PDA

View Full Version : Welke Cab



jelmer_l
24 februari 2010, 15:56
Ik heb een head besteld van Line 6 HD-100. 100 watt en heeft qua output de keuze uit
Output A (16-ohm output) Connect one 16-ohm speaker/cab.
Output B (8-ohm output) Connect one 8-ohm speaker/cab or two 16-ohm speakers/cabs.
Output C (4-ohm output) Connect one 4-ohm speaker/cab or two 8-ohm speakers/cabs.

Nu is de cab die er standaard bij is, behoorlijk duur. (650 euro).

Daarom mijn vraag: als ik een andere cab zoek, waar moet ik nu op letten? En/of heeft er iemand enkele suggesties?

Bijvraagje: De kabel(s) van je head naar cab, zijn dat gewone gitaarkabels of iets anders?

Alvast bedankt

Jelmer

caliban
24 februari 2010, 16:50
Ik weet niet wat voor cabinet er goed bij die amp past, maar je zou ook in plaats van 4*12 voor 2*12 kunnen gaan.

De kabel ertussen is een speakerkabel, iets anders dan een gewone gitaarkabel, vrij goedkoop te vinden.

macwilliams
24 februari 2010, 17:35
Misschien een leuke 1960 cabinet van marshall? Tweedehands te verkrijgen tussen de drie en vierhonderd euro.

Puerco
25 februari 2010, 01:41
NOOIT een gitaarkabel gebruiken om speakers aan te sluiten!!!!
Het heeft weliswaar dezelfde pluggen maar een gitaarkabel heeft hele dunne draden en de kans dat de amp doorbrand is levensgroot aanwezig...
Als je 2 jackplugjes hebt kun je er gewoon electradraad tussen solderen, dat is dik genoeg en speakerkabel behoeft geen afscherming zoals instrumentkabel wel nodig heeft. Een echte speakerkabel kost echter ook geen kapitaal dus daarvoor hoef je het niet te laten.
Dat cabinet van line6 is inderdaad erg duur, ongeveer hetzelfde als ik voor mijn Marshall 1960AHW kast (de duurste van Marshall met G12H30 HERITAGE speakers) betaald heb in de UK incl. verzenden.
Hoeft echt niet hetzelfde merk te zijn, elk cabinet met meer vermogen (liefst 2X) als je top kun je er gewoon op aansluiten. Let wel op dat speakers er uiteindelijk voor zorgen dat het electrische signaal in geluid word omgezet en als zodanig voor een erg groot gedeelte verantwoordelijk zijn voor je sound en speakers/cabinetten naarmate ze ouder/meer gebruikt zijn alleen maar beter gaan klinken dus ik zou niet teveel op de kast bezuinigen.
Een goede gitaar plus goede amp over een slechte kast klinkt nog steeds ruk...

TimS
25 februari 2010, 02:53
Als je 2x12 ook goed vindt kan je naar zoiets kijken:

http://gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=121804

caliban
25 februari 2010, 09:39
Die K&E is een goeie tip vind ik