PDA

View Full Version : Actie te hoog?



Jasper.
24 februari 2010, 21:09
Hey,

Ik heb mezelf een Epiphone Hummingbird artist limited edition (de goedkope dus)
gekocht. Hartstikkene mooi allemaal en hij klinkt ook wel leuk maar ik vind de actie wat hoog. Nou heb ik dus alleen met electrische gitaren ervaring maar hij lijkt me wat té.
Wat zijn nou de standaart hoogtes van de actie? Bij de 12 en eerste fret. Want ik heb het idee dat hij bij de eerste fret te hoog is en dat de topkam dus wat te hoog ligt. De eerste fret speelt een heel stuk zwaarder dan de rest. Ik heb het idee dat dat wel een dikke millimeter actie is.

Plant
24 februari 2010, 22:13
Waarschijnlijk geef je zelf het antwoord al.

Als de eerste positie zwaarder speelt dan de volgende posities is mogelijk de topkam niet diep genoeg ingevijld of blijven de (dikkere) snaren erop liggen.

Maar voordat je gaat of laat vijlen aan topkam of zadel, check of de halskromming goed staat:
Zorg dat de juiste snaardikte (dus die je wilt blijven gebruiken) op de gitaar zit.
Snaar bij 1ste fret en 12de fret indrukken en dan moet er net een paar 10de mm ruimte tussen snaar en 7de fret zitten.

Na juiste afstelling vervolgens voor de topkam: net voorbij de 2de fret indrukken en dan moet er een heel kleine ruimte tussen snaren en eerste fret zitten. Zonodig topkam (laten) vijlen. Let er ook op dat de snaren in de breedte er precies invallen, want voor hetzelfde geld is de diepte al goed maar zijn de snaren te dik en blijven ze op de topkam liggen i.p.v. in de sleufjes.

Als laatste zonodig de aktie aanpassen door het brugzadel te verlagen of te verhogen.

Wat zijn 'kindvriendelijke' stickers? (je sig). De afbeeldingen?

Flipkoos
24 februari 2010, 22:20
Kijk ook eens op:

http://www.donhofstee.nl/?Gitaar_afstellen

Jasper.
24 februari 2010, 22:48
Danku, dat van de halskromming had ik al gecheckt, die is wel goed. en hoe groot is die ruimte als je hem op de 2e fret indrukt?

Edit: (kindvriendelijke stickers zijn sticker geschikt voor kinderen op de basisschool, maar wel ''cool'' zijn.

Plant
25 februari 2010, 08:18
Net voorbij de 2de fret dus hè (dus tussen 2de en derde in). Afstand tussen snaren en eerste fret is dan maar 1/10 mm.
Meestal voel ik met mijn rechter wijsvinger op de snaar of deze nog net los van de eerste fret is.

Jasper.
25 februari 2010, 10:20
:S bij mijn lage e-snaar loopt het mooi naar een millimeter. 8/10 ofzo.
De dunne e-snaar is ietsjes minder.

Hoe los ik dit het beste op? de sleuven in de topkam zijn wel goed dacht ik. Kan ik hem ook van onderen afvijlen? En hoe gemakkelijk gaat dat met plastic?

Plant
25 februari 2010, 12:45
Als de radius wel goed gevijld is en de sleufjes zijn op zich goed zou van onderaf vijlen mooi zijn, maar dan moet je wel heel recht vijlen en steeds tussentijds controleren of je voor alle snaren niet te ver gaat.

Nu zit de topkam doorgaans vastgelijmd, dus die moet je eraf zien te krijgen zonder schade aan toets en topkam zelf. Als je hem eraf gaat halen kun je er ook voor kiezen om er gelijk een betere topkam (Graphtech / TUSQ of zelfs echt been) op te zetten. Plastic is vrij zacht en vijlt zelfs heel makkelijk weg, de andere materialen zijn harder en heb je meer werk aan. Als je het echt goed wilt doen vervang je ook meteen het brugzadel hiervoor. Nog meer werk, maar uiteindelijk ook een betere klank.

Jasper.
25 februari 2010, 13:16
Brugzadel lijkt me juist makkelijker of niet? gewoon zo'n dun staafje. Die zijn vaak ook al voorgevormd ofniet? Compensated ofzoiet heet dat volgens mij.

Muzieknono
25 februari 2010, 20:21
Even je snaar indrukken op de 1e fret en dan de actie bekijken op de 2e fret, zo hoog hoort de actie ook op de 1e fret te zijn, als hier veel verschil in zit moet er wat van de topkam af.
Mvgr. Dirk Jan :B

Jasper.
27 februari 2010, 11:17
Wat is de makkelijkste manier om de topkam uit te vijlen?
Want ik voel er niet zo veel voor om hier nou speciale topkamvijlen ofzo aan te schaffen. Op die site van don hofstee staat iets over driekantige sluitelvijltjes, maar dat gaat er niet zo mooi uitzien lijkt me, ofwel?

LaurentB
27 februari 2010, 11:28
Nee, die topkamvijlen zijn reteduur inderdaad (17 euro per stuk, en je hebt er drie nodig). Het enige goedkopere alternatief is inderdaad dat soort sleutelvijltjes te gebruiken, of een gitaarbouwer op te zoeken die dat voor je kan doen.

Jasper.
27 februari 2010, 11:40
Ik las in het zelfbouwforum wel iemand die van voelermaatjes kleine zaagjes had gemaakt met een dremel. Maar ja, heb ook geen dremel oid.

LaurentB
27 februari 2010, 11:41
IK las in het zelfbouwforum wel iemand die van voelermaatjes kleine zaagjes had gemaakt met een dremel. Maar ja, heb ook geen dremel ofzoiets.

