PDA

View Full Version : Ik ben er in gestonken.....



Rich69
25 februari 2010, 15:38
...door een tweedehands Crate G80XL versterker te kopen zonder eerst op het forum te kijken :soinnocent: Ik geloof niet dat ze als erg kwalitatief hoogstaand beoordeeld worden....maar goed ik dacht voor een paar tientjes, welke buil kun je er aan vallen? Best een grote zo blijkt.... Gekocht van een oud vrouwke die er verder geen verstand van had, en getest had ik 'm ook niet dus eigen schuld dikke bult sowieso; maar thuisgekomen blijkt het apparaat wel aan te gaan, maar zonder geluid totdat er wat aan de knoppen gedraaid wordt, dan knalt de speaker (en zitten de honden en m'n jongste dochter tegen het plafond van de schrik) en worden de tonen van m'n gitaar eindelijk versterkt weergegeven....tenzij je weer gaat draaien aan een van de knoppen dan is je geluid weer weg.... nou heb ik al wat posts hier gelezen over krakende potmeters dus wat verbindingen opnieuw solderen en potmeters insprayen of vervangen...zou dat hier ook helpen of kan ik de Crate beter in de Oude Maas gooien?

Alle suggesties zijn welkom ;)

Groeten,

Richard

AART
25 februari 2010, 15:48
Zo'n chinese bak is nou niet echt super-kwaliteit, maar met wat contactspray krijg je hem vast weer aan de praat, die dingen willen meestal niet kapot (al wil je dat soms wel bij die goedkope transistoramps :( )

SRV2000
25 februari 2010, 15:51
...door een tweedehands Crate G80XL versterker te kopen zonder eerst op het forum te kijken :soinnocent: Ik geloof niet dat ze als erg kwalitatief hoogstaand beoordeeld worden....maar goed ik dacht voor een paar tientjes, welke buil kun je er aan vallen? Best een grote zo blijkt.... Gekocht van een oud vrouwke die er verder geen verstand van had, en getest had ik 'm ook niet dus eigen schuld dikke bult sowieso; maar thuisgekomen blijkt het apparaat wel aan te gaan, maar zonder geluid totdat er wat aan de knoppen gedraaid wordt, dan knalt de speaker (en zitten de honden en m'n jongste dochter tegen het plafond van de schrik) en worden de tonen van m'n gitaar eindelijk versterkt weergegeven....tenzij je weer gaat draaien aan een van de knoppen dan is je geluid weer weg.... nou heb ik al wat posts hier gelezen over krakende potmeters dus wat verbindingen opnieuw solderen en potmeters insprayen of vervangen...zou dat hier ook helpen of kan ik de Crate beter in de Oude Maas gooien?

Alle suggesties zijn welkom ;)

Groeten,

Richard

Ach ik denk dat iedereen hier wel eens op de forum een miskoop heeft gedaan ( mischien een schrale troost voor je )
Als het geluid je bevalt zou ik hem houden, valt het tegen kun je hem altijd nog in de oude Maas gooien.

Betreft de potmeters insprayen zou ik niet doen. het is wel een tijdelijke oplossing, maar als je het insprayt trekt het nog meer stof aan en doordat het een vette ondergrond heeft blijft de stofdeeltjes op je pots plakken.
Mocht je hem wel houden dan zou ik ze persoonlijk vervangen.

Succes;)

Rich69
25 februari 2010, 16:13
Zo'n chinese bak is nou niet echt super-kwaliteit, maar met wat contactspray krijg je hem vast weer aan de praat, die dingen willen meestal niet kapot

Lol...en ik maar denken dat Made in USA op de achterkant ook betekende met een Amerikaanse kwaliteitsproduct te maken te hebben ;)


Ach ik denk dat iedereen hier wel eens op de forum een miskoop heeft gedaan ( mischien een schrale troost voor je )

Je had mijn vrouw moeten horen toen ie het niet deed en ik schoorvoetend moest toegeven dat ik het ding had gekocht zonder getest te hebben of er ook geluid uit kwam :D

Okee zonder gekheid, bedankt voor jullie reacties, of ie een prettig geluid heeft heb ik nog niet lang genoeg kunnen horen, ligt het alleen aan de pots deze symptomen of zijn er nog andere verbindingen waar ik naar zou kunnen kijken?

