distortion is...

Lacrymosa
20 april 2003, 12:36
Ik heb in mn charvel 2x een lil 59 zitten, 1 in de nek en 1 in et midden

Er zit nu nog een origineel Jackson element in de brug (klinkt trouwens niet verkeerd)

Maar daar komt waarschijnlijk, of een Tone Zone in, of een Gibson 500T

maar ik kan hier dus echt van alles mee spelen, metal, jazz, fusion, blues, rock etc

Het enige dat ik wel een beetje mis is de sound van een single coil in de nek

CheerS!!

signsofzodiac
20 april 2003, 12:44
Je zou ook eens kunnen kijken hoe de Music Mab gitaren van Steve Morse zijn geschakeld. Twee humbuckers, twee single coils en een paar mini-switches. Veelzijdigheid ten top!
http://www.ernieball.com/mmonline/techinfo/controls/cfd_stevemorse.pdf

http://www.ernieball.com/mmonline/techinfo/controls/cfd_stevemorse.gif

gerrekat
20 april 2003, 12:57
Wat nu veel zijdig, geef mij maar een ECHTE Bill lawrence L 500 XL, die heeft alles wat ik nodig heb.

klinkt zo VERSCHRIKKELIJK goed, veelzijdigheid zal me een worst wezen, dat betekent vaak compromissen maken!

Hij klinkt goed overstuurd, clean ook wat wil je nog meer!

shredneck
20 april 2003, 13:12
.....dat weten we nu wel geloof ik....

Overigens heb ik die obl's ook gehad in een oude Ibanez V (neck through, zeer zeldzaam), maar vond het drie keer niets, weinig dynamiek en vrij fuzzy.

Kinman does the trick for me, hoewel de SD Antiquity serie ook erg goed klinkt.

Voor een goede metalsound zou ik eerder emg's nemen, maar goed, erg moeilijk is het nu ook weer niet om een goede metalsound te maken met een stel goede pickups en een high gain amp....

Persoonlijk zoek ik toch wat meer dynamiek en speel al helemaal niet met veel gain,ik hou meer van een soepele,warme sound, eerder clean dan distorted. De pickups uit de Allan Holdsworth Carvin zijn ook erg goed!

telecastermaster
20 april 2003, 15:28
Ik denk deze: Linear pickups.
met inidividuele spoelen voor elke snaar. Van de website:
Just one set of six "bullets" (single-string pickups) provides OVER 4,000 possible variations of tone.

http://www.linearpickups.com/
http://www.linearpickups.com/radiance/

Braindead
20 april 2003, 23:31
X11 vind de Tone zone nog altijd errug goed.
Lekkere scheur maar toch nog karakter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Braindead op 2003-04-20 23:39 ]</font>

sash
21 april 2003, 00:02
Op 2003-04-20 12:57, schreef gerrekat:
Wat nu veel zijdig, geef mij maar een ECHTE Bill lawrence L 500 XL, die heeft alles wat ik nodig heb.

klinkt zo VERSCHRIKKELIJK goed, veelzijdigheid zal me een worst wezen, dat betekent vaak compromissen maken!

Hij klinkt goed overstuurd, clean ook wat wil je nog meer!


Hmm jah, maar dat is je persoonlijke keuze. Al mijn spullen (pedalen, amp, gitaren, elementen etc.) zijn allemaal one trick pony's, maar ik kan er alles mee wat ik wil doen en zo zijn er velen met ons die toon boven veelzeidigheid kiezen (omdat ze de rest meestal toch niet gebruiken).

Kjiratsiekoedel
21 april 2003, 11:29
Op 2003-04-20 12:44, schreef signsofzodiac:
Je zou ook eens kunnen kijken hoe de Music Mab gitaren van Steve Morse zijn geschakeld. Twee humbuckers, twee single coils en een paar mini-switches. Veelzijdigheid ten top!
http://www.ernieball.com/mmonline/techinfo/controls/cfd_stevemorse.pdf

http://www.ernieball.com/mmonline/techinfo/controls/cfd_stevemorse.gif


beetje raar gebouwd. je kan beter voor iedere pick up een mini-switch maken en dan naar tone en volume. dat zijn maar 4 switches i.p.v. 2 switch+één 3 way switch. Met als resultaat een duidelijk schakelsysteem.