Ja, ik heb ze wel maar ik zit helemaal in Eindhoven...

freddy
27 februari 2010, 11:51
Wat is de makkelijkste manier om de topkam uit te vijlen?
Want ik voel er niet zo veel voor om hier nou speciale topkamvijlen ofzo aan te schaffen. Op die site van don hofstee staat iets over driekantige sluitelvijltjes, maar dat gaat er niet zo mooi uitzien lijkt me, ofwel?

Ik zit hier niet ver van Belgie en heb bij het Amerikaantje (dat is een winkel waar je o.a. legerkleding maar ook allerlei gereedschap kan kopen) een setje zeer kleine vijltjes die je kan vergelijken met topkamvijltjes gekocht voor 6 euro, werkt prima.
Ik weet niet of je een dergeljke zaak in Nederland kan vinden anders zeer aanbevolen,
Ik laat het trouwens doen door een vakman http://www.marcusguitars.be/ maar vind het toch handig om zo'n setje in huis te hebben, je weet maar nooit als het echt om een miniem probleem gaat kun je als je een beetje handig bent het zelf oplossen.

Git Aar
27 februari 2010, 13:38
Ik vermoed dat je topkam toch wel aardig goed is bij deze gitaar. De eerste fret kost gewoon wat meer kracht dan de rest.
Ik neem aan dat die 8 a 10 mm geld voor de afstand boven je 12e fret. Dan hoef je alleen de brugkam te vijlen.
Mocht je toch je topkam willen vijlen, ik wil het gerust even voor je doen. Wolvega is tenslotte maar een slordige 200 km hiervandaan :)

LaurentB
27 februari 2010, 14:22
Ik vermoed dat je topkam toch wel aardig goed is bij deze gitaar. De eerste fret kost gewoon wat meer kracht dan de rest.
Ik neem aan dat die 8 a 10 mm geld voor de afstand boven je 12e fret. Dan hoef je alleen de brugkam te vijlen.

Nee, hij heeft het volgens mij over acht-tiende mm boven de 1e fret, als je de snaar achter de tweede indrukt, en dat zou inderdaad nogal veel zijn. Hij mag maar nét los zijn, dat voel je als je op de snaar tikt, je hoort hem dan de fret raken.

Plant
27 februari 2010, 14:23
... Ik neem aan dat die 8 a 10 mm geld voor de afstand boven je 12e fret. Dan hoef je alleen de brugkam te vijlen.


8 à 10 mm boven de 12de fret :???: Dat zou je nooit gecompenseerd krijgen. Dat zou betekenen dat voor plm 3 mm er bij het brugzadel minimaal een hele cm af moet.

Gelukkig stond er .8/10 (puntje ervoor) en gaat het echt over de afstand tussen snaar en eerste fret.

Edit: LaurentB was me net een minuutje voor.

Jasper.
27 februari 2010, 15:46
Heb net de topkam met zo'n sleutelvijltje gevijlt. Wat een verbetering!
En het ziet er neit eens zo heel erg raar uit. Eventueel kan ik de bovenkant ook nog wel wat wegvijlen. Maar het is wel goed zo denk ik.
Wat is een normale actie voor een akoestische gitaar boven de 12e fret? En wat is een minimale actie?

Edit: vanaf de fret gemeten. (Of is het handiger om vanaf het fretboard te meten?)

LaurentB
27 februari 2010, 16:55
Heb net de topkam met zo'n sleutelvijltje gevijlt. Wat een verbetering!
En het ziet er neit eens zo heel erg raar uit. Eventueel kan ik de bovenkant ook nog wel wat wegvijlen. Maar het is wel goed zo denk ik.
Wat is een normale actie voor een akoestische gitaar boven de 12e fret? En wat is een minimale actie?

Edit: vanaf de fret gemeten. (Of is het handiger om vanaf het fretboard te meten?)

Ah, mooi zo!

Vanaf de fret tot aan de onderknat van de snaar gemeten is de actie bij de 12 fret 3 mm of iets minder bij de lage E-snaar. De hoeveelheid mm's die je van het zadel afhaalt, verlagen de actie daar met de helft (omdat de 12e fret op de helft van de snaar zit).

Fijn hè, als-ie ineens zoveel lichter speelt?

Jasper.
27 februari 2010, 22:36
Ah, mooi zo!

Vanaf de fret tot aan de onderknat van de snaar gemeten is de actie bij de 12 fret 3 mm of iets minder bij de lage E-snaar. De hoeveelheid mm's die je van het zadel afhaalt, verlagen de actie daar met de helft (omdat de 12e fret op de helft van de snaar zit).

Fijn hè, als-ie ineens zoveel lichter speelt?

Idd, wat gaat het nu een stuk lekkerder! Hallelujah! :)

Puerco
27 februari 2010, 22:57
Ik heb toen ik bij mijn gitaren de snaren ging vernieuwen voor de gein eens de snaren die van mijn strat kwamen (10-46) op mijn dreadnought akoestische gezet. Die akoestische is een el cheapo en klonk vrij dof met de snaren die erop zaten (13-52 of 56 dacht ik) en vanaf toen speelde dat ding bijna net zo licht als m'n strat en klonk ineens heel sprankelend... Barre akkoorden zijn een makkie nu. Actie was ook vrij hoog en door de mindere spanning is nu gelijk perfect.
Als je akoestische al sprankelend klinkt lijkt me dat het wat schel word maar in mijn geval is het een blijvertje, een tussenmaatje zou ook nog kunnen maar die dikke kabels komen er bij mij niet meer op.