SRV2000
25 februari 2010, 16:18
Lol...en ik maar denken dat Made in USA op de achterkant ook betekende met een Amerikaanse kwaliteitsproduct te maken te hebben ;)



Je had mijn vrouw moeten horen toen ie het niet deed en ik schoorvoetend moest toegeven dat ik het ding had gekocht zonder getest te hebben of er ook geluid uit kwam :D

Okee zonder gekheid, bedankt voor jullie reacties, of ie een prettig geluid heeft heb ik nog niet lang genoeg kunnen horen, ligt het alleen aan de pots deze symptomen of zijn er nog andere verbindingen waar ik naar zou kunnen kijken?

Haha wat zei je tegen haar: doet ie anders nooit :( ;)

Rich69
26 februari 2010, 10:41
Haha ze vond het een domme actie van me, maar zei nog wel dat ik er nog ff goed naar moet kijken voordat ik 'm in de Oude Maas laat afzinken....

Met wat mazzel heb ik van het weekend tijd heb om ernaar te kijken...

speedmusic
26 februari 2010, 11:35
Ach ik denk dat iedereen hier wel eens op de forum een miskoop heeft gedaan ( mischien een schrale troost voor je )
Als het geluid je bevalt zou ik hem houden, valt het tegen kun je hem altijd nog in de oude Maas gooien.

Betreft de potmeters insprayen zou ik niet doen. het is wel een tijdelijke oplossing, maar als je het insprayt trekt het nog meer stof aan en doordat het een vette ondergrond heeft blijft de stofdeeltjes op je pots plakken.
Mocht je hem wel houden dan zou ik ze persoonlijk vervangen.

Succes;)

Vind ik wel mooi zo'n reactie alleen begrijp ik hem nooit, zeker niet in deze situatie. Pots vervangen kan altijd nog dus waarom niet eerst lappen?
Tuurlijk als je professional bent en echt afhankelijk bent van je spullen dan zou ik gelijk vervangen.

In deze situatie zou ik juist pleiten voor insprayen, wat geeft het op de korte termijn dat hij extra stof aantrekt?
Het geeft je mooi de tijd om de versterker uit te proberen en als hij bevalt vervang je de pots, bevalt hij niet dan is de Oude Maas een oplossing.

SRV2000
26 februari 2010, 12:53
Vind ik wel mooi zo'n reactie alleen begrijp ik hem nooit, zeker niet in deze situatie. Pots vervangen kan altijd nog dus waarom niet eerst lappen?
Tuurlijk als je professional bent en echt afhankelijk bent van je spullen dan zou ik gelijk vervangen.

In deze situatie zou ik juist pleiten voor insprayen, wat geeft het op de korte termijn dat hij extra stof aantrekt?
Het geeft je mooi de tijd om de versterker uit te proberen en als hij bevalt vervang je de pots, bevalt hij niet dan is de Oude Maas een oplossing.


Daarom zij ik ook persoonlijk :D
Wat de eigenaar zelf wilt doen is aan hem.
En idd ik ben daar best wel nauwkeurig in.
Het beste lijkt mij dat hij hem eerst even uitgebreid test bevalt ie dan zou ik het meteen goed aanpakken, bevalt ie niet hoeft hij ook niet te sprayen want de oude Maas is immers niet zo nauwkeurig ;)

macwilliams
26 februari 2010, 13:04
Als je contactspray gebruikt blijft er geen vettige residu achter. Ik heb laatst mijn JCM gedaan en heb elke potmeter eerst verwijderd en opengemaakt. Daarna alles weer netjes aansolderen en vast zetten. Doe ze een voor een dan kun je je ook niet vergissen want de pots hebben niet de zelfde waarde.

Gebruik dus electro cleaner en geen WD40 want die is wel vet en dan kun je dat probleem wel krijgen.

Succes.