Neals
21 april 2003, 19:25
Nix verslaat een tele met een splitsbare sc humbucker aan de achterkant :grin:

gerrekat
22 april 2003, 11:03
Op 2003-04-21 00:02, schreef sash:


Op 2003-04-20 12:57, schreef gerrekat:
Wat nu veel zijdig, geef mij maar een ECHTE Bill lawrence L 500 XL, die heeft alles wat ik nodig heb.

klinkt zo VERSCHRIKKELIJK goed, veelzijdigheid zal me een worst wezen, dat betekent vaak compromissen maken!

Hij klinkt goed overstuurd, clean ook wat wil je nog meer!


Hmm jah, maar dat is je persoonlijke keuze. Al mijn spullen (pedalen, amp, gitaren, elementen etc.) zijn allemaal one trick pony's, maar ik kan er alles mee wat ik wil doen en zo zijn er velen met ons die toon boven veelzeidigheid kiezen (omdat ze de rest meestal toch niet gebruiken).


dat bedoel ik nu precies!

gerrekat
22 april 2003, 11:06
Op 2003-04-20 13:12, schreef shredneck:
.....dat weten we nu wel geloof ik....



Beetje een lullige opmerking, ik heb net zoveel recht mijn mening te zeggen als iemand anders!

Hoeveel keer had je dat niet moeten zeggen als het over IBANEZ gitaren ging dan............

Bovendien ben ik het met je statementover EMG's helemaal niet met je eens!

Droffie
24 april 2003, 17:04
Ik hoorde iemand zeggen PAF pro in de neck en Dimarzio in de brug. Klinkt veelzijdig in mijn oren.
Voor een lekker jazz slag soundje kan je ook P90 gebruiken. klinkt goed vind ik.
Zelf heb is mijn Dimarzio single coil switchable. Erg makkelijk voor de wat lichtere rock.

jorrit
28 april 2003, 14:52
volgens mij kun je voor de nek t beste kiezen uit een dimarzio paf pro of een seymour duncan '59. en volgens mij is het grootste deel van het forum het daar wel over eens.

wat je in de brug positie gooit daar raken we hier volgens mij nooit over uit gepraat maar ik zou een seymour duncan jeff beck kiezen.

Geert Teekens
1 mei 2003, 22:21
Ik zou een P90 bij de hals nemen, voor de warme Jazzsound en een wilde humbucker bij de brug(Gibson 500T of Gibson Tony Iommi)

shredneck
1 mei 2003, 23:27
whaha, Gerrekat, dat was niet de bedoeling, mijn excuses, het topic ging over welke pickups jij zou kiezen en wellicht is het wat voorspelbaar dat jij met 6 Deans in huis ook voor Dimebag Darrel's favo humbucker kiest.

Emg's vind ik erg goed, echter ben ik alweer uitgekeken op die sound, ik ga weer over op passief en wellicht een jeffbeck/paf combi van SD.

JV
1 mei 2003, 23:34
In me JEM wil ik nog eens een SD jazz in de brug, hotrail in het midden en een custom custom in de brugpositie.

heb je het beste van alle werelden

shredneck
1 mei 2003, 23:42
gaaf ,2 pickups in de brugpositie!


maar goed, een Jazz in de neckpositie that is? cool ding!

JV
2 mei 2003, 00:08
ja sorry, jazz in de neck inderdaad :smile:

Bo
5 mei 2003, 21:47
Passieve: EMG-HZ
ACTIEVE: EMG 81 en EMG 85

bunited
5 mei 2003, 22:26
Ik heb nog wel een gloednieuwe Tonezone voor de brugpositie te koop.. Toen ik 'm had gekocht kwam ik erachter dat ie niet F-spaced is :smile:. Nu heb ik wel de goede.

stringer
5 mei 2003, 22:40
Om nog ff terug te komen op de Dual sound: deze is single te schakelen en de output is niet superhoog in vergelijking met de moderne varianten. Overigens kan ik mijn gitaar single schakelen met de potmeter en kan ik dus ook blenden. (ook een leuek optie als je veelzijdigheid wilt)