Rich69
26 februari 2010, 14:01
Ik was ook niet van plan om wd-40 te gaan gebruiken maar toch maar het spul waar je electronica toch een beetje heel blijft nog, vervangen van de pots kan altijd nog, als de versterker goed klinkt.....kun je goeie contactspray bij de betere electronica zaak halen of verkoopt de bouwmarkt om de hoek dat spul ook?

speedmusic
26 februari 2010, 14:18
Rich69 slaat dat op je naam en geboortenaam of......

http://profile.ak.fbcdn.net/object3/120/96/n107882511013_8913.jpg

Rich69
26 februari 2010, 14:23
Lol, dat is een combo van m'n voornaam met de laatste twee nummers van m'n geboortejaar...maar je kunt het ook altijd anders opvatten natuurlijk....

macwilliams
26 februari 2010, 14:45
Ik weet niet of het bij een bouwmarkt te krijgen is. Electro cleaner bevat in iedergeval isopropanol. Als er een ijzerwarenzaak in je buurt is kun je er daar naar vragen.

Plant
26 februari 2010, 18:38
...door een tweedehands Crate G80XL versterker te kopen zonder eerst op het forum te kijken :soinnocent: Ik geloof niet dat ze als erg kwalitatief hoogstaand beoordeeld worden....maar goed ik dacht voor een paar tientjes, welke buil kun je er aan vallen? Best een grote zo blijkt.... Gekocht van een oud vrouwke die er verder geen verstand van had, en getest had ik 'm ook niet dus eigen schuld dikke bult sowieso; maar thuisgekomen blijkt het apparaat wel aan te gaan, maar zonder geluid totdat er wat aan de knoppen gedraaid wordt, dan knalt de speaker (en zitten de honden en m'n jongste dochter tegen het plafond van de schrik) en worden de tonen van m'n gitaar eindelijk versterkt weergegeven....tenzij je weer gaat draaien aan een van de knoppen dan is je geluid weer weg.... nou heb ik al wat posts hier gelezen over krakende potmeters dus wat verbindingen opnieuw solderen en potmeters insprayen of vervangen...zou dat hier ook helpen of kan ik de Crate beter in de Oude Maas gooien?

Alle suggesties zijn welkom ;)

Groeten,

Richard

Ik had ooit de 30 Watter G30-XM of zoiets, inderdaad 'made in the U.S.A. Die serie komt uit begin jaren '90.
Ik denk dat jouw potmeterprobleem niet kraken is, maar loszitten. Die potmeters in mijn amp zaten alleen middels de solderingen op de print vast en niet aan het front bevestigd. Heel goedkoop geproduceerd. De knopjes voelden dan ook een beetje 'wiebelig' aan.

Ik gebruikte het ding doorgaans thuis en lette altijd heel goed op dat er niks tegen de koppen aan kon komen of dat de amp om kon vallen tijdens transport. Ik heb de versterker een jaar of 15 gehad en in prima staat doorverkocht. Nooit een kraakje of andere problemen gehad.

Maar ik snap best dat als je ermee op stap gaat en je stoot de knoppen ook maar 1 keer (niet eens hard), dat dan intern de solderingen afscheuren en alles knalt. Het kan bij wijze van spreke onderweg na de aankoop nog gebeurd zijn.

De cleane klank was erg goed, er zat nog een goed klinkende galmveer en chorus in. Van het distortion kanaal was ik niet onder de indruk. Maar met een goed distortion pedaal ervoor een prima amp.

speedmusic
26 februari 2010, 18:48
Ik had ook kunnen vragen of het je naam is icm het aantal postings van je, echter als je daar dan weer op antwoord dan klopt het al niet meer. :seriousf:
Mooi geboortejaar trouwens ;)

Metoshade
28 februari 2010, 23:28
Voordat je gaat sprayen of de boel losmaakt:

Probeer eerst eens alle knoppen heel (heeeel) vaak open en dicht te draaien, dus van 0 naar 10 en weer terug (en dat keer 100). Het is verstandig om de versterker uit te laten als je dat doet, anders krijg je veel herrie... Normaal gesproken vegen de contactborstels in de potmeter de boel wat schoner en heb je kans dat de knoppen wat normaler gaan reageren.

Misschien helpt het in dit geval, het is iig het proberen waard.

Frits van Mourik
1 maart 2010, 00:45
Voordat je gaat sprayen of de boel losmaakt:

Probeer eerst eens alle knoppen heel (heeeel) vaak open en dicht te draaien, dus van 0 naar 10 en weer terug (en dat keer 100). Het is verstandig om de versterker uit te laten als je dat doet, anders krijg je veel herrie... Normaal gesproken vegen de contactborstels in de potmeter de boel wat schoner en heb je kans dat de knoppen wat normaler gaan reageren.

Misschien helpt het in dit geval, het is iig het proberen waard.

+1 !
...en als dat niet helpt, kun je 't alsnog met kontaktspray proberen.
Maar dat is ècht je last resort. '

PeteRS
1 maart 2010, 12:51
Kun je niet gewoon terug gaan naar het oude vrouwke en zeggen dat ie het niet doet en dus de koop ongedaan wilt maken (of heb ik iets gemist)? Heb vroeger ook een Crate transistor gehad. Die had een hidden feature: radio ontvangst. Verder had ie een behoorlijke brom, maar verder was ie wel OK voor de herrie die ik toen maakte, en ik heb er toch wel wat jaartjes (probleemloos) plezier van gehad.

Plant
1 maart 2010, 13:04
Kun je niet gewoon terug gaan naar het oude vrouwke en zeggen dat ie het niet doet en dus de koop ongedaan wilt maken (of heb ik iets gemist)?

Als je de amp particulier hebt gekocht en hem niet eens hebt uitprobeerd, heb je weinig poot om op te staan lijkt me.


Heb vroeger ook een Crate transistor gehad. Die had een hidden feature: radio ontvangst. Verder had ie een behoorlijke brom, maar verder was ie wel OK voor de herrie die ik toen maakte, en ik heb er toch wel wat jaartjes (probleemloos) plezier van gehad.

Oh ja, dat was ik alweer vergeten. De mijne reageerde heel heftig op GSM. Toen ik de amp kocht had je die nog niet zoveel. In ieder geval had ik er toen nog geen, maar als mijn bovenburen in de flat die er wel een hadden gingen bellen, kwam er een gigantisch kabaal uit de speaker.

PeteRS
2 maart 2010, 12:30
Als je de amp particulier hebt gekocht en hem niet eens hebt uitprobeerd, heb je weinig poot om op te staan lijkt me.


Nee heb je...

jutter
2 maart 2010, 12:46
Nee heb je...

Hmmm, je komt niet eerlijk over...:stop:

Rich69
2 maart 2010, 16:06
Ik zou er inderdaad mee terug kunnen gaan, maar dan ben ik weer 20 euro aan benzine kwijt; en als het alleen losse potmeters zijn waar het aan ligt, vastsolderen lukt me ook wel...de aanbieder reageerde plots niet erg meer op mijn emailtjes vorige week.....

Acdc
2 maart 2010, 17:31
Ik zou er inderdaad mee terug kunnen gaan, maar dan ben ik weer 20 euro aan benzine kwijt; en als het alleen losse potmeters zijn waar het aan ligt, vastsolderen lukt me ook wel...de aanbieder reageerde plots niet erg meer op mijn emailtjes vorige week.....

haha ja hoe zou dat komen, die gast ziet de bui ook al hangen.:seriousf:

Plant
2 maart 2010, 22:05
haha ja hoe zou dat komen, die gast ziet de bui ook al hangen.:seriousf:

Gast :???: Het was toch een 'oud vrouwke'?

Rich69
4 maart 2010, 11:36
Ik heb de versterker opgehaald bij het oude vrouwke thuis; haar zoon had voor haar een aantal zaken op internet te koop gezet, zoals dus de versterker, maar ook een Fender gitaar en nog wat andere spullen. Was allemaal spul van haar man, die anderhalf jaar geleden was overleden. Ze had er ook verder geen verstand van; zo zat de stroomkabel er niet bij; die ging ze dan wel voor me zoeken maar dan kwam ze weer terug met allerlei andere kabels behalve de stroomkabel... Haar zoon die ook thuis was wist ook niet waar de kabel lag...dus toen heb ik m te goeder trouw maar meegenomen...dat is eigenlijk het verhaal...